Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010 System doradztwa zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Wlkp.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010 System doradztwa zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Wlkp."— Zapis prezentacji:

1 Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010 System doradztwa zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Wlkp.

2 Organizacja doradztwa zawodowego w PP-P Dlaczego warto? Jaka jest misja? W jaki sposób?

3 1) Dlaczego warto realizować zadania z zakresu orientacji zawodowej? Raport – doradztwo zawodowe w powiecie średzkim - 40% uczniów III kl. gimnazjum krótko przed egzaminem gimnazjalnym nie ma sprecyzowanego planu kariery zawodowej - 40% uczniów III kl. gimnazjum całkowicie samodzielnie podjęło decyzję o wyborze szkoły - 65% rodziców uważa, że w szkole powinien być zatrudniony doradca zawodowy - 88% nauczycieli uważa, że powinno pogłębić swoją wiedzę z zakresu doradztwa zawodowego - tylko 50% wychowawców realizuje dla rodziców zagadnienia zawodoznawcze. Wyzwania współczesności : globalizacje rynków pracy, zmiany strukturalne w istocie pracy, rozwój karier bez granic zmiany związane z eksternalizacją zatrudnienia

4 1) Dlaczego warto realizować zadania z zakresu orientacji zawodowej? Doradztwo zawodowe w Europie Republika Czeska, Dania, Węgry, Islandia, Portugalia, Słowacja i Hiszpania rozszerza usługi doradcze na wszystkie etapy szkolnictwa Doradztwo zawodowe w Polsce - Ustawa z dnia 7 września 1991 r - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

5 2) Jaka jest misja Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Pomoc uczniom, rodzicom, nauczycielom potrzebującym wsparcia i poszukujących dróg samorozwoju.

6 2) Jaka jest misja PP-P w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Rodzice: - przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, Nauczyciele (szkoła): - pomoc pedagogom i nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych, - wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia, - współpraca z instytucjami wspierającymi lub mogącymi wspierać system kształcenia i doradztwa zawodowego, takich jak: Kuratorium Oświaty, Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej, Powiatowy Urząd Pracy, Szkolny Ośrodek Kariery, uczelnie wyższe

7 2) Jaka jest misja PP-P w realizowaniu systemu doradztwa zawodowego? Uczniowie: - udzielanie pomocy uczniom w określaniu ich zainteresowań, uzdolnień, predyspozycji i innych cech ważnych przy planowaniu kariery zawodowej, - przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej, - przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, potrzeba mobilności zawodowej, - udostępnienie informacji o zawodach, ścieżkach edukacyjnych, typach szkół ponadgimnazjalnych i sieci szkolnictwa na poziomie lokalnym - wyposażenie młodzieży w wiadomości i umiejętności umożliwiające racjonalne i trafne podejmowanie decyzji zawodowych. - aktywne przygotowanie do uczestnictwa zawodowego młodzieży w dynamicznie zmieniającym się świecie. - umiejętność kierowania karierą życiową - umiejętność uczenia się, jak się uczyć (ten złożony zestaw kompetencji umożliwi jednostkom określenie swoich potrzeb edukacyjnych i kierowanie nimi )

8 3) W jaki sposób realizować będziemy system doradztwa zawodowego? Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w zakresie pomocy uczniom szkół gimnazjalnych w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej Oferta Orientacja zawodowa w gimnazjum obejmuje 3 grupy docelowe: II Rodzice III Nauczyciele I Uczniowie

9 Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Orientacja zawodowa w gimnazjum I UCZNIOWIE 1) Spotkania warsztatowe dla uczniów w szkołach macierzystych. 2) Raz w miesiącu spotkania warsztatowe dla uczniów w Poradni psychologiczno – pedagogicznej z tematyki rozwoju umiejętności interpersonalnych (asertywność, pozytywne i twórcze myślenie, komunikacja interpersonalna, autoprezentacja itp.) 3) Konsultacje indywidualne dla uczniów z doradcą zawodowym - każdy poniedziałek – dyżur w poradni - każdy wtorek – dyżur w szkole

10 Ad I.1. Spotkania warsztatowe dla uczniów w szkołach macierzystych Warsztaty są przeznaczone dla uczniów I, II, III klasy gimnazjum. Uczniowie klasy I będą mieli możliwość przejścia przez cały cykl działań zawodoznawczych, stopniowo zaczynając od: KL. I – Poznaję świat zawodów (moduł I) KL. II – Poznaję siebie (moduł II) KL.III – Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł. III) Uczniowie klasy II, ze względu na to, że pozostały im 2 lata na realizacje cyklu otrzymają go w okrojonej formie. KL. II – Poznaję świat zawodów (moduł I), Poznaję siebie (moduł II) KL. III – Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł III) Uczniom klasy III proponujemy zminimalizowane wszystkie trzy moduły, ze szczególnym uwzględnieniem modułu III KL. III - Poznaję świat zawodów (moduł. I), Poznaję siebie (moduł. II), Kim będę w przyszłości? – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy (moduł III)

11 Propozycja warsztatów w ramach oferty Orientacja zawodowa w gimnazjum Klasa I Rok szkolny 2009/2010 – Moduł I Poznaję świat zawodów 1) Czym jest zawód i dlaczego warto go mieć? 2) Praca w życiu człowieka a wybór zawodu 3) Poznajemy zawody z przyszłością i bez przyszłości 4) Relacja JA – RODZINA – ZAWÓD 5) Klasyfikacja zawodów i specjalności 6) Moje plany edukacyjno-zawodowe Prezentacja multimedialna: Świat zawodów

12 Propozycja warsztatów w ramach oferty Orientacja zawodowa w gimnazjum Klasa II Rok szkolny 2010/2011 – moduł II Poznaję siebie 1) Rola osobowości w wyborze zawodu 2) Moje zdolności i zainteresowania podstawą planowania przyszłości zawodowej 3) Moje mocne i słabe strony 4) Moje wartości i cele życiowe 5) Budowanie kariery 6) Jak podjąć dobrą decyzję zawodową? 7) Samoocena Prezentacja multimedialna – Planowanie kariery zawodowej

13 Klasa III Rok szkolny 2011/2012 – moduł III Kim będę w przyszłości – poznawanie ścieżek kształcenia ponadgimnazjalnego i rynku pracy 1) Współczesny rynek pracy 2) Możliwości kształcenia ponadgimnazjalnego 3) Mój rozwój zawodowy 4) Edukacja – zawód – praca 5) Świat pracy 6) Programy rynku pracy Prezentacja multimedialna – Co dalej gimnazjalisto? Propozycja warsztatów w ramach oferty Orientacja zawodowa w gimnazjum

14 Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Orientacja zawodowa w gimnazjum II RODZICE 1) Prelekcje dla rodziców uczniów w szkołach macierzystych Temat: Rola rodzica w procesie podejmowania decyzji zawodowej dziecka 2) Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym w ramach Drzwi Otwartych Szkoły 3) Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym w poradni psychologiczno – pedagogicznej

15 Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Orientacja zawodowa w gimnazjum III NAUCZYCIELE 1) Zespół interdyscyplinarny Grupa wsparcia – zespół ten składałby się z pedagogów, nauczycieli mających kwalifikacje z zakresu doradztwa zawodowego oraz nauczycieli zajmujących się i interesujących się tym tematem. Celem zespołu byłoby udzielenie wsparcia nauczycielom przedmiotowcom oraz wychowawcom jako pierwszym doradcom zawodowym ucznia w temacie doradztwa. Spotkania odbywać się będą w naszej Poradni.

16 To nie wszystko… 1) DRZWI OTWARTE PORADNI w ramach OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY 05 – Konsultacje indywidualne z doradcą zawodowym (od poniedziałku do soboty w godz – ) TESTY: Wstępna Orientacja Zawodowa Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji Zawodowych Warsztaty: (warsztaty dla chętnych w dniach , godzinach od – 19.00) W poprzek, czyli do przodu warsztat twórczego i pozytywnego myślenia Ja w grupie skutecznie porozumiewam się i współpracuję z innymi Aby nie musieć czerwienić się przed sobą trening Asertywności Ja o sobie czyli skuteczna autoprezentacja Streso-łamacz czyli jak pokonać stres Zarządzanie czasem, czyli jak efektywnie wykorzystać czas

17 To nie wszystko… 2) Indywidualne konsultacje mailowe z doradcą zawodowym. Adres mailowy: 3) Zaktualizowaną informację o zawodach, ścieżkach edukacyjnych, typach szkół, drogach uzyskania kwalifikacji zawodowych i potrzebach rynku pracy. 4) Współpracę z instytucjami wspierającymi lub mogącymi wspierać system kształcenia i doradztwa zawodowego, jak: Kuratorium Oświaty, Centra Kariery Zawodowej, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej, Powiatowy Urząd Pracy, Szkolny Ośrodek Kariery, uczelnie wyższe.

18 Stawiamy na rozwój!!! W przyszłości, dążąc do osiągnięcia standardów europejskich mamy nadzieję na rozszerzenie działalności poradni w zakresie doradztwa zawodowego, na szkoły podstawowe, a nawet przedszkola i szkoły ponadgimnazjalne, tak aby orientacja zawodowa nie była wyłącznie skoncentrowana na poszczególnych punktach, w których dokonuje się wyborów, lecz była dynamicznym i rozwojowym procesem.

19


Pobierz ppt "Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010 System doradztwa zawodowego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Wlkp."

Podobne prezentacje


Reklamy Google