Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKrysia Marszałkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
INFORMACJA O EGZAMINIE MATURALNYM OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015
2
ZASADY PRZYSTĘPOWANIA DO EGZAMINU MATURALNEGO
3
1. Do 30 września 2014 r. należy złożyć dyrektorowi szkoły wstępną pisemną deklarację 2. Jeżeli w trakcie pierwszego semestru roku szkolnego 2014/2015 plany egzaminacyjne zdającego ulegną zmianie, można je zgłosić do 7 lutego 2015r. w ostatecznej deklaracji. 3. Osoba składająca deklarację wstępną lub ostateczną otrzymuje od dyrektora szkoły jej kopię z potwierdzeniem przyjęcia.
4
1. Egzamin maturalny jest przeprowadzany z przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów dodatkowych i składa się z części ustnej oraz z części pisemnej. 2. W przypadku egzaminu maturalnego z przedmiotów dodatkowych: a. absolwent przystępuje obowiązkowo do jednego egzaminu w części pisemnej b. absolwent ma również prawo przystąpić do egzaminu z nie więcej niż pięciu kolejnych przedmiotów oprócz przedmiotu, o którym mowa w punkcie a. c. wybór przedmiotu nie jest zależny od typu szkoły, do której absolwent uczęszczał, ani od przedmiotów, których uczył się w zakresie rozszerzonym w tej szkole.
5
Tabela 1. PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE I DODATKOWE NA EGZAMINIE MATURALNYM OD 2015R.
6
Przedmioty obowiązkowe Część pisemnaCzęść ustna Język polski (POZIOM PODSTAWOWY) Język polski (BEZ OKREŚLANIA POZIOMU) Język obcy nowożytny (POZIOM PODSTAWOWY) Język obcy nowożytny (BEZ OKREŚLANIA POZIOMU) Matematyka (POZIOM PODSTAWOWY)
7
Przedmioty dodatkowe Część pisemnaCzęść ustna Każdy absolwent przystępuje obowiązkowo do części pisemnej egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego wybór spośród: Biologia wybór spośród: Język obcy nowożytny (BEZ OKREŚLANIA POZIOMU) Chemia Fizyka Geografia Historia Historia muzyki Historia sztuki
8
Przedmioty dodatkowe cd Informatyka Język obcy nowożytny Język polski Wiedza o społeczeństwie Matematyka
9
3. Do egzaminu maturalnego- zarówno w części ustnej, jak i w części pisemnej- zdający przystępuje w szkole, którą ukończył. 4. W szczególnych wypadkach absolwent może zostać skierowany na egzamin maturalny do innej szkoły np.: a. w przypadku części ustnej- jeżeli w danej szkole nie ma nauczycieli specjalistów z zakresu danego języka obcego nowożytnego
10
CZĘŚĆ USTNA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
11
1. Część ustna egzaminu z języka polskiego będzie sprawdzała umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tekstem kultury. 2. Maturzysta będzie losował – nieznane mu wcześniej – zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. 3. Zadaniem zdającego będzie – po 15-minutowym przygotowaniu – wygłoszenie wypowiedzi monologowej (ok. 10 minut), a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym (ok. 5 minut).
12
EGZAMIN Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO JAKO PRZEDMIOTU OBOWIĄZKOWEGO I DODATKOWEGO
13
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego można zdawać z następujących języków: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego.
14
Przedmiot obowiązkowy Część pisemna Część ustna Poziom podstawowy Bez określania poziomu oraz
15
Język obcy nowożytny jako przedmiot dodatkowy Ten sam, który był zdawany jako obowiązkowy Wyłącznie w części pisemnej Zarówno w części ustnej, jak i pisemnej albo
16
Język obcy nowożytny jako przedmiot dodatkowy Inny niż zdawany jako obowiązkowy Wyłącznie w części pisemnej Zarówno w części ustnej, jak i pisemnej albo Część ustna: bez określania poziomu oraz część pisemna: poziom rozszerzony
17
KALENDARZ EGZAMINACYJNY
18
Egzamin maturalny jest przeprowadzany jeden raz w ciągu roku szkolnego – w okresie od maja do września. Przeprowadza się trzy sesje egzaminu: główną (w maju), dodatkową (w czerwcu) oraz poprawkową (w sierpniu). Sesja główna – od 4 do 29 maja 2015 r. część ustna z języka polskiego i języków mniejszości narodowych – od 11 do 23 maja część ustna z języków obcych nowożytnych, języka łemkowskiego i języka kaszubskiego – od 4 do 29 maja część pisemna (wszystkie przedmioty) – od 4 do 22 maja
19
Sesja główna – od 4 do 29 maja 2015 r. część ustna z języka polskiego i języków mniejszości narodowych – od 11 do 23 maja część ustna z języków obcych nowożytnych, języka łemkowskiego i języka kaszubskiego – od 4 do 29 maja część pisemna (wszystkie przedmioty) – od 4 do 22 maja
20
Sesja dodatkowa – od 1 do 17 czerwca 2015 r. część ustna z języka polskiego i języków mniejszości narodowych – od 8 do 13 czerwca część ustna z języków obcych nowożytnych, języka łemkowskiego i języka kaszubskiego – od 1 do 17 czerwca część pisemna (wszystkie przedmioty) – od 1 do 17 czerwca Sesja dodatkowa jest przeprowadzana dla tych zdających, którzy z udokumentowanych przyczyn zdrowotnych lub losowych nie mogli przystąpić do egzaminu w maju i uzyskali zgodę dyrektora OKE na przystąpienie do egzaminu w czerwcu.
21
Sesja poprawkowa – od 24 do 28 sierpnia 2015 r. część ustna (wszystkie przedmioty) – od 24 do 28 sierpnia część pisemna (wszystkie przedmioty) – 25 sierpnia Sesja poprawkowa jest przeprowadzana dla tych zdających, którzy przystąpili do wszystkich przedmiotów obowiązkowych w maju/czerwcu i nie zdali egzaminu tylko z jednego przedmiotu w części pisemnej albo w części ustnej. Szczegółowy harmonogram egzaminu jest określony w komunikacie dyrektora CKE.komunikacie
22
OCENIANIE I WYNIKI EGZAMINU
23
Egzamin z przedmiotu w części ustnej Egzamin z przedmiotu w części pisemnej Kto ocenia?Członkowie zespołu przedmiotowego, którego przewodniczącym jest egzaminator wpisany do ewidencji komisji okręgowej Egzaminatorzy wpisani do ewidencji komisji okręgowej Według czego dokonywana jest ocena? Jednolite kryteria oceniania Kto ustala wynik?Zespół PrzedmiotowyKomisja Okręgowa Kiedy zdający zostaje poinformowany o wyniku? W dniu egzaminuW dniu ogłoszenia wyników Jak jest wyrażany wynik?W procentachW procentach i na skali centylowej Czy przy wyniku na świadectwie określany jest poziom egzaminu? Wyłącznie w przypadku części ustnej z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzyczynym Tak, odpowiednio podstawowy, rozszerzony Czy wynik może być podważony na drodze sądowej? Nie- wynik ustalony przez zespół przedmiotowy jest ostateczny Nie- wynik ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny
24
JAKIE WARUNKI TRZEBA SPEŁNIĆ, ABY ZDAĆ EGZAMIN MATURALNY I OTRZYMAĆ ŚWAIDECTWO?
25
Aby otrzymać świadectwo, należy: uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).
26
UPRAWNIENIA LAUREATÓW I FINALISTÓW OLIMPIAD PRZEDMIOTOWYCH
27
1.Absolwent szkoły ponadgimnazjalnej będący laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej jest zwolniony z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu, zgodnie z Komunikatem Dyrektora CKE. 2.Absolwent zwolniony z egzaminu będzie miał na świadectwie dojrzałości w rubryce danego przedmiotu wpisane słowo –odpowiednio -,,zwolniony’’ lub,,zwolniona’’,,maksymalny wynik, tj.,,100 % (wynik procentowy) oraz,,100’’ (wynik na skali centylowej) oraz informację o uzyskanym tytule laureata lub finalisty.
28
UPRAWNIENIA ABSOLWENTÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
29
1. Absolwenci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przystępują do egzaminu maturalnego zgodnie z ogólnym harmonogramem i według obowiązujących wymagań egzaminacyjnych, warunkach i formach dostosowanych do potrzeb. 2.Dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego przysługuje na podstawie dokumentów określonych w Tabeli 5.
30
Tabela 5. GRUPY ABSOLWENTÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM EGZAMINU MATURALNEGO
31
DOKUMENT GRUPY ABSOLWENTÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE a. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Absolwenci: niesłyszący; słabo słyszący; niewidomi; słabo widzący; z niepełnosprawnością ruchową; z autyzmem, w tym zespołem Aspergera; z niedostosowaniem społecznym; z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym z mutyzmem, afazją b. Zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza Absolwenci: z czasową niesprawnością rąk; z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym mutyzmem, afazją; z chorobami przewlekłymi; chorzy lub niesprawni czasowo c.Opinia rady pedagogicznej Absolwenci z zaburzeniami komunikacji językowej; absolwenci, którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; absolwenci, którzy maja trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą d. Opinia poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej Absolwenci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. dysleksją, dysgrafią e.Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania Absolwenci z chorobami przewlekłymi
32
INFORMATORY O EGZAMINIE MATURALNYM Z POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015
33
Do każdego przedmiotu, z którego można zdawać egzamin maturalny- zarówno w części ustnej, jak i pisemnej – został przygotowany informator o egzaminie maturalnym z danego przedmiotu od roku szkolnego 2014/2015.
34
ADRESY CKE I OKE W WARSZAWIE
35
Centralna Komisja Egzaminacyjna Ul. Józefa Lewartowskiego 6, 00-190 Warszawa www.cke.edu.pl Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie ul. Grzybowska 77, 00-844Warszawa www.oke.waw.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.