Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1

2 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

3 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Kielnie ID grupy: 96/96_MP _G1 Opiekun: Małgorzata Ługin Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Sól soli nierówna Semestr/rok szkolny: 4/2011/2012 Skład grupy: Bichowski Patryk Boike Justyna Bojk Anna Czerniawska Karolina Hallmann Katarzyna Łaga Beata Miotk Agnieszka Oczk Michał Oczk Jakub Peliksze Dominika

4

5 Cząsteczka soli składa się z : METALU i RESZTY KWASOWEJ METAL RESZTA KWASOWA szkło, beton, gips, marmur to sole chlorek sodu służy do solenia potraw

6

7 Dekoracyjne skupienie kryształów gipsu (CaSO 4 ) przypominających wyglądem płatki róży poza przeważającą ilością gipsu, zawiera też różne ilości kwarcowego piasku.

8 alabastrowy niedźwiedź polarny

9 alabastrowe skały

10 alabastrowy abażur lampy

11 Głównym surowcem do pozyskania chlorku sodu j est sól kamienna, nazywana halitem. Halit jest pozyskiwany metodami kopalnymi. Otrzymuje się go także poprzez odparowanie wody morskiej. W kuchni jest używany do solenia potraw (przyprawa), a w przemyśle spożywczym jako naturalny środek konserwujący. Jest również jednym z ważniejszych związków w przemyśle chemicznym (można z niej otrzymać kwas solny). Kopalnia soli w Wieliczce w 1978 roku została wpisana przez UNESCO na pierwszą Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego.

12 Na + Cl – Na + Cl – Na + Cl – Na + Cl – Na + Cl – Na + Cl – + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ dipol cząsteczki wody + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ + _ anion chlorkowy Na + kation sodu hydratowany kation sodu hydratowany anion chlorkowy

13 Na + Cl – Na + Zorganizowana sieć krystaliczna jonów w strukturze lodu nadaje wodzie, w temperaturze poniżej zera, wygląd ciała stałego. Pojawienie się jonów soli zakłóca tworzenie sieci krystalicznej lodu i dlatego sól jest używana do posypywania jezdni w czasie zimy.

14 Pod wpływem suszy, soli lub cukru komórki roślinne tracą wodę, tracą turgor, a błona komórkowa zaczyna odstawać od ściany komórkowej Przydrożne drzewa, po zimie, kiedy to na asfalt wysypuje się sól, są osłabione plazmolizą korzeni.

15 W czystych kryształach kalcytu (szpat islandzki) można zaobserwować zjawisko podwójnego załamania światła. Wzór chemiczny kalcytu CaCO 3 (węglan wapnia). Sól glauberska tworzy hydraty m.in. Na 2 SO 4 10 H 2 O i jest stosowana w medycynie jako osmotyczny lek przeczyszczający. Soda kalcynowana, soda amoniakalna czyli Na 2 CO 3 jest stosowana do wyrobu szkła oraz papieru. Wykorzystuje się ją również w produkcji mydła i środków piorących. Zmiękcza wodę. Anhydryt CaSO 4 stosuje się w przemyśle cementowym i do wyrobu kwasu siarkowego oraz jako wypełniacz do produkcji papieru. Jest on szeroko wykorzystywany w budownictwie – tynki i okładziny.

16 Muszle ślimaków i małży oraz pancerzyki niektórych pierwotniaków to węglan wapnia. Gdy opadały one na dno mórz – tworzyły pokłady wapieni eksploatowane do dziś. Wapień to główny surowiec przemysłu budowlanego. Muszle są również używane do wyrobu wielu ozdób i biżuterii. Mikroskopijne promienice i słonecznice (pierwotniaki) z wapiennymi pancerzykami, także przyczyniły się do powstania złóż wapieni Mikroskopijne promienice i słonecznice (pierwotniaki) z wapiennymi pancerzykami, także przyczyniły się do powstania złóż wapieni

17 Ca CO 3

18 Kreda szkolna to równie ż w ę glan wapnia. Kreda jest bardziej mi ę kka od wapienia, lecz pochodzenie obu minerałów jest takie samo. Kreda szkolna to równie ż w ę glan wapnia. Kreda jest bardziej mi ę kka od wapienia, lecz pochodzenie obu minerałów jest takie samo.

19 Krasowienie węglanowe następuje, gdy woda nasycona dwutlenkiem węgla (pochodzącym z atmosfery oraz z gnijących szczątków organicznych) wsiąka w ziemię łącząc się ze znajdującym się tam węglanem wapnia ( CaCO 3 ). W wyniku reakcji tworzy się wodorosól – wodorowęglan wapnia Ca(HCO 3 ) 2. CaCO 3 + H 2 O + CO 2 Ca(HCO 3 ) 2 Ca(HCO 3 ) 2 CaCO 3 + H 2 O + CO 2 Woda deszczowa nasycona CO 2 drąży w skałach wapiennych, nadając górom fantazyjne kształty. Kluczowe znaczenie ma fakt, że sam węglan wapnia jest słabo rozpuszczalny w czystej wodzie, natomiast wodorowęglan lepiej, może więc migrować. Woda wraz z rozpuszczonym wodorowęglanem może przepłynąć do jaskini, gdzie w wyniku odwrotnej reakcji wytrąca się CaCO 3 tworząc nacieki.

20 Jaskinia Niedźwiedzia w Kletnie w Kotlinie Kłodzkiej jest wyjątkowa pod wieloma względami. Przede wszystkim jest bardzo długa, przez co łatwo było wyznaczyć w niej trasy przeznaczone dla ruchu turystycznego. Korytarze w jaskini mają łączną długość ok. 2,5 kilometra i są ułożone horyzontalnie.

21 To, z czego najbardziej słynie Jaskinia Niedźwiedzia, to zachwycająca szata naciekowa z kalcytu, na którą składają się gęsto rozmieszczone stalaktyty, stalagmity i stalagmaty. Ich powstanie było możliwe dzięki specyficznemu mikroklimatowi panującemu wewnątrz jaskini, czyli mniej więcej stałej temperaturze, wynoszącej ok. 6 stopni, ogromnej wilgotności, zbliżonej do 100% oraz niewielkiemu ruchowi powietrza.

22 Nazwa Dolomity została nadana na cześć geologa i minearologa pochądzącego z Francji Déodat Gratet de Dolomieu, który w 1789 roku odbywając podróż w góry Tyrolu (dzisiejsze Dolomity) odkrył, że skała, z której zbudowane są te góry różni się od klasycznego wapienia tym, że klasyczny wapień silnie reaguje z kwasem solnym, natomiast wapień z gór Tyrolu reagował bardzo słabo. Na cześć odkrywcy, nowa odmiana wapienia została nazwana dolomitem, a później cały masyw – Dolomitami. Warto jednak podkreślić, ze dolomit stanowi tylko niewielką część tego rejonu, większość zbudowana jest z klasycznego wapienia.

23 Saletra potasowa = saletra indyjska, to sól o wzorze KNO 3. Do początków XX w. azotan potasu był używany do otrzymywania kwasu azotowego, a obecnie służy do konserwowania mięsa ( E252 ). SALETRY KONSERWANTY SĄ RAKOTWÓRCZE Największą zawartość azotu ma saletra amonowa o wzorze NH 4 NO 3 i dlatego jest jednym z ważniejszych nawozów rolniczych. Azotan sodu Na NO 3 jest białą lub bezbarwną substancją krystaliczną. Jego właściwości są analogiczne do azotanu potasu, jest konserwantem mięsa i większości serów żółtych o symbolu E251. Przeciwdziała tworzeniu się jadu kiełbasianego. Używa się go także do produkcji mieszanin pirotechnicznych.

24 KMnO 4 - sól potasowa kwasu nadmanganowego czyli nadmanganian potasu jest czasami stosowany do wykonywania "sztuczki" z przemianą wody w "wino i ponownie "wina" w wodę. W tym celu wystarczy na dnie szklanki umieścić mały kryształek nadmanganianu. Po zalaniu go wodą zabarwia się ona na czerwono i wygląda jak "wino", które po podgrzaniu ponownie zmienia się w "wodę". Aby eksperyment powiódł się, woda powinna być lekko alkaliczna, a szklanka całkowicie wysuszona. Można go także wykorzystać do doświadczenia zwanego "lokomotywa". W probówce umieszczamy kilka średnich kryształków KMnO 4 i za pomocą pipety, dodajemy trochę perhydrolu. Z probówki natychmiast wylatuje biały dym (para wodna przemieszana z tlenem). Nadmanganian potasu stosuje się również w pirotechnice. Nadmanganian potasu używany jest także do uzdatniania wody pitnej i sterylizacji narzędzi metodą polową. Nadmanganian potasu posiada silne własności bakterio- i grzybobójcze. Pastylki tego związku są stosowane do odkażania wody do mycia. Roztwór nadmanganianu potasu z uwagi na właściwości utleniające, jest stosowany w analizie chemicznej.

25 Ca 3 (PO 4 ) 2 FOSFORAN V WAPNIA nadaje kościom twardość + II – III

26 twardnienie zaprawy gipsowej Ca SO 4 2 H 2 O (Ca SO 4 ) 2 H 2 O ta zaprawa twardnieje dość szybko pod wpływem wody + = dwuwodny siarczan VI wapnia półwodny siarczan VI wapnia gips palony gips krystaliczny

27 TO SOLE SODOWE LUB POTASOWE WYŻSZYCH KWASÓW TŁUSZCZOWYCH STEARYNIAN SODU C 17 H 35 COONa PALMITYNIAN POTASU C 15 H 31 COOK Mydło otrzymuje się w procesie zmydlenia tłuszczu – jest to reakcja tłuszczu z odpowiednią zasadą.

28 O // C 17 H 35 – C – O – Na część hydrofobowa lubi tłuszcz część hydrofilowa lubi wodę

29 O // C 17 H 35 – C – O – Na Część hydrofilowa mydła wciąga całą cząsteczkę wraz z brudem do wody.

30

31 Benzoesan sodu ( E211) to związek organiczny – sól sodowa kwasu benzoesowego. Jest używany jest jako konserwant w produktach spożywczych takich jak warzone napoje bezalkoholowe, bezmleczne dipy, guma do żucia, soki owocowe, marmolady, margaryny i lody. Benzoesan znajdziemy też w przetworach owocowych i warzywnych, konserwach oraz napojach gazowanych. Benzoesan sodu może występować w pożywieniu naturalnym : w borówkach, żurawinach, śliwkach, cynamonie. Jego ilość w tych produktach nie zagraża zdrowiu. Jednak u osób uczulonych może wywołać reakcje alergiczną. Jest uznany za dodatek niebezpieczny dla zdrowia. Może wywoływać astmę, pokrzywkę, anafilaksję, problemy behawioralne, egzemę, podrażnia śluzówkę żołądka. Powinny go unikać osoby uczulone na aspirynę i dzieci. Naukowcy dowodzą, że spożywanie benzoesanu może uszkadzać kod DNA. Peter Peiper, biolog molekularny z Sheffield University, twierdzi, że benzoesan sodu jest szkodliwy dla kodu genetycznego. Ten związek chemiczny i może poważnie uszkodzić mitochondria. To z kolei powoduje degenerację komórek, że z czasem może doprowadzić do choroby Parkinsona, czy marskości wątroby. Piper ostrzega, że typ uszkodzenia powodowany przez benzoesan sodu jest powiązany z wieloma chorobami neurodegeneracyjnymi, które pojawiają się w późniejszym wieku. Co więcej, benzoesan sodu w połączeniu z witaminą C tworzy benzen, związek rakotwórczy, co ma szczególne znaczenie w przypadku napojów i przetworów warzywno - owocowych, w których wykorzystuje się obie te substancje.

32 Glutaminian sodu Ze względu na jego ogromne ilości wykorzystywane w kuchni chińskiej, wprowadzono nawet określenie syndromu chińskiej restauracji (czyli występowanie napadów pocenia, pieczenia w okolicy karku, mdłości, ucisku w klatce piersiowej, drętwienia, palpitacji i ogólnego osłabienia), z racji pojawiania się tych objawów, po spożyciu jakiegoś specjału tradycyjnej kuchni orientalnej. E621 to substancja wzmacniająca smak danego produktu spożywczego. Dawniej otrzymywano go z białek, a teraz na drodze fermentacji bakteryjnej. Zawiera kilka razy mniej sodu, od chlorku sodowego, czyli soli kuchennej. Glutaminian sodu nadaje charakterystyczny smak potrawom, zwany umami, określany jako grzybopodobny lub mięsny. Substancja ta wydobywa smak z określonych produktów, czyniąc je bardziej apetycznymi i wyrazistymi. Glutaminian dodany do potrawy niewątpliwie polepsza jej smak. Uważa się, że dieta oparta na chińskich proszkach, nie należy do tych zdrowszych, dlatego też zarówno dietetycy, jak i lekarze odradzają koncentraty z glutaminianem sodu do codziennego stosowania.

33 Aby ciasto było puszyste potrzebny jest proszek do pieczenia lub soda. NaHCO 3 (kwaśny węglan sodu) lub Na 2 CO 3 (węglan sodu) Aby ciasto było puszyste potrzebny jest proszek do pieczenia lub soda. NaHCO 3 (kwaśny węglan sodu) lub Na 2 CO 3 (węglan sodu)

34 środki spulchniające zawierają sole sodowe : węglany i fosforany. Sole te pod wpływem temperatury rozkładają się między innymi na dwutlenek węgla Na 2 CO 3 Na 2 O + CO 2

35 W Europie technologię produkcji porcelany odkrył w początkach XVIII w. Ehrenfried Walther von Tschirnhaus. Po jego smierci w Dreźnie i Miśni prace kontynuował jego uczeń Johann Friedrich Böttger, alchemik elektora saskiego i króla Augusta II. Porcelanę wyrabianą w Saksonii nazywano "białym złotem" dlatego, że zastępowała złoto jako królewski podarunek. W skład porcelany wchodzą: kaolin, kwarc i tlenki metali

36 Kaolin to zasadowy krzemian glinu i ma wzór (Al 4 [Si 4 O 10 ](OH) 8 ) Kaolinit jest składnikiem kaolinu, miękkiej, plastycznej skały, jednego z najważniejszych surowców ceramiki szlachetnej. Na jego przydatność wpływa biała barwa, drobnokrystaliczność, zdolność do przechodzenia w stan zawiesiny, niska twardość, obojętność chemiczna, powszechność występowania i niska cena surowca. Kaolin stanowi % masy do produkcji porcelany, fajansu, szamotowych materiałów ogniotrwałych oraz jako wypełniacz do papieru i gumy. Chińska porcelana jest najbielsza i najcieńsza ponieważ kaolinit występujący na terenie Chin ma najmniej zanieczyszczeń.

37 Podczas wizyty w fabryce porcelany Lubiana zobaczyliśmy jak przebiega proces produkcji naczyń porcelanowych, a wygląda on następująco: 1.Miękka masa (kaolin) w postaci batonów jest cięta na odpowiednie kawałki. 2.Z tych kawałków na małych kołach garncarskich są formowane talerze i półmiski. 3.Kubki, filiżanki, dzbanki, wazy i salaterki są odlewane z rzadszej masy w specjalnych formach, a uchwyty i uszka są doklejane ręcznie. 4.Surowe naczynia są wypalane. 5.Naczynia po pierwszym wypale są nasączane czerwonym barwnikiem organicznym – aniliną, w celu ujawnienia uszkodzeń wewnętrznych, a odpady są mielone i wracają do obiegu produkcyjnego. 4.Przy drugim wypalaniu czerwony barwnik znika. 5.Automaty szlifują ostre brzegi naczyń. 6.Szkliwienie kwarcem i trzecie wypalanie. 7.Naklejanie kalkomanii ozdobnej zawierające kolorowe tlenki metali i złoto. 8.Odpady ze szkliwem są mielone i wchodzą w skład masy do szkliwienia.

38 SZKŁO to mieszanina :

39 SZKŁO TO SÓL

40 SZKŁO to mieszanina : Ca CO 3 Na 2 CO 3 C O 2 Ca O Na 2 O SiO 2 ++ Ca SiO 3 Ca SiO 3 Na 2 SiO 3 Na 2 SiO 3 krzemian sodu krzemian wapnia te cztery procesy są przeprowadzane w piecu hutniczym, w którym kreda, soda i piasek są prażone

41 wapno palone jest używane na każdej budowie i otrzymuje się je z soli, czyli węglanu wapnia

42 W czasie przygotowywania zaprawy murarskiej powstaje wodorotlenek wapnia wapno palone = tlenek wapnia twardnienie zaprawy murarskiej następuje pod wpływem dwutlenku węgla Ca (OH) 2 + CO 2 Ca CO 3 + H 2 O wapno gaszone mur staje się mokry jest to zaprawa powietrzna

43 O / \ Ca C = O \ / O Ca CO 3 CaO + CO 2 Ca (OH) 2 H2OH2O CO 2 H 2 O + temp prażenie (palenie) wapienia gaszenie wapna = lasowanie wapna twardnienie wapna gaszonego lub wykrywanie CO 2

44 CaCO 3 + HNO 3 Ca NO 3 + II –I ( ) H 2 O + CO 2

45 Ca CO 3 + HNO 3 Ca (NO 3 ) H 2 O + CO 2 kwaśny deszcz niszczy mur Źródła kwaśnego deszczu

46 Zwiększenie plonów można uzyskać za pomocą nawozów sztucznych (soli). Są nimi : saletra potasowa, saletra amonowa i fosforan wapnia KNO 3 NH 4 NO 3 Ca 3 (PO 4 ) 2 saletra jest używana również do peklowania mięsa i jako konserwant

47 Stosowanie nawozów sztucznych oraz detergentów, które spływają do zbiorników wodnych może wywoływać niekorzystne zjawisko EUTROFIZACJI Polega ona na wzbogaceniu się akwenów wodnych w substancje odżywcze, głównie azot i fosfor, ale także potas i sód, powodujące nadmierną produkcję biomasy glonów, co objawia się tzw. zakwitem glonów.

48 promienie słońca nie docierają do zbiornika tlen nie dociera do zbiornika zwierzęta duszą się rośliny zamierają, bo nie mogą się odżywiać bez słońca nawozy spływają z pól do zbiornika kożuch z glonów bakterie gnilne zużywają tlen

49 Jak narysować wzór kreskowy soli ? + II – III Ca : – O – O –– P = O – O – O –– P = O – O Ca : np. siarczanu IV potasu + I – II np. fosforanu V wapnia – O S = O – O K K

50 Jak narysować wzór kreskowy soli ? + II – I np. wodorowęglanu sodu + I – I np. wodorowęglanu wapnia – O C = O – O Na H O C = O – O H C = O O H Ca

51 ( ) + 1 cząsteczka dwa kationy 3 aniony siarczanu VI glinu dysocjuje na glinu i siarczanu VI

52 Obliczanie masy cząsteczkowej soli np. siarczanu VI glinu + III – II 2 Al 2 27u = 54u 3 S 3 32u = 96u 12 O 12 16u = 192 u mcz = = 342 u

53 ustal wzór siarczanu VI z metalem III wartościowym o masie cząsteczkowej 342 u + III – II 2 X + 3 ( ) = X = X = 3422 X = 342 – 2882 X = 54X = 27 ustal wzór fosforanu V z metalem II wartościowym o masie cząsteczkowej 262 u + II – III 3 X + 2 ( ) = X = X = X = 262 – 1903 X = 72 X = 24

54 ROZPUSZCZALNOŚĆ Maksymalna masa substancji – w gramach, jaką da się rozpuścić w 100 g rozpuszczalnika np. wody w określonej temperaturze.

55 Ile jodku potasu trzeba wziąć, aby otrzymać roztwór nasycony w temp. 28 st.C z 250 g wody? 28 st. C rozpuszczalność w temp. 28 st.C wynosi 150 g 100 g wody X = / : 100 X = = 375 g trzeba wziąć 375 g jodku Ile nasyconego roztworu powstanie w ten sposób ? m nas roztw = 250 g g woda + jodek m nas roztw = 625 g X g 250 g wody

56 Ile azotanu potasu wykrystalizuje z nasyconego roztworu tej soli, który sporządzono z 300 g wody, w temperaturze 80 st.C, a następnie schłodzono do 48 st.C 28 st. C rozpuszczalność w temp. 80 st.C wynosi 170 g 100 g wody X = 510 g X g 300 g wody rozpuszczalność w temp. 48 st.C wynosi 80 g 100 g wody X g 300 g wody X = 240 g X = 510 – 240 = 270 g

57 STĘŻENIE PROCENTOWE ROZTWORU To udział procentowy rozpuszczonej substancji w masie całego roztworu SÓL + WODA = SOLANKA

58

59 Cp = __________ ms 100% mr ms 100% = Cp mr ms = Cp mr __________ 100% mr = ms 100% __________ Cp Ile soli trzeba wsypać do wody, aby otrzymać 300 g 15 % - owej solanki? ms = 15% 300 g __________ 100% ms = 45 g Ile 4% - owej solanki otrzymano z 1 kg soli? mr = 1 kg 100% __________ 4% 25 mr = 25 kg

60 Cp = __________ ms 100% ms + mw ms + mw = ms 100% __________ Cp mw = ms 100% __________ Cp – ms mw = ms 100% __________ Cp – ms Cp Cp __________ mw = ___________________ ms 100% –ms Cp Cp mw = ms (100% – Cp ) ________________ Cp ms (100% – Cp ) = mw Cp ms = mw Cp __________ 100% – Cp

61 ms = mw Cp __________ 100% – Cp mw = ms (100% – Cp ) ________________ Cp Ile soli trzeba wsypać do 3,8 litra wody, aby otrzymać 5 % - ową solankę? Ile wody trzeba wlać do 0,5 kg soli, aby otrzymać 25 % - ową solankę? mw = 0,5 (100% – 25% ) ________________ 25% mw = 0,5 75% ___________ 25% 3 1 mw = 1,5 kg ms = 3,8 kg 5% __________ 95% 1 19 ms = 0,2 kg = 20 dag = 200 g

62 Ile wody odparuje z 1 tony 9% - owej solanki Skoro w wyniku tego odparowania powstaje 30%- owy roztwór soli? ms = Cp mr __________ 100% ms = kg __________ 100 ms = 90 kg 30 = __________ – x 30 (1000 – x) = – 30x = = 30x x = 700 kg Ile soli trzeba dosypać do 10 kg 4% - owej solanki aby powstał 20%- owy roztwór soli? ms = g __________ 100 ms = 400 g 20 = _____________ (400 + x) x 20 ( x) = x x = x = 80 x x = : 80 = g = 2 kg

63

64 mw 100 % mr ms Oblicz stężenie procentowe 280 g roztworu, jeżeli po jego odparowaniu pozostało 70 g soli. 280 g 70 g X = Cp 100 % – Cp X = / : 280 X = 25 % Odp. Stężenie procentowe tego roztworu wynosi 25 %

65 Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego ze zmieszania 1,4 kg wody i 60 dag soli. mw 100 % mr ms Odp. Stężenie procentowe tego roztworu wynosi 30 %

66 Ile wody i ile soli potrzeba do otrzymania 8 kg 5 % - owej solanki mw 100 % mr ms Odp. Potrzeba 7,6 kg wody i 0,4 kg soli.

67 mw 100 % mr ms mw 100 % mr ms Ile wody wlać do 400 g soli, aby otrzymać solankę o stężeniu 20 % 400 g X 80 % X = / : 20 = 1600 g Odp. Trzeba wlać 1600 g wody. Ile cukru trzeba wsypać do 3 litrów wody, aby otrzymać roztwór o stężeniu 40 % 3 kg 40 % X X = 40 3 / : 60 = 2 kg Odp. Trzeba wsypać 2 kg cukru. 60 %

68 mw 100 % mr ms przez dolanie wody Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez dolanie 20 g wody do 140 g 40 % - owej solanki. Cp = / : 160 Cp = 35 % 56 g 160 g mw 100 % mr ms 140 g 40 % 60 % X X = / : 100 X = 56 g soli =56 g Cp

69 mw 100 % mr ms przez wytrącenie soli Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez wytrącenie 20 g soli z 240 g 25 % - owej solanki Cp = / : 220 Cp = 18, 2 % 40 g 220 g mw 100 % mr ms 240 g 25 % 75 % X X = / : 100 X = 60 g soli = 60g Cp

70 mw 100 % mr ms przez dosypanie soli Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez dosypanie 30 g soli do 45 dag 4 % - owej solanki Cp = / : 480 Cp = 10 % 48 g 480 g mw 100 % mr ms 450 g 4 % 96 % X X = / : 100 X = 18 g soli = 18g Cp

71 mw 100 % mr ms przez odparowanie wody Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez odparowanie 60 g wody ze 150 g 20 % - owej solanki Cp = / : 90 Cp = 33,3 % 30 g 90 g mw 100 % mr ms 150 g 20 % 80 % X X = / : 100 X = 30 g cukru = 30g Cp

72 mw 100 % mr ms Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez zmieszanie dwóch solanek : 60 g 5 %- owego roztworu z 75 g 20 % - owego roztworu. X = / : 100 X = 15 g soli 75 g mw 100 % mr ms 60 g 5 % 95 % X X = 60 5 / : 100 X = 3 g soli = 3g 20 %X = 15g ( 3 g + 15 g ) 100 % 60 g + 75 g Cp = Cp = 13,3 % 80 %

73 Ile wody trzeba wlać do 1 kg solanki (10%) aby otrzymać 4 % - owy roztwór soli mw 100 % mr m kwasu 4 % 100 g 0 % 10 % 4 % 6 jm 4 jm = 1 kg = 1,5 kg 900 g + X 1000 g + X 1000 g + X = 2500 g X = dolana woda X = 1500 g Odp. Do 1 kg 10 % - owej solanki trzeba wlać 1500 g wody 96 % 1000 g + X = : 4

74 Ile solanki (10%) trzeba wlać do 2 kg wody aby otrzymać 5 % - owy roztwór mw 100 % mr m kwasu 5 % 0,1 X 0 % 10 % 5 % 5 jm = 2kg 5 jm = 2 kg 2 kg + 0,9 X 95 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) X = dolana solanka 9,5 X = ,5 X Odp. Do 2 kg wody trzeba wlać 2 kg solanki 10 % - owej. 95 % 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) / :95 5 X = 10X = 2 kg

75 KWAS + METAL KWAS + METAL KWAS + WODOROTLENEK KWAS + WODOROTLENEK KWAS + SÓL KWAS + SÓL ZASADA + SÓL ZASADA + SÓL SÓL + SÓL SÓL + SÓL NIEMETAL + METAL NIEMETAL + METAL roztwór SOLI + METAL mniej aktywny niż metal znajdujący się w soli roztwór SOLI + METAL mniej aktywny niż metal znajdujący się w soli

76 Reakcja zobojętnienia KWAS + WODOROTLENEK SÓL + WODA 2 cząsteczki kwasu fosforowego V + 3 cząsteczki wodorotlenku magnezu 1 cząsteczka fosforanu V magnezu + 6 cząsteczek wody

77 Reakcja zobojętnienia KWAS + WODOROTLENEK SÓL + WODA 3 cząsteczki kwasu azotowego V + 1 cząsteczka wodorotlenku glinu 1 cząsteczka azotanu V glinu + 3 cząsteczki wody

78 Reakcja zobojętnienia KWAS + WODOROTLENEK SÓL + WODA 1 cząsteczka kwasu siarkowego VI + 2 cząsteczki wodorotlenku potasu 1 cząsteczka siarczanu VI potasu + 2 cząsteczki wody

79 tlenek żelaza III przereagował z kwasem Fe 2 O 3 + H 3 PO 4 Fe PO 4 + H 2 O + III –III 223 kwas fosforowy V jest składnikiem odrdzewiacza i coca coli + III –III

80 KWAS + TLENEK METALU SÓL + WODA 2 cząsteczki kwasu fosforowego V + 3 cząsteczki tlenku cynku 1 cząsteczka fosforanu V cynku + 3 cząsteczki wody

81 KWAS + TLENEK METALU SÓL + WODA 3 cząsteczki kwasu siarkowego VI + 1 cząsteczka tlenku żelaza III 1 cząsteczka siarczanu VI żelaza III + 3 cząsteczki wody

82 KWAS + METAL SÓL + WODÓR 2 cząsteczki kwasu azotowego V + 1 atom wapnia 1 cząsteczka azotanu V wapnia + 1 cząsteczka wodoru

83 KWASKWAS Ca CO 3 Gdy polejemy bryłkę wapienia kwasem obserwujemy obfite pienienie, ponieważ wydziela się gaz. Węglan wapnia reaguje z kwasem wg reakcji Ca CO 3 + H Cl +II –II+I –I Ca Cl + +II –I 2 2 H 2 CO 3 H 2 O + CO 2 Piana powstaje wskutek wydzielania dwutlenku węgla. Mury budynków to wapień i ulegają one niszczeniu podczas kwaśnego opadu.

84 wydziela się dwutlenek węgla CO 2 węglan wapnia przereagował z kwasem Ca CO 3 + H 2 SO 4 CaSO 4 + H 2 O + CO 2 H 2 CO 3

85 Ca CO 3 Ca CO 3 C H 3 COOH C H 3 COOH Ca CO 3 C H 3 COO H + II –I –II + CaC H 3 COO –I +II ( ) 2 + H 2 O + CO 2 H 2 CO 3 Odkamienianie czajnika octem reszta kwasowa Temu procesowi towarzyszy pienienie

86 KWAS + SÓL SÓL + KWAS H 2 O + CO 2 2 cząsteczki kwasu azotowego V + 1 cząsteczka węglanu wapnia 1 cząsteczka azotanu V wapnia + 1 cząsteczka wody + 1 cząsteczka tlenku węgla IV

87 KWAS + SÓL SÓL + KWAS 3 cząsteczki kwasu siarkowego VI + 1 cząsteczka siarczku glinu 1 cząsteczka siarczanu VI glinu + 6 cząsteczki siarkowodoru

88 Cu (OH) 2 Cu SO 4 Na OH Na 2 SO 4 + +II – II +I – I +I – II +II – I Na 2 SO 4 Cu (OH) 2 + roztwór siarczanu VI miedzi II połączono z roztworem wodorotlenku sodu i powstała mieszanina : i zawiesiny wodorotlenku miedzi II, która szybko stała się czarna, bo wodorotlenek miedzi rozłożył się na tlenek miedzi II i wodę. roztworu siarczanu VI sodu Cu 2+ + SO 4 2 – + 2 Na OH – 2 Na + + SO 4 2 – + Cu (OH) 2 2 Do powstałego tleneku miedzi II, wsypano łyżeczkę glukozy, aby wykazać redukujące właściwości tego cukru. Nastąpiła redukcja tlenku miedzi II na tlenek miedzi I, a glukoza utleniła się na kwas glukonowy. Zawartość naczynia przybrała ceglastą barwę.

89 ZASADA + SÓL SÓL + WODOROTLENEK 2 cząsteczki wodorotlenku potasu + 1 cząsteczka siarczanu VI miedzi II 1 cząsteczka wodorotlenku miedzi II + 1 cząsteczka siarczanu VI potasu

90 ZASADA + SÓL SÓL + WODOROTLENEK 3 cząsteczki wodorotlenku sodu + 1 cząsteczka chlorku glinu 1 cząsteczka wodorotlenku glinu + 3 cząsteczki chlorku sodu

91 Pod wpływem CO 2 - gazowego produktu prażenia wapienia, woda wapienna mętnieje, bo powstaje węglan wapnia CaCO 3 CO 2 + CaO Ca(OH) 2 + CO 2 CaCO 3 + H 2 O

92 ZASADA + Tlenek kwasowy SÓL + WODA H I I 0 \ / C II 0 1 cząsteczka wodorotlenku wapnia + 1 cząsteczka tlenku węgla IV 1 cząsteczka węglanu wapnia + 1 cząsteczka wody

93 ZASADA + Tlenek kwasowy SÓL + WODA H H H I I I \ I / P II 0 3 cząsteczki wodorotlenku wapnia + 1 cząsteczka tlenku fosforu V 1 cząsteczka fosforanu V wapnia + 3 cząsteczki wody

94 miedziany dach najpierw czernieje, bo się utlenia czarny nalot na miedzianym dachu – tlenek miedzi II reaguje z dwutlenkiem węgla, i powstaje zielona patyna – węglan miedzi

95 Tlenek metalu + Tlenek kwasowy SÓL H H H I I I \ I / P II 0 3 cząsteczki tlenku cynku + 1 cząsteczka tlenku fosforu V 1 cząsteczka fosforanu V cynku

96 Tlenek metalu + Tlenek kwasowy SÓL H I I 0 \ / S II 0 1 cząsteczka tlenku wapnia + 1 cząsteczka tlenku siarki IV 1 cząsteczka siarczanu IV wapnia

97 Tlenek metalu + Tlenek kwasowy SÓL H I 0 I N // \\ 0 1 cząsteczka tlenku potasu + 1 cząsteczka tlenku azotu V 2 cząsteczki azotanu V potasu

98 Tlenek metalu + Tlenek kwasowy SÓL H I 0 I N II 0 1 cząsteczka tlenku ołowiu IV + 2 cząsteczki tlenku azotu III 1 cząsteczka azotanu III ołowiu IV

99 + I – I 2 atomy sodu + 1 cząsteczka chloru 2 cząsteczki chlorku sodu + II – I 1 atom cynku + 1 cząsteczka chloru 1 cząsteczka chlorku cynku 2 atomy glinu + 3 cząsteczki chloru 2 cząsteczki chlorku glinu + III – I METAL + NIEMETAL SÓL (chlorek, siarczek)

100 + I – II 2 atomy potasu + 1 atom siarki 1 cząsteczka siarczku potasu + II – II + III – II 1 atom wapnia + 1 atom siarki 1 cząsteczka siarczku wapnia 2 atomy glinu + 3 atomy siarki 1 cząsteczka siarczku glinu METAL + NIEMETAL SÓL (chlorek, siarczek)

101 Tym reakcjom towarzyszą często atrakcyjne zmiany kolorów

102 SÓL rozp + SÓL rozp SÓL + 3 cząsteczki siarczku sodu + 2 cząsteczki chlorku glinu 6 cząsteczek chlorku sodu + 1 cząsteczka siarczku glinu

103 SÓL rozp + SÓL rozp SÓL + 1 cząsteczka siarczku potasu + 1 cząsteczka chlorku wapnia 2 cząsteczki chlorku potasu + 1 cząsteczka siarczku wapnia

104 Ca SO 4 Cu SO 4 Ca Cl 2 Cu Cl 2 + +II – II +II – I +II – II +II – I Ca SO 4 Cu Cl 2 + roztwór siarczanu VI miedzi II połączono z roztworem chlorku wapnia i powstała mieszanina dwóch roztworów soli : zawiesiny siarczanu VI wapnia i roztworu chlorku miedzi II Cu 2+ + SO 4 2 – + Ca Cl – Ca SO 4 + Cu Cl –

105 Ag Cl Ag NO 3 Na Cl Na NO 3 + +I – I +I – I +I – I +I – I roztwór azotanu V srebra I połączono z roztworem chlorku sodu i powstała mieszanina dwóch roztworów soli : serowatej zawiesiny chlorku srebra I drugi produkt wymiany to azotanu V sodu Ag + + NO 3 – + Na + + Cl – Ag Cl + Na + + NO 3 – który pod wpływem światła rozkłada się na srebro i chlor Ag Cl + Na NO 3 Ag Cl Ag + Cl 2 22

106 Fe S Fe Cl 2 K 2 S K Cl + +II – I +I – II +II – II +I – I roztwór chlorku żelaza II połączono z roztworem siarczku potasu i powstała mieszanina dwóch roztworów soli : zawiesiny siarczku żelaza II i roztworu chlorku potasu Fe Cl – + 2 K + + S 2 – Fe S + 2 K Cl – Fe SK Cl + 2

107 Cu 3 ( PO 4 ) 2 Cu Br 2 K 3 PO 4 K Br + +II – I +I – III +II – III +I – I roztwór bromku miedzi II połączono z roztworem fosforanu V potasu i powstała mieszanina dwóch roztworów soli : zawiesiny fosforanu V miedzi II i roztworu bromku potasu 3 Cu Br – + 6 K PO 4 3– Cu 3 ( PO 4 ) K Br – Cu 3 ( PO 4 ) 2 K Br + 326

108 Co zaobserwujemy w obu zlewkach ? W pierwszej zlewce nie zajdzie reakcja ponieważ jest niż miedź cynk mniej aktywna W drugiej zlewce zajdzie reakcja ponieważ jest niż i wyprze ją z siarczanu miedzi miedź bardziej aktywny cynk

109 rodzaj zanurzanej blaszki roztwór, w którym zanurzono blaszkę siarczan VI glinuchlorek rtęcichlorek sodu obserwacja FeAgCu osad glinu nie powstanie bo glin jest bardziej aktywny od żelaza osad sodu nie powstanie bo sód jest bardziej aktywny od miedzi osad rtęci powstanie bo rtęć jest mniej aktywna od srebra Fe + Cu SO 4 reakcja nie zachodzi Ag + Hg Cl 2 Ag Cl + Hg Cu + Na Cl reakcja nie zachodzi 2 Ag + Hg Cl – 2 Ag Cl + Hg II – I +I – I 0

110 Elektroliza stopionej soli Cu Cl 2 Cu Cl – (K) Cu 2+ Cu 0 (A) 2Cl – Cl II –I + 2 e – 2 e e e

111 Elektroliza soli kuchennej pozostającej w roztworze wodnym Na Cl Na + + Cl – (K) 2H + H 2 0 (A) 2Cl – Cl e – 2 e e e H 2 O H + + OH – Na + OH – W wyniku tego procesu otrzymujemy: gazowy chlor i wodór (a po ich połączeniu chlorowodór) oraz wodorotlenek sodu, który w obecności fenoloftaleiny zaróżowił się. Roztwór wodny chlorowodoru to kwas solny. To doświadczenie wyjaśniło nam skąd wzięła się zwyczajowa nazwa kwasu chlorowodorowego.

112


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google