Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia XXXIII Krajowa Konferencja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia XXXIII Krajowa Konferencja."— Zapis prezentacji:

1 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia XXXIII Krajowa Konferencja – Szkolenie dla Hodowców Ryb Łososiowatych Jastrzębia Góra, 9-10 października 2008

2 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Plan prezentacji : SEAFOODplus Aktualny stan wiedzy / Rzeczywistość naukowa Postrzeganie a rzeczywistość – wpływ czynników Przeprowadzone badania Spożycie ryb z uwzględnieniem ich pochodzenia Świadomość oraz wiedza konsumentów Postrzeganie konsumentów Wyzwania dla rynku

3 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 RTD - pillar 2 MAPP, Dania DIFRES, Dania UGent, Belgia IFL, Islandia NIFA, Norwegia RIVO, Holandia UCC, Irlandia UDC, Hiszpania Identyfikowalność

4 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Aktualny stan wiedzy Zarządzanie Kontrola Gwarancja Bezpieczeństwo Jakość Wartość zdrowotna Kompensacja zmniejszających się zasobów ryb Możliwe korzyści akwakultury nad rybołówstwem Możliwe korzyści + Najszybciej rozwijający się sektor spożywczy

5 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Właściwości produktu Postrzeganie konsumentów RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY NAUKOWY OBIEKTYWIZM POSTRZEGANIE LUDZKI SUBIEKTYWIZM Preferencje Wybór Jakość Bezpieczeństwo Wartość odżywcza FILTRPOSTRZEGANIAFILTRPOSTRZEGANIA Właściwości sensoryczne Mierzone, Zarządzane, Powtarzalne Ryba hodowlana a ryba dzika

6 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY FILTRPOSTRZEGANIAFILTRPOSTRZEGANIA (Negatywne) relacje w mediach Ograniczony czas Sceptycyzm wobec nowych technologii Ograniczona wiedza Ograniczona świadomość Postrzeganie a Rzeczywistość OBIEKTYWIZM NAUKOWY POSTRZEGANIE LUDZKI SUBIEKTYWIZM

7 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Wcześniejsze badania Skojarzenia z rybami hodowlanymi były zwykle negatywne: (Hamnvik, 2004) –Przepełnione zbiorniki –Chemiczna żywność –Fabryki ryb, a nie hodowle Dysonans pomiędzy postrzeganiem konsumentów a rzeczywistością naukową

8 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Badanie konsumentów (1) Koniec krajów UE (N= 4786) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odpowiedzialni za robienie zakupów

9 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Badanie konsumentów (2) Maj kraje UE (N= 2400) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odp. za robienie zakupów

10 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Świadomość / wiedza konsumentów nt. ryb

11 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października % twierdzi, że w ogóle nie jada ryb Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo… 34.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 33.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 24.8% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych??? Niska świadomość (n=4,786)

12 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października % twierdzi, że w ogóle nie jada ryb Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo … 52.7% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 41.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 34.7% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych??? Niska świadomość (Polska)

13 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Czy ponad połowa ryb, które możemy kupić to ryby hodowlane ? (nie) 44.8% poprawnie

14 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Wiedza obiektywna ( ) % poprawnych odpowiedzi

15 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008

16 Postrzeganie ryb przez konsumentów

17 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 B. pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii ZDROWIE

18 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 WARTOŚĆ ODŻYWCZA B.pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii

19 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 BEZPIECZEŃSTWO Pozytywne, na korzyść dzikiej w Danii i Hiszpanii, na korzyść hodowlanej w Belgii i Holandii

20 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 CENA Ryba hodowlana Ryba dzika Droga, ale hodowlana jest postrzegana jako tańsza

21 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Lepszy u ryby dzikiej SMAK

22 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 DOSTĘPNOŚĆ Ryba hodowlana Ryba dzika Ryba hodowlana postrzegana jest jako bardziej dostępna, najbardziej w Belgii

23 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008

24

25

26 Nie najważniejsze Zainteresowanie informacją o pochodzeniu ryb Wysokie zainteresow. Neutralne

27 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Zainteresowanie pochodzeniem ryb Ranking (na 13) Częstość spożycia ryb Częstość spożycia ryb

28 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Wnioski

29 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Niska świadomość / wiedza Postrzeganie zwykle oparte na emocjach Naturalna ryba dzika Przemysłowa ryba hodowlana Lepszy smak Zdrowsza Wyższa jakość Lepsza cena Robione na zamówienie Bardziej negatywny wizerunek

30 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Polska Pozytywny wizerunek ryb –Ryba (hodowlana) jest zdrowa, pożywna, bezpieczna,... Mniejsze różnice w postrzeganiu ryby dzikiej i hodowlanej Niższa świadomość / wiedza nt. pochodzenia ryb, ale... Poprawia się (!) Umiarkowane zainteresowanie informacjami nt. pochodzenia ryb

31 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Wyzwania dla rynku Prawidłowa komunikacja / łączność z konsumentami w celu poprawy ogólnego wizerunku akwakultury Zwiększenie świadomości oraz wiedzy konsumentów

32 XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Dziękuję za uwagę Pytania?


Pobierz ppt "XXXIII Konferencja, Jastrzębia Góra, 9 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia XXXIII Krajowa Konferencja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google