Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na."— Zapis prezentacji:

1 REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA 2014-2020 Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 Katowice, 17 października 2016 r.

2 I Nowoczesna gospodarka II Cyfrowe śląskie III Konkurencyjność MŚP IV Efektywność energetyczna, OZE i gospodarka niskoemisyjna V Ochrona środowiska i efektywne wykorzystanie zasobów VI Transport VII Regionalny rynek pracy VIII Regionalne kadry gospodarki opartej na wiedzy IX Włączenie społeczne X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna Koncentracja tematyczna EFRR EFS Wynikające z EFS XII Infrastruktura edukacyjna XI Wzmocnienie potencjału edukacyjnego STRUKTURA RPO WSL 2014-2020

3 OŚ PRIORYTETOWA V. OCHRONA ŚRODOWISKA I EFEKTYWNE WYKORZYSTYWANIE ZASOBÓW Kierunki wsparcia w ramach osi priorytetowej V Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Działanie 5.2 Gospodarka odpadami Działanie 5.3 Dziedzictwo kulturowe Działanie 5.4 Ochrona różnorodności biologicznej Działanie 5.5 Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych OŚ V. alokacja : 208 163 836,00 € Działanie 5.1 alokacja : 86 459 292 € (42%)

4 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Beneficjenci 1. Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia 2. Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia Wskazane typy beneficjentów mogą realizować przedsięwzięcia w ramach projektów partnerskich w rozumieniu art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020, jak również w ramach projektów hybrydowych w rozumieniu art. 34 ww. ustawy 3. Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych (nie wymienione wyżej)

5 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Typy projektów 1. Budowa i modernizacja sieci kanalizacyjnych dla ścieków komunalnych oraz budowa i modernizacja sieci kanalizacji deszczowej 2. Budowa i modernizacja oczyszczalni ścieków komunalnych 4. Budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę 3. Budowa instalacji do zagospodarowania komunalnych osadów ściekowych

6 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Ograniczenia W obszarze gospodarki ściekowej możliwe będzie wsparcie dla przedsięwzięć realizowanych na obszarze aglomeracji w rozumieniu ustawy Prawo wodne o wielkości od 2 000 RLM do 10 000 RLM Dofinansowanie mogą uzyskać projekty zlokalizowane w aglomeracjach ujętych w Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych i Master Planie dla wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych określającym listę potrzeb inwestycyjnych w poszczególnych aglomeracjach. Budowa lub modernizacja sieci kanalizacji deszczowej możliwa będzie tylko wraz z budową lub modernizacją sieci kanalizacji sanitarnej. Realizacja projektu polegającego wyłącznie na budowie i modernizacji sieci wodociągowej jest możliwa na obszarach: – na których planowani do podłączenia odbiorcy są podłączeni do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, –na których planowani do podłączenia odbiorcy zostaną podłączeni do budowanej równocześnie w ramach projektu sieci kanalizacji sanitarnej.

7 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa KRYTERIA 0/1 Wielkość aglomeracji W obszarze gospodarki ściekowej możliwe będzie wsparcie dla przedsięwzięć realizowanych na obszarze aglomeracji w rozumieniu ustawy Prawo wodne o wielkości od 2 000 RLM do 10 000 RLM. Dokumentem stanowiącym podstawę do wyboru projektów będzie dokument ustanawiający daną aglomerację, aktualny na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie. (*) nie dotyczy projektów realizujących wyłącznie typ 4. projektu Budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę Zgodność projektu z Krajowym Programem Oczyszczania Ścieków Komunalnych i Masterplanem Dofinansowanie mogą uzyskać aglomeracje ujęte w KPOŚK i Master Planie dla wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych. Sposób weryfikacji zgodności z KPOŚK określa Regulamin konkursu. (*) nie dotyczy projektów realizujących wyłącznie typ 4. projektu Budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę

8 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Nabory dla Działania 5.1 w 2016 r. Publikacja ogłoszeń: 30 czerwca br. Termin trwania naborów: 3 miesiące /30 lipca – 31 października (do godziny 12.00) br. / Planowane rozstrzygnięcie: luty 2017 Alokacja EFRR przeznaczona na nabór w 2016 r.: o ZIT (5.1.1) – 16 594 349 € o RIT Południowy (5.1.2) – 4 051 454 € o RIT Północny (5.1.2) – 15 216 336 € o RIT Zachodni (5.1.2) – 3 860 000 €

9 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Regulamin konkursu (p kt. 2.1.1) W obszarze gospodarki ściekowej możliwe będzie wsparcie dla przedsięwzięć realizowanych na obszarze aglomeracji w rozumieniu ustawy Prawo wodne o wielkości od 2 000 RLM do 10 000 RLM. Dokumentem stanowiącym podstawę do wyboru projektów będzie dokument (rozporządzenie wojewody lub uchwała sejmiku województwa w sprawie wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji) ustanawiający daną aglomerację, aktualny na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie. O dofinansowanie mogą ubiegać się projekty zlokalizowane w aglomeracjach ujętych w Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych 2015 (IV AKPOŚK) i Master Planie dla wdrażania dyrektywy Rady 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych określającym listę potrzeb inwestycyjnych w poszczególnych aglomeracjach, a także projekty zlokalizowane w aglomeracjach, które zgłoszone zostaną do V Aktualizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (V AKPOŚK). Weryfikacja zgłoszeń do V AKPOŚK dokonywana będzie w oparciu o dane będące w dyspozycji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego (ankiety aktualizacyjne przesłane przez samorządy do UM WSL).

10 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa Regulamin konkursu Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu ujętego w IV AKPOŚK i Master Planie możliwe będzie w czasie obowiązywania IV AKPOŚK, tj. do momentu wejścia w życie V AKPOŚK2. Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu zgłoszonego do V AKPOŚK możliwe będzie w przypadku, gdy aglomeracja na terenie której realizowany jest projekt zostanie ujęta w zatwierdzonej V AKPOŚK, tj. po zatwierdzeniu V AKPOŚK. W tym przypadku IZ dopuszcza możliwość zmiany terminów wynikających z pkt. 8.1 Regulaminu (Warunki zawarcia umowy o dofinansowanie). Powyższe warunki (wielkość aglomeracji, zgodność z IV AKPOŚK i Master Planem) nie dotyczą projektów realizujących wyłącznie typ 4. projektu (Budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę). Pkt 8.1 Warunki zawarcia umowy o dofinansowanie ppkt. 8. IOK zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu na podpisanie umowy o dofinansowanie w przypadku braku dostępności środków EFRR na zakontraktowanie projektu. Dodatkowo dla projektów z poddziałania 5.1.1 Gospodarka wodno – ściekowa ZIT oraz poddziałania 5.1.2 Gospodarka wodno – ściekowa RIT istnieje możliwość wydłużenia terminu na złożenie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy/porozumienia/decyzji o dofinansowaniu a zarazem terminu na podpisanie umowy/porozumienia/decyzji o dofinansowaniu ze względu na trwające prace związane z przyjęciem kolejnej aktualizacji Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (V AKPOŚK).

11 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 59. 1.Przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (ust. 1): planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko; planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1.

12 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: § 3. 1. Do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się: rurociągi wodociągowe magistralne do przesyłania wody oraz przewody wodociągowe magistralne doprowadzające wodę od stacji uzdatniania do przewodów wodociągowych rozdzielczych, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową (pkt 68), instalacje do oczyszczania ścieków inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 40, przewidziane do obsługi nie mniej niż 400 równoważnych mieszkańców w rozumieniu art. 43 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (pkt 77), sieci kanalizacyjne o całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową oraz przyłączy do budynków (pkt 79).

13 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 63. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (ust.1) Art. 66. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać m.in. (ust. 1): opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, Opis analizowanych wariantów (wariantu proponowanego przez wnioskodawcę, racjonalnego wariantu alternatywnego oraz wariantu najkorzystniejszego dla środowiska),

14 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 66. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać (cd): uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, a także zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków, analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem, streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu.

15 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 71. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia (ust.1), Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych (ust. 2): przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko

16 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 72. Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed: uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych – wydawanych na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (ust. 1), dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (ust. 1a).

17 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 72. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1a. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna (ust. 3), Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo (…). (ust. 4).

18 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko: Art. 75. 1. Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest: regionalny dyrektor ochrony środowiska – dla przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych, wójt, burmistrz, prezydent miasta – w przypadku pozostałych przedsięwzięć. UWAGA! Zapis w ustawie, który stanie się obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r.: regionalny dyrektor ochrony środowiska – dla przedsięwzięć (…), dla których wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot od niej zależny w rozumieniu art. 24m ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

19 Działanie 5.1 Gospodarka wodno-ściekowa OOŚ w gospodarce wodno-ściekowej Dokumentacja „środowiskowa” wymagana w ramach działania 5.1.: Załącznik „Analiza oddziaływania projektu na środowisko”, Deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000, Deklaracja organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną, Dokumentacja z postępowania w sprawie uzyskania dla przedsięwzięcia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach tj. opinie właściwych organów stwierdzające konieczność lub brak konieczności sporządzenia raportu OOŚ, postanowienie organu prowadzącego postępowanie o konieczności lub braku konieczności sporządzenia raportu OOŚ, streszczenie raportu OOŚ w języku niespecjalistycznym (jeśli dotyczy), uzgodnienia inwestycji właściwych organów (jeśli dotyczy), decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Dołączenie dokumentacji dotyczącej OOŚ (za wyjątkiem załącznika „Analiza oddziaływania projektu na środowisko”) nie jest obowiązkowe na etapie oceny formalnej wniosku o dofinansowanie, niemniej jednak przedstawienie na tym etapie kompletnej dokumentacji z postępowania w sprawie uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, daje wnioskodawcy możliwość uzyskania dodatkowych punktów na etapie oceny merytorycznej.

20 efrr@slaskie.pl Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na."

Podobne prezentacje


Reklamy Google