Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROLA PAŃSTWA W STYMULOWANIU ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Karol Działoszyński Usługi Społeczeństwa Informacyjnego jako nowy segment rynku telekomunikacyjnego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROLA PAŃSTWA W STYMULOWANIU ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Karol Działoszyński Usługi Społeczeństwa Informacyjnego jako nowy segment rynku telekomunikacyjnego."— Zapis prezentacji:

1 ROLA PAŃSTWA W STYMULOWANIU ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Karol Działoszyński Usługi Społeczeństwa Informacyjnego jako nowy segment rynku telekomunikacyjnego Warszawa, 9 maja 2000 r.

2 Oderwijmy się na moment od naszych codziennych zmagań i pozwólmy sobie na chwilę refleksji nad nową rzeczywistością. Jesteśmy świadkami początków nowego ładu gospodarczego, którego podstawowe założenia są tak różne od dotychczasowych doświadczeń i realiów, jak różne były ery przemysłu i rolnictwa. Dostrzeżenie zwiastunów przyszłości jest kluczem do zrozumienia nieustannych współczesnych zmian oraz ich wzrastającego wpływu na nasze życie i działalność. John Huey, Waking Up to the New Economy, Fortune

3 AGENDA Trendy rozwoju gospodarki elektronicznej na świecie Instytucjonalne aspekty rozwoju gospodarki elektronicznej Stymulowanie rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce

4 Trendy rozwoju gospodarki elektronicznej na świecie Instytucjonalne aspekty rozwoju gospodarki elektronicznej Stymulowanie rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce

5 0 x Milliony Abonenci mobilni x Milliony x 7.1 Milliony ROZWÓJ TELEKOMUNIKACJI Abonenci Internetu Linie abonenckie stałe

6 NIESPOTYKANE TEMPO ZMIAN Źródło: Raport its best" - Wielka Brytania Radio publiczne Telewizja publiczna Komputery osobiste Komercyjne zastosowanie internetu Okres czasu niezbędny do osiągnęcia poziomu 50 milionów użytkowników w Stanach Zjednoczonych Liczba lat

7 UŻYTKOWNICY INTERNETU (mln)

8 UŻYTKOWNICY INTERNETU (% populacji*) *Daty badań w poszczególnych krajach mało się różnią Źródło: NVA SZACUNKOWO SzwecjaUSANorwegiaFinlandiaKanadaAustralia Wielka Brytania SingapurHolandiaJaponiaNiemcyHiszpaniaFrancja Włochy Polska W Polsce mało osób korzysta z Internetu

9 HANDEL ELEKTRONICZNY NA ŚWIECIE (% PKB) Źródło: International Data Corporation, OECD Stany Zjednoczone Wielka Brytania NiemcyFrancjaJaponia 1998 r. Prognoza 2002 r. %PKB

10 Internet Telefonia głosowa Telewizja kablowa Domowa bramka szerokopasmowa TV kablowa Głos Szerokopasmowy dostęp do Internetu +Wideo na życzenie +Gry na życzenie +Muzyka na życzenie +inne DziśZa pięć lat W domu będzie tylko jedno gniazdko dla wszystkich urządzeń EWOLUCJA FORM DOSTĘPU

11 integracja rynku mediów, telekomunikacji i informatykiintegracja rynku mediów, telekomunikacji i informatyki rozwój nowych form oprogramowania i nośników np. telefonia komórkowa WAProzwój nowych form oprogramowania i nośników np. telefonia komórkowa WAP dynamicznie rosnący rynek usług e-commercedynamicznie rosnący rynek usług e-commerce nieograniczoność zastosowańnieograniczoność zastosowań głód informacji - rozwój nowych obszarów zawodowychgłód informacji - rozwój nowych obszarów zawodowych niskie koszty użytkowanianiskie koszty użytkowania ogólnoświatowy zasięgogólnoświatowy zasięg zmiany strukturalne w modelu gospodarkizmiany strukturalne w modelu gospodarki KIERUNKI ROZWOJU

12 Trendy rozwoju gospodarki elektronicznej na świecie Instytucjonalne aspekty rozwoju gospodarki elektronicznej Stymulowanie rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce

13 ROZWÓJ GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Aspekty kulturowe Nowe miejsca pracy Walory edukacyjne GOSPODARKA ELEKRONICZNA Transformacja gospodarki; przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego Aspekty społeczno-kulturowe Aspekty społeczno-ekonomiczne

14 Przemysł wytwórczy Zmiany branżowe Turystyka Rozrywka Handel detaliczny Usługi finansowe TRANSFORMACJA ISTNIEJĄCYCH MODELI BIZNESOWYCH Rolę dotychczasowych pośredników fizycznych przejmą pośrednicy sieciowi Wpływ na supermarkety, w miarę jak produkty kupowane są drogą elektroniczną i dostarczane następnego dnia Małe przedsiębiorstwa będą również mogły mieć korzyści skali dzięki wspólnym zakupom materiałów oraz działaniom marketingowym Przy rozwoju szybkiego dostępu do Internetu, użytkownicy mają ułatwiony dostęp do muzyki i filmów Pasażerowie kupują bilety bezpośrednio od linii lotniczych PRZYKŁADY

15 DOSTĘP DO INTERNETU JAKO USŁUGA POWSZECHNA Szwecja Wielka Brytania Holandia Włochy Grecja Dyrektywy UE wymieniają transmisję danych za pomocą modemów jako element usługi powszechnej Kraje, w których dostęp do Internetu traktowany jest jako usługa powszechna Nie tylko w krajach Unii, dostęp do Internetu to usługa powszechna

16 Trendy rozwoju gospodarki elektronicznej na świecie Instytucjonalne aspekty rozwoju gospodarki elektronicznej Stymulowanie rozwoju gospodarki elektronicznej w Polsce

17 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% stacjonarnikomórkowiInternetPKB per capita (USD) CZYNNIKI ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ W POLSCE

18 INTERNET W POLSCE *Indeksy WGPW obliczone z wyłączeniem udziału TP SA, w skład indeksu teleinformatycznego wchodzą Optimus, Prokom, Softbank, Computerland, Elzab (oraz TP SA, którą tu wyłączono) Źródło: Raporty banków inwestycyjnych, GPW Indeks spółek sektora teleinformatycznego w porównaniu do indeksu WIG* (wartość w dniu = 100) Wzrost wartości spółek internetowych w okresie od do mln USD% mln USD % Udział sektora teleinformatycznego w kapitalizacji WIG Indeks spółek teleinfo rmaty- cznych Indeks WIG 3,2% 3,2%5,7% % +40 % Agora Prokom Softbank Optimus Comarch Computerland Szeptel Łączny wzrost wartości spółek internetowych 2,1 mld USD Łączny wzrost wartości spółek internetowych 2,1 mld USD

19 ZNACZENIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Czynniki makroekonomiczne Wpływ na rozwój sektora usług Nowe miejsca pracy związane z gospodarką elektroniczną Integracja rynku teleinformatycznego z rynkiem mediów Współuczestniczenie w międzynarodowej wymianie usług Innowacje w zakresie transferu nowoczesnych technologii Poprawa efektywności procesów gospodarczych Poprawa konkurencyjności gospodarki Czynniki rozwoju społecznego oraz kulturalnego Dostęp do nowoczesnych globalnych mediów Możliwość usprawnienia działania systemu administracji Efektywny dostęp do światowych zasobów kulturalnych Wzmocnienie więzi kulturowych z Polakami na świecie Nowoczesne usługi kultury masowej np. video-on-demand Uczestnictwo w światowym życiu naukowym Rozwój Społeczeństwa Informacyjnego

20 IMPLIKACJE DLA POLSKI Transmisja danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów jako usługa powszechna Regulacje Transformacja dotychczasowych modeli funkcjonowania przedsiębiorstw i rynków Gospodarka Rozwiązania promujące powszechny dostęp do Internetu w szkołach i uczelniach Aspekty społeczne

21 Określenie zasad polityki cenowej operatorów Powołanie Urzędu Regulacji Telekomunikacji UregulowanieUsług Powszechnych PowszechnychUregulowanieUsług Harmonizacja z systemem prawnym Unii Europejskiej GŁÓWNE ASPEKTY PRAWA TELEKOMUNIKACYJNEGO

22 KAPITUŁA ZAUFANIA (funkcje Rady Nadzorczej) Główny Urząd Certyfikacji Kluczy Punkt Rejestracji Użytkowników 1 np. Filia 1 Operacyjny UCK Punkt Rejestracji Użytkowników 2 np. Filia 2 Punkt Rejestracji Użytkowników n np. Filia n Punkt Rejestracji Użytkowników 1 np. Filia 1 Operacyjny UCK Punkt Rejestracji Użytkowników 2 np. Filia 2 Punkt Rejestracji Użytkowników 1 np. Filia 1 Operacyjny UCK Punkt Rejestracji Użytkowników 2 np. Filia 2 Punkt Rejestracji Użytkowników n np. Filia n NARODOWA INFRASTRUKTURA KLUCZY PUBLICZNYCH

23 ZrozumienieZasięgZaufanie Mechanizmy konkurencji rynkowej Konkurencyjne środowisko Stabilne warunki regulacyjne Rozwój gospodarki elektronicznej w Polsce wymaga: zapewnienia stabilnych warunków prawnychzapewnienia stabilnych warunków prawnych zaangażowania administracji państwowejzaangażowania administracji państwowej współpracy z przedsiębiorcami, inwestoramiwspółpracy z przedsiębiorcami, inwestorami Zaangażowanie administracji Nadzór państwa FUNDAMENTY STRATEGII DLA ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ


Pobierz ppt "ROLA PAŃSTWA W STYMULOWANIU ROZWOJU GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Karol Działoszyński Usługi Społeczeństwa Informacyjnego jako nowy segment rynku telekomunikacyjnego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google