Jesienne refleksje o maturze

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jesienne refleksje o maturze"— Zapis prezentacji:

1 Jesienne refleksje o maturze
Konferencja szkoleniowa Rzeszów, Lublin, Kraków, wrzesień - listopad 2019 roku 4 maja 2020 do 21 maja 2020

2 Wyniki egzaminów maturalnych
Źródła danych: Sprawozdania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Prezentacja wyników CKE. Sprawozdania wyników OKE. Zestawienia wyników na stronie OKE Kraków. Wyniki w serwisach dla dyrektorów szkół.

3

4

5 Średnio 5,3 egzaminu pisemnego na 1 zdającego

6

7 Zdający w województwie małopolskim uzyskali najwyższy w kraju odsetek sukcesów dla absolwentów liceów i techników

8

9 Sprawozdanie ogólne - 14 stron; liczba zdających, zdawalność, średnie wyniki

10 Zakres treści każdego ze sprawozdań obejmuje:
Opis arkusza. Liczba zdających: według typów szkół (LO i T). organów prowadzących, typów miejscowości, płci, dysleksji. Przebieg egzaminów: liczba szkół, unieważnienia według przyczyn, liczby zespołów oceniających i egzaminatorów. Rozkłady wyników, parametry statystyczne. Poziom wykonania zadań pogrupowanych według sprawdzanych umiejętności. Średnie wyniki według poszczególnych obszarów umiejętności. Komentarze do wykonania zadań. Zadania pod lupą.

11 zdających zdających

12 Przykładowe realizacje odpowiedzi
Komentarze WNIOSKI

13 Komentarz Do tegorocznego egzaminu maturalnego z biologii na poziomie rozszerzonym przystąpiło abiturientów liceów ogólnokształcących i techników, tj. 18,2% ogółu zdających egzamin maturalny. Tegoroczny arkusz egzaminacyjny, podobnie jak w latach ubiegłych, składał się głównie z zadań sprawdzających umiejętności złożone jak: rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji, znajomość metodologii badań biologicznych. Niezależnie od typu zadań ich rozwiązanie wymagało od zdającego umiejętności wykorzystania informacji w materiale źródłowym, umiejętności integrowania wiadomości z różnych dziedzin biologii i umiejętności wykorzystania własnej wiedzy do rozwiązywania problemów.

14 Mediana Średnia Modalna

15 Modalna Mediana Średnia zdających

16 67 przykładów realizacji odpowiedzi zdających z komentarzami
Najtrudniejszym zadaniem w tegorocznym arkuszu okazało się zadanie 11., którego poziom wykonania wyniósł 4%. Komentarz: Było ono zadaniem rachunkowym: wymagało obliczenia stopnia dysocjacji kwasu HX w pewnej temperaturze T na podstawie wykresu kołowego przedstawiającego procentowy udział drobin: HX, X i H O3 − + znajdujących się w wodnym roztworze tego kwasu w tej temperaturze. Za zadanie można było otrzymać 1 punkt. Większość zdających umiała poprawnie określić procentowy udział w roztworze kwasu jonów X iHO , 3 − +, dostrzegając, że liczby tych jonów są sobie równe. Poprawne obliczenie prowadziło do stwierdzenia, że jony te stanowią po 23% wszystkich (z pominięciem cząsteczek wody oraz jonów pochodzących z autodysocjacji wody) drobin znajdujących się w roztworze. Znacznie trudniejsza okazała się interpretacja tego wyniku. Większość zdających błędnie założyła, że ten procentowy udział jest równy stopniowi dysocjacji kwasu (Przykład 1.) 67 przykładów realizacji odpowiedzi zdających z komentarzami

17

18 zdających

19 Umiejętności sprawiające największe trudności
Z zakresu geografii fizycznej dla zdających szczególnie trudne okazało się zadanie 5. (poziom wykonania – 4%). Zadaniem sprawdzano, czy maturzyści opanowali umiejętność opisania przebiegu wybranego procesu w atmosferze. W poprzedzającym je zadaniu 4. (szerzej skomentowanym w zagadnieniu Problem „pod lupą”) pytano o wybrane rodzaje chmur, natomiast w tym zadaniu zdający mieli uzupełnić model przyczynowo-skutkowy, przedstawiający następstwo zdarzeń poprzedzających powstanie chmury typu konwekcyjnego. Poprawne rozwiązanie zadania wymagało znajomości skutków adiabatycznego rozprężania powietrza podczas konwekcji. Wielu maturzystów błędnie rozpoczynało ciąg przyczynowo-skutkowy od zjawiska, jakim jest spadek temperatury powietrza, a zjawisko adiabatycznego rozprężania powietrza podczas konwekcji, które powinno rozpoczynać ciąg zdarzeń, wpisywano jako ostatnie.

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Wybór przedmiotów dodatkowych
podział na typy szkół W liceach zdający wybierają najczęściej 2 przedmioty dodatkowe Wykres pokazuje, że maturzyści z LO częściej niż maturzyści z T wybierają więcej niż 1 przedmiot dodatkowy (większość słupków jest wyższa dla LO, bo dokonują więcej wyborów, a procenty są liczone względem liczby zdających w danym typie szkół). W LO wypadają ok. 2 przedmioty dodatkowe na maturzystę, w technikach 1,5 (czyli statystycznie co drugi zdaje 2 dodatkowe przedmioty).

30 Średnie wyniki z egzaminów (%) - przedmioty dodatkowe z podziałem na typy szkół
Zdecydowanie niższe wyniki egzaminacyjne w technikach (poza j. rosyjskim) do zastanowienia (z matematyki: LO średnia 54%, w technikach średnia 25%). Średnie powyżej 30% maturzyści z technikum osiągnęli tylko z języków: polski, angielski, niemiecki, rosyjski oraz z informatyki 34% (w LO informatyka 49%).

31 Prezentacja PowerPoint – dostępna na stronie www.oke.krakow.pl

32

33

34

35 Język polski Poziom rozszerzony Poziom podstawowy

36 Wskaźniki efektywności nauczania – 8 trzyletnich maturalnych wyników egzaminacyjnych i wskaźników EWD

37 Dowolnie wybieramy okresy do parametrów na wykresie

38

39 MATURA 2019 zdających Źródło:

40 O lekturach obowiązkowych

41 Lektury obowiązkowe

42 Czym dla człowieka może być wolność? Temat 1.
Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu Dziadów cz. III, całego dramatu Adama Mickiewicza oraz wybranego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów. zdających (średnia 52%) Interpretacja fragmentu dramatu ukierunkowana poleceniem.

43 Rozprawka Teza (zdanie, twierdzenie, opinia)
Argumenty (uzasadnienie tezy) poparte przykładami Potwierdzenie tezy (podsumowanie argumentacji) Temat umożliwiał sformułowanie różnych tez. Zajęte przez zdającego stanowisko musiało być zgodne z poleceniem, fragmentem tekstu, odniesieniem do całości utworu oraz z przywołanym tekstem kultury.

44 Uzasadnienie stanowiska
Uzasadnienie stanowiska powinno wynikać z: interpretacji załączonego fragmentu. Dobrze interpretowali fragment ci zdający, którzy znali lekturę obowiązkową (Dziadów cz. III); odwołania do Dziadów cz. III i dowolnie wybranego tekstu kultury. Odwołania do innego przykładu z Dziadów cz. III oraz innego tekstu muszą być funkcjonalne dla argumentacji, nie mogą być streszczeniami.

45 Nieznajomość lektury obowiązkowej
Błędy rzeczowe w odwołaniach do lektur. Nieznajomość lektur „z gwiazdką”. W takich przypadkach błędy rzeczowe miały charakter błędu kardynalnego. Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikowało pracę – zdający otrzymywał 0 punktów. Niezrozumienie fragmentu. Nieumiejętność odniesienia treści fragmentu do całego utworu.

46 Błędy w argumentacji Argumenty nie służyły uzasadnieniu postawionej tezy. Mylenie argumentów z przykładami. Streszczanie lub parafrazowanie utworów.

47 Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją
Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów Temat 2. Poprawna realizacja tematu 2. wymagała zredagowania wypowiedzi związanej z nieukierunkowanym odczytaniem tekstu poetyckiego Anny Świrszczyńskiej Samotność. W wypowiedzi należało sformułować tezę lub hipotezę interpretacyjną wyrażającą nadrzędny sens utworu oraz argumenty, które tę tezę uzasadniały. Koncepcja odczytania tekstu poetyckiego nie mogła być sprzeczna z interpretowanym tekstem. Należało odpowiednio dobrać konteksty świadczące o znajomości utworów literackich. 824 absolwentów (średni wynik 42%) Nieukierunkowana interpretacja tekstu. Samodzielne sformułowanie tezy lub hipotezy interpretacyjnej.

48 Błędy w interpretacji Zbyt dosłowne odczytanie utworu.
Bardzo odległe od sensu utworu odczytanie wiersza. Brak związku między przyjętą koncepcją interpretacji a analizą utworu.

49 0 punktów z wypracowania
Na 0 pkt oceniane były prace: niemające charakteru argumentacyjnego (pozbawione stanowiska wobec problemu lub koncepcji interpretacyjnej, np. będące streszczeniem tekstu, biografią autora, rozwijające myśli niezwiązane z poleceniem) zawierające kardynalne błędy rzeczowe, świadczące o nieznajomości tekstu kultury lub kontekstu interpretacyjnego, do którego odwoływała się osoba zdająca.

50 Egzamin ustny Jak opisy przyrody w tekstach kultury mogą odzwierciedlać przeżycia wewnętrzne bohaterów? Odpowiedz, odwołując się do podanego fragmentu ballady Johanna Wolfganga Goethego oraz innych tekstów kultury. Johann Wolfgang Goethe KRÓL OLCH Noc padła na las, las w mroku spał, Ktoś nocą lasem na koniu gnał. Tętniło echo wśród olch i brzóz, Gdy ojciec syna do domu wiózł. – Cóż tobie, synku, że w las patrzysz tak? – Tam, ojcze, król olch, daje znak, Ma płaszcz, koronę i biały tren. – To mgła, mój synku, albo sen. […] Krytyka wad Polaków jako temat tekstów kultury. Omów zagadnienie na podstawie podanego fragmentu Wesela Stanisława Wyspiańskiego, całego utworu oraz innego tekstu kultury. Stanisław Wyspiański WESELE JASIEK Aha; prawda, żywy Bóg, przecie miałem trąbić w róg; kaz ta, zaś ta, cyli zginoł, cyli mi sie ka odwinoł – kajsim zabył złoty róg, ostał mi sie ino sznur. Lalka Pan Tadeusz Wybrany utwór Jana Kochanowskiego

51 Egzamin ustny Po co nam tyle „języków polskich”? Wyjaśnij, odwołując się do podanego fragmentu, wybranego tekstu kultury oraz własnych doświadczeń komunikacyjnych. W obrębie polskiego języka narodowego należy wydzielić dwa systemy: polszczyznę ogólną (dawniej zwaną literacką) i polszczyznę gwarową (gwary ludowe). Jest to podział dokonany ze względu na zasięg użycia każdego z tych języków i typ jego użytkowników. Gwary ludowe istnieją zasadniczo tylko jako język mówiony. Polszczyzna ogólna występuje zaś w dwu głównych typach wypowiedzi – jako język mówiony i jako język pisany. [...] Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005 Jak za pomocą środków językowych można oddać grozę wojny? Omów zagadnienie, odwołując się do podanego tekstu i innych tekstów kultury. Lecimy. Boso. Ogrodową. Barykada. Przeciskamy się. Do Solnej. Pali się po drodze. Huczy. Lecą belki. Szum. Spadają w ogień. Z dudnieniem. Lecimy Solną. Do Elektoralnej. Barykada. Przeciskamy się. I dalej. Elektoralną. Do placu Bankowego (tam, gdzie dziś Dzierżyńskiego, tylko mniejszy i trójkątny). Pali się po prawej stronie. Cały dom – jeden płomień. Lecimy. Gdzieś za Orlą pali się cały dom po lewej stronie. Właściwie dopala się. Stropów już prawie nie ma. Ani ścian. Tylko wielkie ognisko na jakie trzy piętra. Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego, Warszawa 1971 Wesele Lalka – wspomnienia Rzeckiego Wybrana powieść Henryka Sienkiewicza, np. Potop

52 Egzamin ustny Lalka

53 O rozwiązywaniu zadań z matematyki

54 Paulo Coelho "Podręcznik wojownika światła"
Na początek "Toniemy nie dlatego, że się zanurzamy, lecz dlatego, że pozostajemy pod wodą".                   Paulo Coelho "Podręcznik wojownika światła"

55 Zadania zamknięte

56 Metoda sprawdzania warunków
Zadanie zamknięte Metoda sprawdzania warunków

57 Metoda sprawdzania warunków
Zadanie zamknięte Metoda sprawdzania warunków

58 Metoda otwierania zadania
Zadanie zamknięte Metoda otwierania zadania

59 Zadanie zamknięte Metoda eliminacji

60 Zadanie zamknięte Metoda eliminacji

61 Zadanie zamknięte Metoda eliminacji

62 Zadanie zamknięte Metoda eliminacji

63 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Typowe rozwiązanie: Czyli zawsze tak będzie

64 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

65 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

66 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

67 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

68 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

69 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Wzór na otrzymywanie liczb pierwszych Leonhard Euler ( )

70 Zadanie otwarte „na dowodzenie”
Poprawne rozwiązanie: Przekształcamy daną nierówność równoważnie Wolno, bo x jest dodatnie Ta nierówność jest prawdziwa , bo kwadrat każdej liczby jest nieujemny

71 Zadanie otwarte

72 Zadanie otwarte

73 Zadanie otwarte

74 Zadanie otwarte

75 Zadanie otwarte

76 Zadanie otwarte

77 Zadanie otwarte

78 Zadanie otwarte

79 Zadanie otwarte

80 Zadanie otwarte

81 Na zakończenie „Zmień swoje myśli, a zmienisz swój świat”.
Norman Vincent Peale Dr Norman Vincent Peale ( )

82 Matura w 2020 roku

83 Przepisy prawa o maturze

84

85

86 Egzamin maturalny w „starej” formule po raz ostatni

87 Absolwenci liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych oraz techników uzupełniających dla młodzieży (do roku 2014 włącznie) oraz absolwentów uzupełniających (do roku 2013 włącznie ), którzy w latach ubiegłych przystępowali wyłącznie do egzaminu w „starej” formule od roku szkolnego 2019/2020 przystępują do egzaminu w „nowej” formule.* Jeżeli nie uzyskali świadectwa dojrzałości, przystępują do egzaminu w pełnym zakresie, tzn. do egzaminu z wszystkich przedmiotów, w tym egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Jeżeli uzyskali świadectwo dojrzałości, mogą przystąpić do egzaminu maturalnego, aby podwyższyć wynik albo zdać́ egzamin z przedmiotu, z którego wcześniej go nie zdawali. Obowiązują absolwenta zasady odpłatności. Łączymy egzaminy „starej” i „nowej” matury. *

88 Egzamin maturalny w „starej” formule po raz ostatni

89 Ponowne przystąpienie do egzaminu maturalnego w nowej formule*
Absolwenci szkół ponadgimnazjalnych i artystycznych z lat szkolnych 2015/2016 – 2018/2019 oraz absolwenci LO z roku szkolnego 2014/2015, którzy w latach ubiegłych przystąpili już do egzaminu maturalnego w nowej formule, a w roku szkolnym 2019/2020 deklarują przystąpienie do matury mają prawo przystąpić do egzaminu, aby: zdać przedmioty obowiązkowe, zdać unieważniony egzamin dodatkowy, podwyższyć wynik, przystąpić do kolejnych egzaminów z przedmiotów dodatkowych. Absolwenci wnoszą opłatę zgodnie z ustalonymi zasadami. *2.2

90 O przedmiocie dodatkowym
44zzd ust. 4b otrzymuje brzmienie: „4b. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w ust. 4, nie dotyczy absolwenta posiadającego: 1) dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika albo 2) dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo 3) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo 4) certyfikaty kwalifikacji zawodowych ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo 5) świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i certyfikaty kwalifikacji zawodowych, ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 11b.”; Obowiązuje od roku szkolnego 2021/2022 na podstawie art USO

91 Matura dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich
Absolwent ponadpodstawowej szkoły średniej, który: nie posiada świadectwa dojrzałości ( deklaracja 1b) posiada świadectwo dojrzałości - matura sprzed 2005 r. (deklaracja 1c) składa deklarację do dyrektora OKE do 31 grudnia 2019 r.

92 Terminy składania deklaracji
Uczeń, który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego, złożył wstępną pisemną deklarację dyrektorowi szkoły do 30 września 2019 r. Termin złożenia deklaracji ostatecznej mija 7 lutego 2020 r. Po tym terminie nie ma już możliwości dokonywania zmian w deklaracji (z wyjątkiem laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych). W przypadku niezłożenia deklaracji ostatecznej z dniem 8 lutego 2020 r. deklaracja wstępna staje się deklaracją ostateczną. Osoba składająca deklarację wstępną i/lub ostateczną otrzymuje od dyrektora szkoły jej kopię z potwierdzeniem przyjęcia!

93 Składanie danych o uczniach
OBIEG będzie otwarty 2 grudnia 2019 roku. Wprowadzenie danych zdających Wprowadzanie dostosowań Potwierdzenie zgodności danych

94

95

96

97 Harmonogram egzaminu maturalnego

98

99 Termin dodatkowy egzaminu maturalnego
Egzamin przeprowadzany jest dla tych absolwentów, którzy z powodu szczególnych przypadków losowych lub zdrowotnych nie przystąpili w maju: do egzaminu w części ustnej lub pisemnej z danego przedmiotu lub przedmiotów i uzyskali zgodę dyrektora OKE na przystąpienie do egzaminu w czerwcu.

100 Termin dodatkowy (w czerwcu 2020)
Wniosek o egzamin dodatkowy Miejsce egzaminu dodatkowego Zdający lub jego rodzice (prawni opiekunowie) składają do dyrektora szkoły macierzystej udokumentowany wniosek najpóźniej w dniu, w którym odbywa się egzamin z danego przedmiotu. Ustny – w szkole macierzystej. Pisemny – w ośrodkach egzaminacyjnych podanych na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie w ostatnim tygodniu maja roku.

101 Świadectwo dojrzałości – 3 lipca 2020 r.
Wyniki z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych podawane są w procentach zaokrąglonych do całości. Dodatkowo podawany jest wynik na skali centylowej , która wskazuje, ilu zdających otrzymało taki sam wynik lub niższy, i pozwala na określenie poziomu osiągnięć ucznia na tle innych maturzystów. Opis świadectwa

102

103 Opłaty za egzamin maturalny

104 Informacja o opłatach

105

106 Zasady płatności

107 Termin wniesienia opłaty
Opłatę za egzamin maturalny wnosi się w terminie od 1 stycznia 2020 r. do 7 marca 2020 r. na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Niewniesienie w tym terminie opłaty za egzamin maturalny skutkuje brakiem możliwości przystąpienia do tego egzaminu.

108 Zwrot opłaty? Opłata nie podlega zwrotowi w razie rezygnacji z przystąpienia do egzaminu bądź nieprzystąpienia do egzaminu. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za weryfikację wniesienia przez danego absolwenta opłaty za egzamin.

109 Poinformowanie absolwenta o opłacie
Dyrektor szkoły, przyjmując deklarację przystąpienia do egzaminu do 31 grudnia 2019 r., jest zobowiązany poinformować absolwenta o konieczności wniesienia opłaty.

110 Zwolnienie z opłaty Dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej może zwolnić z opłaty osobę o niskim dochodzie, na jej wniosek. Wniosek o zwolnienie z opłaty za egzamin maturalny należy złożyć do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej nie później niż do 31 grudnia 2019 r.

111 Egzamin ustny z języka polskiego

112 Harmonogram egzaminu ustnego z języka polskiego
Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, nie później niż do 4 marca 2020 r., opracowuje i ogłasza szkolny harmonogram przeprowadzania części ustnej egzaminu maturalnego zgodnie z instrukcją OKE i przekazuje go niezwłocznie dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej. Opracowując harmonogram, przewodniczący uwzględnia czas potrzebny na ustalenie liczby punktów przyznawanych zdającym, a także czas potrzebny na poinformowanie zdających o liczbie przyznanych im punktów.

113

114 Przekazanie rodzicom informacji o maturze
Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego lub upoważniony przez niego nauczyciel / upoważnieni przez niego nauczyciele (np. wychowawcy klas) są zobowiązani do przekazania rodzicom uczniów kluczowych informacji o egzaminie maturalnym, w tym przede wszystkim: przedmiotach zdawanych na egzaminie harmonogramie matury opłatach za egzamin maturalny. Do 27 września 2019 r. rodzice uczniów powinni byli zostać zapoznani z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego. Rodzice uczniów powinni zostać poinformowani o tym, gdzie można znaleźć stosowne formularze (np. na stronie internetowej CKE i OKE, stronie internetowej szkoły).

115 Informacje o maturze na stronach CKE i OKE

116

117

118

119

120 Terminy dla zdających

121 Informacja o formule egzaminu

122 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Jesienne refleksje o maturze"

Podobne prezentacje


Reklamy Google