Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKatarzyna Kaczmarczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek Kuratorium Oświaty w Katowicach Delegatura Sosnowiec
2
Przestrzeganie przez szkoły zasad oceniania
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
3
Program spotkania. 1. Omówienie podstaw prawnych oceniania, klasyfikowania i promowania w odniesieniu do szkół wg nowej i „ starej” struktury) 2 Najczęściej popełnianie błędy podczas oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia? 3. Omówienie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534). 4.Egzamin klasyfikacyjny , poprawkowy, sprawdzian. 5. Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych 6. Sprawy bieżące, komunikaty. Pytanie: Jakie akty prawa regulują proces oceniania , klasyfikowania i promowania ucznia w szkole? Kon/awa
4
Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.), Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.). Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz z późn. zm). RODZIAŁ 3a – art. 44a – 44zr. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 843 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1651) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534), Jakie sprawy reguluje rozporządzenie ?
5
Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania – NIE MA większych różnic między tym z 2015 r. ze zmianami z 2017 r. - są jedynie DOSTOSOWANIA.
6
Jakie sprawy reguluje rozporządzenie. Od 1 września 2017 r
Jakie sprawy reguluje rozporządzenie ? Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania – NIE MA większych różnic między tym z 2015 r. ze zmianami z 2017 r. - są jedynie DOSTOSOWANIA. W przypadku gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych zachowano stosowanie przepisów dotychczasowych do czasu, gdy szkołę skończy ostatni rocznik uczący się na starych zasadach. Zgodnie z art. 127 ust. 3 oraz art. 129 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.) do dotychczasowych gimnazjów oraz klas dotychczasowego gimnazjum funkcjonujących w szkołach stosuje się przepisy dotychczasowe.
7
Art. 44zb. UOSO Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach publicznych, w tym: 1) przypadki, w których dostosowuje się wymagania edukacyjne […] do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów oraz podstawę tego dostosowania, […], 2) rodzaje obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których realizacji uczeń może być zwolniony, przypadki, w których to zwolnienie może nastąpić, rodzaje dokumentów będących podstawą zwolnienia oraz tryb i okres zwolnienia, uwzględniając indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia, specyfikę danych zajęć edukacyjnych oraz celowość realizacji przez ucznia niektórych treści nauczania;
8
4) skalę rocznych, semestralnych i końcowych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych wraz ze wskazaniem, które z ocen według tej skali uznaje się za oceny pozytywne, a które za negatywne, oraz podstawowe obszary, które bierze się pod uwagę przy ocenianiu zachowania ucznia, skalę rocznej i końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia jednolitego systemu oceniania ucznia; 5) funkcje oceniania bieżącego ucznia, z uwzględnieniem konieczności przekazywania uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się; 6) warunki, tryb i formę przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego […] , skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, z uwzględnieniem konieczności zapewnienia prawidłowości przeprowadzenia tego egzaminu oraz odpowiedniego udokumentowania jego przebiegu;
9
7) tryb i formę przeprowadzania egzaminu poprawkowego, skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego,[…] oraz odpowiedniego udokumentowania jego przebiegu; 8) tryb i formę przeprowadzania sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia,[…], skład komisji, […], odpowiedniego udokumentowania pracy komisji; 9) warunki promocji ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem, z uwzględnieniem rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, które wlicza się do średniej ocen, oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 10) tryb i formę przeprowadzania egzaminu semestralnego, […]oraz odpowiedniego udokumentowania jego przebiegu.
10
Pytanie: Jakie oceny otrzymuje uczeń w toku nauki w szkole?
11
Art. 44 e [USO] OCENY UCZNIA
ust. 1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny: 1) bieżące; 2) klasyfikacyjne: a) śródroczne i roczne, a w szkole policealnej - semestralne, b) końcowe. ust. 2. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. W szkole policealnej oceny są jawne dla ucznia. ust. 3. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w statucie szkoły. ust. 4. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. W szkole policealnej sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi.
12
Czy uczeń pełnoletni może zastrzec, aby informacja o jego ocenach nie była przekazywana rodzicom?
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych uznał, że według przepisów rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy, oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Przepisy rozporządzenia nie klasyfikują uczniów na małoletnich i pełnoletnich. Żaden przepis nie przewiduje instytucji zastrzeżenia przez ucznia udostępniania jego ocen rodzicom (opiekunom prawnym). W ocenie GIODO jakiekolwiek zastrzeżenie złożone przez ucznia o nieudostępnianiu takich informacji, nie ma znaczenia.
13
Obecnie w przepisach posługujemy się pojęciem „OCENIANIE WEWNĄTRZSZKOLNE”, które jest określone w statucie szkoły. „system” i „wewnątrzszkolny system oceniania”, czyli popularne WSO. Zgodnie z zapisami art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo oświatowe „Statut szkoły zawiera w szczególności: szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ust. 10 ustawy o systemie oświaty”. Nie posługujemy się pojęciem „ ocena końcoworoczna”
14
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem:
Obszar 1. ZŁE PODSTAWY PRAWNE PODEJMOWANYCH UCHWAŁ. Ustawa o systemie oświaty Art. 39. (uchylony) Art. 40. (uchylony) Art. 41. (uchylony) - kompetencje stanowiące rady pedagogicznej Art. 42. (uchylony) Art. 43. (uchylony) Ustawa Prawo oświatowe Art Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji […]
15
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem.
Obszar 2: PRZEWIDYWANIE OCEN : nieinformowanie uczniów i ich rodziców na początku roku szkolnego o warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania (art. 44b, ust. 8 i 9 USO), niedotrzymywanie terminów podwyższania przewidywanych ocen (art. 44b, ust. 8 USO), wystawienie oceny rocznej bez poinformowania U i R o przewidywanej ocenie z danych zajęć edukacyjnych/zachowania (art. 44g, ust.1 USO), - termin w statucie.
16
Art. 44g. [Informowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych]
Przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły. W szkole policealnej przed semestralnym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia o przewidywanych dla niego semestralnych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, w terminie i formie określonych w statucie szkoły.
17
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem.
Obszar 3. USTALANIE ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH: wystawianie ocen z zajęć edukacyjnych przez nieuprawnione osoby (tylko nauczyciele prowadzący zajęcia) (art. 44h, ust.1 USO), wystawianie ocen zachowania bez zasięgnięcia opinii nauczycieli i uczniów danego oddziału oraz ocenianego (art. 44h, ust.1 USO), Rada Pedagogiczna nie ma kompetencji do tego. Nieuwzględnianie opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych[...] przy wystawianiu oceny rocznej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (art. 44h, ust.4, art. 44c USO), Zmiana oceny rocznej po terminie ustalonym na jej wystawienie z wyjątkiem ocen niedostatecznych z prawem do egzaminu poprawkowego (art. 44h, ust.7 USO),
18
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem.
Obszar 5. Ocenianie zachowania ucznia 1.Ustalenie ocen klasyfikacyjnych zachowania ucznia przez wychowawcę oddziału bez zasięgnięcia opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia w sposób udokumentowany – art. 44h ust. 1 USO. 2. Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania bez uwzględnia podstawowych obszarów (§ 11, ust.1, pkt 1-7 ROZPORZĄDZENIA). Polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
19
§ 11. [Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania]
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary: 1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia; 2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej; 3) dbałość o honor i tradycje szkoły; 4) dbałość o piękno mowy ojczystej; 5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób; 6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią; 7) okazywanie szacunku innym osobom. 3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
20
Udostępnianie ocenionych i sprawdzonych prac pisemnych
Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest, aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.
21
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem.
Obszar 4 Powtarzanie klasy przez ucznia klas I-III szkoły podstawowej. Brak wniosku wychowawcy oddziału lub opinii rodziców, jeśli szkoła inicjuje powtarzanie. Brak wniosku rodzica o powtarzanie klasy I-III i opinii wychowawcy. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej: na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. . m
22
Obszar: Klasyfikacja roczna:
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem. Obszar: Klasyfikacja roczna: 1.Ograniczenie uczniom do określonej liczby- możliwości zdawania egzaminów klasyfikacyjnych (art.44k, ust.1 UoSO). 2. Zaniedbanie obowiązku decydowania o przyznaniu egzaminu klasyfikacyjnego uczniowi, który jest nieklasyfikowany z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej (art.44k, ust.3 UoSO).
23
Art. 44k. UoSO 1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. 2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. 3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
24
„OCENIANIE”- porównywanie efektów z założeniami i określenie rezultatu tego porównania wg względnie obiektywnej skali. Art.44b ust. 3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: 1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; 2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
25
Art. 44 b , ust. 5. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu: 1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie; 2) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć; 3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju; 4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu; 5) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia; 6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
26
Dlaczego nie należy przekładać na oceny szkolne wyników tzw
Dlaczego nie należy przekładać na oceny szkolne wyników tzw. „diagnoz” przeprowadzanych pod koniec roku szkolnego w ramach programów np. „Lepsza szkoła”? Dlaczego nie należy wyników próbnych matur przekładać na szkolne oceny ? Wróć do poprzednich dwóch slajdów.
27
Ocenianie jest procesem realizowanym ustawicznie, na BIEŻĄCO i powtarzalnym, realizowanym przez NAUCZYCIELA Diagnozowanie osiągnięć uczniów przez podmioty zewnętrzne ma być wyłącznie INFORMACJĄ ZWROTNĄ O CHARAKTERZE KSZTAŁTUJĄCYM – służyć jednakowo uczniowi i nauczycielowi – nie zaś narzędziem represyjnym na etapie dopiero podsumowania. .
28
„KLASYFIKOWANIE” - jest działaniem o charakterze PODSUMOWUJĄCYM, powtarzalnym wg ustalonego interwału (śródrocznie i roczne) W proces klasyfikowania oprócz nauczyciela prowadzącego zajęcia włącza się zespół nauczycieli, czyli komisje do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego czy tzw. sprawdziany o określonym składzie osobowym, które działają wg określonego prawem trybu. „PROMOWANIE”- jest rozstrzygnięciem o awansie ucznia do wyższej klasy lub wyższy etap kształcenia.
29
Uregulowanie w statucie szkoły
Najczęściej popełniane błędy związane z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem. Obszar 7: Klasyfikacja śródroczna: Błędem jest zorganizowanie egzaminu klasyfikacyjnego po klasyfikacji śródrocznej zamiast umożliwienia uczniowi uzupełnienia braków . § 14. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej – semestrze programowo wyższym, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków. Uregulowanie w statucie szkoły
30
Art. 109. 1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, […] 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,[…] b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; 3. Zajęcia edukacyjne […] organizuje dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
31
Zajęcia rewalidacyjne
Kierunek lub specjalność powinny być odpowiednie do niepełnosprawności uczniów np. zajęcia z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną - oligofrenopedagog, Dodatkowym warunkiem jest także posiadanie przygotowania pedagogicznego. Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego Kierowanie się potrzebami konkretnego ucznia wynikającymi z wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia ujętymi w IPET.
32
Uczeń z zespołem Aspergera
Kierując się specyfiką funkcjonowania dzieci z zespołem Aspergera można przypuszczać, że uczeń może mieć trudności : w relacjach społecznych, funkcjonowaniu emocjonalnym, zaburzenia sensoryczne, obniżoną sprawność motoryczną, zaburzenia mowy. Szczególnie przydatną formą wsparcia i terapii dla dziecka z zespołem Aspergera jest uczestniczenie w TUS - treningu umiejętności społecznych. Może je prowadzić psycholog, socjoterapeuta lub pedagog po odpowiednim przeszkoleniu. W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej zajęcia te prowadzi terapeuta SI, w przypadku trudności językowych - logopeda.
33
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534). Od: 1 września 2017 r. Główne założenia •istotą nowego rozporządzenia jest dostosowanie przepisów rozporządzenia do nowej struktury szkół, wprowadzonej ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn zm.); •dostosowano zapisy do aktualnie obowiązujących przepisów w sprawie nazw zajęć edukacyjnych wynikających z nowych ramowych planów nauczania; •w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dodano zapisy dotyczące nauki języka migowego; •uzależniono zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego od zapisu w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, o potrzebie zwolnienia ucznia z tego języka; • przy zasadach ustalania oceny z wychowania fizycznego uwzględniono przypadki, w których obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane także w formie zajęć do wyboru przez uczniów i prowadzenia tych zajęć przez innego nauczyciela niż nauczyciela prowadzącego zajęcia w formie klasowo-lekcyjnym;
34
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534). Data wejścia w życie: 1 września 2017 r. Główne założenia w odniesieniu do słuchacza, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zapewnienie warunków i określenia sposobu realizacji pozostałej części praktycznej nauki zawodu jest zadaniem dyrektora szkoły (dotychczas sposób i tryb uzupełnienia części praktycznej nauki zawodu określał statut szkoły); ustalono, że egzaminy semestralne inne niż wymienione w § 23 ust. 1 – 3, przeprowadza się w formie ustnej (poprzednio było to określone w statucie szkoły (zgodnie z ustaleniami wewnątrzszkolnego oceniania); dodano zapisy o warunkach nieklasyfikowania słuchacza oraz o dokonywaniu w tym zakresie stosowanych wpisów w dokumentacji przebiegu nauczania;
35
Główne założenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1534). Data wejścia w życie: 1 września 2017 r. Główne założenia • zmienione zostały zapisy rozdziału 4 w ten sposób, że określono odpowiednie stosowanie przepisów nowego rozporządzenia w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 w odniesieniu do zajęć komputerowych i zajęć technicznych dla uczniów dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej; • zgodnie z art. 127 ust. 3 oraz art. 129 ust. 9 ustawy z dnia 14 grudnia r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.) do dotychczasowych gimnazjów oraz klas dotychczasowego gimnazjum funkcjonujących w szkołach stosuje się przepisy dotychczasowe.
36
OBOWIĄZKI NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
37
o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
Z początkiem każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów i rodziców (w statucie określić termin!) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej – semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, o warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Wymóg ten ma na celu określenie jasnych zasad kierujących procesem oceniania, tak aby zarówno uczniowie, jak i ich rodzice wiedzieli, co i w jaki sposób będzie w szkole oceniane i co będzie miało wpływ na promocję do klasy programowo wyższej, bądź ukończenie szkoły.
38
Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców
o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, O zasadach otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
39
Art. 44 e [USO] OCENY UCZNIA
ust. 5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca: egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, egzaminu poprawkowego, o którym mowa w art. 44m ust. 1, zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oceniania ucznia, inna niż wymieniona w pkt 1-3 – Jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom. ust. 6. W szkole policealnej dokumentacja, o której mowa w ust. 5, jest udostępniana uczniowi do wglądu na jego wniosek. ust. 7. Sposób udostępniania dokumentacji, o której mowa w ust. 4 i 5, określa statut szkoły.
40
Uczeń, zwłaszcza ten zagrożony negatywną roczną oceną klasyfikacyjną, może skorzystać z możliwości podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej - art. 44b ust. 8 [USO] Informację o warunkach i trybie uzyskania - wyższej niż przewidywana - rocznej oceny klasyfikacyjnej nauczyciele przekazują uczniom i ich rodzicom również na początku roku szkolnego. W przypadku gdy uczeń lub jego rodzice uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny mogą złożyć na ręce dyrektora szkoły zastrzeżenia.
41
Ww. przepisy dotyczące możliwości składania przez ucznia lub jego rodziców zastrzeżeń do ustalonej rocznej oceny klasyfikacyjnej stosuje się również do rocznej oceny klasyfikacyjnej uzyskanej w wyniku przeprowadzenia egzaminu poprawkowego - art. 44n ust. 7 [USO]
42
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534) Dla nowych typów szkół
43
§ 4. [Zwolnienie ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki]
1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 2. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. 3. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej – semestralnej, oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
44
oraz z nauki języka migowego]
§ 5. [Zwolnienie ucznia z nauki jazdy pojazdem silnikowym oraz z nauki języka migowego] 1. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodach przewiduje naukę jazdy pojazdem silnikowym, zwalnia z realizacji tych zajęć ucznia, który przedłoży prawo jazdy odpowiedniej kategorii. 2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki jazdy pojazdem silnikowym w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”, a także numer i kategorię posiadanego przez ucznia prawa jazdy oraz datę wydania uprawnienia. 3. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa kształcenia w zawodach przewiduje naukę języka migowego, zwalnia z realizacji tych zajęć ucznia niewidomego lub słabowidzącego. 4. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki języka migowego w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
45
§ 6. [Zwolnienie ucznia z nauki drugiego
języka obcego nowożytnego] 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. 2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia. 3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
46
§ 7. [Skala ocen] § 8. [Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna] Śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
47
§ 9. [Ustalanie oceny z wychowania fizycznego,
techniki, plastyki i muzyki] 1. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej. 2. W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego realizowane w formie do wyboru przez ucznia są prowadzone przez innego nauczyciela niż nauczyciel prowadzący zajęcia wychowania fizycznego w formie klasowo-lekcyjnej, śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w formie klasowo-lekcyjnej po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia wychowania fizycznego w formie do wyboru przez ucznia.
48
§ 12. [Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych]
Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. § 13. [Odrębne ustalanie ocen z poszczególnych zajęć edukacyjnych wchodzących w skład bloku przedmiotowego] W przypadku wprowadzenia w tygodniowym rozkładzie zajęć zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy odrębnie ustala się oceny z poszczególnych zajęć edukacyjnych wchodzących w skład tego bloku.
49
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
50
Art. 44k. [USO] [Uczeń nieklasyfikowany]
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej - semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio w okresie lub semestrze, za który przeprowadzana jest klasyfikacja. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
51
Powyższy przepis przewiduje możliwość (a nie obowiązek) nieklasyfikowania ucznia z danych zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń ten opuścił więcej niż połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania i w związku z tym nie ma podstaw do ustalenia mu oceny klasyfikacyjnej. Jeżeli uczeń opuścił ponad 50% danych zajęć edukacyjnych, ale posiada wystarczającą liczbę ocen cząstkowych do ustalenia mu oceny klasyfikacyjnej z tych zajęć, to można klasyfikować tego ucznia bez przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego.
52
§ 10. [Nieklasyfikowanie ucznia]
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
53
Art. 44l. [Egzamin klasyfikacyjny]
Egzamin klasyfikacyjny, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. (pisemne powołanie zarządzeniem dyrektora szkoły) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej - z uczniem (pisemnie – dowód) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie ustalonym zgodnie z ust. 2, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły. (pisemnie – dowód) Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44m i art. 44n. (egzamin poprawkowy/Zastrzeżenia do rocznej oceny klasyfikacyjnej) W bieżącym roku szkolnym to 21 czerwca 2018 r. (art. 44l ust.2 ustawy o systemie oświaty)
54
Art. 44l. USO [Egzamin klasyfikacyjny]
Dla ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe nieklasyfikowanego z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu z powodu usprawiedliwionej nieobecności szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie śródrocznej lub rocznej, a w szkole policealnej - semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu. Sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego reguluje § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
55
§ 15. R [Egzamin klasyfikacyjny]
1. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3 ustawy o systemie oświaty oraz art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy – Prawo oświatowe, zwany dalej „egzaminem klasyfikacyjnym”, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. 2. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. 3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin klasyfikacyjny z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych.
56
dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Dla ucznia, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, nie przeprowadza się egzaminów klasyfikacyjnych z: obowiązkowych zajęć edukacyjnych: plastyki, muzyki, techniki i wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
57
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
Art. 37 ust. 4 [PO] Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły. Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.
58
Komisja przeprowadzająca egzamin klasyfikacyjny
Skład: ust. 5 nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako przewodniczący komisji; nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą i realizujący indywidualny tok nauki Skład: ust. 6 dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji; nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych, z których jest przeprowadzany ten egzamin.
59
Uwaga! Przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego z zajęć edukacyjnych w I półroczu nauki oraz zapisy statutowe o przeprowadzaniu egzaminu klasyfikacyjnego za ten okres są sprzeczne z ww. przepisami. W przypadku, gdy realizacja zajęć edukacyjnych kończy się w I półroczu, to wówczas ustalona ocena będzie oceną klasyfikacyjną roczną i jest możliwe przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego w rozumieniu wyżej wymienionych przepisów do dnia poprzedzającego dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jeżeli uczeń był nieklasyfikowany w I półroczu, to o ustaleniu oceny (albo braku klasyfikacji) na koniec roku decyduje wyłącznie nauczyciel uczący danego przedmiotu.
60
EGZAMIN POPRAWKOWY
61
Art. 44m. [Egzamin poprawkowy. Powtarzanie klasy]
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej, a w szkole policealnej - semestralnej, otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb, z: jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, albo jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych lub zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego - może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. (pisemne powołanie zarządzeniem dyrektora szkoły) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca.
62
Roczna, a w szkole policealnej - semestralna, ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem art. 44n ust. 7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a w szkole policealnej - na semestr programowo wyższy, i powtarza odpowiednio klasę lub semestr. Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej, a w szkole policealnej - na semestr programowo wyższy, ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej, a w szkole policealnej - semestrze programowo wyższym.
63
§ 16. [Egzamin poprawkowy]
Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin poprawkowy z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (pisemnie – dowód)
64
Skład komisji 5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji; nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne; nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. 6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
65
7. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności:
nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin; imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji; termin egzaminu; imię i nazwisko ucznia; zadania egzaminacyjne; ustaloną ocenę klasyfikacyjną. 8. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
66
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca:
egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 44k ust. 2 i 3, a także w art. 37 ust. 4, art. 115 ust. 3 i art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, egzaminu poprawkowego, o którym mowa w art. 44m ust. 1, zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n, oceniania ucznia, inna niż wymieniona w pkt 1-3 - jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
67
Uwaga na nieprawidłowości!
Zarówno uczeń, jak i słuchacz mają prawo przystąpienia do jednego lub dwóch egzaminów poprawkowych i nie jest do tego wymagana zgoda rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna nie ma kompetencji decydowania o przystąpieniu ucznia do egzaminu poprawkowego, nie ma więc ani potrzeby, ani prawa głosowania i udzielania zgody ani na jeden, ani na dwa egzaminy poprawkowe.
68
Uwaga na nieprawidłowości!
Egzamin poprawkowy przysługuje także uczniowi, który przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego i otrzymał ocenę niedostateczną - pod warunkiem, że liczba egzaminów poprawkowych tego ucznia nie przekroczy dwóch. Uczeń może otrzymać jedną ocenę niedostateczną z egzaminu klasyfikacyjnego, jeśli w klasyfikacji rocznej ma już ocenę niedostateczną. Może również otrzymać dwie oceny niedostateczne z egzaminów klasyfikacyjnych, jeśli w klasyfikacji rocznej nie miał żadnych ocen niedostatecznych. Warto tez mieć na uwadze – i uprzedzić o tym uczniów – że niezgłoszenie się na egzamin klasyfikacyjny nie daje prawa do zdawania egzaminu poprawkowego.
69
Egzamin poprawkowy przeprowadza się po klasyfikacji rocznej oraz po klasyfikacji semestralnej, ale nie po klasyfikacji śródrocznej. Klasyfikacja semestralna dotyczy szkół dla dorosłych, w których klasyfikuje się słuchaczy po zakończeniu każdego semestru. Egzaminy poprawkowe przeprowadzane są w ostatnim tygodniu wakacji, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno- wychowawcze kończą się w styczniu – po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
70
Do egzaminu poprawkowego może przystąpić także uczeń będący w ostatniej klasie szkoły.
Egzamin poprawkowy mogą więc zdawać uczniowie ostatnich klas, w tym także maturalnych. Należy jednak mieć świadomość, że uniemożliwia to przystąpienie do egzaminu maturalnego, gdyż matury odbywają się w maju, a poprawki w sierpniu. Uczeń klasy trzeciej liceum lub czwartej technikum otrzymując roczną ocenę niedostateczną może przystąpić do matury dopiero w kolejnym roku szkolnym, jeżeli na egzaminie poprawkowym uzyska ocenę pozytywną. Jeśli tego egzaminu nie zda – musi powtórzyć klasę maturalną.
71
Egzamin poprawkowy to przywilej, a nie obowiązek
Egzamin poprawkowy to przywilej, a nie obowiązek. Rozporządzenie mówi wyraźnie, że uczeń może zdawać egzaminy poprawkowe – jest to więc jego prawo, a nie nakaz. Nawet jeśli uczeń ma możliwość zdawania egzaminu poprawkowego, nie musi tego robić. Jeśli zrezygnuje z prawa do egzaminu poprawkowego, będzie to równoznaczne z powtarzaniem przez niego klasy. Ponieważ uczeń może, ale nie musi przystąpić do przysługujących mu egzaminów poprawkowych, powinien złożyć podanie o egzamin, gdyż dyrektor musi uzyskać informacje, którzy uczniowie zdecydują się przystąpić do tych egzaminów, aby móc utworzyć odpowiednie komisje, wyznaczyć terminy egzaminów z poszczególnych zajęć edukacyjnych, zlecić nauczycielom przygotowanie odpowiednich zestawów pytań. Dlatego należy zobowiązać wychowawców poszczególnych klas do poinformowania uczniów o konieczności złożenia podań o egzamin poprawkowy do dyrektora szkoły.
72
Uwaga na nieprawidłowości!
Z wyjątkiem egzaminów, które mają formę praktyczną, wszystkie egzaminy poprawkowe składają się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Tak mówią zapisy Rozporządzenia i nie ma od tego odstępstw. Sprzeczna z prawem jest więc praktyka stosowana w niektórych szkołach, polegająca na rezygnacji z części ustnej egzaminu, jeśli uczeń udzielił poprawnych odpowiedzi w części pisemnej. Ponieważ egzamin odbywa się jednego dnia, najpierw przeprowadzana jest część pisemna, następnie nauczyciele oceniają pracę i odbywa się część ustna. Zdarza się, że w szkołach zwalnia się z części ustnej uczniów, którzy z części pisemnej otrzymali ocenę dobrą lub bardzo dobrą – takie działanie sprzeczne z prawem.
73
Uwaga na nieprawidłowości!
Dyrektorzy szkół uzasadniają taką decyzję twierdzeniem, że nawet gdyby uczeń otrzymał ocenę niedostateczną z części ustnej, to, mając czwórkę lub piątkę z pisemnej, zdaje egzamin poprawkowy. Jednak jaką ocenę wystawić uczniowi, nie wiedząc, jaką otrzymałby z części ustnej? Nie wolno założyć najgorszej ewentualności i wpisać jedynki, ale nie wolno też przepisać oceny z części pisemnej, zakładając, że z ustnej byłaby taka sama. Egzamin poprawkowy powinien się składać z dwóch części, a ocena z egzaminu powinna odzwierciedlać wiedzę ucznia zaprezentowaną podczas obydwu tych części.
74
Ocenianie na egzaminie poprawkowym
Ocenianiu podlega część ustna oraz pisemna egzaminu. Nie jest prawdą, że egzamin poprawkowy powinien umożliwiać uzyskanie jedynie oceny dopuszczającej. Uczeń może otrzymać każdą ocenę spośród obowiązującej skali ocen. Egzamin poprawkowy można zdać tylko na zasadzie poprawy oceny niedostatecznej na dopuszczającą. uczeń zdający egzamin poprawkowy może otrzymać najwyżej ocenę dopuszczającą. Zestaw pytań przygotowany przez nauczyciela na egzamin poprawkowy powinien obejmować wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych. Oznacza to, że stopień trudności pytań powinien być adekwatny do kryteriów wymagań obowiązujących z danych zajęć edukacyjnych i umożliwiać uczniowi uzyskanie każdej z ocen w obowiązującej skali ocen.
75
Termin przeprowadzania egzaminu poprawkowego
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły. Termin egzaminu musi być ustalony jeszcze w czerwcu, do dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. O ustalonych terminach egzaminów trzeba też poinformować uczniów, którzy mają je zdawać i ich rodziców,. Przekazując uczniom informację o terminie egzaminu, należy uświadomić im, że konsekwencją niestawienia się na egzamin w ustalonym terminie bez ważnego usprawiedliwienia jest brak możliwości zdawania tego egzaminu w innym terminie. Wówczas ocena niedostateczna, którą uczeń otrzymał z danych zajęć edukacyjnych, zostanie utrzymana i nie uzyska on promocji do następnej klasy.
76
Uwaga na nieprawidłowości!
Nie jest zgodne z prawem informowanie uczniów o terminie egzaminu poprawkowego w trakcie wakacji. Nieprawidłowe jest nakazywanie uczniom dopytywania się o termin egzaminu po zakończeniu zajęć lekcyjnych u wychowawcy klasy czy w sekretariacie. Uczeń powinien otrzymać informację o wyznaczonym dla niego terminie egzaminu poprawkowego najpóźniej w dniu zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dyrektor szkoły, ustalając terminy egzaminów poprawkowych, ma niewielkie możliwości, gdyż egzaminy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich (a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno- wychowawcze kończą się w styczniu, po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego). Oznacza to, że odbywają się one w ostatnim tygodniu sierpnia.
77
Zdarza się, że dyrektorzy szkół podejmują decyzję o terminach egzaminu, planując je na czas wykraczający poza ostatni tydzień wakacji. Działanie takie jest sprzeczne z zapisami ww. Rozporządzenia. Na egzaminy poprawkowe przeznaczony jest ostatni tydzień wakacji i należy je wszystkie w tym czasie zmieścić.
78
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA
79
Art. 44n. [Zastrzeżenia do rocznej oceny klasyfikacyjnej]
1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. 2. Uczeń w szkole policealnej może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. 3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1 i 2, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej, a w szkole policealnej - semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
80
Niewypełnienie przez szkołę zapisów rozporządzenia, które określają, że nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o: a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych lub Zapisów rozporządzenia, które wskazują, że wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o: a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania; b) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; c) skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
81
niewypełnieniu przez szkołę postanowienia, który stanowi,
że przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania, w terminie i formie określonych w statucie szkoły. JEST PODSTAWĄ DO STWIERDZENIA - NIEZGODNIE Z PRZEPISAMI DOTYCZĄCYMI TRYBU USTALANIA TYCH OCEN
82
§ 17. [Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia]
1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. 2. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. 3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń lub doświadczeń, ma formę zadań praktycznych. 4. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami, a w szkole policealnej – z uczniem.
83
5. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust
5. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, wchodzą: 1)dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji; 2)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne; 3)nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne. 6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
84
7. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust
7. W skład komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, wchodzą: 1)dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji; 2)wychowawca oddziału; 3)nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale; 4)pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole; 5)psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole; 6)przedstawiciel samorządu uczniowskiego; 7)przedstawiciel rady rodziców. 8. Komisja, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w art. 44n ust. 1 ustawy o systemie oświaty. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
85
9. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół, zawierający w szczególności: 1)nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian; 2)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji; 3)termin sprawdzianu; 4)imię i nazwisko ucznia; 5)zadania sprawdzające; 6)ustaloną ocenę klasyfikacyjną. 10. Do protokołu, o którym mowa w ust. 9, dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
86
11. Z posiedzenia komisji, o której mowa w art. 44n ust
11. Z posiedzenia komisji, o której mowa w art. 44n ust. 4 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, sporządza się protokół, zawierający w szczególności: 1)imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji; 2)termin posiedzenia komisji; 3)imię i nazwisko ucznia; 4)wynik głosowania; 5)ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem. 12. Protokoły, o których mowa w ust. 9 i 11, stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia.
87
Uczeń, zwłaszcza ten zagrożony negatywną roczną oceną klasyfikacyjną, może
skorzystać z możliwości podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej Informację o warunkach i trybie uzyskania - wyższej niż przewidywana - rocznej oceny klasyfikacyjnej nauczyciele przekazują uczniom i ich rodzicom również na początku roku szkolnego. art. 44b ust. 8. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców, a w szkole policealnej - uczniów, o: 1)wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych, a w szkole policealnej - semestralnych, ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; 2)sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; 3)warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej, a w szkole policealnej - semestralnej, oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
88
Warunki i tryb (wyodrębnić ocenę z zajęć edukacyjnych i ocenę zachowania
Kiedy, kto, gdzie składa wniosek Warunki szczegółowe, jakie musi spełniać uczeń np. frekwencja, ale nie tylko Kiedy wniosek będzie odrzucony Wniosek rodzica musi zawierać uzasadnienie. Jeśli brak wniosek zostaje odrzucony We wniosku uczeń lub jego rodzice określają ocenę, o jaką uczeń się ubiega. W przypadku uznania zasadności wniosku, uczeń wnioskujący o podwyższenie oceny przystępuje do sprawdzianu z materiału określonego przez nauczyciela, w terminie nie późniejszym niż na ……. dni od złożenia wniosku, a tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej. W jakiej formie przeprowadza się sprawdzian
89
Sprawdzian przeprowadza się w formie pisemnej, z wyjątkiem egzaminu z zajęć komputerowych, plastyki, muzyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. Egzamin z języka obcego może mieć formę pisemną i ustną. Kto przeprowadza sprawdzian. Z egzaminu/sprawdzianu sporządza się protokół zawierający : 1) imię i nazwisko nauczyciela ( nauczycieli) przeprowadzającego egzamin, 2) termin egzaminu, 3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne, 4) zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia, w przypadku egzaminu przeprowadzania ustnego, 5) wynik egzaminu, 6) uzyskaną ocenę.
90
Ocenianie, klasyfikowanie publicznych dla dorosłych
i promowanie słuchaczy w szkołach publicznych dla dorosłych
91
§ 20. [Stosowanie przepisów rozporządzenia
do szkół dla dorosłych] 1. Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 2, § 3, § 4 ust. 2 i 3, § 5, § 7, § 12–14 oraz § 17 ust. 1–6, 9, 10 i 12. 2. W szkole dla dorosłych funkcjonującej w zakładzie karnym lub areszcie śledczym dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza następuje na podstawie opinii psychologa zatrudnionego w zakładzie karnym lub areszcie śledczym.
92
§ 21. [Zwolnienie słuchacza z obowiązku odbycia
praktycznej nauki zawodu lub obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych podstawy przedsiębiorczości] 1. Dyrektor szkoły policealnej dla dorosłych: 1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on: a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze lub dyplom mistrzowski – w zawodzie, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianemu dla danego zawodu;
93
2) może zwolnić słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu
w części, jeżeli przedłoży on: a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole: świadectwo lub dyplom uzyskania tytułu zawodowego wydane po zdaniu egzaminu kwalifikacyjnego lub świadectwo równorzędne, świadectwo czeladnicze, dyplom mistrzowski, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe – w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci, lub dokument równorzędny wydany w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi kształcenia przewidzianemu dla zawodu wchodzącego w zakres zawodu, w którym się kształci, lub c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci;
94
3) zwalnia słuchacza z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych podstawy przedsiębiorczości, jeżeli przedłoży on świadectwo ukończenia szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej potwierdzające zrealizowanie tych zajęć.
95
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, przedkłada się dyrektorowi szkoły policealnej w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu. 3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po ustaleniu przez dyrektora szkoły policealnej wspólnego zakresu umiejętności zawodowych dla zawodu, w którym słuchacz się kształci, i dla zawodu wchodzącego w zakres tego zawodu. 4. Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, uzupełnia pozostałą część praktycznej nauki zawodu. Dyrektor szkoły policealnej zapewnia warunki i określa sposób realizacji pozostałej części praktycznej nauki zawodu.
96
5. W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio: 1) „zwolniony w całości z praktycznej nauki zawodu” albo „zwolniona w całości z praktycznej nauki zawodu”, 2) „zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” albo „zwolniona w części z praktycznej nauki zawodu” – oraz podstawę prawną zwolnienia. 6. W przypadku zwolnienia słuchacza z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych podstawy przedsiębiorczości w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona” oraz rodzaj świadectwa będącego podstawą zwolnienia i datę jego wydania.
97
§ 22. [Przepisy stosowane do egzaminu klasyfikacyjnego]
Do egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w art. 164 ust. 3 i 4 ustawy – Prawo oświatowe, przeprowadzanego w szkołach dla dorosłych przepisy § 15 ust. 1–3, 6–8, 10 i 11 stosuje się odpowiednio.
98
§ 23. [Egzamin semestralny]
1. W szkole podstawowej i liceum ogólnokształcącym dla dorosłych egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. 2. W szkole policealnej dla dorosłych słuchacz przystępuje w każdym semestrze do egzaminów semestralnych, w formie pisemnej, z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego podstawowych dla zawodu, w którym się kształci. 3. Egzamin semestralny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego praktycznego ma formę zadania praktycznego. 4. W przypadku zajęć edukacyjnych innych niż wymienione w ust. 1–3 egzaminy semestralne przeprowadza się w formie ustnej. 5. Wyboru obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego podstawowych dla zawodu, o których mowa w ust. 2, dokonuje rada pedagogiczna. Informację o wybranych zajęciach podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.
99
§ 24. [Formy egzaminu semestralnego]
1. Egzamin semestralny w formie pisemnej przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. 2. Egzamin semestralny w formie ustnej przeprowadza się na podstawie zestawów zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Liczba zestawów zadań musi być większa od liczby słuchaczy przystępujących do egzaminu. Słuchacz losuje jeden zestaw zadań. 3. Egzamin semestralny w formie zadania praktycznego przeprowadza się na podstawie zadań przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Słuchacz losuje jedno zadanie.
100
§ 25. [Semestralna ocena klasyfikacyjna i zwolnienie z egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych] 1. Semestralną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w § 23 ust. 1, ustala się na podstawie wyników egzaminu semestralnego przeprowadzanego w formie pisemnej i ustnej, zgodnie z ustaleniami wewnątrzszkolnego oceniania. 2. Słuchacz szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych może być zwolniony z egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych przeprowadzanego w formie ustnej, jeżeli z egzaminu semestralnego z tych zajęć przeprowadzanego w formie pisemnej otrzymał co najmniej ocenę bardzo dobrą. 3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z egzaminu semestralnego w formie pisemnej.
101
§ 26. [Egzamin semestralny w terminie dodatkowym]
Egzamin semestralny w terminie dodatkowym, o którym mowa w art. 44w ust. 5 ustawy o systemie oświaty, oraz egzamin poprawkowy przeprowadza się odpowiednio: 1) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze jesiennym – nie później niż do końca lutego; 2) po zakończeniu zajęć dydaktycznych w semestrze wiosennym – nie później niż do dnia 31 sierpnia. 2. Do egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym oraz do egzaminu poprawkowego stosuje się przepisy § 23–25.
102
§ 27. [Protokół z egzaminu]
1. Z egzaminu semestralnego, w tym egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym, oraz egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności: 1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin; 2) imię i nazwisko nauczyciela przeprowadzającego egzamin; 3) termin egzaminu; 4) imiona i nazwiska słuchaczy, którzy przystąpili do egzaminu; 5) oceny klasyfikacyjne uzyskane przez poszczególnych słuchaczy. 2. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, dołącza się: 1) prace egzaminacyjne słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie pisemnej; 2) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zestawy zadań wraz ze zwięzłą informacją o odpowiedziach słuchaczy – w przypadku egzaminu w formie ustnej; 3) wylosowane przez poszczególnych słuchaczy zadania wraz ze zwięzłą informacją o wykonaniu zadań praktycznych – w przypadku egzaminu w formie zadania praktycznego.
103
§ 28. [Nieklasyfikowanie słuchacza]
Jeżeli słuchacz: 1) nie uczęszczał na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w danym semestrze w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć albo 2) nie otrzymał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, ocen uznanych za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania, 3) nie przystąpił do egzaminu semestralnego – w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
104
§ 29. [Zwolnienie słuchacza powtarzającego semestr z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych]
1. Dyrektor szkoły dla dorosłych może zwolnić słuchacza powtarzającego semestr na podstawie art. 44z ust. 3–5 ustawy o systemie oświaty z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z których uzyskał poprzednio pozytywną semestralną ocenę klasyfikacyjną. 2. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się odpowiednio „zwolniony” albo „zwolniona” oraz podstawę prawną zwolnienia.
105
§ 30. [Stosowanie przepisów rozporządzenia]
W szkole podstawowej: 1) w roku szkolnym 2017/2018: a) w klasach II i III: – do zajęć komputerowych stosuje się odpowiednio przepisy § 4 ust. 2, § 15 ust. 2 i § 17 ust. 2, – do zajęć technicznych stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 15 ust. 2 i ust. 4 pkt 1 i § 17 ust. 2, b) w klasach V i VI: – do zajęć komputerowych stosuje się odpowiednio przepisy § 4 ust. 2, § 15 ust. 2, § 16 ust. 2 i § 17 ust. 2, – do zajęć technicznych stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 15 ust. 2 i ust. 4 pkt 1, § 16 ust. 2 i § 17 ust. 2; 2) w roku szkolnym 2018/2019: a) w klasie III: b) w klasie VI: – do zajęć technicznych stosuje się odpowiednio przepisy § 9, § 15 ust. 2 i ust. 4 pkt 1, § 16 ust. 2 i § 17 ust. 2.
106
Należy pamiętać Ocenianie zobowiązuje nauczyciela do sprecyzowania, skonsultowania społecznego, wdrożenia i realizowania jasno i precyzyjnie ustanowionych warunków, procedur, kryteriów sprawdzania i oceniania. By pozostać w zgodzie z rozporządzeniem, nauczyciel jest prawnie zobowiązany do sprecyzowania własnych wymagań edukacyjnych. Ich upowszechnienia wśród uczniów i rodziców. Kryteria oceniania powinny być zrozumiałe, jasne i znane. Uczniowie muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje.
107
Przypomnienie
108
Czy można wprowadzać zmiany w wewnątrzszkolnym u oceniania w trakcie roku szkolnego?
Nałożony na nauczycieli i wychowawców klas obowiązek informowania uczniów i ich rodziców o przyjętych zasadach w wewnątrzszkolnym ocenianiu na początku każdego roku szkolnego, uniemożliwia dokonywanie zmian w trakcie roku szkolnego, z wyjątkiem konieczności dostosowania wewnątrzszkolnym ocenianiu do zmian w przepisach prawa. Zmiany w wewnątrzszkolnym ocenianiu, nie wynikające ze zmian w przepisach prawa powinny być dokonywane przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
109
Jaki powinien być stopień trudności pytań do części pisemnej i ustnej egzaminu poprawkowego? Czy tylko na ocenę dopuszczającą? Przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania nie wskazują skali ocen, jakie uczeń może uzyskać w wyniku egzaminu poprawkowego. W związku z powyższym, uczeń otrzymuje z egzaminu poprawkowego taką ocenę, na jaką zdał ten egzamin. Pytania egzaminacyjne powinny być przez egzaminującego opracowane, w sposób uwzględniający kryteria na poszczególne oceny, tj. w skali od 1 do 6. Zasady ustalania śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych powinny być określone w wewnątrzszkolnym ocenianiu.
110
Czy uczeń pełnoletni może zastrzec, aby informacja o jego ocenach nie była przekazywana rodzicom?
Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych uznał, że według przepisów rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy, oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów). Przepisy rozporządzenia nie klasyfikują uczniów na małoletnich i pełnoletnich. Żaden przepis nie przewiduje instytucji zastrzeżenia przez ucznia udostępniania jego ocen rodzicom (opiekunom prawnym). W ocenie GIODO jakiekolwiek zastrzeżenie złożone przez ucznia o nieudostępnianiu takich informacji, nie ma znaczenia.
111
Sprawy bieżące, komunikaty
112
Czy nauczyciel może uzupełniać dokumentacje przebiegu nauczania poza szkołą?
RODO
113
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.