Agnieszka Mróz Jolanta Różańska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Rola CEIOPS i Nadzorów Narodowych w projekcie Solvency II
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Funkcje „Resolution” w praktyce międzynarodowej
Regionalny Program Operacyjny
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
1 Trzeci Program działań Unii w dziedzinie zdrowia czerwca 2015 r. partnerstwo"
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Misja i zadania EFSA oraz Polskiego Punktu Koordynacyjnego
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Grupa C10 Burno Izabela Guz Beata Łęgowska Katarzyna.
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Prezentację z ćwiczeń,,System ubezpieczeń” wykonały: Karolina Górna Karolina Szyderska Grupa C5.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Charakterystyka wybranych instytucji Marta Milewska Paulina Wrona Finanse, Rachunkowość i Ubezpieczenia Grupa 6.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Konkurencja a polityka konkurencji
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Nadzór finansowy Artur Halasz.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Nadzór nad systemem finansowym
Zapis prezentacji:

Agnieszka Mróz Jolanta Różańska Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) Agnieszka Mróz Jolanta Różańska

EIOPA Głównym zadaniem urzędu EIOPA jest zapewnienie stabilności rynków ubezpieczeniowych oraz ochrona właścicieli polis, członków programów emerytalnych i uposażonych. Przykładowo monitoruje on tendencje w zachowaniu konsumentów i ocenia potencjalne zagrożenia i słabości rynków. W pewnych ściśle określonych warunkach, może czasowo zakazać prowadzenia lub ograniczyć pewne rodzaje działalności finansowej, które zagrażają stabilności systemu finansowego. Członkami EIOPA są kraje należące do Unii Europejskiej. Polskę w Radzie Organów Nadzoru EIOPA reprezentuje Komisja Nadzoru Finansowego.

Charakterystyka EIOPA (ang. European Insurance and Occupational Pensions Authority) 1 stycznia 2011 roku zastąpił Europejski Komitet Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (CEIOPS), Powstał na mocy ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i  Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr  716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE, Jego siedziba znajduje się we Frankfurcie nad Menem. Jest niezależnym organem doradczym KE, PE i RUE. EIOPA podlega Radzie Organów Nadzoru, który integruje się z właściwymi organami krajowymi w dziedzinie ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych w poszczególnych państwach członkowskich. Krajowe organy nadzoru w Unii Europejskiej są źródłem wiedzy i informacji na temat spraw ubezpieczeń i pracowniczych programów emerytalnych.

Europejski Europejski Europejska Urząd Urząd Rada ds. EIOPA jest częścią Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego składającego się z trzech innych organizacji nadzorczych: Europejski Europejski Europejska Urząd Urząd Rada ds. Nadzoru Nadzoru Ryzyka Giełd Bankowego Systemowego i Papierów Wartościowych

Cele EIOPA lepsza ochrona konsumentów, odbudowanie zaufania do systemu finansowego, zapewnienie wysokiego poziomu skuteczności i spójności regulacji i nadzoru, uwzględniając zróżnicowane interesy poszczególnych państw członkowskich i różny charakter instytucji finansowych,   większa harmonizacja i spójne stosowanie przepisów dotyczących instytucji i rynków finansowych w całej Unii Europejskiej,    wzmocnienie nadzoru nad grupami transgranicznymi.  

Zadania wspieranie stabilności systemu finansowego, zapewnienie przejrzystości rynków i produktów finansowych, ochrona ubezpieczonych, członków i beneficjentów programów emerytalnych, uprawnienie do świadczenia opinii dla Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej i Komisji Europejskiej w sprawach ubezpieczeniowych, przyczynianie się do ustanowienia wysokiej jakości wspólnych standardów i praktyk regulacyjnych i nadzorczych w Unii Europejskiej, wydawanie wytycznych i zaleceń oraz opracowywaniu projektu regulacyjnych i wykonawczych standardów technicznych, wkład w tworzenie polityki w odniesieniu do ubezpieczeniowych systemów gwarancyjnych (IGS), mając na względzie przyczynianie się do oceny potrzeby europejskiej sieci krajowych ubezpieczeniowych systemów gwarancyjnych, która byłaby odpowiednio finansowana i wystarczająco zharmonizowana Komisji Europejskiej

Dotychczasowa działalność: 2011 zadania regulacyjne - program Wypłacalność II ( Solvency II) - reformy mające na celu stworzenie systemu wypłacalności uwzględniającego profil ryzyka na jakie narażone są zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji w związku z prowadzoną przez nie działalnością, pracownicze programy emerytalne – opracowanie standardów na prośbę KE w sprawie działalności pracowniczych programów emerytalnych i nadzoru nad nimi, ochrona konsumentów i innowacje finansowe - opracowanie 3 projektów odnoszących się do skarg składanych przez konsumentów, zarządzanie w transgranicznych sytuacjach kryzysowych - pod koniec 2011 r. grupa zadaniowa ds. zarządzania kryzysowego przedstawiła szeroko zakrojone ramy decyzyjne dotyczące prawa pierwszeństwa w przypadku kryzysu oraz zarządzania kryzysowego, stabilność finansowa – szczegółowe monitowanie rynku i wymiana informacji między instytucjami UE w celu określenia na wczesnych etapie potencjalnych zagrożeń dla stabilności.

2012 zadania regulacyjne - dalsze prace nad Solvency II, zadania nadzorze – EIOPA przeprowadziła badania na temat destabilizacji finansowej i wprowadziła tablicę wskaźników zagrożeń, ochrona konsumentów i innowacje finansowe – opublikowano wytyczne w sprawie rozpatrywania skarg przez zakłady ubezpieczeń ustanawiającym tym samym skuteczne praktyki nadzorcze zapewniając wspólne stosowanie prawa UE, tworzenie wspólnej kultury nadzoru – organizowanie szkoleń technicznych związanych z podnoszeniem zdolności nadzorczych na szczeblu krajowym, stabilność finansowa – nadal skupiano się na wczesnym wykrywaniu zagrożeń oraz przeprowadzano oceny stabilności finansowej, zapobieganie sytuacjom kryzysowym i ich rozwiązywanie w czasie kryzysu – członkowie EIOPY zostali zobowiązani do oceny wpływu kryzysu w kilku obszarach, m. in. zmian poziomu płynności i przepływów pieniężnych w sektorze ubezpieczeń, relacje zewnętrzne – organizacja spotkań zacieśniających współprace z USA, Japonią czy Chinami.

2013 W 2013 roku EIOPA kontynuowała działania z lat poprzednich oraz w rocznym raporcie przedstawiła swoje główne osiągnięcia w ramach celów strategicznych: zwiększenie ochrony konsumentów – udzielanie wsparcia i wskazówek w tym obszarze, opracowywanie prawidłowych regulacji – pomoc przy ustalaniu wejścia w życie dyrektywy Wypłacalność II – 1 stycznia 2016 rok, usprawnianie nadzoru – dalsze działania wpływające na poprawę jakości ram nadzoru w EOG, terminowa identyfikacja i zarządzanie ryzykiem dla stabilności finansowej – kontynuacja identyfikacji zagrożeń na wczesnym ich etapie. Ponadto istotne dla EIOPA miały działania na rzecz zapewnienia skuteczności i efektywności funkcjonowania urzędu.

2014 W raporcie rocznym EIOPA ukazała 5 najważniejszych osiągnięć 2014 roku: opracowanie 6 regulacji na potrzeby dyrektywy Wypłacalność II, które mają na celu wdrożenie jej w życie, przeprowadzenie testu weryfikującego odporność europejskiego sektora ubezpieczeń na niekorzystne zmiany rynku, przeprowadzenie konsultacji publicznych na temat ochrony konsumentów w zakresie nadzoru, opracowanie dokumentu w sprawie wypłacalności instytucji pracowniczych programów emerytalnych oraz wydanie opinii dla KE w sprawie emerytur indywidulanych, odbycie 10 wizyt przez ustanowiony zespół ds. nadzoru we właściwych organach krajowych w celu oceny przygotowania do wdrożenia dyrektywy Wypłacalność II.

2015-2017 W latach 2015-2017 jest realizowany Wieloletni Program Pracy, który zakłada priorytetyzacje zadań i ich monitorowanie zapewnia przejrzystość i odpowiedzialność co służy jako zestaw narzędzi wewnętrznych do osiągania następujących celów strategicznych: zapewnienie prostoty i uczciwości w całym rynku wewnętrznym dla konsumentów, prowadzenie do rozwoju prawidłowych i ostrożnych przepisów wspierających rynek wewnętrzny UE, poprawienie jakości, efektywności i spójności nadzoru ubezpieczycieli UE i emerytur pracowniczych, identyfikowanie, ocena i łagodzenie ryzyka oraz zagrożeń dla stabilności finansowej sektora ubezpieczeń i emerytalnych programów pracowniczych.

Wady i zalety EIOPA ZALETY WADY dyrektywa Solvency II nie jest w stanie do końca zniwelować ryzyka, a jedynie wykryć na wczesnym etapie, najważniejszym celem jest dbanie o dobro konsumenta, praca nad kulturą rozpatrywania skarg, zacieśnienie współpracy z największymi mocarstwami na świecie, dążenie do utrzymania stabilności finansowej sektora ubezpieczeń, zwiększenie harmonizacji i spójności przepisów, wymiana informacji między krajowymi organami nadzoru,

Bibliografia https://eiopa.europa.eu/ https://eiopa.europa.eu/publications/annual-reports https://eiopa.europa.eu/about-eiopa/work-programme/multi-annual- work-programme-2015-2017 https://www.knf.gov.pl/o_nas/wspolpraca_miedzynarodowa/unia/regu lacje_i_dokumenty_powiazane/solvency_II.html http://www.kpmg.com/pl/pl/issuesandinsights/articlespublications/str ony/wytyczne-eiopa.aspx http://www.bankier.pl/wiadomosc/Co-my-wiemy-o-Solvency-II- 2022027.html https://www.knf.gov.pl/o_nas/wspolpraca_miedzynarodowa/unia/pod stawa_prawna.html