Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałRadosław Czerwiński Został zmieniony 6 lat temu
1
Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III Aleksandra Klimza
2
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w roku szkolnym 2013/2014: 1.Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. 2.Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. 3.Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. 4.Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
3
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej to najważniejsza osoba i pierwszy przewodnik dziecka wprowadzający go w nowy, ważny etap życiowy jakim jest szkoła.
4
Adaptacja pierwszoklasisty przygotowanie szkoły, nauczyciela, rodzica
Dlaczego 6-letni uczniowie wymuszają zmiany w szkole? Jakich zmian potrzebuje sześciolatek? Przeorganizowanie miejsc przebywania dzieci Przygotowanie nauczyciela – ten sam, ale inaczej realizujący swoje obowiązki Większa otwartość na rodziców- specyficzne potrzeby i oczekiwania rodziców najmłodszych uczniów
5
Sześciolatek w szkole Co może zrobić szkoła? Współpraca z przedszkolem
-programy adaptacji, -obejrzenie szkolnych pomieszczeń, -inicjowanie wspólnych przedsięwzięć Wczesny kontakt z przyszłymi uczniami i ich rodzicami -spotkania informacyjne z rodzica Dopasowanie infrastruktury szkoły do potrzeb dzieci sześcioletnich -wydzielenie odrębnych stref
6
Pomoc rodzicom we wspomaganiu dziecka w procesie edukacji -współpraca szkoły z rodzicami -systematyczne współdziałanie -wzajemne informowanie się o postępach dziecka -zadania wychowawcy Umożliwienie kontaktu rodziców ze specjalistami w szkole oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej -funkcja profilaktyczna szkoły -bieżąca analiza sytuacji -szczególnie ważny początek współpracy
7
Dzieci u progu szkoły Osiągnięcia rozwojowe sześciolatka Aby dziecko z sukcesem mogło rozpocząć funkcjonowanie w nowej dla siebie roli, (przy początkach edukacji szkolnej) musi osiągnąć dojrzałość czy też gotowość szkolną. Oznacza to konieczność prezentowania takiego poziomu rozwoju we wszystkich sferach, jaki umożliwia sprostanie wymaganiom i oczekiwaniom szkoły.
8
Osiągnięcia i kompetencje: 1. W rozwoju fizycznym i ruchowym,
-coraz bardziej harmonijne i skoordynowane ruchy umożliwiają opanowanie wielu czynności manipulacyjnych i samoobsługowych, -bardzo charakterystyczna dla tego okresu potrzeba ruchu urozmaiconego i zmiennego 2.Poznawczym (intelektualnym) -sześciolatek dysponuje bardziej zaawansowanymi procesami poznawczymi, dzięki którym poznaje świat i tworzy wewnętrzne reprezentacje rzeczywistości w swoim umyśle. spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, mowa
9
3.Emocjonalnym i społeczno-moralnym
-emocje wciąż silne i krótkotrwałe, ale coraz bardziej zróżnicowane treściowo, -zaawansowany poziom rozwoju społecznego- czyli możliwość dostrzegania różnych cech i właściwości osób w swoim otoczeniu, -sześciolatek normy społeczne postrzega, jako kolejne nakazy czy zakazy ustanowione przez dorosłych.
10
Metody pracy z sześciolatkiem w I klasie
1.Czego i jakimi metodami uczy się sześciolatek w pierwszej klasie? -Czy i jak różnicować metody pracy z sześciolatkiem w odniesieniu do dotychczasowej pracy z siedmiolatkiem? -Na czym polega dostosowanie form i metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia o rok młodszego? Jakie rozwiązania można wdrożyć w naszej szkole? 2.Opracowanie zestawu metod pracy i rozwiązań organizacyjnych. -metoda projektu -TIK -nauczanie bezpodręcznikowe -metody i techniki aktywizujące -gry, zabawy, techniki dramowe -plan daltoński(elementy) -metoda Marii Montessori (elementy)
11
Współpraca z rodzicami
1. Scenariusz spotkania informacyjnego dla rodziców i dzieci, które rozpoczną naukę w I klasie. 2. Przygotowanie dziecka do szkoły. Ostatni dzwonek. 3.Włączenie rodziców w edukację dzieci.
12
Bibliografia Propozycja MEN i ORE „Pakiet do samokształcenia dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej” – działania doskonalące i wspierające organizowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w klasach I-III
13
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.
14
Dziękuję za uwagę Aleksandra Klimza
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.