Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt 1.18. Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Okres realizacji projektu: 2009 – 2013 Budżet projektu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt 1.18. Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Okres realizacji projektu: 2009 – 2013 Budżet projektu."— Zapis prezentacji:

1 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Okres realizacji projektu: 2009 – 2013 Budżet projektu w 2009 : zł Budżet projektu ogółem: zł 1

2 2 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Celem głównym projektu jest opracowanie i wdrożenie standardów instytucji oraz usług pomocy społecznej do 2013 roku. Cel główny osiągany będzie poprzez realizację takich działań, które pozwolą uzyskać cele szczegółowe uruchamiający efekt synergii:

3 3 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Cel 1 Przygotowanie i wypracowanie rekomendacji do wdrożenia standardów organizacyjnych, tzw. Standardów Instytucji oraz Standardów Usług. Cel ten będzie osiągany za pomocą pilotażowego wdrażania modelowych rozwiązań w jednostkach pomocy i integracji sp. powiatu i gminy, a także w wybranych org. pozarządowych.

4 4 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Cel 2 Wypracowanie i sprawdzenie użyteczności i efektywności innowacyjnych metod środowiskowej pracy socjalnej ukierunkowanej na aktywizujące wsparcie grup społecznych, środowisk i społeczności lokalnych zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Celem tak pojętej pracy socjalnej jest wyprzedzające reagowanie na sytuację społeczno-zawodową osób zagrożonych społeczną marginalizacją i wykluczeniem poprzez działania o charakterze animacji – mediacji – lokalnej polityki społecznej.

5 5 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Cel 3 Opracowanie standardu pracy z osobami bezdomnymi i zagrożonymi bezdomnością (tzw. Gminny Standard Wychodzenia z Bezdomności), który będzie można włączyć do Gminnych Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Standard ten powinien zawierać elementy nowej metodyki pracy socjalnej: Streetworker Bezdomności, a także ścieżkę proceduralną aktywizacji osoby bezdomnej od noclegowni do lokalu socjalnego wraz z określeniem ścisłych zasad współpracy samorządu gminnego z lokalnymi organizacjami pozarządowymi.

6 6 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Cel 4 Wzmocnienie i integracja instytucji pomocy społecznej i administracyjnej w zakresie narzędzi informatycznych jako elementu standaryzacji usług pomocy i integracji społecznej poprzez dostarczenie administracji publicznej w tym jednostkom samorządu terytorialnego (pomocy społecznej) niezbędnego sprzętu, oprogramowania oraz specjalistycznych szkoleń

7 Cele powyższe będą realizowane w na stępujących działaniach Działanie1 Prace analityczne i badawcze funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej w zakresie usług społecznych i pracy socjalnej; Działanie 2 Wprowadzenie innowacyjnych metod środowiskowej pracy socjalnej w środowiskach marginalizowanych ; Działanie 3 Opracowanie modelu "Gminnego Standardu Wychodzenia z Bezdomności" (z elementami streetworkingu dla bezdomnych); Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

8 8 Działanie 1 Prace analityczne i badawcze funkcjonowania instytucji pomocy i integracji społecznej w zakresie usług społecznych i pracy socjalnej obejmą: diagnozę i charakterystykę stanu faktycznego struktur organizacyjnych pomocy społecznej i usług (OPS, PCPR, CIS); wypracowanie Wzorcowego Modelu Instytucji i Standardu Usług; Przeprowadzenie pilotażu Modelu w jednostkach organizacyjnych pomocy i integracji społecznej;

9 9 Partnerami strategicznymi Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w działaniu 1 są: Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych Stowarzyszenie Samorządowe Ośrodków Pomocy Społecznej FORUM Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Miejskich Ośrodków Pomocy Rodzinie CENTRUM Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

10 10 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Działanie 2 Wprowadzenie innowacyjnych metod środowiskowej pracy socjalnej w środowiskach marginalizowanych. W działaniu tym podjęte zostaną: diagnoza potencjału służb społecznych i środowiskowej pracy socjalnej (pozytywnych doświadczeń w zakresie prowadzenia środowiskowej pracy socjalnej oraz posiadanych, a nie wykorzystywanych możliwości w ujęciu diagnostyczno-prognostycznym); stworzenie i działalność Laboratorium Innowacji Społecznej; modelowanie rozwiązań do zastosowania w pracy pracownika socjalnego; wdrażanie nowego modelu;

11 11 Partnerami strategicznym Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w działaniu 2 są: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL Fundacja Instytut Spraw Publicznych Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

12 12 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Działanie 3 Opracowanie modelu "Gminnego Standardu Wychodzenia z Bezdomności" (z elementami streetworkingu dla bezdomnych) dotyczyć będzie: wypracowania szczegółowych elementów diagnozy istniejącej sytuacji w grupach eksperckich; wypracowania modelu gminnego standardu wychodzenia z bezdomności– w grupach tematycznych: mieszkalnictwa i pomocy doraźnej, zdrowia, zatrudnienia i edukacji, pracy socjalnej, komunikacji sp.i streetworkingu;

13 13 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej działania edukacyjno-szkoleniowe i wizyty studyjne dla przedstawicieli samorządów gmin w celu poznania nowatorskich rozwiązań; nadzorowanie powstawania partnerstw lokalnych w 6 rejonach Polski, pilotaż w grupie gmin w Polsce; prowadzenie badań oraz nadzoru naukowego nad projektem przez grupę naukowców.

14 14 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Partnerami strategicznymi Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w działaniu 3 są: Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności Towarzystwo Pomocy im. św. Brata Alberta, Zarząd Główny Fundacja Barka Stowarzyszenie MONAR Caritas Kielce Stowarzyszenie Otwarte Drzwi

15 15 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Działanie 4 Wzmocnienie instytucji pomocy społecznej i administracji w zakresie narzędzi informatycznych realizowane poprzez: analityczny audyt danych zawartych w zbiorze centralnym SI POMOST; warsztaty i szkolenia z zakresu analizy danych oraz zakup narzędzi i sprzętu umożliwiających lepsze analizowanie danych;

16 16 przebudowę zbiorów centralnych zgodnie z rekomendacjami audytu oraz przystosowanie statystycznej aplikacji centralnej i homologowanego oprogramowania SI POMOST do nowej struktury zbiorów; szkolenie pracowników WPS i ROSP z aplikacji SAC; Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

17 17 przygotowanie strategii informatyzacji i standardu informatycznego; pracowników jednostek pomocy społecznej z obsługi oprogramowania użytkowego SI POMOST; zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowania na potrzeby instytucji pomocy i integracji sp. oraz jednostek realizujących świadczenia rodzinne; Działanie 4 Wzmocnienie instytucji pomocy społecznej i administracji w zakresie narzędzi informatycznych realizowane poprzez cd.: Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

18 Wybór grup docelowych jest ściśle powiązany z celami projektu. Pracownicy realizują zadania państwa i samorządu terytorialnego w zakresie pomocy grupom znajdującym się w trudnej sytuacji oraz w gorszym położeniu ekonomicznym.

19 19 Grupami docelowymi będą: jednostki organizacyjne pomocy i integracji społecznej i ich pracownicy; organizacje pozarządowe zajmujące się statutowo problematyką pomocy i integracji społecznej i ich pracownicy; pracownicy administracji publicznej działający bezpośrednio w tym obszarze, w tym Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej

20 Faza I - Diagnoza Faza II – Opracowanie modelu Faza III – Edukacja i informacja Faza IV - Pilotaż Faza V - Wnioski i rekomendacje Faza VI - Upowszechnianie rezultatów Etapy realizacji projektu 1.18 Wszystkie działania są realizowane w następujących fazach:

21 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Rezultaty: Poszerzenie kompetencji pracowników socjalnych oraz wdrożenie działań profilaktycznych ograniczających marginalizację społeczną; Poprawa jakości świadczenia usług pomocy i integracji społecznej w lokalnych środowiskach;

22 22 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Stworzenie partnerstw lokalnych w ramach pilotażu; Pilotażowe wdrożenie w 16 gminach gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych w obszarze bezdomności; Stworzenie Katalogu Dobrych praktyk Gmin Rezultaty cd.:

23 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej 23 Rezultaty cd.: Utworzenie Laboratorium Innowacji Społecznej; Podręcznik specjalizacji pracy socjalnej w zakresie Animacji- Mediacji – Lokalnej Polityki Społecznej; Zespół trenerski złożony z 70 osób;

24 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Rezultaty cd.: Przeszkolenie do 3000 osób ( w tym 2500 pracowników socjalnych ze wszystkich województw i 370 pracowników PCPR); Pakiet informacyjno-multimedialny i edukacyjno- samokształceniowy; System wsparcia e-learningowego; 3 konferencje skierowane do ROPS, wybranych organizacji pozarządowych, środowisk akademickich; pracowników socjalnych, lokalnych instytucji pomocy społecznej i samorządów; 24

25 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Rezultaty cd.: Krajowy raport badawczy oraz ekspertyzy zagraniczne (Francja, Niemcy, Finlandia, Anglia) dotyczące europejskich standardów usług i instytucji pomocy i reintegracji społecznej; Publikacja opisująca projekt modelowych instytucji POS, PCPR, Centrum Integracji Społecznej; Poradnik prowadzenia pilotażu w gminach i powiatach;

26 26 Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej 4 konferencje specjalistyczne dla OPS i PCPR; Katalog dobrych praktyk z gmin i powiatów wdrażających standardy; Katalog barier administracyjno-prawnych; przeszkadzających we wprowadzaniu standardów; Pakiet propozycji projektów rozwiązań prawnych dla modyfikacji ustaw i rozporządzeń w obszarze pomocy i integracji społecznej; Rezultaty cd.:

27 27 Dziękuję Państwu za uwagę Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej


Pobierz ppt "Projekt 1.18. Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Okres realizacji projektu: 2009 – 2013 Budżet projektu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google