Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSobiesław Czyżykowski Został zmieniony 9 lat temu
1
1 Anita Płonka Departament Programów Regionalnych Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego „Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych” - Możliwości wsparcia inicjatyw społecznych w programach krajowych i inicjatywach KE-
2
2 Europa dla Obywateli www.europadlaobywateli.pl
3
3 Pamięć europejska Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie Partnerstwo miast Sieci miast Projekty społeczeństwa obywatelskiego Cele programu „Europa dla obywateli” na 2015 roku. Komponent 1: Pamięć europejska W kontekście 70-lecia zakończenia II Wojny Światowej, priorytetowo traktowane będą projekty jej dotyczące, zwracające uwagę na postawy nietolerancji, które doprowadziły do zbrodni przeciwko ludzkości, a także na konsekwencje II Wojny dla kształtu Europy po jej zakończeniu - podziały geograficzne i Zimną Wojnę z jednej strony, oraz integrację europejską i Deklarację Schumanna z 1950 r. z drugiej. Komponent 2: Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie W związku z kryzysem ekonomicznym oraz w kontekście niedawnych wyborów do Parlamentu Europejskiego za szczególnie ważne w 2015 r. uznano zagadnienia związane z debatą na temat przyszłości Europy w oczach jej obywateli. Debata ta powinna być oparta na dotychczasowych doświadczeniach Europy, a w szczególności - na osiągnięciach Unii Europejskiej.
4
4 Pamięć europejska – wsparcie działań zachęcających do refleksji na temat europejskiej różnorodności kulturowej i wspólnych wartości (w tym przyczyny totalitarnych reżimów w historii nowożytnej Europy – w szczególności nazizmu – które doprowadziły do Holokaustu, faszyzmu, stalinizmu i totalitarnych reżimów komunistycznych). Beneficjenci: przedstawiciele władz lokalnych, organizacje pozarządowe, instytuty badawcze itp. Na co? działań realizowanych na poziomie ponadnarodowym lub o wyraźnym wymiarze europejskim (badania, wystawy, debaty publiczne, edukacja nieformalna itp.) angażujących obywateli z różnych grup docelowych. Maksymalna kwota dotacji / czas trwania projektu wynosi: 100 000 € / 18 miesięc y
5
5 Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie wsparcie obywatelstwa europejskiego i poprawy warunków dla obywatelskiego i demokratycznego uczestnictwa na poziomie UE; projekty zachęcające do demokratycznego uczestnictwa obywateli na szczeblu Unii oraz wspierające realne uczestnictwo w procesie decyzyjnym UE; inicjatywy rozwijające możliwości wzajemnego zrozumienia, uczenia się międzykulturowego, solidarności, społecznego zaangażowania i wolontariatu na szczeblu UE. Partnerstwo miast – projekty skupiające obywateli z miast partnerskich, mobilizacja obywateli na poziomie lokalnym i UE w celu omówienia konkretnych problemów Maksymalna kwota dotacji / czas trwania projektu wynosi: 25 000 € / 21 dni
6
6 Sieci miast - dofinansowanie dla gmin i stowarzyszeń pracujących razem w perspektywie długoterminowej, pragnących rozwijać sieci miast, aby ich współpraca była bardziej zrównoważona. Maksymalna kwota dotacji / czas trwania projektu wynosi: 150 000 € / 24 miesiące Projekty społeczeństwa obywatelskiego - projekty skupiające obywateli do realizacji działań bezpośrednio związanych z polityką UE, umożliwiające bezpośrednie uczestnictwo w procesie tworzenia polityki. Dofinansowane działania mogą obejmować: promowanie społecznego zaangażowania i solidarności, zbieranie opinii, wolontariat. Maksymalna kwota dotacji / czas trwania projektu wynosi: 150 000 € / 18 miesięcy
7
7 HARMONOGRAM NABORU WNIOSKÓW 2015 Działanie 1: Pamięć europejska- Tylko jeden nabór w roku! Działanie 2: Demokratyczne zaangażowanie i uczestnictwo obywatelskie
8
8 Punkt Kontaktowy „Europa dla Obywateli” powołany przez KE oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu informowania potencjalnych beneficjentów o możliwościach pozyskiwania dotacji w ramach Programu, organizowania szkoleń i spotkań informacyjnych oraz prowadzenia bezpłatnych konsultacji dotyczących wypełniania wniosków. Punkt Kontaktowy „Europa dla Obywateli” w Polsce Al. Ujazdowskie 41,00-540 Warszawa tel.: +48 22 111 00 14 +48 22 447 61 74 www.europadlaobywateli.pl www.facebook.com/ProgramEuropaDlaObywateli www.europadlaobywateli.pl www.facebook.com/ProgramEuropaDlaObywateli
9
9 EaSI Programme for Employment and Social Innovation www.instrumentyfinansowe.gov.pl Program na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych
10
10 Istota EaSI Program na rzecz zatrudnienia i innowacji społecznych to ogólnoeuropejski instrument finansowy zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską i mający na celu wspieranie zatrudnienia, polityki społecznej oraz mobilności pracowników w całej UE. W jego ramach finansowane będą praktyczne testy i ocena proponowanych reform, a następnie wdrażanie najlepszych koncepcji na szerszą skalę w państwach członkowskich. Istotą programu są innowacje społeczne, na które co roku przeznaczane będzie 10–14 mln euro, ze szczególnym naciskiem na działania skierowane do młodzieży.
11
11 Cele EaSI Zwiększenie poczucia odpowiedzialności za cele UE i koordynacja działań w dziedzinie zatrudnienia, spraw społecznych oraz włączenia na poziomie unijnym i krajowym. Wsparcie rozwoju odpowiednich systemów zabezpieczenia społecznego i polityki rynku pracy przez działanie na rzecz dobrych rządów, wzajemnego uczenia się oraz innowacji społecznych. Modernizacja ustawodawstwa UE oraz zapewnienie jego skutecznego stosowania. Promowanie mobilności geograficznej i zwiększenie możliwości zatrudnienia dzięki budowie otwartego rynku pracy. Zwiększenie dostępności mikrokredytów dla słabszych grup społecznych i mikroprzedsiębiorstw oraz poprawa dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw społecznych.
12
12 Progress: Modernizacja polityki zatrudnienia i polityki społecznej Cele szczegółowe: W latach 2014–2020 w zakresie zatrudnienia, ochrony socjalnej i warunków pracy Progress będzie nadal służyć: opracowywaniu i rozpowszechnianiu danych porównawczo-analitycznych na szczeblu UE; wspomagać wymianę informacji, wzajemne uczenie się i dialog; wspierać finansowo państwa członkowskie i inne uczestniczące kraje w opracowywaniu polityki oraz wdrażaniu prawa UE. W ramach nowego programu wsparcie finansowe będzie też udzielane organizacjom pozarządowym, w szczególności w celu promowania włączenia społecznego i zmniejszania ubóstwa.
13
13 Rodzaje działań, które mogą uzyskać wsparcie programu Progress 1)Działania analityczne a)Informacje gromadzone dzięki programowi Progress są często wykorzystywane przez Komisję Europejską i zapoczątkowują bądź wspomagają dyskusję na szczeblu krajowym na wszystkich etapach formułowania i wdrażania polityki. b) Dzięki regularnemu monitorowaniu program Progress pomaga Komisji w zapewnieniu prawidłowego i skutecznego stosowania prawa UE w państwach członkowskich. Wnosi on wkład w opracowywanie i zmiany inicjatyw prawnych, zwłaszcza w dziedzinie warunków pracy, jak też w potencjalną rewizję ram ustawodawczych dotyczących delegowania pracowników.
14
14 2) Wzajemne uczenie się, podnoszenie świadomości i upowszechnianie a)Program Progress wspiera wzajemną ocenę w zakresie polityki ochrony socjalnej i włączenia społecznego w poszczególnych państwach członkowskich UE, aby ułatwić wzajemne uczenie się, dzielenie się wiedzą na temat polityki oraz wspólne zrozumienie celów UE w tych dziedzinach i przyjęcie za nie odpowiedzialności. b)Wymiana dobrych praktyk i doświadczeń c)Analiza porównawcza wyników publicznych służb zatrudnienia. 3) Wsparcie dla głównych podmiotów Najważniejsze unijne organizacje pozarządowe wnoszą wkład w politykę, prezentując perspektywę grup docelowych i zagadnienia przekrojowe.
15
15 Kto może wziąć udział? Finansowanie w ramach programu Progress mogą uzyskać: państwa członkowskie UE i EOG; kraje objęte procesem rozszerzenia zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami określonymi w zawartych z nimi umowach dotyczących ich uczestnictwa w programach unijnych. O finansowanie mogą ubiegać się następujące rodzaje podmiotów: władze krajowe, regionalne i lokalne; służby zatrudnienia; organizacje pozarządowe; wyspecjalizowane instytucje określone w prawie UE; partnerzy społeczni; instytucje szkolnictwa wyższego i instytuty badawcze; eksperci w dziedzinie oceny, w tym oceny skutków; krajowe urzędy statystyczne; przedstawiciele mediów.
16
16 EURES: Wspieranie mobilności zawodowej Europejską sieć mobilności zawodowej, która zapewnia informacje, poradnictwo i usługi rekrutacji oraz pośrednictwo pracy dla pracodawców, osób poszukujących pracy i każdego obywatela pragnącego skorzystać ze swobody przepływu pracowników. Szkolenia EURES - Specjalistyczne moduły szkoleniowe EURES skoncentrują się na takich dziedzinach, jak pomoc osobom poszukującym pracy, pośrednictwo pracy, usługi dla pracodawców i szersze wykorzystanie technologii informacyjno- komunikacyjnych. Portal Mobilności Zawodowej EURES Twoja pierwsza praca z EURES-em - Obejmie także pomoc w znajdowaniu stażu i praktyk zawodowych, jak też pośrednictwo w sektorach borykających się z niedoborem talentów, takich jak technologie informacyjno-komunikacyjne. Grupą docelową programu są młodzi ludzie w wieku 18–30 lat i pracodawcy (wszystkie przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP).
17
17 Rodzaje działań, które mogą uzyskać wsparcie programu EURES EURES promuje mobilność pracowników i osób fizycznych w całej UE, a w nowej odsłonie skoncentruje się na takich działaniach, jak: opracowanie wielojęzycznej platformy cyfrowej oraz narzędzi samoobsługowych służących dopasowywaniu ofert pracy i podań o pracę; opracowanie, w drodze zaproszeń do składania wniosków, ukierunkowanych programów mobilności, aby obsadzić wolne miejsca pracy w tych obszarach rynku, gdzie wykryto braki; rozwój i działalność partnerstwa transgranicznego w ramach EURES, w szczególności udzielanie informacji i doradztwo oraz usługi pośrednictwa i rekrutacji dla pracowników transgranicznych; wzajemne uczenie się podmiotów działających w obrębie EURES i szkolenie doradców; działania informacyjne i komunikacyjne podnoszące świadomość ogólnych korzyści płynących z mobilności geograficznej i zawodowej oraz z działań EURES i usług świadczonych przez sieć. O finansowanie mogą ubiegać się następujące rodzaje podmiotów: władze krajowe, regionalne i lokalne; służby zatrudnienia; partnerzy społeczni i inne zainteresowane strony.
18
18 Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna Celem pozostanie ułatwianie dostępu do mikrokredytów osobom fizycznym i mikroprzedsiębiorstwom, a dodatkowo budowanie zdolności podmiotów udzielających mikrokredytów i wsparcie przedsiębiorczości społecznej. Komisja Europejska po raz pierwszy angażuje się w finansowanie przedsiębiorczości społecznej. W ramach tego celu, w zależności od kraju lub regionu, środki zostaną przeznaczone na pomoc w zakładaniu i rozwijaniu przedsiębiorstw społecznych bądź posłużą wdrożeniu na szerszą skalę dobrych pomysłów i najlepszych praktyk. Cele szczegółowe: Zwiększenie dostępu do mikrofinansowania dla członków słabszych grup społecznych, którzy pragną założyć lub rozwinąć działalność gospodarczą, oraz dla mikroprzedsiębiorstw. Budowa potencjału instytucjonalnego podmiotów udzielających mikrokredytów. Wspieranie rozwoju przedsiębiorstw społecznych, w szczególności przez ułatwienie dostępu do finansowania.
19
19 Kto może wziąć udział? Państwa członkowskie UE i EOG Kraje objęte procesem rozszerzenia zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami określonymi w zawartych z nimi umowach dotyczących ich uczestnictwa w programach unijnych. KONTAKT: Informacji na temat instrumentów finansowych w programach UE udziela Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej działający przy Związku Banków Polskich: WWW: www.InstrumentyFinansoweUE.gov.pl E-mail: programy@zbp.pl Tel.: +48 22 696 64 95 Subskrybcja newslettera KPK: wyślij email z tematem "newsletter" na adres programy@zbp.plwww.InstrumentyFinansoweUE.gov.plprogramy@zbp.pl
20
20 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2015
21
21 Czym jest FIO? instrument programowy i finansowy coroczny konkurs grantowy przejaw, wypracowanej w partnerstwie publiczno-społecznym, troski o rozwój aktywności obywatelskiej i potrzeby wzmocnienia miejsca i roli trzeciego sektora w realizacji zadań publicznych. Podstawowe informacje 1.Podstawą konkursu FIO 2015 jest przyjęty 27 listopada 2013 r. Program FIO na lata 2014-2020. 2.Podstawowym dokumentem dla Oferentów będzie Regulamin Konkursu FIO w 2015 r. 3.DPP MPiPS jest Instytucją Zarządzającą 4.Nie ma Instytucji Wdrażającej.
22
22 Podmioty uprawnione organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 UoDPPioW, m.in. stowarzyszenia oraz jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną, związki stowarzyszeń, fundacje, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, izby rzemieślnicze, izby gospodarcze, samorządy gospodarcze i wspólnoty mieszkaniowe; osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; spółdzielnie socjalne; spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
23
23 Cel główny Zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne. Realizacja Programu FIO ma umożliwić obywatelom angażowanie się w różnorodne działania na rzecz innych, swoich wspólnot oraz w tworzenie, realizację i monitoring polityk publicznych. Cele szczegółowe 1.Zwiększenie ilości inicjatyw oddolnych 2.Wzrost liczby obywateli angażujących się w działania organizacji pozarządowych i inicjatywy lokalne. 3.Wzrost partycypacji obywateli w sprawach publicznych. 4.Wzmocnienie potencjału III sektora.
24
24 Priorytet 1. Małe inicjatywy Kierunki działania: 1.Zwiększanie roli inicjatyw nieformalnych 2.Animowanie działań samopomocowych 3.Wspieranie młodych organizacji pozarządowych Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo Kierunki działania: 1.Aktywizacja obywateli w sprawach wspólnotowych Animowanie działań samopomocowych 2.Rozwijanie wolontariatu 3.Poprawa zdolności organizacji pozarządowych do mobilizowania zasobów 4.Aktywizacja współpracy wspólnot lokalnych i instytucji publicznych 5.Wspieranie aktywnych form integracji społecznej 6.Rozwój przedsiębiorczości społecznej 7.Tworzenie warunków rozwoju bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego
25
25 Priorytet 3. Aktywni obywatele Kierunki działania: 1.Zwiększanie wpływu obywateli na polityki publiczne 2.Rozwijanie edukacji obywatelskiej i kompetencji społecznych 3.Wzrost znaczenia organizacji strażniczych i rzeczniczych 4.Wspieranie tworzenia partnerstw (w tym partnerstwa publiczno-społecznego) i innych form współpracy, służących aktywizacji obywateli oraz przekazywaniu im realizacji zadań publicznych Priorytet 4: Silne organizacje pozarządowe Kierunki działania: 1.Zwiększanie kompetencji organizacji obywatelskich 2.Wspieranie działań o charakterze systemowym
26
26 www.pozytek.gov.pl
27
27
28
28 Program Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego www.mkidn.gov.pl Wydarzenia artystyczne Kolekcje Promocja literatury i czytelnictwa Edukacja Obserwatorium kultury Promesa MKiDN Dziedzictwo kulturowe Rozwój infrastruktury
29
29 Wydarzenia artystyczne Muzyka Teatr i Taniec Film Promocja kultury polskiej za granicą Sztuki wizualne Kolekcje Zamówienia kompozytorskie Narodowe kolekcje sztuki współczesnej Regionalne kolekcje sztuki współczesnej Kolekcje muzealne
30
30 Promocja literatury i czytelnictwa Literatura Czasopisma Promocja czytelnictwa Partnerstwo publiczno-społeczne Edukacja Edukacja kulturalna Edukacja artystyczna Edukacja medialna i informacyjna Obserwatorium kultury Promesa MKiDN
31
31 Dziedzictwo kulturowe Ochrona zabytków Wspieranie działań muzealnych Kultura ludowa i tradycyjna Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą Ochrona zabytków archeologicznych Ochrona i cyfryzacja dziedzictwa kulturowego Miejsca Pamięci Narodowej Rozwój infrastruktury kultury Infrastruktura kultury Infrastruktura szkolnictwa artystycznego Infrastruktura domów kultury
32
32 Fundusz Termomodernizacji i Remontów Podstawowym celem Funduszu Termomodernizacji i Remontów jest pomoc finansowa dla Inwestorów realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne, remontowe oraz remonty budynków mieszkalnych jednorodzinnych z udziałem kredytów zaciąganych w bankach komercyjnych. Pomoc ta zwana odpowiednio: „premią termomodernizacyjną", „premią remontową", „premią kompensacyjną" stanowi źródło spłaty części zaciągniętego kredytu na realizację przedsięwzięcia lub remontu. Programy BGK – dla wspólnot / spółdzielni mieszkaniowych
33
33 Premia termomodernizacyjna O premię termomodernizacyjną mogą się ubiegać właściciele lub zarządcy: budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania, budynków użyteczności publicznej stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego i wykorzystywanych przez nie do wykonywania zadań publicznych, lokalnej sieci ciepłowniczej, lokalnego źródła ciepła. Premia nie przysługuje jednostkom budżetowym i zakładom budżetowym. Z premii mogą korzystać wszyscy Inwestorzy, bez względu na status prawny, a więc np.: osoby prawne (np. spółdzielnie mieszkaniowe i spółki prawa handlowego), jednostki samorządu terytorialnego, wspólnoty mieszkaniowe, osoby fizyczne, w tym właściciele domów jednorodzinnych.
34
34 Premia termomodernizacyjna przysługuje w przypadku realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których celem jest: zmniejszenie zużycia energii na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej w budynkach mieszkalnych, zbiorowego zamieszkania oraz budynkach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, które służą do wykonywania przez nie zadań publicznych, zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do w/w budynków - w wyniku wykonania przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji - z obowiązkiem uzyskania określonych w ustawie oszczędności w zużyciu energii. Warunkiem kwalifikacji przedsięwzięcia jest przedstawienie audytu energetycznego i jego pozytywna weryfikacja przez BGK.
35
35 Premia remontowa O premię remontową mogą się ubiegać właściciele lub zarządcy budynków wielorodzinnych, których użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia 1961 r. Premia remontowa przysługuje wyłącznie: osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym z większościowym udziałem osób fizycznych, spółdzielniom mieszkaniowym, towarzystwom budownictwa społecznego. Premia remontowa przysługuje w przypadku realizacji przedsięwzięć remontowych związanych z termomodernizacją budynków wielorodzinnych, których przedmiotem jest: remont tych budynków, wymiana okien lub remont balkonów (nawet jeśli służą one do wyłącznego użytku właścicieli lokali), przebudowa budynków, w wyniku której następuje ich ulepszenie, wyposażenie budynków w instalacje i urządzenia wymagane dla oddawanych do użytkowania budynków mieszkalnych, zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi.
36
36 Premia kompensacyjna ma na celu rekompensatę strat poniesionych przez właścicieli budynków mieszkalnych, w związku z obowiązującymi w okresie między 12 listopada 1994 roku a 25 kwietnia 2005 roku zasadami ustalania czynszów za najem lokali kwaterunkowych znajdujących się w tych budynkach. O premię kompensacyjną może się ubiegać inwestor będący osobą fizyczną, który zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy jest: właścicielem budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym i w dniu 25 kwietnia 2005 r. był właścicielem tego budynku, właścicielem części budynku mieszkalnego i w dniu 25 kwietnia 2005 r. był właścicielem tej części budynku mieszkalnego (z lokalami kwaterunkowymi), spadkobiercą osoby będącej właścicielem budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym, która w dniu 25 kwietnia 2005 r. była właścicielem tego budynku, spadkobiercą osoby będącej właścicielem części budynku mieszkalnego i w dniu 25 kwietnia 2005 r. była właścicielem tej części budynku mieszkalnego (z lokalami kwaterunkowymi).
37
37 Premię kompensacyjną mogą otrzymać w/w osoby fizyczne, które realizują: przedsięwzięcie remontowe, remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Inwestor zainteresowany skorzystaniem z premii kompensacyjnej może sfinansować przedsięwzięcie remontowe budynku mieszkalnego wielorodzinnego oraz remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego korzystając z kredytu lub ze środków własnych. Lista banków współpracujących w ramach programu BGK 1. Bank Ochrony Środowiska S.A. 2. Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. 3. Krakowski Bank Spółdzielczy 4. Spółdzielcza Grupa Bankowa - Bank S.A
38
38 www.bgk.com.pl
39
39 Dziękuję za uwagę Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Augustyńskiego 2, 80-819 Gdańsk tel. 58 326 81 47, 58 326 81 48, 58 326 81 52 e-mail: punktinformacyjny@pomorskie.eupunktinformacyjny@pomorskie.eu pomorskiewunii@pomorskie.eu rpo2007-2013@pomorskie.eu www.pomorskiewunii.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.