Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …"— Zapis prezentacji:

1 BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …
BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …. ROWERZYŚCI NA DRODZE I NIE TYLKO

2 Podstawowym aktem prawnym, określającym treści tzw
Podstawowym aktem prawnym, określającym treści tzw. „wychowania komunikacyjnego” dla różnego typu szkół jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U z 2017 r. poz. 356 ze zm.).

3 Edukacja komunikacyjna dzieci w Polsce rozpoczyna się w przedszkolu
Edukacja komunikacyjna dzieci w Polsce rozpoczyna się w przedszkolu. Treści z zakresu wychowania komunikacyjnego wplecione są w działalność dydaktyczno-wychowawczą. Szkolna edukacja komunikacyjna wpisana jest w podstawy programowe klas I-III szkoły podstawowej, a w klasach IV-VIII, w podstawy programowe przedmiotu TECHNIKA.

4 WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Zadania przedszkola: /…/ 7
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE Zadania przedszkola: /…/ 7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

5 I etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: /…./ 9) umiejętność dbania o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii oraz bezpieczeństwo uczestnictwa w ruchu drogowym.

6 Edukacja przyrodnicza Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń: /…/ 9) rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego;

7 Wychowanie fizyczne Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych. Uczeń:/…/ 3) respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa; /…/ 7) jeździ na dostępnym sprzęcie sportowym, np. hulajnodze, rolkach, rowerze, sankach, łyżwach.

8 Uczniowie klas I-III, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym mogą uczestniczyć w ruchu na drogach publicznych tylko jako piesi i pasażerowie.

9 Program wychowania komunikacyjnego w klasach I-III obejmuje tematykę związaną z m.in.:
bezpieczną drogą do szkoły oraz prawidłowym zachowaniem się podczas pieszych spacerów i wycieczek; rozpoznawaniem sygnalizacji świetlnej i sygnałów osoby kierującej ruchem/np. policjanta/; prawidłowym zachowaniem się na przystankach i w środkach komunikacji publicznej; rozpoznawaniem najczęściej spotykanych znaków drogowych; poznaniem podstawowych przepisów dotyczących rowerzystów; zapoznaniem się ze światełkiem odblaskowym jako elementem podnoszącym bezpieczeństwo.

10 II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV–VIII Wychowanie komunikacyjne. Uczeń: 1
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV–VIII Wychowanie komunikacyjne. Uczeń: 1. bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pieszy, pasażer i rowerzysta; 2. interpretuje znaki drogowe dotyczące pieszego i rowerzysty; 3. konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

11 Szkoła powinna zapewnić możliwość uzyskania karty rowerowej przez ucznia, który ukończył 10 lat. Dopuszcza się organizowanie zajęć przygotowujących do uzyskania karty rowerowej nie tylko podczas przedmiotu technika, ale również podczas innych zajęć, np. godzin z wychowawcą.

12 Uprawnienia wymagane do kierowania rowerem
Dzieci w wieku do 10 lat mogą kierować rowerem wyłącznie pod opieką osoby dorosłej - nie muszą zatem posiadać żadnych uprawnień.  Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania rowerem przez osobę w wieku od 10 do 18 lat jest karta rowerowa. Może to być także karta motorowerowa, lub prawo jazdy dowolnej kategorii. 

13 Kartę rowerową może uzyskać osoba, która wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami, a sprawdzenia tych kwalifikacji dokonać mogą: nauczyciel wychowania komunikacyjnego uprawniony przez dyrektora szkoły, policjant posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego, egzaminator.

14 Kartę rowerową można uzyskać po osiągnięciu wieku 10 lat oraz zdaniu egzaminu.
Osoba podchodząca do egzaminu na kartę rowerową, powinna posiadać wiedzę na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz budowy roweru. Ponadto należy zapoznać się ze znakami drogowymi pionowymi i poziomymi oraz z zasadami pierwszej pomocy. Egzamin przeprowadzany jest zazwyczaj w szkole podstawowej, a organem wydającym dokument jest dyrektor tej szkoły.

15 Osobie, która ukończyła szkołę podstawową, kartę wydaje dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań. Karta jest wydawana nieodpłatnie i bezterminowo.

16 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "BRD W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO czyli …"

Podobne prezentacje


Reklamy Google