Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych Część 1 Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 7.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Advertisements

Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Instytucje ubezpieczeniowe na rynku kapitałowym. Ubezpieczyciel Ubezpieczyciel to instytucja, która ma znieść lub ograniczyć ciężar zdarzeń losowych,
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
PRAWO BILANSOWE A PRAWO PODATKOWE
Organ nadzoru – metodyka badania i oceny nadzorczej podmiotów systemu ubezpieczeń (BION)
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych Część I Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 9.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych Część I Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 9.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 8. Badanie sprawozdań finansowych Z.U.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Przewodnik po raportach rozliczeniowych w Condico Clearing Station (Rynek finansowy)
PRAWO HANDLOWE Mateusz Kabut Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania.
A NALIZA EKONOMICZNA INSTYTUCJI KREDYTOWEJ – BANKU – ĆWICZENIA Zagadnienia podstawowe – przypomnienie zagadnień z bankowości.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Część I Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 6.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Certyfikacji i Funduszy Europejskich Kwalifikowalność wydatków w projektach POWT Rzeczpospolita Polska – Republika.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warszawa, 15 czerwca 2012 r. System rozliczeń OTC – strona regulacyjna.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
1 Analiza menedżerska Materiały. 2 Analizę menadżerską charakteryzuje: - Wysoki stopień uogólnienia - Agregacja zjawisk gospodarczych - Ujęcie finansowe.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
 Koszty uzyskania przychodów to instytucja podatków dochodowych występująca w art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ustawy.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Rachunkowość OFE. Podstawy funkcjonowania OFE Reforma emerytalna zapoczątkowana została pakietem ustaw, które umożliwiły przekształcenie istniejącego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wynik finansowy Opracowała Anna Górecka. Działalność przedsiębiorstwa charakteryzują 3 podstawowe kategorie: Przychody ze sprzedaży Koszty Wynik finansowy.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
WYKŁAD 4. DR KRZYSZTOF JONAS Rachunkowość. Operacje gospodarcze. Każde zdarzenie, które nastąpiło w danym okresie i skutkuje zmianami w strukturze bądź.
Usługa PUE-ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
KOSZTY DZIAŁALNOŚCI EWELINA CHOJNACKA. DEFINICJA KOSZTÓW wyrażone w pieniądzu, celowe i dające efekt gospodarczy zużycie: a)rzeczowych składników aktywów.
Podstawy rachunkowości
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
PRZYKŁAD Bilans na 1.01.X1 Zdarzenia w ciągu okresu X1:
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
BILANS TO JEST FORMA SPRAWOZDAWCZOŚCI KSIĘGOWEJ, KTÓRA POKAZUJE W PIENIĘŻNYM MIERNIKU STAN ŚRODKÓW GOSPODARCZYCH ZA ICH SKŁADEM I UŻYCIEM, ŹRÓDŁAMI PRZEPWYŁU.
Wykład 4. Dr Krzysztof Jonas
mgr Katarzyna Mokrzycka Rachunkowość
Zapis prezentacji:

Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych Część 1 Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 7

Sprawozdawczość zakładów ubezpieczeń.

Sprawozdawczość. Sprawozdawczość zakładów ubezpieczeń składa się z: 1. Bilansu 2. Rachunku zysków i strat 3. Zestawienia zmian w kapitale własnym 4. Rachunku przepływów pieniężnych (tylko metoda bezpośrednia) 5. Informacji dodatkowej 6. Sprawozdanie z działalności jednostki

Sprawozdawczość. Rozp. Min. Fin. z 2010 r. w sprawie kwartalnych i dodatkowych rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych Z.U. nakłada dodatkowe obowiązki. Z.U. sporządza pełną sprawozdawczość za okresy kwartalne. Z.U. sporządza dla każdego rodzaju ubezpieczeń sprawozdanie stosownie do załączników do rozporządzenia.

Sprawozdawczość. Roczne sprawozdania podlegają obowiązkowemu badaniu przez biegłych rewidentów. Do rocznych sprawozdań Z.U. S.A. dołącza informacje o łącznej składce przypisanej brutto dla wyliczenia wysokości wpłat na pokrycie kosztów nadzoru i funkcjonowania Rzecznika Ubezpieczonych i jego Biura. Z. U. zorganizowane w formie T.U.W. do rocznych sprawozdań finansowych dołączają informację o wartości składki przypisanej brutto dotyczącej osób niebędących członkami T.U.W.

Bilans. AKTYWAPASYWA A. Wartości niematerialne i prawneA. Kapitały własne B. LokatyB. Zobowiązania podporządkowane C. Aktywa netto ubezpieczeń na życie, gdy ryzyko lokaty (inwestycyjne) ponosi ubezpieczający C. Rezerwy techniczno ubezpieczeniowe D. NależnościD. Udział reasekuratorów w rezerwach techniczno-ubezpieczeniowych (wartość ujemna) E. Inne składniki aktywówE. Oszacowane regresy i odzyski (wartość ujemna) F. Rozliczenia międzyokresoweF. Pozostałe rezerwy G. Należne wpłaty na kapitał podstawowyG. Zobowiązania z tytułu reasekuratorów H. Akcje własneH. Pozostałe zobowiązania i fundusze specjalne I. Rozliczenia międzyokresowe

Rachunek zysków i strat Z.U. działu I sporządza: Techniczny rachunek ubezpieczeń na życie Ogólny rachunek zysków i strat Z.U. działu II sporządza: Techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych Ogólny rachunek zysków i strat. Z.R. sporządzać może: Techniczny rachunek ubezpieczeń na życie Techniczny rachunek ubezpieczeń majątkowych i osobowych Ogólny rachunek zysków i strat

T. r. u. m. i o. - struktura I. Składki II. Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów, przeniesione z o. r. z. i s. III. Pozostałe przychody techniczne na udziale własnym IV. Odszkodowania i świadczenia V. Zmiany stanu pozostałych r. t. u. na udziale własnym VI. Premie i rabaty na udziale własnym łącznie ze zmianą stanu rezerw. VII. Koszty działalności ubezpieczeniowej. VIII. Pozostałe koszty techniczne na udziale własnym IX. Zmiany stanu rezerw na wyrównanie szkodowości (ryzyka) X. Wynik techniczny ubezpieczeń majątkowych i osobowych

T. r. u. na ż. - struktura I. Składki II. Przychody z lokat III. Niezrealizowane zyski z lokat IV. Pozostałe przychody techniczne na udziale własnym V. Odszkodowania i świadczenia VI. Zmiany stanu innych r. t. u. na udziale własnym VII. Premie i rabaty łącznie ze zmianą stanu rezerw na udziale własnym VIII. Koszty działalności ubezpieczeniowej IX. Koszty działalności lokacyjnej X. Niezrealizowane straty na lokatach XI. Pozostałe koszty techniczne na udziale własnym XII. Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów przeniesione do o. r. z. i s. XIII. Wynik techniczny ubezpieczeń na życie

O. r. z. i s. - struktura I. Wynik techniczny ubezpieczeń majątkowych i osobowych lub ubezpieczeń na życie II. Przychody z lokat III. Niezrealizowane zyski z lokat IV. Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów przeniesione z t. r. u. na ż. V. Koszty działalności lokacyjnej VI. Niezrealizowane straty na lokatach VII. Przychody z lokat netto po uwzględnieniu kosztów przeniesione do t. r. u. m. i o. VIII. Pozostałe przychody operacyjne IX. Pozostałe koszty operacyjne X. Zysk (strata) z działalności operacyjnej XI. Zyski nadzwyczajne XII. Straty nadzwyczajne

O. r. z. i s. - struktura XIII. Zysk (strata) brutto XIV. Podatek dochodowy XV. Pozostałe obowiązkowe zmniejszenia zysku (zwiększenia straty) XVI. Zysk (strata) netto

R. p. p. - struktura A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej I. Wpływy 1. Wpływy z działalności bezpośredniej oraz reasekuracji czynnej 2. Wpływy z reasekuracji biernej 3. Wpływy z pozostałej działalności operacyjnej

R. p. p. - struktura II. Wydatki 1. Wydatki z działalności bezpośredniej i reasekuracji czynnej 2. Wydatki z tytułu reasekuracji biernej 3. Wydatki z pozostałej działalności operacyjnej III. Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej

R. p. p. - struktura B. Przepływy z działalności lokacyjnej I. Wpływy - zbycie lokat - wpływ pieniężnych korzyści z lokat II. Wydatki - nabycie lokat - wydatki na lokaty III. Przepływy pieniężne netto z działalności lokacyjnej

R. p. p. - struktura C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej I. Wpływy - pozyskanie źródeł finansowania II. Wydatki - wydatki z tytułu podziału zysku - spłata / wykupienie źródeł finansowania - pieniężne koszty związane ze źródłami finansowania

R. p. p. - struktura III. Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej D. Przepływy pieniężne netto razem E. Bilansowa zmiana środków pieniężnych F. Środki pieniężne na początek okresu G. Środki pieniężne na koniec okresu

Zestawienie zmian w kapitale własnym Wprowadzone nowelizacją ustawy o rachunkowości z 9 listopada 2000 roku. Jest uszczegółowieniem informacji zawartych w bilansie przedstawiającym zwiększenia i zmniejszenia poszczególnych składników kapitału własnego z uwzględnieniem tytułów zmian za bieżący i poprzedni rok obrotowy. Zakład ubezpieczeń i zakład reasekuracji sporządza je na zasadach ogólnych, nie zawierają one charakterystycznych pozycji właściwych tylko tym jednostkom.

Informacja dodatkowa. Obejmuje następujące zagadnienia: Wprowadzenie do sprawozdania finansowego Informacje dodatkowe niezbędne do lepszego zrozumienia sytuacji finansowej i majątkowej a także wyniku finansowego oraz wypłacalności Z.U.

Informacja dodatkowa W odniesieniu do pozycji bilansu: Lokat Depozytów u cedentów Zobowiązań z tytułu depozytów reasekuratorów Zobowiązań podporządkowanych Należności i zobowiązań Instrumentów pochodnych będących zabezpieczeniem r. t. u. Struktury kapitałów własnych R. t. u. Innych aktywów i pasywów jeśli ich wartość jest istotna

Informacja dodatkowa. W odniesieniu do t. r. u. m. i o. oraz o. r. z. i s.: Wartość składek przypisanych brutto w podziale na ubezpieczenia i reasekurację oraz wg klas rachunkowych Informacje o przebiegu likwidacji szkód w podziale na klasy Informacje o strukturze kosztów i podziale na wewnętrzne i zewnętrzne Informacje o przychodach i kosztach działalności zaniechanej

Informacja dodatkowa. Informacje o wynagrodzeniach Informacje o transakcjach z członkami zarządu i organów nadzorczych, ze spółkami powiązanymi kapitałowo i innych istotnych transakcjach Informacje o charakterze i celu gospodarczym umów nieuwzględnionych w sprawozdaniach w zakresie niezbędnym do oceny ich wpływu na sytuację majątkową i finansową i wynik finansowy Z.U.

Sprawozdanie z działalności jednostki. Sprawozdanie to nie ma wzoru. Przepisy określają jedynie treść jaka powinna być w nim zawarta. Powinno być czytelne i podpisane przez wszystkich członków zarządu, a następnie zbadane przez radę nadzorczą lub komisję rewizyjną pod kątem rzetelności. Ostatecznie musi być zatwierdzone przez walne zgromadzenie i złożone w sądzie rejestrowym.

Sprawozdanie z działalności jednostki. Winno obejmować swą treścią: 1) informacje o wydarzeniach zaistniałych w roku obrotowym, które w sposób istotny wpłynęły na stan majątkowy i finansowy 2) Informacje o przewidywanym rozwoju 3) Wskazanie czynników ryzyka prowadzonej działalności wraz z opisem możliwych zagrożeń

Sprawozdanie z działalności jednostki. 4) Przedstawienie aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej: - Dotyczącej struktury sprzedaży produktów ubezpieczeniowych - Rentowności działalności lokacyjnej - Wielkości kosztów prowadzenia działalności - Wielkości r. t. u. na koniec roku - Stan pokrycia marginesu wypłacalności i kapitału gwarancyjnego środkami własnymi - Stan pokrycia r. t. u. odpowiednimi aktywami

Raport o stanie portfela ubezpieczeń. Dział I – zawiera informacje o każdym produkcie ubezpieczeniowym oraz opinie aktuariusza dotyczącą zgodności założeń z danymi faktycznymi Dział II – zawiera informacje dotyczące sposobu tworzenia r. t. u. w zakresie: - Nazwy produktu, grupy i rodzaju ubezpieczenia lub rodzaju rezerwy - Składki, odszkodowań w danym roku - Wysokości rezerw brutto i na udziale własnym

Sprawozdanie o wypłacalności i kondycji finansowej Sporządzane jest przynajmniej raz w roku. Zawiera: 1) opis działalności i wyników zakładu 2) opis systemu zarządzania i ocenę jego adekwatności do profilu ryzyka zakładu 3) opis – oddzielnie dla każdej kategorii ryzyka – ekspozycji na ryzyko, koncentracji ryzyka, ograniczania ryzyka i wrażliwości na ryzyko,

Sprawozdanie o wypłacalności i kondycji finansowej 4) opis – oddzielnie dla aktywów, rtu dla celów wypłacalności i pozostałych zobowiązań – podstaw i metod stosowanych do ich wyceny wraz z wyjaśnieniem istotnych różnic w porównaniu z podstawami i metodami stosowanymi do ich wyceny w sprawozdaniach finansowych

Sprawozdanie o wypłacalności i kondycji finansowej 5) opis zarządzania kapitałem zawierający co najmniej: a) strukturę i wysokość środków własnych oraz ich jakość b) wysokość KWW i MWK c) kwotę niezgodności z MWK oraz kwotę istotnej niezgodności z KWW w okresie sprawozdawczym nawet jeśli została usunięta wraz z podaniem jej źródeł, konsekwencji i środków naprawczych

Sprawozdanie o wypłacalności i kondycji finansowej Sprawozdanie może również zawierać opis korekt stosowanych przez ZU Organ nadzoru w drodze decyzji może zezwolić na nieujawnianie informacji jeśli oznaczałoby to dla konkurencji znaczącą nienależną korzyść bądź ZU i ZR są zobowiązane do zachowania tajemnicy lub poufności względem ubezpieczających lub kontrahentów (wyjątkiem jest punkt 5)

Sprawozdanie o wypłacalności i kondycji finansowej Sprawozdanie podlega zatwierdzeniu przez radę nadzorczą i podlega ujawnieniu po zatwierdzeniu. Ujawnienie następuje nie później niż w ciągu 14 tygodni po zakończeniu roku obrotowego przypadającego miedzy a Sprawozdanie podlega badaniu przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych.

Pozostałe sprawozdania. Rachunki techniczne dotyczące działalności technicznej i reasekuracyjnej dla poszczególnych klas i grup ubezpieczeń Kapitału podstawowego R. t. u. Lokat Aktywów i pasywów w walutach obcych Składek i odszkodowań w poszczególnych okresach Struktury kosztów Powiązań kapitałowych Postępowań sądowych przeciwko Z.U. i postępowań regresowych Informacje o reasekuracji biernej Statystyki międzynarodowej

Rejestry. Stosownie do przepisów rozporządzenia Z.U. ma obowiązek na bieżąco rejestrować: W ramach działalności ubezpieczeniowej: - Zawarte umowy ubezpieczenia - Zgłoszone szkody - Regresy i odzyski z tytułu zawartych umów - Ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe

Rejestry. W ramach działalności reasekuracyjnej - zawarte umowy reasekuracji czynnej Z. R. ma obowiązek rejestrowania na bieżąco: Zawarte umowy reasekuracji czynnej Zawarte umowy reasekuracji biernej Rejestry weryfikuje się i aktualizuje co najmniej na koniec każdego miesiąca.

Rejestr zawartych umów ubezpieczenia. Powinien być prowadzony tak aby umożliwić uzyskanie informacji o każdej umowie ubezpieczenia: Grupa i rodzaj ubezpieczenia Dane identyfikujące umowę i ubezpieczonego oraz pośrednika Okres ubezpieczenia i należna składka

Rejestry funduszy. Dział I grupa 3. Prowadzi się je odrębnie dla każdego funduszu w sposób umożliwiający ustalenie składek, opłat, struktury lokat i wartości aktywów. Rejestr musi umożliwiać ustalenie wartości nabycia jednostek uczestnictwa w funduszu. Rejestry funduszy służą ustalaniu przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów poszczególnych funduszy.

Rejestr zawartych umów reasekuracji czynnej i biernej. Należy prowadzić w sposób umożliwiający ustalenie: Danych identyfikujących każdą umowę reasekuracji Dane identyfikujące cedenta (reasekuratora), Daty rejestracji umowy, wejścia w życie i okresu obowiązywania Grupy i rodzaje ubezpieczeń objętych umową Dane umożliwiające ustalenie udziałów i odpowiedzialności reasekuratora Salda rozliczeń

Rejestr szkód (zgłoszonych) Powinien być tak prowadzony aby uzyskać informacje o każdej szkodzie odrębnie: Dane identyfikujące szkodę (daty wystąpienia, zgłoszenia itp.) i umowę, której dotyczy oraz grupę i rodzaj ubezpieczenia Dane sprawcy szkody Wartość roszczenia i odszkodowania Rejestr prowadzi się w podziale na lata zaistnienia i zgłoszenia szkody

Regres należnych regresów i odzysków Powinien być prowadzony w sposób umożliwiający identyfikację szkody, dłużnika i faktycznie otrzymane kwoty lub przedmioty dla każdego regresu czy odzysku odrębnie. Rejestr prowadzi się w podziale na lata zaistnienia i zgłoszenia szkody, których regresy i odzyski dotyczą.

I to by było na tyle.