Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Copyright © Marek Gwóźdź www.wsiz.rzeszow.pl CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie SYSTEMY REZERWACJI I DYSTRYBUCJI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Copyright © Marek Gwóźdź www.wsiz.rzeszow.pl CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie SYSTEMY REZERWACJI I DYSTRYBUCJI."— Zapis prezentacji:

1 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie SYSTEMY REZERWACJI I DYSTRYBUCJI

2 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie Kryteria i forma zaliczenia zajęć (studia stacjonarne) Kolokwium połówkowe – max 30 pkt. Kolokwium połówkowe – max 30 pkt. Kolokwium zaliczeniowe – max 60 pkt. Kolokwium zaliczeniowe – max 60 pkt. Obecność – max 10 pkt. (2 nieobecności – 5 pkt., 3 i >3 – 0 pkt.) Obecność – max 10 pkt. (2 nieobecności – 5 pkt., 3 i >3 – 0 pkt.) Razem 100 pkt. Razem 100 pkt. Punktacja (w nawiasie IOS): Punktacja (w nawiasie IOS): 0-50 – 2.0 (0–45) – 3.0 (46-54) – 3.5 (55-63) – 4.0 (64-72) – 4.5 (73-81) – 5.0 (82-90)

3 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie Kryteria i forma zaliczenia zajęć (studia niestacjonarne) Kolokwium zaliczeniowe – max 90 pkt. Kolokwium zaliczeniowe – max 90 pkt. Obecność – max 10 pkt. (2 nieobecności – 5 pkt., 3 i >3 – 0 pkt.) Obecność – max 10 pkt. (2 nieobecności – 5 pkt., 3 i >3 – 0 pkt.) Razem 100 pkt. Razem 100 pkt. Punktacja (w nawiasie IOS): Punktacja (w nawiasie IOS): 0-50 – 2.0 (0–45) – 3.0 (46-54) – 3.5 (55-63) – 4.0 (64-72) – 4.5 (73-81) – 5.0 (82-90)

4 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie Literatura: Literatura: Jędrzejczyk I., - Nowoczesny Biznes turystyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa Jędrzejczyk I., - Nowoczesny Biznes turystyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa AMADEUS VISTA /amadeus training module/ Amadeus Polska, Warszawa 2004 AMADEUS VISTA /amadeus training module/ Amadeus Polska, Warszawa 2004 Materiały udostępnione na stronie WWW (Marek Gwóźdź)

5 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Systemy rezerwacji i dystrybucji Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym Cykl wykładów na kierunku Turystyka i Rekreacja WSIiZ

6 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 1. IATA – The International Air Transport Association IATA – The International Air Transport Association – powstała na Kubie w 1945 r. Główne cele: Ustalenie ogólnych norm obowiązujących w cywilnym transporcie lotniczym Ustalenie ogólnych norm obowiązujących w cywilnym transporcie lotniczym Opracowywanie i rozwój infrastruktury, produktów i programów umożliwiających towarzystwom lotniczym oraz agentom IATA świadczenie usług o najwyższej jakości Opracowywanie i rozwój infrastruktury, produktów i programów umożliwiających towarzystwom lotniczym oraz agentom IATA świadczenie usług o najwyższej jakości

7 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 1. IATA – The International Air Transport Association Korzyści dla agenta wynikające z akredytacji IATA: akredytacja IATA oznacza, że agent spełnia wymogi standardów międzynarodowych, uznawane przez towarzystwa lotnicze; akredytacja IATA oznacza, że agent spełnia wymogi standardów międzynarodowych, uznawane przez towarzystwa lotnicze; agent może działać na rynku w imieniu najważniejszych światowych przewoźników lotniczych, uzyskując w ten sposób renomę wśród podróżujących; agent może działać na rynku w imieniu najważniejszych światowych przewoźników lotniczych, uzyskując w ten sposób renomę wśród podróżujących; jedna standardowa umowa agencyjna podpisana z IATA staje się podstawą dalszych indywidualnych uzgodnień z przewoźnikami – członkami IATA; jedna standardowa umowa agencyjna podpisana z IATA staje się podstawą dalszych indywidualnych uzgodnień z przewoźnikami – członkami IATA; ujednoliceniu ulegają podstawowe zasady współpracy agenta z przewoźnikami – członkami IATA; ujednoliceniu ulegają podstawowe zasady współpracy agenta z przewoźnikami – członkami IATA;

8 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 1. IATA – The International Air Transport Association Akredytowani agenci IATA moją dostęp do specjalnego systemu zapewniającego uproszczenie sprzedaży, raportowania i rozliczania finansowego z liniami lotniczymi – tzw systemu BSP (Billing and Settlement Plan). Eliminuje on problem szczegółowych umów ze wszystkimi przewoźnikami, jednak nie zabrania ustalania specjalnych taryf negocjowanych, które mogą być przygotowane przez linie lotnicze dla wybranych agentów. Akredytowani agenci IATA moją dostęp do specjalnego systemu zapewniającego uproszczenie sprzedaży, raportowania i rozliczania finansowego z liniami lotniczymi – tzw systemu BSP (Billing and Settlement Plan). Eliminuje on problem szczegółowych umów ze wszystkimi przewoźnikami, jednak nie zabrania ustalania specjalnych taryf negocjowanych, które mogą być przygotowane przez linie lotnicze dla wybranych agentów.

9 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 1. IATA – The International Air Transport Association Przepisy ubiegania się agenta o akredytację IATA obejmują nie tylko warunki finansowe i lokalowe, ale także zapewnienie profesjonalnego dostępu do wybranego globalnego systemu rezerwacyjnego…

10 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 2. Co to jest komputerowy system rezerwacji ? Terminem międzynarodowych lub globalnych systemów rezerwacji komputerowej określa się systemy informacji, komunikowania się, rezerwacji i dystrybucji usług (w skrócie CRS) W dobie globalizacji nowych systemów coraz częściej pojawia się również określenie: Globalny system dystrybucji GDS

11 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 2. Co to jest komputerowy system rezerwacji ? Schemat działania CRS/GDS Schemat działania CRS/GDS

12 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 1. Faza 1. Faza rezerwacji przez osobisty kontakt (do końca lat pięćdziesiątych) (Pracochłonność i czasochłonność wszystkich czynności rezerwacyjnych) Tylko drukowane katalogi ofert (kilku linii lotniczych) Konieczność każdorazowego telefonicznego potwierdzenia rezerwacji Ręczne wypełnianie formularzy biletowych Ręczne wypełnianie grafików i blokowanie miejsc przez sztaby pracowników

13 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 2. Faza 2. Faza wprowadzania technologii komputerowej (koniec lat pięćdziesiątych do połowy lat sześćdziesiątych) Pierwszy CRS powstał w USA (IBM + American Airlines) Semi-Automated Business Research Environment SABRE Pozwalał na elektroniczne przypisanie nazwiska pasażera do miejsca w samolocie

14 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 3. Faza 3. Faza zastosowania technologii komputerowej do systemów informacji i rezerwacji (od połowy lat sześćdziesiątych do połowy lat siedemdziesiątych) Faza testów i wyboru najlepszych rozwiązań, w wyniku których pojawia się m.in. system Apollo amerykańskiego towarzystwa lotniczego United Airlines

15 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 4. Faza 4. Faza wykorzystania technologii komputerowej jako instrumentu dystrybucji na rynkach narodowych (od połowy lat siedemdziesiątych do 1987 roku) 1.USA - pierwszy kraj, w którym wystartowały systemy APOLLO I SABRE, następnie pojawiły się systemy PARS I DATAS II (dostępne w biurach podróży) 2.W Europie pierwszym systemem, który wszedł do biur podróży był niemiecki system START. Kolejne to AMADEUS I GALILEO 3.Podobne tendencje wystąpiły na rynkach azjatyckich (systemy ABACUS I FANTASIA) 4.W Australii powstał system SOUTHERN CROSS

16 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 4. Kryteria w zakresie kształtowania cen Liberalizacja międzynarodowego ruchu lotniczego zaowocowała zróżnicowaniem oferty przejawiającej się m.in. dużą różnorodnością kryteriów w zakresie kształtowania cen (taryf) Rodzaje taryf: -Przestrzenne (cena przelotu zależy od trasy, kierunku lotu, odległości itp.) -Czasowe (cena zależy od sezonu, od dnia tygodnia, od pory dnia, od czasu rezerwacji i zamówienia) -Ilościowe (np. niższe ceny dla przelotów grupowych) -Podmiotowe (różne ceny dla studentów, dla seniorów, dla dzieci, dla podróżujących wielokrotnie) -Rzeczowe (różne ceny dla podróży służbowych, dla podróży urlopowych itp.)

17 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 5. Faza 5. Faza tworzenia sieci z komputerowych systemów narodowych i ich konsolidacja w jeden globalny komputerowy system rezerwacji i sprzedaży usług turystycznych (od 1987 roku do końca lat dziewięćdziesiątych) Rynek amerykański i europejski zostaje praktycznie w całości pokryty sieciami systemów komputerowej rezerwacji i sprzedaży usług turystycznych. Przyczyny konsolidacji CRSów Chęć osiągnięcia wysokiego udziału w rynku Zmniejszenie kosztów inwestycyjnych Zmniejszenie ryzyka oraz funkcjonalność nowych struktur

18 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 5. Pierwszy globalny system rezerwacji i dystrybucji to system pod nazwą WORLDSPAN powstały w 1990 roku w wyniku konsolidacji dwóch wielkich systemów CRS (PARS i DATAS II) W kolejnych latach w wyniku procesów konsolidacji doszło do wielu porozumień i związków (typu kartelowego, koncernów i holdingów) różnych systemów CRS na świecie, spośród których do najważniejszych należy zaliczyć: ABACUS-INFINI-AMADEUS-PARS AMADEUS-ABACUS-SYSTEM ONE GALILEO-GEMINI-COVIA SABRE-FANTASIA WORLDSPAN-ABACUS

19 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Evolutionary Development of GDS Technology Karsten Karcher, 1996 Present SABRE 1964 SABRE 1953/1963 DATAS II 1982 Apollo 1971 Galileo (1987)/1989 Galileo International 1993 Worldspan 1990 PARS 1964/(1976) Amadeus (1987)/1991 System One /95

20 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 6. Istota najnowszej fazy rozwoju wyraża się w: konfrontacji komputerowych systemów z innymi alternatywnymi (głównie sieciowymi technologiami elektronicznymi w zakresie rezerwacji i sprzedaży) Producent Usług Organizator Narodowy CRS Biuro podróży Agent turystyczny Klient turysta Dotychczasowy łańcuch kooperacyjny Producent Usług Organizator Narodowy CRS Klient turysta Łańcuch kooperacyjny z wykorzystaniem techniki online

21 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Charakterystyka poszczególnych faz rozwoju Faza 6. W obronie przed konkurencją największe systemy CRS przygotowały swoje wersje online dostępne w Internecie: SABRE Travelocity (portal GDS) MICROSOFT EXPEDIA AMADEUS SIRIUS (system dostępowy)

22 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 3. Fazy rozwoju systemów rezerwacji Zalety najnowszych tendencji rozwojowych Szybkość Wygoda Dostępność Niskie koszty Zagrożenia dla dotychczasowych CRSów Wyparcie firm reprezentujących CRS (poprzez wejście biur podróży i producentów bezpośrednio do Internetu z gotowymi atrakcyjnymi pakietami usług turystycznych) np. towarzystwa lotnicze

23 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 1.Prezentacja oferty producentów usług turystycznych Towarzystw lotniczych i innych przewoźników Wypożyczalni samochodów Hoteli Organizatorów imprez turystycznych

24 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 2. Informacja o taryfach i obliczenia taryf Na podstawie wielu milionów taryf zgromadzonych w centralnym komputerze dokonuje się obliczenia cen biletów samolotowych dla niezliczonych kombinacji tras przelotu i dla różnych klas. System pokazuje ofertę Umożliwia porównanie cen Umożliwia poszukiwanie taryf specjalnych Przekazuje szczegółowe informacje na temat produktu

25 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 3. Informacja i przyjmowanie zamówień na bilety i bony (vouchers) Przy pomocy programu PNR (Passenger Name Records) tworzone są banki danych o klientach i dostarczane klientom szczegółowe informacje rynkowe. Banki te zawierają listy pasażerów wraz ze szczegółowymi informacjami personalnymi, ich preferencjami, życzeniami i oczekiwaniami w zakresie: Sposobu podróżowania Noclegu Rodzaju wypożyczonego samochodu itp.

26 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 4. Informacja i przyjmowanie zamówień w zakresie produktów i usług komplementarnych W terminalu CRS zgodnie z życzeniem klienta można pokazywać odpowiadające podróży informacje takie jak: Czas odlotu i przylotu samolotu Taryfy w wybranej walucie Pozostające do wyboru miejsca (klasa, przy oknie, przód lub tył samolotu) Czas i miejsce przesiadki Trasę podróży Prognozę pogody Informacje o miejscowości docelowej podróży Walucie i kursach walutowych Przepisach wizowych i celnych Wymaganych szczepieniach

27 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 4. Informacja i przyjmowanie zamówień w zakresie produktów i usług komplementarnych Przyjmowane są rezerwacje bądź zamówienia w zakresie: Wypożyczenia samochodu Wycieczek statkiem Biletów kolejowych i autobusowych Biletów na prom Prowadzi się sprzedaż ubezpieczeń, kart wejściowych na imprezy, lub całych pakietów usług turystycznych oferowanych przez touroperatorów

28 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym 4. Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS Podstawowe funkcje realizowane przez systemy CRS: 5. Administrowanie i zarządzanie dochodami CRS – to potężne źródło danych wspomagane przez podsystem zarządzania dochodami z funkcją maksymalizacji tych dochodów, wykorzystujący technikę prognozowania, na podstawie danych statystycznych z poprzednich okresów obrachunkowych. CRS – to także baza danych preferencji klientów mogąca znaleźć zastosowanie do określenia optymalizacji wielkości i kierunków strumieni ruchu turystycznego Celem jest tu uzyskanie przy optymalnych cenach możliwie najwyższego wykorzystania dostępnych miejsc.

29 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym Techniczna niezawodność i funkcjonalność Na którą składa się: Pewność danych Wysoka i globalna dostępność Nieograniczony czas pracy systemów (7 dni w ciągu tygodnia, 24h na dobę) Krótki czas odpowiedzi (krótszy niż 3 sek.) Zdolność do obróbki wielkiego woluminu danych i do zawierania wielkiej liczby transakcji, Kontakt z bardzo wieloma przewoźnikami i innymi oferentami usług turystycznych Otwarcie na ofertę wszystkich chętnych użytkowników, Błyskawiczne rozpowszechnianie informacji o zmianach oferty (np. SABRE w szczycie sezonu turystycznego dokonuje 4500 transakcji na sekundę).

30 Copyright © Marek Gwóźdź CRS:GDS Globalne systemy komputerowe w przemyśle turystycznym GDS AMADEUS System Amadeus: Założony w 1987 r. przez linie lotnicze Air France, Lufthansa, Iberia i SAS Założony w 1987 r. przez linie lotnicze Air France, Lufthansa, Iberia i SAS Główna siedziba – Madryt Główna siedziba – Madryt Erding k. Monachium – jedno z największych komputerowych centrów przetwarzania danych na świecie (Amadeus Data Center) Erding k. Monachium – jedno z największych komputerowych centrów przetwarzania danych na świecie (Amadeus Data Center) Działa w ponad 200 krajach Działa w ponad 200 krajach Ponad 100 linii lotniczych (wśród nich LOT) używa systemu Amadeus jako swojego wewnętrznego centrum przetwarzania danych Ponad 100 linii lotniczych (wśród nich LOT) używa systemu Amadeus jako swojego wewnętrznego centrum przetwarzania danych Ogólnoświatowy udział w rynku wynosi ok. 30%, w Europie ponad 50%, w Polsce ok % (dane z 2003 r.) Ogólnoświatowy udział w rynku wynosi ok. 30%, w Europie ponad 50%, w Polsce ok % (dane z 2003 r.)


Pobierz ppt "Copyright © Marek Gwóźdź www.wsiz.rzeszow.pl CRS:GDS Ogólne informacje o przedmiocie SYSTEMY REZERWACJI I DYSTRYBUCJI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google