Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym. Problemy obrazujące doświadczanie globalizacji  Sushi globalnie: powiązania wielu graczy w procesie globalnej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym. Problemy obrazujące doświadczanie globalizacji  Sushi globalnie: powiązania wielu graczy w procesie globalnej."— Zapis prezentacji:

1 Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym

2 Problemy obrazujące doświadczanie globalizacji  Sushi globalnie: powiązania wielu graczy w procesie globalnej produkcji i sprzedaży sushi  McDonald w Hong Kongu: adaptacja producenta globalnej żywności do lokalnych kulturowych wymagań  Podróżując poza lokalne kultury: życie różnych grup etnicznych w Londynie bez zakotwiczenia w lokalności  Silne państwo, silni nauczyciele: jak model szkolnictwa w Malawi przyucza do „nowoczesności” (globalnego porządku”  Strategiczna nieautentyczność : global pop, Youssou N’Dour z Senegalu

3 Codzienne rytuały, które nabierają statusu światowych

4 Cele prezentacji  Doświadczenie globalizacji z różnych punktów widzenia  Kreatywna adaptacja  Mieszanina kulturowych ram globalizacji  Wzrost widocznych globalnych skutków

5 Sushi globalnie: tekst Theodore C. Bestor „How Sushi Went Global”, Foreign Policy, 2000/Nov/Dec  Kto jada sushi? Uprzywilejowane obszary świata  Sushi – japońskie jedzenie  Sushi bar, …..lada chłodnicza w Biedronce  Ideologia sushi jako zdrowego jedzenia (od lat 70.u.w.) ; od statusu cool do popular  espresso, cappuccino, carrot /orange fresh juice, lasagna, pizza, buritto, sushi, muffins)

6 Globalizacja regionalnej branży  Sushi – deklaracja świeżej ryby, japońska jakość i japońska sztuka jedzenia  Połowy tuńczyka błekitnopłetwego lub czerwonego – 200 mil morskich od brzegu, atlantyckie wybrzeże USA i Europy, hurtowi kupcy w ½ Japończycy, hodowla w akwafarmach australijskich  Transport całego tuńczyka chłodniami na lotnisko J. F.K, stamtąd do Tokio (nie transportuje się kawałków ani nie mrozi), stamtąd podobne chłodniami  Pierwotny rynek japoński, ekspansja na rynki światowe (połów, produkcja, hurt, sprzedaż), hodowle tuńczyka w wodach Atlantyku przy północnych wybrzeżach Afryki i południowych Europy  Połowy przy lokalnych brzegach mórz, reszta jako część globalnego przepływu techniki i kapitałowych: finansowanie przez japońskie spółki handlowe, statki i sieci, techniki hodowli morskiej z Australii, karma i farmaceutyki europejskie, badania biologiczne

7 Jak utrzymuje się pozycję jądra dla sushi?  Konieczny udział „japońskich rąk” jako gwarancja skutecznego współzawodnictwa sushi z innymi etnicznymi kuchniami (np. koreańską, wietnamską, chińską, teksańską)  Eksport japońskiej siły roboczej do restauracji i firm handlowych na całym świecie  Uniwersytet Sushi, kursy sushi  Wzrost zyskownej franszyzy  Niekwestionowana obecność Japończyków w biznesie sushi oparta na mistyfikacji  Inne podobne branże : turecko- niemiecki przemysł kebabów, włoskie buty,

8 McDonalds w Hong Kongu, tekst James’a L. Watsona z książki: Golden Arches East: McDonald’s East Asia, Stanford 1997  Pierwsza lokacja baru fast - foodowego McDonalda w roku 1975, trudne początki, gwałtowny rozwój w latach 90. u.w.  Czy jedzenie burgerów w McDonaldzie, pizzy, picie coli czyni Kantończyków mniej chińskimi?  Brak ideologii oporu przeciwko mcdonaldyzacji

9 Kategorie mentalne: od podejścia typu snack do podejścia typu posiłek  Postrzeganie menu w barach McDonalda jako niesycących przekąsek  Ideał prawidłowego posiłku: spory i w towarzystwie innych, niepośpiesznych  Powolne przesuwanie się definicji w kierunku „szybkiego lunchu”, kryterium wieku, krótkiego przebywania razem w czasie południowego posiłku  Klęska na polu posiłków wieczornych (kolacja, przyjęcie)

10 Od jedzenia egzotycznego dla szczególnej klienteli (modnej, establishmentowej, samoświadomej) do zwykłego (dla ludzi każdego wieku, zajętych, szybki, wartościowy posiłek)  Kantoński posiłek: ryż, egzotyczne owoce, zupa z kluseczkami, mięso lub ryba – brak oferty  Początkowa oferta zbliżona do typowej amerykańskiej  Popularność bułki z hamburgerem rybnym i zwykłym, dzieci lubią big maca, preferencja dla gorącej herbaty i czekolady pokonuje kawę, popularność coke  Początkowa oferta śniadaniowa : hamburgery i frytki, pomijanie typowo amerykańskiej oferty: pancaces, jajecznicy, muffinek, tłuczonych ziemniaków, stopniowe wprowadzanie  McDonald jako miejsce spotkań i wspólnego spożywania posiłku przez młodych ludzi (niehierarchiczny dynamizm, wyluzowanie, niekolonialne)

11 Urządzenia sanitarne i wynalazek czystości  Problem toalet restauracyjnych w przeszłości, toalety w mieszkaniach jako część kuchni, sikanie na ulicach  McDonald jako katalizator czystych toalet w restauracjach Hong Kongu  Szkolenie pracowników sieci do standardu czystości  Kobiety jako pierwsze doceniły dostępność i czystość toalet  Uśmiech i uprzejmość w strefie publicznej: usługi świadczone z uśmiechem Tradycyjna kultura Kantonu nie wiąże uśmiechu z przyjaźnią i otwartością, uśmiech próbą pokrycia oszustwa  Obecnie znany wśród młodych ludzi koncept publicznej życzliwości  Generalnie: życzliwy uśmiech nie przyjmuje się

12 Dyscyplina konsumencka  McDonald zakłada przerzucenie niektórych kosztów pracy na konsumentów, co wymaga dyscypliny (kolejka, oddawanie tace i wyrzucenie pozostałości, pozostawieni po sobie czystego miejsca, szybka konsumpcja, opuszczenie baru bezpośrednio po spożyciu)  Kantońscy konsumenci często pozostawiają tace, nie opuszczają szybko baru, nie sprzątają po sobie  Największy problem: niechęć do formowania kolejek do kas, raczej napierający tłum

13 „Najeżdżanie” i wojny serwetkowe  Trudność ze znalezieniem miejsca do siedzenia, zwyczaj nachalnego przyspieszania, dosiadania się i przepychania. Tolerancja praktyk w barach McDolanda  Konsumenci zjawiają się grupowo i zajmują dla siebie przestrzeń. Rola dzeci  Znikające serwetki i inne untensylia

14 Dzieci jako konsumenci  Wizyta w McDonald jako nagroda stosowana przez rodziców, sankcja w stosunku do niegrzecznego rodzeństwa  Napięcia w stosunkach miedzy pokoleniami dziadków – wnuków na tle wizyt w McDonald  Wnuki przewodnikami, problem kultury konfucjańskiej z zaznaczonym autorytetem starszych  Problem jedzenia rękoma w miejsce jedzenia pałeczkami

15 Przyjęcia urodzinowe  Urodziny wcześniej nieznaną instytucją  Goszczenie w restauracjach pożądane (małe, przeludnione mieszkania)  Gwałtowny wzrost zapotrzebowania na urodzinowe przyjęcia w barach McDonalda w Ronald Rooms, drukowane zaproszenia, fotografia, pudełko podarunkowe, bon na przyszłą wizytę, klaun, dostosowane mebelki,

16 Czyja to jest kultura ?  Kultura Hong Kongu jest opisywana jako kosmopolityczna, postmodernistyczna, post nacjonalistyczna, ekstrawagancko transnarodowa  Starsze pokolenia?  Młode pokolenia?

17 Podróżując poza lokalne kultury, tekst Martina Albrowa ze zbioru Johna Eade Living the Global City: Globalization as a Global Process, Routledge, 1997  Hipoteza, że lokalność nie ma dużego znaczenia  Badanie etnograficzne w wieloetnicznym Londynie (dzielnica Wandsworth), duża enklawa azjatycka i muzułmańska  zróżnicowany stosunek mieszkańców do lokalności Wandsworth

18 Różnorodność percepcji lokalności Wandsworth wśród białych mieszkańców  70-letnia biała kobieta, mieszkająca w Wandsworth ponad 50 lat: wspierana przez swoją grupę wiekowa, wizytująca ośrodek dziennego pobytu 3 razy w tygodniu, składająca wizyty, szydełkująca, osiadła, pozytywnie oceniająca W-th, z wyjątkiem agresywnych Azjatów  Pracownik City, mieszkający 17 lat w W-th, niezadowolony i nieprowadzący życia towarzyskiego w miejscu zamieszkania, podkreślający wieloetniczność i ciągłe przeprowadzki rodzin w W-th  Listonosz, zamieszkując 3 lata, dla którego lokalność jest tak nieważna, jak np. „reszta świata”

19 cd  62 letni taksówkarz, mieszkający w W-th 22 lata: nie czuje lokalności  23- letni pracownik sklepu, zamieszkujący w W-th 6 miesięcy: nie czuje sensu lokalności, lecz docenia dzielnicę, w kontakcie z rodzicami w USA  Jego azjatycka dziewczyna nie dostrzega brak prawdziwej lokalności  Wniosek: relatywizm w odniesieniu do lokalności miejsca zamieszkania  Postrzeganie Azjatów jako „trzymających się razem”

20 Azjaci:  62 –letnia Tanzanka, mieszkająca 19 lat, z mężem Hindusem, podróżująca do Indii, zwiedzająca Niemcy i Szwajcarię, zadowolona z lokalności W-th i posiadająca przyjaciół w wielu grupach etnicznych  26- letnia Pakistanka, zamieszkująca 3 lata, pracująca w agencji socjalnej, zadowolona z W-th, przyjaciół, licznych kontaktów, oraz z możliwości kupienia etnicznych produktów, nie zamierzająca przeprowadzić się  28-letni Hindus, właściciel sklepu, zadowolony z mieszkania w W- th, kontaktów i planujący osiedlenie tu córki  28-letni Hindus, mieszkający 3 lata, prowadzący biznes i kontaktujący się z innymi przedsiębiorcami, nie dostrzegający wspólnoty w W-th ale dostrzegający osłabienie barier międzyrasowych

21 Wnioski:  Azjaci prezentują podobnie zróżnicowanie poczucie wspólnoty jak biali mieszkańcy, nie tak silne jak podejrzewają biali, mężczyźni bardziej instrumentalni  Nie istnieje życie wspólnotowe w Wandsworth, relacje i podróże, rozmowy telefoniczne z rodziną i znajomymi w innych częściach Londynu, GB, Europy, świata

22 Nowy sens lokalności/ globalności życia w wielkim mieście  Zróżnicowany stosunek do istnienia lokalności i sensu przynależności, zróżnicowanie lecz nie chaos  Wzór przywiązania do lokalności zależny od sytuacji osoby  Brak przywiązania nie jest problematyzowany  Informacje, obrazy, dobra pochodzące z globalnego świata są osiągane w każdej chwili i w każdym miejscu dla wszystkich, a ta globalność koliduje z lokalnością  Podtrzymanie relacji ponadlokalnych w tym globalnych jest stosunkowo łatwe (kompresja czasu i miejsca)  Świat jest tak zorganizowany, że możliwa jest mobilność przez międzynarodowe granice i utrzymanie etnicznego stylu życia i codziennych rutyn

23 Silne państwo, silni nauczyciele, tekst Bruce’a Fullera z książki Growing Up Moderm. The Western State Builds Third World Schools, Routledge, 1992  Dotyczy szkoły publicznej w Malawi w Afryce  Z relacji dziewczynki: wyjechałam do szkoły w pobliskim mieście uczyć się ale dowiedziałam się, że powinnam nosić piżamę w nocy, jeść sztućcami, i nie jeść ngumbi (pieczone skrzydlate karaluchy)

24  Nauczyciele są arbitrami miedzy elitami politycznymi państw rozwijających się stawiających na zuniformizowaną socjalizację a zróżnicowaniem zwyczajów, przeciwstawiających się narzuconej hegemonii.  Elity pragną narzucić język angielski od 4 klasy szkoły powszechnej, nauczyciele odpowiadają na to oczekiwanie częściowo  Kwestia pozycji społecznej nauczycieli; wzorce kariery  Treści książek „obce kultury”

25 Strategiczna nieautentyczność, tekst Thimoty D. Taylora z książki Global Pop. World Musik, World Markets, Routledge, 1992 Youtube: Youssou Ndour officiel

26 Seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting It's not a second, seven seconds away Just as long as stay, I'll be waiting

27 Strategiczna nieautentyczność  Youssou N’Dour – nowoczesny griot, popularność panafrykańska i światowa  Jeden z licznych niezachodnich gwiazd popu w Afryce, urodzonych po odzyskaniu niepodległości  Uznawany w USA za najwybitniejszego przedstawiciela afrykańskiego popu  Śpiewa o niebezpieczeństwach zalania Afryki przez turystykę, o degradacji środowiska, przemieszczenia się ze wsi do miasta, nostalgii za przodkami i i ich mądrością  Stara się łączyć nowe treści życia w post – erze z tradycyjna muzyką i lokalnymi językami  Czerpie z muzyki „całego świata”

28 Co czerpie z muzyki Zachodu?  Peter Gabriel, Paul Simion, Stevie Wonder  Angielski rap, amerykański swing  Motto: „Jestem nowoczesnym człowiekiem” : Afrykańska muzyka powinna być popularniejsza  „Muszę moją muzyką objaśniać świat Afrykanom” a Afrykę - Zachodowi

29 Kwestia barku autentyczności  Ujmuje żądanie autentyczności jako towarzyszące oczekiwaniu ż e on i jego kraj pozostają przednowocześni czy nowocześni, podczas gdy reszta świata poszła w kierunku postindustrializmu, późnego kapitalizmu, postmodernizmu,  Troszczy się o to by być obywatelem świata i pokazuje to próbując łączyć wszystko ze wszystkim, co jest zawarte w popularnej muzyce  Ma wiec wiele brzmień, wiele dźwięków, które miesza i łączy


Pobierz ppt "Doświadczanie globalizacji w życiu codziennym. Problemy obrazujące doświadczanie globalizacji  Sushi globalnie: powiązania wielu graczy w procesie globalnej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google