Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku ”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku ”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce,"— Zapis prezentacji:

1 Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku ”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce, mięso i mleko) oraz podstawy sprzedaży bezpośredniej” Umowa FA /13 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie”. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

2 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 2 Jaka jest główna przesłanka realizacji tego projektu SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia roślinnego SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA produktów pochodzenia zwierzęcego PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO (Działalność Mała Lokalna i Ograniczona ) Czy można zwiększyć dochody z prowadzonej produkcji rolnej w gospodarstwie ? PRZETWÓRSTWO PRODUKTÓW POCHODZENIA ROŚLINNEGO

3 Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ? Ilość gospodarstw w POLSCE: 2012 rok - gospodarstwa powyżej 1 ha – Ile przyjęto wniosków o płatności bezpośrednie w 2014 roku: – Jak ta ilość (w %) wygląda na tle innych państw UE (27): Dane GUS, 2013 – na podstawie spisu 2010

4 Dlaczego jest to ważne dla naszego rolnictwa ? Ile gospodarstw prowadzi produkcję towarową – zaopatruje rynek żywności w POLSCE:

5 5 OWOCE I WARZYWA – (czy mamy pogląd o czym mówimy) Czy jest to rynek, o który warto zabiegać i w nim uczestniczyć ? OWOCE_POLSKA – produkcja ok. 3,0 mln ton (ok. 7,5%) WARZYWA_POLSKA – produkcja ok. 6,0 mln ton (ok. 8,5%)

6 6 Grupy i Organizacje Producentów Owoców i Warzyw – rozmieszczenie w PL 2 GP 1 OP warm-maz. 54 GP 41 OP mazowieckie 14 GP 18 OP lubelskie 10 GP 6 OP święt. 10 GP 9 OP łódzkie 25 GP 22 OP wielkopolskie 1 GP 5 OP lubuskie 21 GP 21 OP kuj-pom. GP – 173 OP – 139 Ogółem – 312 Liczba członków GP= 2624 Liczna członków OP = 4652 Ogółem zrzeszonych producentów – GP 8 OP małopolskie 6 GP 4 OP pomorskie 9 GP 2 OP dolnośl. 6 GP 0 OP opolskie 6 GP 0 OP podkarp. 3 GP 1 OP śląskie 2 GP 1 OP podlaskie 1 GP 0 OP zach-pom.

7 Reakcja społeczeństwa na zmiany i innowacje Innowatorzy 20 % 8 % Przejmujący szybko Przejmujący po pewnym czasie Przejmujący po dłuższym czasie Konserwatyści 2 % Liderzy 10 % 60 % Ilość towarowych gospodarstw ogrodniczych w Polsce (owoce + warzywa - powierzchnia powyżej 1 ha; uprawy pod osłonami - pow. 0,3 ha; pieczarki – pow. 200 m2 w 1 cyklu) = ok ( gospodarstwa mniejsze – ok. 80,0 tys.) ZORGANIZOWANI W „GRUPACH” = ok (ok. 6%) Wprowadzają obecnie na rynek ponad 26 % owoców i warzyw

8 PRODUKCJA ROLNA POLSKI 2012 rok

9 GRUPY PRODUCENTÓW ROLNYCH Luty 2014 roku 31 % OGÓŁEM – GPR

10 10 JAK ZMIENIA SIĘ HANDEL POLSKA lata 90 - te 2014 rok Europa Zachodnia lata 40 -te 40 lat 20 lat UE Bardzo szybki rozwój „SKOKOWY” Nie wszyscy nadążają za procesem zachodzących zmian

11 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 11 JAKIE PERSPEKTYWY – które kanały dystrybucji będą się rozwijały najszybciej ? DYNAMICZNY ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH CORAZ WIĘKSZE ZNACZENIE „małych sklepów - wygodnych, praktycznych, osiedlowych”. Obok produktów o dobrej jakości i konkurencyjnej ceny, konsumenci najbardziej cenią sobie wygodę zakupów. TO SKLEPY SIECIOWE – np. ŻABKA Rozwój handlu tradycyjnego 2 EKSPANSJA HIPERMARKETÓW 3 EKSPANSJA DYSKONTÓW i SUPERMARKETÓW 4 ROZWÓJ SIECI MAŁOPOWIERZCHNIOWYCH 5 ROZWÓJ E-HANDLU P R O G N O Z A Źródło: Bank BGŻ

12 Gdzie Europejczycy kupują żywność Europa Północna – większe znaczenie supermarketów Europa Południowa – większe znaczenie handlu tradycyjnego Jakie mają preferencje ? EUROPA ZACHODNIA : duże znaczenie marki - standardu PROGNOZA na 2014 r. ok.60 %

13 JAK TO JEST W POLSCE z zakupami żywności Źródło: Europanel Ile razy średnio w ciągu roku konsumenci robią zakupy spożywcze Na tle Europy Zachodniej POLSKI KONSUMENT robi najczęściej zakupy spożywcze. Upodobanie do częstych zakupów wynika m. in. z rozdrobnienia handlu w latach 90-tych.

14 DYSTRYBUCJA - jest o co walczyć !!! Producent 100 % 40 % Cena producenta 60 % Marże poza producentem Producent musi pokryć jeszcze koszty : przechowania, przygotowania, transportu Cena za surowiec 29 % 11% -nasze koszty Marże pośredników i detalisty Jak to wykorzystać, co zrobić aby uzyskać wyższą cenę za wytwarzane produkty, a może sprzedaż bezpośrednia ? CZY WYSTĘPUJĄ WŁAŚCIWE PROPORCJE ? Konsument Detalista

15 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 15 Nasz „PROJEKT” - CO ROBIMY - : (chcą to robić, lub już to robią ????) Szkolenie rolników: (chcą to robić, lub już to robią ????) Z kim to robimy: KONSORCJUM – Krajowa Rada Izb Rolniczych w Warszawie Nasz główny partner: 16 ośrodków doradztwa rolniczego I etap: I etap: osób – 43 grupy (do 19 grudnia 2014) II etap: II etap: osób – 59 grup (07.01 – )

16 10/300 4/120 4/240 4/120 5/150 7/210 4/120 12/360 10/300 3/90 8/240 4/120 8/240 Ilość uczestników „w projekcie” - plan KRiR – 3/120 Ilość grup / liczba uczestników Ogółem planujemy przeszkolić ok rolników

17 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 17 Jaki program „SZKOLENIA” – 2 dni WYKŁADY: 11 godzin  Jak to robić zgodnie z „obowiązującymi wymogami prawa”;  Podstawy organizacyjne, techniczne i technologiczne;  Jak działa rynek;  Gdzie i jak możemy uzyskać wsparcie finansowe „naszej działalności”. WARSZTATY: 4 godziny ROBIMY z uczestnikami:  soki  wędliny  sery  mąkę

18 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 18 Nasza „BAZA” Gdzie to robimy: Gdzie to robimy: Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, CENTRUM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA W ZAKRESIE MAŁEGO PRZETWÓRSTWA

19 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 19 Nasza „BAZA” Linia do produkcji soków

20 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 20 Nasza „BAZA” Mała masarnia

21 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 21 Nasza „BAZA” Linia do przerobu mleka

22 CENTRUM DORADZTWA ROLNICZEGO W BRWINOWIE 22 Nasza „BAZA” Linia do przerobu zbóż

23 23 PRZETWÓRSTWO MIĘSA – lokalne masarnie (czy mamy pogląd o czym mówimy) A jak wygląda opłacalność tradycyjnej produkcji ? PRODUKCJA W GOSPODARSTWIE PRZYCHODY: 1.Szynka 2.Schab wędzony 3.Boczek wędzony 4.Kaszanka 5.Selceson 6.Pasztetowa 7.Kiełbasa 8.Żeberka 9.Nogi 10.Kości PRZYKŁAD: przerabiamy 2 półtusze wieprzowe zakupione w ubojni, dokupujemy mięso wołowe i wszystkie dodatki. Nie liczymy pracy i amortyzacji KOSZTY: 1.Półtusze – 2 po 40 kg 2.Wołowina 3.Kasza gryczana 4.Kaszka manna 5.Pieprz, czosnek, sól, liście laurowe, ziele ang. …… 6.Jelita 7.Energia, drewno, woda 8.Opłaty targowiskowe, transport 200 PLN Ile z tego może zostać rolnikowi w kieszeni ? 300 PLN 500 PLN 600 PLN 800 PLN ok. 650 PLN

24 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Bolesław Pieczyński, grudzień 2014 roku ”Przetwórstwo ma poziomie gospodarstwa rolnego warunkiem dywersyfikacji dochodu rodzin rolniczych (zboża, owoce,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google