Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO"— Zapis prezentacji:

1 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020
Dofinansowanie dla przedsiębiorców PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Spotkanie informacyjne pn. „Środa z Funduszami dla przedsiębiorców” dnia 4 lutego 2015 r.

2 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa I ZMNIEJSZANIE EMISYJNOŚCI GOSPODARKI Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 2,151 mld euro

3 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Budowa i przebudowa: - lądowych farm wiatrowych; - instalacji na biomasę; - instalacji na biogaz; - w ograniczonym zakresie jednostek wytwarzania energii wykorzystującej wodę i słońce oraz ciepła przy wykorzystaniu energii geotermalnej; - sieci elektroenergetycznych umożliwiających przyłączenia jednostek wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do KSE. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

4 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający z sieci elektroenergetycznych, gazowych (w zakresie biogazu) i ciepłowniczych Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorcy

5 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.I. WSPIERANIE WYTWARZANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POCHODZĄCEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb konkursowy. W trakcie oceny projektów (zwłaszcza dużych) będą brane pod uwagę aspekty dotyczące lokalizacji tych inwestycji względem obszarów Natura 2000 (w szczególności Obszarów Specjalnej Ochrony Ptaków) oraz szlaków migracyjnych zwierząt. Forma wsparcia W odniesieniu do wybranych obszarów wsparcia w ramach priorytetu inwestycyjnego przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

6 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Przebudowa linii produkcyjnych na bardziej efektywne energetycznie; Głęboka, kompleksowa modernizacja energetyczna budynków w przedsiębiorstwach; Zastosowanie technologii efektywnych energetycznie w przedsiębiorstwach; Budowa i przebudowa instalacji OZE (o ile wynika to z przeprowadzonego audytu energetycznego); Zastosowanie energooszczędnych (energia elektryczna, ciepło, chłód, woda) technologii produkcji i użytkowania energii; Zastosowanie technologii odzysku energii wraz z systemem wykorzystania energii ciepła odpadowego w ramach przedsiębiorstwa, wprowadzanie systemów zarządzania energią. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

7 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Preferowane będą projekty zwiększające efektywność energetyczną powyżej 60%, natomiast projekty z zakresu głębokiej, kompleksowej modernizacji energetycznej zwiększające efektywność energetyczną poniżej 25% nie będą kwalifikowały się do dofinansowania. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Inwestycje dotyczące efektywności energetycznej musza wynikać z przeprowadzonych uprzednio audytów energetycznych (przemysłowych) dużych przedsiębiorstw.

8 Duże przedsiębiorstwa
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II. PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Odbiorcy usług/produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwa Duże przedsiębiorstwa Wsparcie dla przedsiębiorstw małych i średnich jest przewidziane w RPO

9 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.II: PROMOWANIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I KORZYSTANIA Z ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W PRZEDSIĘBIORSTWACH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Konkursowy Zastosowanie instrumentów finansowych W odniesieniu do wybranych obszarów wsparcia w ramach priorytetu inwestycyjnego przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

10 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Budowa lub przebudowa w kierunku inteligentnych sieci dystrybucyjnych średniego, niskiego napięcia, dedykowanych zwiększeniu wytwarzania w OZE i/lub ograniczaniu zużycia energii, w tym wymiana transformatorów; Kompleksowe pilotażowe i demonstracyjne projekty wdrażające inteligentne rozwiązania na danym obszarze, mające na celu optymalizację wykorzystania energii wytworzonej z OZE i/lub racjonalizację zużycia energii; Inteligentny system pomiarowy (wyłącznie jako element budowy lub przebudowy w kierunku inteligentnych sieci elektroenergetycznych dla rozwoju OZE i/lub ograniczenia zużycia energii); Działania w zakresie popularyzacji wiedzy na temat inteligentnych systemów przesyłu i dystrybucji energii, rozwiązań, standardów, najlepszych praktyk w zakresie związanym z inteligentnymi sieciami elektroenergetycznymi. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

11 Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa Użytkownicy indywidualni i przedsiębiorcy korzystający z sieci elektroenergetycznych Urząd Regulacji Energetyki (w zakresie popularyzacji wiedzy)

12 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.IV. ROZWIJANIE I WDRAŻANIE INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI DZIAŁAJĄCYCH NA NISKICH I ŚREDNICH POZIOMACH NAPIĘCIA PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Pozakonkursowy Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

13 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów: Przebudowa istniejących systemów ciepłowniczych i sieci chłodu, celem zmniejszenia straty na przesyle; Likwidacja węzłów grupowych wraz z budową przyłączy do istniejących budynków i instalacją węzłów dwufunkcyjnych (ciepła woda użytkowa), Budowa nowych odcinków sieci cieplnej wraz z przyłączami i węzłami ciepłowniczymi w celu likwidacji istniejących lokalnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym Likwidacja indywidualnych i zbiorowych źródeł niskiej emisji pod warunkiem podłączenia budynków do sieci ciepłowniczej. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

14 Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich związki, stowarzyszenia, jednostki org.) Użytkownicy wspieranej infrastruktury Przedsiębiorstwa Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach obowiązków własnych JST (nie będące przedsiębiorstwami)

15 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.V. PROMOWANIE STRATEGII NISKOEMISYJNYCH DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW TERYTORIÓW, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA OBSZARÓW MIEJSKICH, W TYM WSPIERANIE ZRÓWNOWAŻONEJ MULTIMODALNEJ MOBILNOŚCI MIEJSKIEJ I DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH MAJĄCYCH ODDZIAŁYWANIE ŁAGODZĄCE NA ZMIANY KLIMATU PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Konkursowy Tryb pozakonkursowy będzie stosowany w przypadku miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, posiadających Strategie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Wybór takich projektów będzie uzależniony od wpisania ich do ZIT. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

16 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Budowa, przebudowa instalacji wysokosprawnej kogeneracji oraz przebudowa istniejących instalacji na wysokosprawną kogenerację wykorzystujących technologie w jak największym możliwym stopniu neutralne pod względem emisji CO2 i innych zanieczyszczeń powietrza oraz uzasadnione pod względem ekonomicznym; Budowa przyłączeń do sieci ciepłowniczych do wykorzystania ciepła użytkowego wyprodukowanego w jednostkach wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w układach wysokosprawnej kogeneracji wraz z budową przyłączy wyprowadzających energię do krajowego systemu przesyłowego; Wykorzystanie energii ciepła odpadowego w ramach projektów rozbudowy/budowy sieci ciepłowniczych. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

17 Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Jednostki samorządu terytorialnego (w tym ich jednostki organizacyjne) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy wspieranej infrastruktury Przedsiębiorstwa Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach obowiązków własnych JST Podmioty będące dostawcami usług energetycznych (w rozumieniu dyrektywy 2012/27/UE)

18 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTYCYJNY 4.VI. PROMOWANIE WYKORZYSTYWANIA WYSOKOSPRAWNEJ KOGENERACJI CIEPŁA I ENERGII ELEKTRYCZNEJ W OPARCIU O ZAPOTRZEBOWANIE NA CIEPŁO UŻYTKOWE PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb konkursowy. Projekty dotyczące jednostek wysokosprawnej kogeneracji wyłaniane będą wyłącznie w trybie konkursowym. Pozakonkursowy W przypadku projektów dotyczących sieci dystrybucji ciepła i/lub chłodu, tryb pozakonkursowy stosowany będzie w odniesieniu do miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, posiadających Strategie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Wybór takich projektów będzie uzależniony od wpisania ich do ZIT. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

19 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 11,215 mld euro

20 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Projekty dotyczące modernizacji i rozbudowy istniejących terminali (obsługujących transport intermodalny) wraz z infrastrukturą dostępową, w szczególności zlokalizowanych w sieci TEN-T, a także zwiększenia ich liczby (w tym terminali położonych w centrach logistycznych i portach morskich). Wdrażanie systemów telematycznych i satelitarnych dostarczających użytkownikom w czasie rzeczywistym informacji o aktualnym miejscu przewożonego ładunku. Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

21 Przedsiębiorstwa Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Operatorzy terminali intermodalnych Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa (świadczące lub zamierzające świadczyć działalność gospodarczą w sektorze transportu intermodalnego) Użytkownicy infrastruktury transportowej Podmioty zajmujące się wynajmowaniem / leasingiem taboru kolejowego

22 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.II: ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb pozakonkursowy. Tryb konkursowy będzie stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem projektów w danej gałęzi transportu. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

23 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 5,894 mld euro

24 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Modernizacja i rehabilitacja istniejących szlaków kolejowych w sieci TEN-T służących do przewozów kolejowych (w ograniczonym zakresie także budowa krótkich odcinków linii). Modernizacja i zakup taboru kolejowego. Pozostałe prace związane z kompleksowym wsparciem dla systemu kolejowego: budowa i modernizacja systemów zasilania trakcyjnego; sterowanie ruchem kolejowym; inwestycje w infrastrukturę systemów usprawniających zarządzanie przewozami pasażerskimi i towarowymi; inwestycje w poprawę stanu technicznego obiektów inżynieryjnych oraz zakup specjalistycznego sprzętu technicznego. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

25 Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy infrastruktury transportowej Przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych Spółki powołane w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu / leasingu taboru kolejowego Jednostki samorządu terytorialnego

26 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.I: WSPIERANIE MULTIMODALNEGO JEDNOLITEGO EUROPEJSKIEGO OBSZARU TRANSPORTU POPRZEZ INWESTYCJE W TEN-T Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Podstawowym trybem wyboru będzie tryb pozakonkursowy. Tryb konkursowy będzie stosowany w przypadkach uzasadnionych rodzajem projektów w danej gałęzi transportu. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

27 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Wsparcie transportu kolejowego poza siecią TEN-T (połączenia do sieci TEN-T, odcinki łączące ważne ośrodki przemysłowe i gospodarcze (tzw. feeder lines), a także linie stanowiące element połączeń portów morskich i lotniczych z zapleczem gospodarczym w głębi kraju oraz połączeń platform multimodalnych). Realizowane będą inwestycje w odniesieniu zarówno do infrastruktury liniowej (podstawowej i systemów sterowania ruchem) i punktowej (w tym m.in. przystanki kolejowe, dworce przesiadkowe), jak i taboru kolejowego. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

28 Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Zarządcy infrastruktury kolejowej (w tym dworcowej) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Użytkownicy infrastruktury transportowej Przedsiębiorstwa kolejowych przewozów pasażerskich i towarowych Spółki powołane w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu / leasingu taboru kolejowego Jednostki samorządu terytorialnego

29 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.III: ROZWÓJ I REHABILITACJA KOMPLEKSOWYCH, WYSOKIEJ JAKOŚCI I INTEROPERACYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU KOLEJOWEGO ORAZ PROPAGOWANIE DZIAŁAŃ SLUŻACYCH ZMNIEJSZANIU HAŁASU Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Tryb pozakonkursowy będzie miał zastosowanie do projektów kolei poza TEN-T o strategicznym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, zidentyfikowanych w dokumentach strategicznych w zakresie planowania rozwoju infrastruktury transportu (w tym Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu). W pozostałych przypadkach będzie miał zastosowanie tryb konkursowy. Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

30 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa VII: Poprawa bezpieczeństwa energetycznego Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 1,179 mld euro

31 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów - budowa i/lub przebudowa sieci przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego wraz z infrastrukturą wsparcia dla systemu z wykorzystaniem technologii smart; budowa i/lub przebudowa sieci przesyłowych i dystrybucyjnych energii elektrycznej z wykorzystaniem technologii smart; budowa i/lub przebudowa magazynów gazu ziemnego; - przebudowa możliwości regazyfikacji terminala LNG. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

32 Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe
PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Grupy docelowe Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Przedsiębiorstwa energetyczne prowadzące działalność przesyłu, dystrybucji, magazynowania, regazyfikacji gazu ziemnego Użytkownicy korzystający z sieci gzowej i sieci elektroenergetycznych Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej

33 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Tryb pozakonkursowy Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

34 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO
Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Oś Priorytetowa IX: Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Alokacja: 0,556 mld euro

35 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Infrastruktura ratownictwa medycznego: wsparcie istniejących oraz utworzenie nowych szpitalnych oddziałów ratunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk wstępnej intensywnej terapii (roboty budowlane, doposażenie); modernizacja istniejących oraz utworzenie nowych centrów urazowych (roboty budowlane, doposażenie); -infrastruktura transportu medycznego, włącznie z całym niezbędnym, pomocniczym wyposażeniem i urządzeniami, konieczna dla zapewnienia usług ratownictwa medycznego przez 24 godziny na dobę/7 dni w tygodniu – przy SOR, jednostkach organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego (roboty budowlane, doposażenie) oraz innych jednostkach udzielających ratownictwa medycznego. Do wsparcia ze środków PO IŚ nie kwalifikuje się zakup karetek pogotowia i helikopterów Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

36 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Typy projektów Infrastruktura ponadregionalnych podmiotów leczniczych wsparcie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych szpitali ponadregionalnych, udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych na rzecz osób dorosłych, dedykowanych chorobom układu krążenia, nowotworowym, układu kostno-stawowo mięśniowego, układu oddechowego, psychicznym (roboty budowlane, doposażenie); wsparcie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych szpitali ponadregionalnych, udzielających świadczeń zdrowotnych stacjonarnych i całodobowych w zakresie ginekologii, położnictwa, neonatologii, pediatrii oraz innych oddziałów zajmujących sięleczeniem dzieci (roboty budowlane, doposażenie); - wsparcie pracowni diagnostycznych oraz innych jednostek zajmujących się diagnostyką, współpracujących z jednostkami wymienionymi powyżej. Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

37 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Potencjalni beneficjenci Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości. Podmioty lecznicze (a także przedsiębiorcy powstali z ich przekształcenia) utworzone przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, instytuty badawcze prowadzące badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych, uczestniczące w systemie ochrony zdrowia Podmioty lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego

38 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 9.A INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ZDROWOTNĄ I SPOŁECZNĄ, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO ROZWOJU KRAJOWEGO, REGIONALNEGO I LOKALNEGO, ZMNIEJSZANIA NIERÓWNOŚCI W ZAKRESIE STANU ZDROWIA, PROMOWANIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO POPRZEZ LEPSZY DOSTĘP DO USŁUG SPOŁECZNYCH, KULTURALNYCH I REKREACYJNYCH ORAZ PRZEJŚCIA Z USŁUG INSTYTUCJONALNYCH DO USŁUG NA POZIOMIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Wybór projektów będzie oparty o dane wynikające z map potrzeb zdrowotnych przygotowywanych obecnie przez MZ, w tym Wojewódzkich Planów Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (WPDSPRM). Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcia w formie instrumentów finansowych.) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.

39 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014 - 2020
PRIORYTET INWESTCYJNY 7.E: ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ I BEZPIECZEŃSTWA DOSTAW POPRZEZ ROZWÓJ INTELIGENTNYCH SYSTEMÓW DYSTRYBUCJI, MAGAZYNOWANIA I PRZESYŁU ENERGII ORAZ POPRZEZ INTEGRACJĘ ROZPROSZONEGO WYTWARZANIA ENERGII ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH Dziękuję za uwagę Cel tematyczny 7: Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych PRIORYTET INWESTYCYJNY 7.II. ROZWÓJ I USPRAWNIANIE PRZYJAZNYCH ŚRODOWISKU (W TYM O OBNIŻONEJ EMISJI HAŁASU) I NISKOEMISYJNYCH SYSTEMÓW TRANSPORTU, W TYM ŚRÓDLĄDOWYCH DRÓG WODNYCH I TRANSPORTU MORSKIEGO, PORTÓW, POŁĄCZEŃ MULTIMODALNYCH ORAZ INFRASTRUKTURY PORTÓW LOTNICZYCH, W CELU PROMOWANIA ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI REGIONALNEJ I LOKALNEJ Tryb wyboru projektów: Wybór projektów będzie oparty o dane wynikające z map potrzeb zdrowotnych przygotowywanych obecnie przez Ministerstwo Zdrowia, w tym Wojewódzkich Planów Działania Systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego (WPDSPRM). Forma wsparcia Dotacje (Nie przewiduje się wsparcie w formie instrumentów finansowych.) Źródło: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Wersja zaakceptowana decyzją Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2014 r. (dokument dostępny na stronie internetowej: ) Typy projektów: - Rozwój i integracja poszczególnych elementów systemu transportowego, w szczególności opartych na przyjaznych środowisku środkach przewozu towarów: transporcie intermodalnym, morskim i wodnym śródlądowym; Modernizacja infrastruktury kolejowej wykorzystywanej w systemie tych przewozów; - Zakup i modernizacja lokomotyw oraz specjalistycznego taboru kolejowego (wagony/platformy) dostosowanego do przewozów ładunków w intermodalnych jednostkach ładunkowych, naczepach lub przewozu ciężarówek w całości.


Pobierz ppt "PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO"

Podobne prezentacje


Reklamy Google