Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu."— Zapis prezentacji:

1 Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu

2 Fundusze Europejskie Fundusze europejskie to zasoby finansowe Unii Europejskiej, dzięki którym kraje członkowskie UE mają możliwość restrukturyzowania i modernizowania swoich gospodarek. Fundusze unijne wpływają także na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej całej Unii. Fundusze kierowane są przede wszystkim do tych państw i regionów, które bez pomocy finansowej nie byłyby w stanie dorównać pozostałym państwom – bogatszym i lepiej rozwiniętym. Bieżące informacje na temat Funduszy Europejskich można znaleźć na stronie:

3 POKL koncentruje wsparcie na obszarach: zatrudnienie edukacja integracja społeczna rozwój potencjału adaptacyjnego pracowników przedsiębiorstw budowa sprawnej i skutecznej administracji publicznej wszystkich szczebli

4 Zanim przystąpisz do p isania projektu… …odpowiedz na pytania: 1.Co chcesz zrobić i po co? (opis, cele, działania, rezultaty) 2.Dlaczego warto się tego podjąć? (uzasadnienie) 3.Dla kogo są przeznaczone te działania? (beneficjenci) 4.Jak ma wyglądać organizacja pracy? (zarządzanie) 5.Kto jest potrzebny do zrealizowania zadań? (zespół) 6.Ile to będzie kosztowało i jak to sfinansować? (budżet) 7.Co chcesz osiągnąć i jak to sprawdzisz? (wskaźniki, monitoring) 8.Co może przeszkodzić w realizacji projektu? (zagrożenia)

5 Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu wypełniany jest poprzez aplikację Generatora Wniosków Aplikacyjnych (GWA) dostępną pod adresem *** Instrukcję pomocną przy wypełnianiu wniosku można na stronie: A59CE2E0E0CC/49021/Instrukcja_wypeniania_wniosku_v320.pdf

6 Części wniosku aplikacyjnego I. Informacje o projekcie II. Beneficjent (projektodawca) III. Charakterystyka projektu IV. Szczegółowy budżet projektu V. Budżet projektu VI. Oświadczenie VII. Harmonogram realizacji projektu

7 I. INFORMACJE O PROJEKCIE 1.1 Numer i nazwa Priorytetu: [wybór z listy] 1.2 Numer i nazwa Działania: [wybór z listy] 1.3 Numer i nazwa Poddziałania: [wybór z listy] 1.4 Województwo: [wybór z listy] 1.5 Instytucja, w której wniosek zostanie złożony: [wybór z listy] 1.6 Numer konkursu: [tekst] 1.7 Tytuł projektu: [tekst] 1.8 Okres realizacji projektu: od: do: [wybór dat z kalendarza] 1.9 Obszar realizacji projektu: [wybór z listy - cała Polska, województwo, powiat, gmina] 1.10 Projekt ponadnarodowy: [ TAK – NIE] 1.11 Projekt innowacyjny: [ TAK – NIE] 1.12 Projekt z komponentem ponadnarodowym: [ TAK – NIE]

8 II. BENEFICJENT (PROJEKTODAWCA) 2.1 Nazwa projektodawcy: [tekst] 2.2 Status prawny: [wybór z listy] 2.3 NIP: [tekst oraz check-box: PL – Inny] 2.4 REGON: [tekst] 2.5 Adres siedziby: 2.6 Osoba/y uprawniona do podejmowania decyzji wiążących w imieniu projektodawcy: [tekst] 2.7 Osoba do kontaktów roboczych: [tekst] Numer telefonu: [tekst] Adres poczty elektronicznej: [tekst] Numer faksu: [tekst] Adres: [tekst – jeśli inny niż w pkt. 2.5] 2.8 Partnerzy: [check-box: TAK – NIE] Nazwa organizacji/instytucji: [tekst] Status prawny: [wybór z listy] Adres siedziby: [tekst]

9 III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków) 3.1 Cel projektu [tekst] Uzasadnij potrzebę realizacji projektu (wskaż problem/y który/e chcesz rozwiązać) Wskaż cel ogólny oraz cele szczegółowe projektu. Uzasadnij zgodność celów z PO KL, Planem Działań (i innymi dokumentami strategicznymi) 3.2 Grupy docelowe (nie dotyczy projektów informacyjnych i badawczych) [tekst] Scharakteryzuj osoby i/lub instytucje które zostaną objęte wsparciem Uzasadnij wybór grupy docelowej, którą obejmiesz wsparciem Opisz sposób rekrutacji uczestników Przewidywana liczba osób/instytucji objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status 3.3 Działania [tekst] Opisz działania podejmowane w projekcie, zgodnie z chronologią zadań wskazaną w budżecie i harmonogramie 3.4 Rezultaty [tekst] Opisz twarde i miękkie rezultaty projektu w odniesieniu do planowanych działań Opisz w jaki sposób rezultaty będą monitorowane, badane Opisz w jaki sposób rezultaty przyczynią się do realizacji celu projektu 3.5 Potencjał projektodawcy i zarządzanie projektem [tekst] Opisz doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć/projektów Opisz w jaki sposób projekt będzie zarządzany Jakie zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowane będą w realizację projektu (wskaż osoby/stanowiska w projekcie) Wpisz przychody jakie osiągnął beneficjent/partnerzy za poprzedni rok obrotowy Opisz rolę partnerów lub innych instytucji zaangażowanych w projekt

10 Wypełnianie wniosku

11 III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków) 3.1 Cel projektu [tekst] Uzasadnij potrzebę realizacji projektu (wskaż problem/y który/e chcesz rozwiązać) Wskaż cel ogólny oraz cele szczegółowe projektu. Uzasadnij zgodność celów z PO KL, Planem Działań (i innymi dokumentami strategicznymi)

12 3.1. Cel projektu (informacje podstawowe) Pamiętaj, że środki unijne to środki celowe, czyli można je przeznaczyć tylko na to, co wcześniej konkretnie zaplanujesz Pamiętaj, że cele to nie to samo co środki (np. jeśli organizujemy szkolenie komputerowe dla kobiet to celem jest podnoszenie kwalifikacji osób zagrożonych bezrobociem, a środkiem jest szkolenie)

13 3.1. Cel projektu (cel ogólny) cel ogólny powinien odnosić się bezpośrednio do celów programu, w ramach którego projekt jest dofinansowany (znajdują się w opisie konkursu lub w dokumentach programowych) cel nie może być abstrakcyjny- musi się odnosić do rzeczywistość

14 3.1. Cel projektu (cel ogólny) Przykład 1 Zwiększenie mobilności zawodowej mieszkańców wsi (cytat z Programu Operacyjnego) zainteresowanych podjęciem dodatkowej działalności w formie prowadzenia gospodarstw agroturystycznych (aspekt praktyczny) Przykład 2 Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych w zakresie przedsiębiorczości poprzez praktyczną naukę zakładania działalności gospodarczej

15 3.1. Cel projektu (kryteria SMART) Cele powinny spełniać kryteria SMART: konkretne i proste mierzalne ilościowo i mierzalne jakościowo realne do osiągnięcia określone w czasie

16 muszą być ściśle powiązane z celami ogólnymi są dowodem na to, że projekt będzie realizowany dobrze, tanio i szybko najważniejszym celem szczegółowym dla rolników zainteresowanych prowadzeniem działalności agroturystycznej, którzy wezmą udział w szkoleniu powinno być podjęcie działań w agroturystyce, bo jeśli tak się nie stanie to nasze szkolenie będzie tylko sztuką dla sztuki i nie wypełnimy naszego celu ogólnego. Pamiętaj, że szkolenia nie tylko dadzą rolnikom wiedzę z zakresu prowadzenia agroturystyki, ale także inne umiejętności, np. komunikacyjne, z zakładania działalności gospodarczej 3.1. Cel projektu (cele szczegółowe)

17 3.1. Cel projektu (przykłady- szkolenia dla rolników ) Cel ogólny zwiększenie mobilności zawodowej mieszkańców wsi zainteresowanych podjęciem dodatkowej działalności w formie prowadzenia gospodarstw agroturystycznych Cele szczegółowe 1.Podjęcie dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa (agroturystyka) przez rolników z woj. Zachodniopomorskiego 2.Pozyskanie przez rolników wiedzy związanej z prowadzeniem działalności agroturystycznej 3.Uzyskanie większej wiedzy o prowadzeniu działalności gospodarczej 4.Zwiększenie zdolności komunikacyjnych uczestników szkolenia 5.Zwiększenie motywacji do działania i zaufania we własne siły

18 3.1. Cel projektu (przykłady- zajęcia dla młodzieży ) Cel ogólny: Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych w zakresie przedsiębiorczości poprzez praktyczną naukę zakładania działalności gospodarczej Cele szczegółowe (m.in.): 1. Rozwijanie cech przedsiębiorczych u młodzieży (aktywność, doskonalenie pomysłów, dostrzeganie szans) 2. Rozwijanie zdolności strategicznego myślenia poprzez ……. 3. Rozwijanie wiedzy i umiejętności zakładania własnej firmy o praktyczne elementy wykraczające poza zakres zajęć lekcyjnych 4. Rozwijanie zainteresowania studiami z zakresu ekonomii i marketingu 5. Rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie technik informatycznych 6. Rozwijanie zainteresowania Internetem jako źródłem informacji

19 3.1. Problemy przekrojowe Należy uwzględnić cele typowe dla Europejskiego Funduszu Społecznego - tzw. problemy przekrojowe. Są nimi: równość płci trwałość środowiska budowanie społeczeństwa informacyjnego

20 RÓWNOŚĆ PŁCI- odnosi się do równości szans, podziału zasobów, korzyści oraz odpowiedzialności pomiędzy kobietami i mężczyznami w życiu prywatnym i publicznym Przykład: W projekcie szkoleń dla rolników może to być założenie, że przygotuje się do prowadzenia działalności agroturystycznej taką samą liczbę kobiet i mężczyzn i wpisać to jako politykę równych szans 3.1. Problemy przekrojowe (równość płci)

21 TRWAŁOŚĆ ŚRODOWISKA- obowiązek ochrony biologicznych i fizycznych systemów i zasobów niezbędnych do utrzymania przyszłych pokoleń 3.1. Problemy przekrojowe (trwałość środowiska)

22 BUDOWANIE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO -wdrażanie działań, skierowanych na podwyższanie poziomu technologicznego poprzez doskonalenie wśród społeczeństwa umiejętności korzystania z nowoczesnych technik informacyjno- komunikacyjnych, aktualizowanie wiedzy o nowoczesnych formach zarządzania i organizacji pracy, podwyższanie poziomu edukacji społeczeństwa Przykład : Projekt przestrzega zasady rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez podwyższenie poziomu edukacji uczniów i wykorzystanie nowoczesnych technik (Internet, gry symulacyjne) 3.1. Problemy przekrojowe (budowanie społeczeństwa informacyjnego)

23 3.1. Uzasadnienie 1.Opisz bariery, które napotykają potencjalni uczestnicy działań, np. geograficzne, komunikacyjne, osobiste związane z wykształceniem 2.Wskaż w jaki sposób realizacja projektu przyczyni się do eliminacji trudności 3.Uzasadnij wybór rodzaju i charakteru zaproponowanych przez nas działań 4.Poszukaj danych, statystyk i analiz do opisu sytuacji 5.Możesz przeprowadzić ankietę pokazującą problem

24 3.1. Uzasadnienie (przykład błędnego uzasadnienia) Od wielu lat zachodzą zmiany w poglądach na pozycję kobiet w pracy i społeczeństwie. Niegdyś przeważał pogląd, że sprawy publiczne i praca są głównie domeną mężczyzn, natomiast życie prywatne i dom- kobiet. Tymczasem wiele kobiet chce pracować, ale niestety posiadają zbyt niskie bądź zdezaktualizowane kwalifikacje, które uniemożliwiają im podjęcie zatrudnienia. Obecnie znalezienie pracy wiąże się z tym, iż trzeba posiadać wysokie kwalifikacje. U osób bez znajomości komputera, szansa na znalezienie pracy jest o wiele mniejsza niż u osób, które tę umiejętność posiadają. (…) Teraz chcąc podjąć pracę stoją przed nowym wyzwaniem, jakim jest dla nich podnoszenie swoich kwalifikacji, m.in. poprzez naukę obsługi komputera. Realizacja projektu ma przyczynić się do pozyskania przez nie nowej umiejętności, jaka jest znajomość obsługi komputera, poświadczoną odpowiednim certyfikatem. OB, którymi są kobiety bezrobotne i poszukujące pracy, najczęściej napotykają na barierę, która polega na nieznajomości programów komputerowych. Często zdarza się, że idąc na rozmowę kwalifikacyjną, gdzie zostają zapytane o poziom znajomości obsługi komputera, przeżywają rozczarowanie. Kolejna bariera jest wysoki koszt szkolenia- kursu komputerowego, na które nie posiadają odpowiednich środków finansowych.

25 3.1. Uzasadnienie DLACZEGO to uzasadnienie jest niedobre? Brak jakichkolwiek danych na potwierdzenie zaprezentowanych twierdzeń Opis jest wyrazem osobistych przekonań wnioskodawcy, nie popartych żadnymi danymi (nie wiadomo ile kobiet w województwie jest bez pracy, brak podania przyczyn bezrobocia, brak podania liczby kobiet poszukiwanych na stanowiska wymagające obsługi komputera, np. sekretarka, recepcjonistka Brak podania wszystkich przyczyn, dla których kobiety nie podejmują pracy, m.in. małe dzieci, mąż przeciwny pójściu żony do pracy, itd. Uzasadnienie nie brzmi wiarygodnie

26 3.1. Uzasadnienie (najczęstsze błędy) Brak powołania się na jakiekolwiek dane dotyczące sytuacji wybranej grupy odbiorców na rynku pracy w województwie, na terenie którego miałby być realizowany projekt Brak odniesienia do uwarunkowań lokalnych, aktualnych analiz, raportów czy opracowań Brak jasnej, zrozumiałej informacji uzasadniającej potrzebę realizacji projektu Brak opisu specyficznych barier, na które napotykają Beneficjenci Ostateczni Brak uzasadnienia dla doboru proponowanych działań

27 III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków) 3.2 Grupy docelowe (nie dotyczy projektów informacyjnych i badawczych) [tekst] Scharakteryzuj osoby i/lub instytucje które zostaną objęte wsparciem Uzasadnij wybór grupy docelowej, którą obejmiesz wsparciem Opisz sposób rekrutacji uczestników

28 3.2.1 Przewidywana liczba osób/instytucji objętych wsparciem EFS w ramach projektu i ich status Status uczestnikaLiczba osób Bezrobotni w tym osoby długotrwale bezrobotne Osoby nieaktywne zawodowo w tym osoby uczące lub kształcące się Zatrudnieni w tym rolnicy w tym samozatrudnieni w tym zatrudnieni w mikroprzedsiębiorstwach w tym zatrudnieni w małych i średnich przedsiębiorstwach w tym zatrudnieni w dużych przedsiębiorstwach w tym pracownicy w gorszym położeniu Ogółem w tym osoby należące do mniejszości narodowych i etnicznych w tym migranci w tym osoby niepełnosprawne Przedsiębiorstwa objęte wsparciemLiczba Mikroprzedsiębiorstwa Małe i średnie przedsiębiorstwa Duże przedsiębiorstwa

29 3.2. Grupy docelowe Opisać nie tylko, kto jest odbiorcą działań, ale także wykazać, że wybrana grupa kwalifikuje się do otrzymania pomocy Jest to opisane w dokumencie o nazwie Szczegółowy Opis Priorytetów POKL Zgodnie z polityką równych szans (spójrz na wcześniejszy slajd dotyczący równości płci) UE, należy wykazać, że projekt zapewnia równy dostęp do oferty grupom słabym, czyli osobom narażonym na wykluczenie społeczne, zamieszkałym na terenach wiejskich, niepełnosprawnym

30 3.2. Grupy docelowe Opis odbiorców musi być bardzo szczegółowy!!! (np. nie wystarczy napisać, że odbiorcami projektu będą kobiety bezrobotne, zarejestrowane w Urzędzie Pracy, zamieszkałe na stałe w woj. śląskim; trzeba podać konkretną liczbę uczestników, jeśli to tylko możliwe) Ten punkt musi być dowodem na to, że rynek aktywnie zareaguje na ofertę i będą chętni oraz, że będą oni potrafili zarejestrować się do projektu

31 3.2. Grupy docelowe (przykład błędnego opisu) Przykład szkolenia dla kobiet: Ostatecznymi Beneficjentami projektu będą kobiety bezrobotne poszukujące pracy zarejestrowane w powiatowym Urzędzie Pracy, zamieszkałe na terenie województwa zachodniopomorskiego. Projekt realizowany będzie na terenie 21 powiatów tego województwa, łącznie objętych zostanie nim 315 kobiet, w każdym powiecie wyłonionych zostanie 15 uczestniczek Ten opis jest mało precyzyjny, zbyt ogólny Wnioskodawca nie wykazał, że projekt jest zgodny z polityką równych szans

32 3.2. Grupy docelowe (rekrutacja uczestników) Uzasadnić wybór metody rekrutacji Wyjaśnić dlaczego wybrane techniki i narzędzia są w stanie zapewnić zakładaną liczbę uczestników (frekwencję) Należy przekonać, że zakładana liczba uczestników jest możliwa do osiągnięcia Jaki jest mechanizm zgłaszania się do projektu Jakie temu towarzyszą narzędzia (np. strona www z funkcją rejestracji, zgłoszenia przez telefon, fax) Jak zweryfikujemy czy wszyscy zagaszający się kwalifikują się do projektu? Jak przekażemy im dalsze informacje Jak będziemy ich rejestrować (listy, bazy danych)

33 3.2. Grupy docelowe (błędy w opisie rekrutacji) 1.Nieprecyzyjne podejście do tematu. Skąd wiemy, że: rynek aktywnie zareaguje na ofertę i uczestnicy się zgłoszą potencjalni chętni będą umieli się zarejestrować 2.Brak zaplanowania promocji projektu i kosztów z tym związanych

34 3.3 Działania [tekst] Opisz działania podejmowane w projekcie, zgodnie z chronologią zadań wskazaną w budżecie i harmonogramie III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków)

35 3.3. Działania (czyli jak to będzie funkcjonować?) Opis poszczególnych działań jakie wykonamy w trakcie realizacji projektu. To dzięki nim mamy osiągnąć rezultaty Opisuj działania chronologicznie i konkretnie (np. projekt obejmie 6 trzydniowych szkoleń warsztatowych i 5 wyjazdów studyjnych- dwudniowych)

36 III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków) 3.4 Rezultaty [tekst] Opisz twarde i miękkie rezultaty projektu w odniesieniu do planowanych działań Opisz w jaki sposób rezultaty będą monitorowane, badane Opisz w jaki sposób rezultaty przyczynią się do realizacji celu projektu

37 3.4. Rezultaty (czyli co konkretnie uzyskają odbiorcy naszego projektu?) Dzielimy je na miękkie i twarde Miękkie to np. rozwijanie zdolności (organizacyjnych, analitycznych, osobistych), wzrost świadomości wiedzy lub zadowolenia, zwiększenie motywacji do działania, zwiększenie zdolności komunikacyjnych lub nabycie nowych umiejętności (np. obsługa komputera) Twarde to np. liczba osób, które znalazły zatrudnienie, liczba osób, które podniosły swoje kwalifikacje, liczba osób, które zapisały się na kurs, liczba przygotowanych materiałów szkoleniowych, liczba wydanych certyfikatów, itd.

38 3.4. Rezultaty Pamiętaj, że pewne rezultaty mogą być widoczne dopiero w dłużej perspektywie czasu, je także należy uwzględnić Podczas szkoleń rób listy obecności, ankiety, zbieraj informacje od uczestników- to wszystko stanowi dowód Twojej skuteczności Przez cały okres trwania projektu musisz prowadzić monitoring. On też musi zostać uwzględniony we wniosku. Dostarcza on informacji o przebiegu projektu. Określ co będzie przedmiotem monitoringu (np. Zgodność prac z harmonogramem, ocena postępu finansowego), kto go będzie robił (np. specjalista ds. Monitoringu) i co z niego się dowiemy (np. ankiety wśród uczestników) Pamiętaj, że najczęstszym błędem w przypadku opisywania rezultatów jest ich nieosiągalność. Zatem dopisz jak zamierzasz je osiągnąć, np. efektywna promocja, odpowiedni dobór trenerów, sprawna organizacja szkoleń

39 III. CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU (maksymalnie znaków) 3.5 Potencjał projektodawcy i zarządzanie projektem [tekst] Opisz doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć/projektów Opisz w jaki sposób projekt będzie zarządzany Jakie zaplecze techniczne oraz jaka kadra zaangażowane będą w realizację projektu (wskaż osoby/stanowiska w projekcie) Wpisz przychody jakie osiągnął beneficjent/partnerzy za poprzedni rok obrotowy Opisz rolę partnerów lub innych instytucji zaangażowanych w projekt

40 3.5. Potencjał projektodawcy i zarządzanie potencjałem Odpowiedz na 3 podstawowe pytania: 1.Realizujesz projekt samodzielnie czy z kimś? Jeśli z kimś to jak podzielicie zadania? 2. Ile osób, o jakich kwalifikacjach, w jakim zakresie czasowym jest potrzebnych do wykonania projektu? 3. Jakie będą zakresy czynności i relacje pomiędzy poszczególnymi osobami i instytucjami w projekcie?

41 3.5. Potencjał projektodawcy i zarządzanie potencjałem udowodnij, że firma posiada doświadczenie merytoryczne (np. Firma posiada ogromne doświadczenie w zakresie organizacji szkoleń dla rolników. W naszych szkoleniach do tej pory wzięło udział 6 tys. osób) opisz warunki lokalowo-techniczne (np. znajduje się w centrum miasta, posiada nowoczesne wyposażenie, dostęp do Internetu, projektory multimedialne, rzutniki, urządzenia biurowe, środki transportu) opisz kompetencje poszczególnych pracowników (np. osoby zarządzające projektem posiadają wieloletnie doświadczenie w zakresie kierowania pracami związanymi z organizacją szkoleń)

42 3.5. Potencjał projektodawcy (zespół projektowy - I) Opisz strukturę organizacyjną: Kierownik Projektu (odpowiedzialny będzie za zarządzanie projektem, koordynację działań, pracę ekspertów kluczowych i ekspertów wykładowców oraz komunikację i przekazywanie raportów) Specjalista do spraw szkoleń i monitoringu (odpowiedzialny będzie za programy szkoleniowe, jakość materiałów szkoleniowych, zapewnienie właściwych form i metod szkolenia oraz ich monitoringu)

43 3.5. Potencjał projektodawcy (zespół projektowy – II) Specjalista do spraw promocji i marketingu - odpowiedzialny będzie za promocję szkoleń, komunikację społeczną) Za sprawy finansowe - odpowiedzialni będą pracownicy Działu Kadr i Księgowości Pozostali pracownicy- pomoc organizacyjna (przygotowywanie materiałów szkoleniowych, bezpośredni i telefoniczny kontakt z uczestnikami projektu)

44 W przypadku projektów ponadregionalnych można rozbudować zespół: koordynator regionalny- koordynacja działań w regionie, promocja projektu, przygotowanie logistyczne szkoleń, konkretne działania uwzględniające specyfikę zadań koordynatorów np. nawiązanie współpracy z władzami gmin, udział w imprezach na terenie szkół zaangażowanych w projekt itp. inne osoby wynikające ze specyfiki projektu np. w przypadku szkoleń e-learningowych: pracownik merytoryczny ds. e-learningu administrator witryny szkoleniowej 3.5. Potencjał projektodawcy (zespół projektowy – III)

45 3.5. Potencjał projektodawcy (najczęstsze błędy) Najczęstsze błędy w opisie doświadczenia: brak opisu podobnych zrealizowanych już projektów, działań brak informacji czy we wcześniejszych projektach osiągnięto zakładane rezultaty brak podania wartości realizowanych projektów

46 Harmonogram realizacji projektu

47 Rok Łącznie liczba uczestników Kwartał Miesiąc (pierwsze 12 miesięcy realizacji) Zadanie 1: Etap I - Etap II - … Zaangażowany personel … Liczba uczestników 0 Zadanie 2: Etap I - Etap II - … Zaangażowany personel … Liczba uczestników 0 Zadanie 3: Etap I - Etap II - … Zaangażowany personel … Liczba uczestników 0

48 Harmonogram realizacji Ma formę wykresu Gantta i obejmuje pierwsze 12 miesięcy realizacji w ujęciu miesięcznym, a następnie w ujęciu kwartalnym. Wykres Gantta- to technika planowania i kontroli realizacji czynności w czasie. Czynności przedstawione są w postaci odcinków o długości proporcjonalnej do czasu ich trwania (z uwzględnieniem skali przyjętej dla osi czasu). Sporządzenie harmonogramu polega na zaznaczeniu na wykresie okresu realizacji czynności w postaci odcinków o odpowiedniej długości - zaletą jest wizualizacja czasu trwania poszczególnych etapów

49 Harmonogram realizacji Do harmonogramu realizacji projektu automatycznie przenoszone są zadania zdefiniowane w Szczegółowym budżecie projektu Weź pod uwagę, że już wcześniej we wniosku określony został czas trwania projektu (w tym miejscu po prostu się go uszczegóławia, przygotowuje kalendarz poszczególnych zadań, rozpisując je na dni, miesiące i tygodnie)

50 Harmonogram realizacji 1. określenie czasu trwania czynności 2. sporządzenie wykresu przebiegu projektu 3. określenie terminów rozpoczęcia i zakończenia czynności projektu 4. określenie możliwości terminowej realizacji projektu jako całości 5. obliczenie rezerw czasowych 6. wyznaczenie krytycznego ciągu czynności w projekcie 7. określenie kamieni milowych w projekcie (punkty koordynacyjne i kontrolne projektu, posiadające szczególne znaczenie dla projektu)

51 Harmonogram realizacji (najczęstsze błędy) -pominięcie niezbędnych zadań cząstkowych -przeznaczenie zbyt mało czasu na uzgadnianie różnych działań -chęć zaimponowania obietnicą szybkich rezultatów

52 Europe Direct Europe Direct to ogólnoeuropejska sieć punktów informacyjnych, działających pod auspicjami Komisji Europejskiej. W całej UE działa ok. 700 ośrodków Europe Direct. Celem sieci jest dotarcie do jak największej liczby obywateli Unii, aby informować o integracji europejskiej i pozyskiwać opinie oraz uwagi na temat UE. Każdy obywatel UE może skontaktować się z punktem Europe Direct i zadać pytanie konsultantowi ED lub wyrazić opinię na temat szeroko rozumianego funkcjonowania Unii Europejskiej. Każdy obywatel EU może także zadzwonić pod bezpłatny numer bezpośrednio do Centrali Europe Direct w Brukseli, gdzie uzyska informację w języku polskim.

53 Sieć Regionalnych Centrów Informacji Europejskiej Regionalne Centra Informacji Europejskiej to polska sieć punktów informacyjnych, działających pod auspicjami Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Obecnie działa 17 ośrodków RCIE. Celem sieci jest dotarcie do jak największej liczby obywateli Unii, aby informować o integracji europejskiej i pozyskiwać opinie oraz uwagi na temat UE. W biurach RCIE możecie Państwo otrzymać teksty aktów prawa wspólnotowego, publikacje informacyjno-promocyjne, broszury, informatory oraz możecie Państwo również bezpłatnie skorzystać z biblioteki i czytelni oraz Internetu.

54 Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Łodzi Punkt RCIE Łódź poza bieżącym informowaniem społeczności regionalnej o Unii Europejskiej prowadzi wiele własnych przedsięwzięć. Warto wymienić: wykłady dla społeczności regionalnej, lekcje europejskie dla dzieci i młodzieży, konkursy europejskie, różnorodne szkolenia, debaty, konferencje oraz stoiska informacyjno- promocyjne podczas imprez europejskich. Każdy zainteresowany może odwiedzić siedzibę RCIE Łódź, która mieści się przy ulicy Piotrkowskiej 262/264 lub skontaktować się telefonicznie z konsultantem RCIE po numerem telefonu ; Warto wiedzieć, że biura RCIE znajdują się w innych miastach Polski: Białystok, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Częstochowa, Lublin, Opole, Ostrołęka, Płock, Poznań, Radom, Rzeszów, Toruń, Szczecin, Warszawa, Zielona Góra.

55

56 Dziękujemy za uwagę Fundacja Studiów Europejskich – Instytut Europejski w Łodzi, ul. Piotrkowska 262/264, Łódź, (042) fax: (48-42)


Pobierz ppt "Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google