Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Napęd elektryczny EZ sem. VI Dr inż. Jarosław Werdoni WE-132 lub WE-015 Materiały – strona domowa ze strony WE.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Napęd elektryczny EZ sem. VI Dr inż. Jarosław Werdoni WE-132 lub WE-015 Materiały – strona domowa ze strony WE."— Zapis prezentacji:

1 Napęd elektryczny EZ sem. VI Dr inż. Jarosław Werdoni WE-132 lub WE-015 Materiały – strona domowa ze strony WE

2 2 Napęd elektryczny, sem. VI Nazwa przedmiotu: NAPĘD ELEKTRYCZNY Nazwa przedmiotu: NAPĘD ELEKTRYCZNY Semestr: VI EZ Semestr: VI EZ Formy zajęć: W – 9Z; ĆW – 9; (L – 9 – sem. VII) Formy zajęć: W – 9Z; ĆW – 9; (L – 9 – sem. VII) Liczba godzin wg planu studiów: 27 Liczba godzin wg planu studiów: 27 Powiązanie z innymi przedmiotami: Maszyny elektryczne Powiązanie z innymi przedmiotami: Maszyny elektryczne

3 3 Napęd elektryczny, sem. VI Program wykładów (9 godz.): 1.Podstawowe cechy napędu elektrycznego oraz struktura układów napędowych. Definicje klasyfikacje układów napędowych. Charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych silników. 1h 2.Podstawy dynamiki układów napędowych (podstawowe równanie ruchu, moment bezwładności mas wirujących, zastępczy moment bezwładności oraz zastępczy moment obrotowy układu napędowego).1h 3.Sposoby rozruchu oraz regulacja prędkości układów napędowych z silnikami asynchronicznymi klatkowymi oraz asynchronicznymi pierścieniowymi. Hamowanie dynamiczne, przeciwwłączeniem oraz odzyskowe układów napędowych z silnikami prądu przemiennego. 2h 4.Sposoby rozruchu oraz regulacja prędkości układów napędowych z silnikami obcowzbudnymi prądu stałego. Hamowanie dynamiczne, przeciwwłączeniem oraz odzyskowe układów napędowych z silnikami prądu stałego. 1h 5.Stany przejściowe w układach napędowych z obcowzbudnym silnikiem prądu stałego przy uwzględnieniu jak i pominięciu elektromagnetycznej stałej czasowej obwodu twornika silnika. Przekształtnikowy oraz elektromaszynowy układ Leonarda. 2h 6.Obciążalność oraz metody doboru mocy silników do pracy przy obciążeniu ciągłym oraz zmiennym. Przykłady wybranych przemysłowych układów napędowych.2h

4 4 Napęd elektryczny, sem. VI Literatura podstawowa: 1.Drozdowski P.: Wprowadzenie do napędów elektrycznych. Kraków PK Bisztyga K.: Sterowanie i regulacja silników elektrycznych. Warszawa WNT Gogolewski Z., Kuczewski Z.: Napęd elektryczny. Warszawa WNT Grunwald Z.: Napęd elektryczny. Warszawa, WNT Kuczewski Z.: Zbiór zadań z napędu elektrycznego. Warszawa WNT Sosnowski M., Romaniuk S.: Zbiór zadań z napędu elektrycznego. Białystok PB Zasady zaliczenia wykładu: zaliczenie Zasady zaliczenia ćwiczeń: Obecność na wszystkich zajęciach, ocena pozytywna ze sprawdzianu Obecność na wszystkich zajęciach, ocena pozytywna ze sprawdzianuWykładowca: Dr inż. Jarosław WERDONIWE – 132 lub WE – 015 Dr inż. Jarosław WERDONIWE – 132 lub WE – 015

5 5 Napęd elektryczny, sem. VI Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych: Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych:zalety: - szeroki zakres mocy produkowanych silników (od pojedynczych watów w przypadku silników do napędu modeli do stu megawatów w przypadku silników elektrowni szczytowo-pompowych), - szeroki zakres mocy produkowanych silników (od pojedynczych watów w przypadku silników do napędu modeli do stu megawatów w przypadku silników elektrowni szczytowo-pompowych), - powszechna dostępność energii elektrycznej i łatwość dostarczenia jej w dowolny punkt, - powszechna dostępność energii elektrycznej i łatwość dostarczenia jej w dowolny punkt, - ochrona środowiska, - ochrona środowiska, - możliwość pracy w różnych warunkach otoczenia (np. w warunkach zagrożenia wybuchem, pożarowego - niska temp. jego elementów), - możliwość pracy w różnych warunkach otoczenia (np. w warunkach zagrożenia wybuchem, pożarowego - niska temp. jego elementów), - łatwa możliwość kontroli i programowania pracy, - łatwa możliwość kontroli i programowania pracy, - łatwa regulacja prędkości (w szerokim zakresie i z dużą dokładnością), - łatwa regulacja prędkości (w szerokim zakresie i z dużą dokładnością), - mogą pracować we wszystkich czterech kwadrantach układu współrzędnych (praca silnikowa, hamulcowa oraz prądnicowa), - mogą pracować we wszystkich czterech kwadrantach układu współrzędnych (praca silnikowa, hamulcowa oraz prądnicowa), - wysoka sprawność, niska cena i prosta obsługa w czasie eksploatacji. - wysoka sprawność, niska cena i prosta obsługa w czasie eksploatacji.

6 6 Napęd elektryczny, sem. VI Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych: Cechy silników elektrycznych z punktu widzenia zastosowania ich w układach napędowych:wady: - konieczność przyłączenia do nieruchomego zazwyczaj źródła energii elektrycznej (akumulatory są ciężkie i mają małą pojemność - wózki o małym zasięgu, przewody ślizgowe - trakcja kolejowa, tramwajowa i trolejbusy, baterie słoneczne), - konieczność przyłączenia do nieruchomego zazwyczaj źródła energii elektrycznej (akumulatory są ciężkie i mają małą pojemność - wózki o małym zasięgu, przewody ślizgowe - trakcja kolejowa, tramwajowa i trolejbusy, baterie słoneczne), - ciężar jednostkowy i szybkość działania mniejsza niż w przypadku siłowników pneumatycznych i hydraulicznych. - ciężar jednostkowy i szybkość działania mniejsza niż w przypadku siłowników pneumatycznych i hydraulicznych.

7 7 Napęd elektryczny, sem. VI Ogólna struktura układu napędowego ZE - źródło energii (elektrycznej), PK - przekształtnik energii, S - silnik elektryczny, PM - przekładnia mechaniczna, MR - maszyna robocza, US - układ sterujący, U ZE - napięcie źródła energii, U S - napięcie na zaciskach silnika, SS, S1, S2 - sygnały sterujące, Sz - sygnały sprzężeń zwrotnych

8 8 Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) Charakterystyka idealnie sztywna silniki synchroniczne silniki asynchroniczne synchronizowane

9 9 Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) Charakterystyka sztywna silniki bocznikowe prądu stałego silniki obcowzbudne prądu stałego silniki asynchroniczne (część liniowa charakterystyki)

10 10 Napęd elektryczny, sem. VI Charakterystyki mechaniczne silników elektrycznych Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. Z punktu widzenia napędu elektrycznego silniki klasyfikuje się pod względem sztywności charakterystyki mechanicznej. =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) =f(M) lub M=f( ) ewentualnie M=f(n) Charakterystyka miękka silniki szeregowe prądu stałego i przemiennego

11 11 Napęd elektryczny, sem. VI Przekładnia mechaniczna PM (połączenie mechaniczne) Możliwe są następujące połączenia mechaniczne silnika z maszyną roboczą: Możliwe są następujące połączenia mechaniczne silnika z maszyną roboczą: połączenie mechaniczne bez przekładni połączenie mechaniczne bez przekładni na sztywno na sztywno poprzez sprzęgło rozłączne poprzez sprzęgło rozłączne połączenie z przekładnią połączenie z przekładnią zębate zębate pasowe pasowe łańcuchowe łańcuchowe Przekładnie mogą być bezstopniowe lub stopniowe. Przekładnie mogą być bezstopniowe lub stopniowe. Połączenie silnika z mechanizmem może być: Połączenie silnika z mechanizmem może być: sztywne sztywne poprzez element sprężysty poprzez element sprężysty z luzem z luzem

12 12 Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna stała, tzw. moment dźwigowy. Nie zależy od prędkości.

13 13 Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna liniowo zależna od prędkości, tzw. moment prądnicowy. Tego typu moment reprezentuje prądnica prądu stałego pracująca, przy k =const., na stałą rezystancję obciążenia Ro.

14 14 Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna zależna od prędkości w kwadracie, tzw. moment wentylatorowy. Urządzenia do ciągłego transportu cieczy lub gazów.

15 15 Napęd elektryczny, sem. VI Typowe charakterystyki mechaniczne maszyn roboczych MR Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Moment w napędzie elektrycznym zwykle jest oznaczany dużą literą M. W celu odróżnienia momentu oporowego maszyny roboczej od momentu napędowego silnika, do dużej litery M dodajemy indeks: Mb, Mm, Mop, Mr Charakterystyka mechaniczna dla której moment zależy hiperbolicznie od prędkości. Różnego typu urządzenia do przewijania.

16 16 Napęd elektryczny, sem. VI Z punktu widzenia analizy układów napędowych istotny jest podział oporowych momentów mechanicznych na: Z punktu widzenia analizy układów napędowych istotny jest podział oporowych momentów mechanicznych na: bierne bierne czynne. czynne. Do grupy momentów biernych zaliczamy te, które pojawiają się zawsze przy prędkościach różnych od zera i są zawsze momentami oporowymi nie mogącymi nadać układowi przyspieszenia od zerowej prędkości. Do grupy momentów biernych zaliczamy te, które pojawiają się zawsze przy prędkościach różnych od zera i są zawsze momentami oporowymi nie mogącymi nadać układowi przyspieszenia od zerowej prędkości. Momenty czynne występują w mechanizmach z magazynami energii potencjalnej, takich jak ciężar na pochyłości lub ciężar zawieszony na linie. Momenty te mogą nadać układowi przyspieszenie jeśli Mb>Me. Momenty czynne występują w mechanizmach z magazynami energii potencjalnej, takich jak ciężar na pochyłości lub ciężar zawieszony na linie. Momenty te mogą nadać układowi przyspieszenie jeśli Mb>Me.

17 17 Napęd elektryczny, sem. VI r – tarczy hamulca; F – siła docisku szczęk hamulca; - współczynnik tarcia; Moment bierny: Mb = (F r) sign( ) [Nm]

18 18 Napęd elektryczny, sem. VI r – promień bębna linowego; G – ciężar zawieszony na linie; Moment czynny: Mb = G r [Nm]

19 19 Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych Moment bezwładności J ciała wirującego wokół osi możemy obliczyć według zależności znanej z fizyki: Obliczanie J jako sumy iloczynów elementarnych cząsteczek ciała i kwadratów odległości tych cząstek od osi obrotu jest uciążliwe. Z tego powodu J bryły obrotowej (a z takimi zwykle mamy do czynienia w układach napędowych) obliczamy z zależności: gdzie: m – całkowita masa bryły [kg] Rb – promień bezwładności masy [m] W katalogach maszyn często podawany jest moment zamachowy oznaczany GD 2, którego jednostką jest kGm 2.

20 20 Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych

21 21 Napęd elektryczny, sem. VI Obliczanie momentu bezwładności brył obrotowych W przypadku bardziej złożonych brył moment bezwładności obliczamy sumując momenty bezwładności ich składników prostych, sumując je bezpośrednio lub za pomocą zasady Steinera. Zasada Steinera pozwala obliczyć moment bezwładności układu będącego ruchu obrotowym wokół osi przesuniętej względem osi bezwładności ciała.

22 22 Napęd elektryczny, sem. VI Równanie ruchu układu napędowego Rozważmy prosty układ napędowy: Faktycznie M oraz Mb mają znaki przeciwne. Z tego powodu, dla wygody, umówiono się rysować M oraz Mb w jednej ćwiartce pamiętając, iż Mb posiada znak -, który piszemy sporadycznie. Dowolna różnica momentów Me - Mb = Md - stanowi moment dynamiczny. Stan ustalony jest szczególnym przypadkiem stanu przejściowego.

23 23 Napęd elektryczny, sem. VI Stan ustalony jest wtedy, gdy jest zerowy moment dynamiczny. Ogólna postać równania ruchu układu napędowego posiada następującą postać: gdzie: J [kgm 2 ]– zastępczy moment bezwładności układu. Czasami J zależy od położenia i wtedy a równanie ruchu przyjmie postać: W naszych rozważaniach będziemy się ograniczać do przypadków, gdy J=const. W tym przypadku równanie ruchu przyjmie postać: Me – Mb>0wzrost prędkości, Me – Mb<0zmniejszanie się prędkości.

24 24 Napęd elektryczny, sem. VI Stabilność statyczna układów napędowych równowaga trwała 1 M Mb Md 0 2 M Mb Md < 0

25 25 Napęd elektryczny, sem. VI Stabilność statyczna układów napędowych Kryterium stabilności statycznej: ustalony punkt pracy Występują tutaj trzy punkty pracy napędu dla których Md = 0: 1) stabilny niewłaściwy, 2) niestabilny niewłaściwy, 3) stabilny właściwy.

26 26 Napęd elektryczny, sem. VI przy czym Sprowadzanie momentów mechanicznych do wału silnika,M r,M p p - sprawność przekładni P ip (kp) - przełożenie przekładni P

27 27 Napęd elektryczny, sem. VI Sprowadzanie momentów mechanicznych do wału silnika Wychodząc z bilansu mocy możemy wykazać, iż moment Mr maszyny roboczej sprowadzony do wału silnika jest równy: 1. przepływ energii od silnika SE do maszyny roboczej MR 2. przepływ energii od maszyny roboczej MR do silnika SE

28 28 Napęd elektryczny, sem. VI Sprowadzanie momentu bezwładności do wału silnika Wyprowadzenie zależności pozwalającej sprowadzać momenty bezwładności dokonujemy przy założeniu zachowania energii kinetycznej układu napędowego. przy czym:- przełożenie przekładni 1, 2 itd. - prędkość liniowa masy m.

29 29 Napęd elektryczny, sem. VI Elementarne przykłady całkowania równania ruchu Podstawowe równanie ruchu: Czas trwania stanów przejściowych (Md 0) możemy wyznaczyć z powyższego równania w następujący sposób: Niestety w praktyce inżynierskiej zwykle utrudnione jest korzystanie z tego równania z następujących powodów: - nieznajomość charakterystyki Me = f( ), - nieznajomość charakterystyki Mm = f( ), - trudności z analitycznym rozwiązaniem najczęściej nieliniowych równań. Dlatego też w praktyce inżynierskiej koniecznym staje się zastosowanie uproszczeń, czynionych z pełną świadomością.

30 30 Napęd elektryczny, sem. VI Dla silnika klatkowego czas rozruchu możemy określić dysponując tzw. średnim momentem elektromagnetycznym. gdzie: Mr, Mk - dane katalogowe, = k - p Oczywiście otrzymany wynik jest przybliżony i nie uwzględnia elektromagnetycznych procesów przejściowych w silniku. Pozwala jednak na szacowanie czasów rozruchu czy hamowania.

31 31 Napęd elektryczny, sem. VI W przypadku, gdy moment dynamiczny Md (niezależnie od rodzaju silnika) jest liniową funkcją prędkości, czas trwania stanów przejściowych możemy obliczyć z następującej zależności: Uwaga! Przy dojściu do stanu ustalonego M dk = 0, ale ln(0) jest nieokreślony (t p ). W takiej sytuacji M dk należy obliczyć dla prędkości równej np. 0,95 ust.

32 32 Napęd elektryczny, sem. VI 2. WŁASNOŚCI DYNAMICZNE UKŁADÓW NAPĘDOWYCH Z SILNIKAMI OBCOWZBUDNYMI PRĄDU STAŁEGO Obwód elektryczny: przy t = 0; Iw = const.; = const. (2.1) zakładamy, iż R = Rt = Rtc = const., zaś Lt = Ltc = const. Mechanika: Md(t) = M(t) - Mb(t) (2.2) przyjmujemy, iż J=const. oraz Mo=0 (moment strat) lub jest zawarty w Mb(t). (2.3)

33 33 Napęd elektryczny, sem. VI (2.5) Ostatecznie otrzymamy układ równań opisujący silnik: (2.4) Zastosujmy do układu równań (2.4), (2.5) przekształcenie Laplacea: U(s) = k (s) + R It(s) + Lt s It(s) - Lt It(0) (2.6) J s (s) - J (0) = k It(s) - Mb(s) (2.7) przy założeniu, że It(0) = 0; (0) = 0 otrzymamy: (2.8) (2.9) Oznaczmy: - elektromagnetyczna stała czasowa obwodu twornika. Wynosi ona kilkadziesiąt milisekund np. 0,04 s.

34 34 Napęd elektryczny, sem. VI (2.11) (2.10) Z równania (2.8) wyznaczamy It(s) natomiast z równania (2.9) - (s): W oparciu o powyższe równania narysujmy schemat blokowy obcowzbudnego silnika prądu stałego przy sterowaniu napięciowym od strony obwodu twornika:

35 35 Napęd elektryczny, sem. VI Na podstawie schematu blokowego możemy wyznaczyć następujące transmitancje: Znajdźmy te transmitancje: (2.12)

36 36 Napęd elektryczny, sem. VI (2.13) Oznaczając: - elektromechaniczna stała czasowa układu napędowego, przy czym J = J silnika + J MRsprowadzony ostatecznie otrzymamy: Otrzymaliśmy układ drugiego rzędu, o dwóch stałych czasowych i wzmocnieniu 1/k Podobnie możemy wyznaczyć pozostałe transmitancje silnika: (2.14)

37 37 Napęd elektryczny, sem. VI (2.15) (2.16) Zauważmy, że mianowniki transmitancji są jednakowe. Jest to równanie kwadratowe zwane równaniem charakterystycznym silnika i pierwiastki tego równania określają własności dynamiczne silnika. Tm Tt s2 + Tm s + 1 = 0

38 38 Napęd elektryczny, sem. VI (2.17) Jeśli pierwiastki są liczbami rzeczywistymi to: Jest to warunek aperiodycznego charakteru odpowiedzi silnika na skok napięcia zasilającego twornik. - stała elektromechaniczna samego silnika Tms kilkadziesiąt ms;Tms Tt Jeśli mamy, iż Tm Tt to możemy przyjąć, że Tt 0 i wtedy transmitancje opisujące silnik upraszczają się i otrzymujemy układ pierwszego rzędu. (2.20)

39 39 Napęd elektryczny, sem. VI Rozważmy sytuację, w której silnik obcowzbudny prądu stałego pracuje z prędkością początkową = p. Jaka będzie odpowiedź prędkości obrotowej i prądu twornika w funkcji czasu na skok napięcia zasilającego twornik? Na razie przyjmijmy, że Lt 0 Tt 0 L/R 0. Na podstawie równań (2.6) i (2.7) możemy zapisać: U(s) = k (s) + R It(s) + Lt s It(s)(2.21) J s (s) - J (0) = k It(s) - Mb(s)(2.22) Ponadto załóżmy: k = k n = const.; (0) = p Silnik obciążony jest stałym momentem biernym: Z równania (2.22) wyznaczamy prąd twornika: (2.23)

40 40 Napęd elektryczny, sem. VI Zależność (2.23) wstawmy do równania (2.21): stąd: (2.24) Uwzględniając przyjęte założeniaoraz otrzymamy: Uwzględniając ponadto zależności:

41 41 Napęd elektryczny, sem. VI (2.25) ostatecznie w dziedzinie operatorowej otrzymamy: Przechodząc do dziedziny czasowej, należy skorzystać z twierdzenia o splocie, funkcji otrzymując następującą zależność: (2.26) Wykres powyższej funkcji jest następujący: Równanie (2.26) możemy też przedstawić w postaci następującej: (2.27)

42 42 Napęd elektryczny, sem. VI Podobnie znajdziemy równanie prądu korzystając z (2.23): przy czym: Dokonując następujących przekształceń uwzględniając (2.25):

43 43 Napęd elektryczny, sem. VI Uwzględniając związki: Otrzymamy:

44 44 Napęd elektryczny, sem. VI Otrzymamy ostatecznie (w dziedzinie operatorowej): (2.28) a w dziedzinie czasowej: (2.29) lub (2.30)

45 45 Napęd elektryczny, sem. VI

46 46 Napęd elektryczny, sem. VI SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc= ; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k =9.363Vs/rad; Mn=4300Nm [rad/s]; 0.04 It [A]Mb=0; Ut=Un; Rtc=0.319 It max =3 Itn It

47 47 Napęd elektryczny, sem. VI Rh=0.319, J=Jns, Mb=Mn - bierny Hamowanie dynamiczne

48 48 Napęd elektryczny, sem. VI Rh=0.657, J=Jns, Mb=Mn - czynny Hamowanie przeciwwłączeniem

49 49 Napęd elektryczny, sem. VI Stany przejściowe w silniku obcowzbudnym z uwzględnieniem elektromagnetycznej stałej czasowej Weźmy pod uwagę układ równań (2.21) i (2.22): U(s) = k (s) + R It(s) + Lt s It(s)(2.21) J s (s) - J (0) = k It(s) - Mb(s)(2.22) Układ równań (2.31) przekształcamy do postaci umożliwiającej rozwiązanie metodą wyznaczników: (2.31) (2.32)

50 50 Napęd elektryczny, sem. VI (2.34) (2.35) (2.33) gdzie: M(s) - równanie charakterystyczne silnika.

51 51 Napęd elektryczny, sem. VI (2.36) W oparciu o wyznaczniki (2.33) i (2.34) znajdziemy równanie operatorowe prędkości kątowej silnika:

52 52 Napęd elektryczny, sem. VI (2.37) Natomiast w oparciu o wyznaczniki (2.33) i (2.35) znajdziemy równanie operatorowe prądu twornika silnika:

53 53 Napęd elektryczny, sem. VI (2.38) Rozruch jałowy silnika: Mb=0; (0)=0; It(0)=0; U(s)=U/s 0 Równanie prędkości ma postać: Łatwo możemy wykazać, iż: (2.39) lub

54 54 Napęd elektryczny, sem. VI (2.41) Badając przebieg zmienności funkcji określimy punkt przegięcia: lub (2.42) lub (2.40) Podobnie dla równania prądu:

55 55 Napęd elektryczny, sem. VI (2.44) Szukając ekstrema tej funkcji otrzymamy maksimum dla: (2.43) zauważmy, iż tp=tm

56 56 Napęd elektryczny, sem. VI Można wykazać, iż It(tm)

57 57 Napęd elektryczny, sem. VI SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc= ; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k =9.363Vs/rad; Mn=4300Nm [rad/s]; 0.04 It [A]Mb=0; Ut=Un; Rtc=0.319 It max =3 Itn It Przykład rozruchu przy pominięciu elektromagnetycznej stałej czasowej

58 58 Napęd elektryczny, sem. VI Rozruch przy obciążeniu momentem biernym: Mb=const. (bierny)Tm>4Tt Rozruch możemy podzielić na dwa etapy: a) M Mb b) M>Mb a) Etap pierwszy Silnik jest nieruchomy (2.45) Z tego równania wyznaczmy czas martwy, po którym prąd osiągnie wartość Itb: (2.46)

59 59 Napęd elektryczny, sem. VI b) Etap drugi >0; M>Mb; (0)=0; It(0)=Itb (2.47) i dokonując przekształceń otrzymamy: (2.48) Uwzględniając (2.49) Znajdując ekstremum tej zależności otrzymamy znaną już postać (porównaj z (2.43)):

60 60 Napęd elektryczny, sem. VI (2.50) (2.51) Podobnie znajdziemy równanie prędkości silnika: otrzymamy: Podstawiając:

61 61 Napęd elektryczny, sem. VI (2.52) (2.53) Postać tego równania jest analogiczna jak przy rozruchu jałowym, więc: (2.54) oraz

62 62 Napęd elektryczny, sem. VI Rozruch silnika przy momencie aktywnym: Zanim moment elektromagnetyczny rozwijany przez silnik nie stanie się większy od aktywnego momentu oporowego Mb silnik może obracać się w kierunku przeciwnym do zamierzonego. Równania czasowe na prąd i prędkość silnika posiadają następującą postać: (2.55) (2.56)

63 63 Napęd elektryczny, sem. VI SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc= ; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k =9.363Vs/rad; Mn=4300Nm Mb=0 Mb=Mn It

64 64 Napęd elektryczny, sem. VI SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc= ; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k =9.363Vs/rad; Mn=4300Nm Mb=0 Mb=Mn It

65 65 Napęd elektryczny, sem. VI SILNIK OBCOWZBUDNY PRĄDU STAŁEGO TYPU D818 Pn=185 kW; nn=435/870 obr/min; Un=440V; Itn=460A; Rtc= ; Ltc=2.7mH; J=46kgm2; k =9.363Vs/rad; Mn=4300Nm Mb=10*Mn - czynny It Mb=10*Mn - czynny


Pobierz ppt "Napęd elektryczny EZ sem. VI Dr inż. Jarosław Werdoni WE-132 lub WE-015 Materiały – strona domowa ze strony WE."

Podobne prezentacje


Reklamy Google