Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryna Paluch Został zmieniony 7 lat temu
1
Slajd powitalny 1 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
2
Opłaty za korzystanie ze środowiska
2 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
3
Podstawy prawne Podstawy prawne Warszawa 2017 r. P
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.), obwieszczenia Ministra Środowiska/rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska – dot. danego roku kalendarzowego, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie wzorów wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz. U. z 2009 r., Nr 97, poz. 816) – dot. okresów od II półrocza 2011 r. do II półrocza 2012 r., Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz. U r., poz. 274 z późn. zm.) – dot. opłat od roku 2013. Podstawy prawne P 3 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
4
Kto wnosi opłaty za korzystanie ze środowiska
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Przedsiębiorca zagraniczny Osoba fizyczna nie będąca podmiotem gospodarczym korzystająca ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia Jednostka organizacyjna nie będąca przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Kto wnosi opłaty za korzystanie ze środowiska 4 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
5
Podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty za:
Za co ponosi się opłaty wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych – dot. podmiotów biorących udział w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, pobór wód, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, składowanie odpadów. 5 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
6
Opłaty za przydzielone uprawnienia do handlu emisjami gazów cieplarnianych (cdn.)
Za pośrednictwem ustawy „o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych” wprowadzone zostały zmiany do ustawy Prawo ochrony środowiska, w tym nowy rodzaj opłaty za korzystanie ze środowiska tj. opłata za przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych. Po raz pierwszy podmioty biorące udział w systemie wnosiły opłatę za przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych na rachunek urzędu marszałkowskiego za 2015 rok w terminie do końca marca 2016 r. 6 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
7
Opłaty za przydzielone uprawnienia do handlu emisjami gazów cieplarnianych
Wysokość opłaty za przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych za rok 2016 stanowi iloczyn liczby uprawnień do emisji wydanych na rachunek posiadania operatora w rejestrze Unii oraz jednostkowej stawki opłaty za emisję dwutlenku węgla obowiązującej na 2016 r. Opłatę za przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych, podobnie jak opłaty za pozostałe rodzaje korzystania ze środowiska, należy wnosić w tym samym terminie i na ten sam rachunek bankowy. 7 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
8
Opłaty za przydzielone uprawnienia do handlu emisjami gazów cieplarnianych (cd.)
Zgodnie z art. 273 ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska prowadzący instalację albo operator statku powietrznego, który rozliczył emisję gazów cieplarnianych objętych systemem handlu uprawnieniami, zgodnie z przepisami ustawy „o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych”, nie ponosi opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza w zakresie, w jakim emisja tych gazów została rozliczona uprawnieniami do emisji. 8 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
9
Obowiązki podmiotu korzystającego ze środowiska
Wyliczenie opłaty we własnym zakresie Wniesienie jej bez wezwania na rachunek Urzędu Marszałkowskiego Przedstawienie wykazu informacji o zakresie korzystania ze środowiska wraz z naliczeniem opłaty Marszałkowi Województwa, w terminie wniesienia opłaty 9 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
10
Terminy wnoszenia opłat środowiskowych
Kiedy i gdzie należy wnieść opłaty Terminy wnoszenia opłat środowiskowych do dnia 31 marca po roku którego opłata dotyczy Terminy dotyczące zaległych okresów do roku 2012 włącznie: do 31 lipca za I półrocze danego roku do 31 stycznia roku następnego za II półrocze danego roku Zmiana terminu wnoszenia opłat od roku 2013 wynika z art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342) Opłaty wnoszone są na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego 10 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
11
Za jakie okresy rozliczeniowe wymagane są opłaty
Za jakie okresy wymagane są opłaty za korzystanie ze środowiska Za jakie okresy rozliczeniowe wymagane są opłaty Do końca 2017 r. wymagane są naliczenia opłat za okres od II półrocza 2011 r. do II półrocza 2012 r. (oddzielnie dla każdego półrocza) oraz za rok 2013, rok 2014 i rok Z dniem 31 marca 2017 r. minie termin złożenia wykazu i wniesienia należnej opłaty za korzystanie ze środowiska za rok 2016. 11 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
12
Uwaga! W związku ze zmianą art. 289 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, wprowadzoną art. 13 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. z 2016 r, poz. 2255) od 1 stycznia 2017 r. podmioty korzystające ze środowiska nie przedkładają wykazów informacji, o których mowa w art. 286 ust. 1 i 1a, w przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1 nie przekracza 100 zł. Z czego wynika, że jeżeli naliczona opłata za każdy rodzaj korzystania ze środowiska za 2016 rok nie przekracza 100 zł, nie składamy wykazu informacji, co jednak nie zwalnia z obowiązku prowadzenia ewidencji i przechowywania danych o wysokości naliczonej opłaty. 12 Warszawa 2017 r.
13
Zwolnienia z wnoszenia opłat
Kiedy podmiot nie wnosi opłaty za korzystanie ze środowiska zgodnie z art. 289 ust.1 POŚ - gdy wysokość naliczonej opłaty za dany rok i dany komponent środowiska nie przekracza 800 zł (do opłat naliczanych w systemie półrocznym obowiązywał limit 400 zł, który również dotyczył opłaty za dane półrocze i za dany rodzaj korzystania ze środowiska) zgodnie z art. 2 ust.2 pkt. 2 POŚ - w razie prowadzenia działań ratowniczych 13 Warszawa 2017 r.
14
Opłaty za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza
14 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
15
Podstawy prawne dotyczące opłat za emisję do powietrza
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.) Ustawa z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2015 r., poz. 2273, z późn. zm.) Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342) Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2015 r., poz., 1223, z późn. zm.) 15 Warszawa 2017 r.
16
Podstawowe źródła emisji do powietrza
Podstawowe źródła emisji zanieczyszczeń do powietrza: Spalanie paliw w silnikach spalinowych (samochodach, maszynach roboczych, motorowerach, samolotach itp.) Przeładunek paliw (np. benzyny silnikowej, ON, LPG na stacji paliw) Spalanie energetyczne paliw np. w piecach lub kotłach, Procesy technologiczne np. malowanie w kabinach lakierniczych Chów lub hodowla zwierząt 16 Warszawa 2017 r.
17
Rodzaje emisji zanieczyszczeń
Emisja zanieczyszczeń do powietrza Ze względu na sposób wprowadzania gazów i pyłów do powietrza wyróżniamy: emisję zorganizowaną – gdy zanieczyszczenia są wprowadzane do powietrza za pośrednictwem urządzeń technicznych – emitorów (np. emisja z kotłowni, z procesów technologicznych prowadzonych przy użyciu wentylacji mechanicznej), emisję niezorganizowaną – gdy zanieczyszczenia są wprowadzane do powietrza bez pośrednictwa emitorów (np. emisja z procesów prowadzonych na wolnym powietrzu lub w pomieszczeniach wyposażonych wyłącznie w wentylację grawitacyjną, emisja ze spalania paliw w silnikach spalinowych, ubytki czynnika chłodniczego w klimatyzacji.) 17 Warszawa 2017 r.
18
Opłaty podwyższone Opłaty podwyższone
W przypadku braku wymaganego pozwolenia zintegrowanego lub pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, podmioty ponoszą opłaty podwyższone o 500%. Opłatę podwyższoną należy naliczyć za okres funkcjonowania instalacji bez wymaganego pozwolenia, za wszystkie normowane substancje wprowadzone w tym okresie do powietrza. 18 Warszawa 2017 r.
19
Spalanie paliw w silnikach spalinowych
Opłata może być określana przy zastosowaniu tzw. „ryczałtowej” stawki opłaty w zł /Mg spalonego paliwa określonej w rozporządzeniu; Wysokość w/w stawki uzależniona od rodzaju silnika, rodzaju paliwa, daty pierwszej rejestracji pojazdu; Do przeliczenia ilości zużytego paliwa z litrów na Mg, można wykorzystać gęstości paliw podane w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie wykazów zawierających informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (Dz.U. z 2014 r., poz. 274, późn. zm.) lub dane uzyskane od producenta; wysokość opłaty może być także określana przy zastosowaniu dostępnych wskaźników emisji i jednostkowych stawek opłat w zł/kg określonej dla poszczególnych substancji w rozporządzeniu. 19 Warszawa 2017 r.
20
Przykład naliczenia opłaty za silniki spalinowe
Firma użytkowała w 2016 r. samochody osobowe zarejestrowane po raz pierwszy w lipcu 2005 r., w których roczne zużycie oleju napędowego wyniosło 5400 litrów. zamiana litrów ON na Mg - tony 5400 l * 0,84 kg/l : 1000 = 4,536 Mg wyliczenie należnej opłaty: 4,536 Mg * 9,36 zł/Mg = 42,46 zł 20 Warszawa 2017 r.
21
Zastosowanie stawki ryczałtowej przy spalaniu energetycznym
Spalanie energetyczne możliwość stosowania tzw. „stawki ryczałtowej” W przypadku prowadzenia instalacji energetycznej, dla której nie jest wymagane posiadanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza oraz pozwolenia zintegrowanego, możliwe jest naliczanie opłat w sposób uproszczony tj. przy zastosowaniu tzw. „stawki ryczałtowej” - określonej w rozporządzeniu odpowiednio w zł/Mg lub zł/106m3. 21 Warszawa 2017 r.
22
Przykład naliczenia opłaty za spalanie energetyczne ryczałtowe
Firma użytkowała w 2016 r. kotłownię grzewczą opalaną olejem opałowym lekkim o mocy cieplnej 1,5 MW. Łączne zużycie oleju opałowego w tym roku wyniosło 6127 litrów. Jest to instalacja nie wymagająca pozwolenia, stąd opłata może być naliczona w oparciu o tzw. „ryczałtową stawkę”. zamiana litrów oleju opałowego na Mg: 6127 l * 0,86 kg/l : 1000= 5,27 Mg wysokość należnej opłaty: 5,27 Mg * 9,41 zł/Mg= 49,59 zł 22 Warszawa 2017 r.
23
Spalanie energetyczne metoda wskaźnikowa
Podmiot prowadzący instalację energetyczną, dla której nie jest wymagane pozwolenie może naliczać opłatę metodą wskaźnikową. Natomiast jeżeli prowadzi instalację objętą obowiązkiem posiadania pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza bądź pozwolenia zintegrowanego zawsze nalicza opłatę metodą wskaźnikową: O = B x W x stawka opłaty za dane zanieczyszczenie gdzie: O - wysokość opłaty za emisję danego zanieczyszczenia, B - zużycie paliwa, czas pracy źródła lub inna wielkość W - wskaźnik emisji danego zanieczyszczenia (teoretyczny bądź pomiarowy) Łączna wysokość opłaty to suma opłat za emisję poszczególnych zanieczyszczeń. 23 Warszawa 2017 r.
24
Procesy technologiczne metoda wskaźnikowa
Podmiot prowadzący procesy technologiczne nalicza opłatę za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza metodą wskaźnikową: O = B x W x stawka opłaty za dane zanieczyszczenie gdzie: O - wysokość opłaty za emisję danego zanieczyszczenia, B - zużycie paliwa, czas pracy źródła lub inna wielkość W - wskaźnik emisji danego zanieczyszczenia (pomiarowy bądź teoretyczny pochodzący z dokumentacji stanowiącej integralną część wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza lub pozwolenia zintegrowanego bądź wskaźnik z literatury) Łączna wysokość opłaty to suma opłat za emisję poszczególnych zanieczyszczeń. 24 Warszawa 2017 r.
25
Przykład naliczenia opłaty emisja niezorganizowana – klimatyzacja
Firma użytkuje urządzenia klimatyzacyjne, które w 2016 r. zostały uzupełnione 5 kg czynnika R22 oraz 7 kg czynnika R410A. Jest to emisja niezorganizowana, nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia. wyliczenie należnej opłaty za emisję czynnika R22, który należy do grupy HCFC: 5 kg X 60,37 zł/kg = 301,85 zł wyliczenie należnej opłaty za emisję czynnika R410A, który należy do grupy HFC: 7 kg X 30,19 zł/kg = 211,33 zł Łączna wysokość opłaty wynosi: 301,85 zł+ 211,33 zł = 513,18 zł 25 Warszawa 2017 r.
26
Przykładowo wypełniony druk naliczenia opłaty za emisję niezorganizowaną – klimatyzacja
2727 2626
27
Przykład naliczenia opłaty emisja technologiczna – instalacja z pozwoleniem
W 2016 r. zakład prowadził instalację technologiczną, w której roczne zużycie pewnej farby wyniosło 500 kg. Zakład posiada pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza dla ww. instalacji. Zawartość substancji lotnych w ww. farbie wynosi: 30 % toluenu, % alkoholu etylowego oraz 7% mezytylenu. określenie wielkości emisji: toluen: 500 kg x 0,30 kg/kg = 150 kg alkohol etylowy: 500 kg x 0,15 kg/kg = 75 kg mezytylen: 500 kg x 0,07 kg/kg = 35 kg naliczenie opłaty za emisję: toluenu: 150 kg x 1,44 zł/kg = 216,00 zł alkoholu etylowego: 75 kg x 1,28 zł/kg = 96,00 zł mezytylenu: 35 kg x 1,44 zł/kg = 50,40 zł Łączna opłata za emisję technologiczną: 216,00 zł + 96,00 zł + 50,40 zł = 362,40 zł 27 Warszawa 2017 r.
28
Przykładowo wypełniony druk naliczenia opłaty za emisję technologiczną – instalacja z pozwoleniem
2828
29
Przykład naliczenia opłaty emisja niezorganizowana – procesy spawania
Firma w 2016 r. prowadziła na wolnym powietrzu procesy spawania, podczas których zużyła 500 kg drutu spawalniczego oraz 75 kg elektrod. Jest to emisja niezorganizowana, nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia. określenie wielkości emisji zanieczyszczeń ze spawania drutem spawalniczym: tlenek węgla: 500 kg x 3 g/kg = 1,5 kg dwutlenek azotu: 500 kg x 0,3 g/kg = 0,15 kg pył: 500 kg x 5,9 g/kg = 2,95 kg określenie wielkości emisji zanieczyszczeń ze spawania elektrodami: tlenek węgla: 75 kg x 0,49 g/kg = 0,037 kg dwutlenek azotu: 75 kg x 0,65 g/kg = 0,048 kg pył: 75 kg x 11,89 g/kg = 0,89 kg naliczenie opłaty: tlenek węgla: (1,5 kg + 0,037 kg) x 0,11zł/kg = 0,17 zł dwutlenek azotu: (0,15 kg + 0,048 kg) x 0,53zł/kg = 0,10 zł pył: (2,95 kg + 0,89 kg) x 0,58 zł/kg =2,23 zł Łączna opłata za emisję zanieczyszczeń ze spawania wynosi: 0,17 zł+0,10 zł+2,23 zł = 2,50 zł 29 Warszawa 2017 r.
30
Przykładowo wypełniony druk naliczenia opłaty za emisję niezorganizowaną – spawanie na wolnym powietrzu 303030
31
Przykład naliczenia opłaty przeładunek paliw
Firma jest właścicielem stacji paliw wyposażonej w zbiorniki podziemne do magazynowania oleju napędowego, na której w 2016 r. do zbiorników podziemnych przeładowano litrów oleju napędowego, a sprzedaż tego paliwa wyniosła litrów. ilość oleju przeładowanego do zbiorników podziemnych l x 0,84 kg/l :1000 = 319,2 Mg ilość oleju przeładowanego do zbiorników pojazdów l x 0,84 kg/l :1000 = 310,8 Mg wielkość emisji węglowodorów alifatycznych przy napełnianiu zbiorników podziemnych: 319,2 Mg x 1,3 g/Mg = 0,4 kg wielkość emisji węglowodorów alifatycznych przy napełnianiu zbiorników pojazdów : 310,8 Mg x 1,3 g/Mg = 0,4 kg Naliczenie opłaty za emisję węglowodorów alifatycznych z obu ww. procesów: 0,4 kg x 2 x 0,11 zł/kg = 0,088 zł Warszawa 2017 r. 31
32
Przykładowo wypełniony druk naliczenia opłaty za przeładunek paliw
33
Krajowa baza o emisjach gazów cieplarnianych KOBiZE
Na postawie art. 7 ust. 1 ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji, podmiot korzystający ze środowiska, którego działalność powoduje emisje, sporządza i wprowadza do Krajowej bazy o emisjach gazów cieplarnianych, w terminie do końca lutego każdego roku, raport dotyczący poprzedniego roku kalendarzowego. Krajowa baza prowadzona jest w postaci elektronicznej przez Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami (KOBiZE). 33 Warszawa 2017 r.
34
Krajowa baza o emisjach gazów cieplarnianych - raporty
W terminie do końca lutego każdego roku, podmiot sporządza i wprowadza do Krajowej bazy raport zawierający informacje o emisjach dotyczące roku poprzedniego – pierwszy raport dotyczył 2010 r. Szczegółowe informacje dotyczące sporządzania i przekazywania raportów do KOBIZE zawarte są na stronie internetowej - Infolinia systemu Krajowej bazy: tel (dostępny w dni robocze w godzinach 9: :00) fax: 34 Warszawa 2017 r.
35
Najczęściej popełniane błędy przy naliczaniu opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza
pomyłki w stosowanych stawkach opłat (często z poprzednich lat), błędy rachunkowe, brak naliczenia opłat za wszystkie substancje emitowane do powietrza w wyniku prowadzonej działalności, nieprawidłowo naliczane opłaty podwyższone np. naliczanie zwyżki za łączną opłatę za emisję zanieczyszczeń zamiast wyłącznie z instalacji funkcjonującej bez pozwolenia, 35 Warszawa 2017 r.
36
Najczęściej popełniane błędy przy naliczaniu opłat za wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza c.d.
brak podpisów osoby upoważnionej do reprezentowania podmiotu, brak bądź niepełna informacja dot. stanu formalno-prawnego np. dot. terminu obowiązywania pozwolenia, brak korelacji pomiędzy wielkością charakteryzującą dany proces, a wskaźnikami emisji, brak informacji dot. wszystkich obiektów, niewskazanie miejsca korzystania ze środowiska, itp. naliczanie opłat wyłącznie za źródła bądź zanieczyszczenia ujęte w pozwoleniu, przesyłanie całego kompletu załączników z rozporządzenia w sprawie wzorów wykazów zamiast wyłącznie wypełnionych tabel.2016r. 36 Warszawa 2017 r.
37
Korzystasz płacisz – płacisz korzystasz
Podmiot, który korzysta ze środowiska nalicza i wnosi opłaty. Wpływy z tytułu przedmiotowych opłat za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego redystrybuowane są na fundusze ochrony środowiska (NFOŚiGW oraz WFOŚiGW) oraz rachunki budżetów gmin i powiatów. Następnie z tych funduszy korzystają podmioty, bowiem środki pochodzące z opłat w formie np. dotacji, czy pożyczek wykorzystywane są do realizacji projektów środowiskowych tj. kolektory słoneczne, termomodernizacje budynków, pompy ciepła, modernizacje kotłowni, organizacja zbiórki odpadów, budowa oczyszczalni ścieków, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, itp. 37 Warszawa 2017 r.
38
Wpłaty opłat za korzystanie ze środowiska
Opłaty za korzystanie ze środowiska, w tym za przydzielone uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych, należy przekazywać na rachunek bankowy: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego ul. Jagiellońska 26, Warszawa Bank PEKAO S.A. I/O Warszawa 38 Warszawa 2017 r.
39
Sposoby składania wykazów
Wykazy wysyłamy za pośrednictwem portalu e-PUAP lub Elektronicznej Skrzynki Podawczej bądź drogą listowną na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie Departament Opłat Środowiskowych ul. Skoczylasa 4 03–469 Warszawa Zachęcamy do korzystania z aktywnych formularzy opłatowych, wzorów wykazów i sprawozdań oraz stawek opłat, które dostępne są na stronie internetowej w pkt. 6. Opłaty środowiskowe. 39 Warszawa 2017 r.
40
Przykład poprawnie wypełnionego przelewu z tytułu opłat środowiskowych
WZÓR 40 Warszawa 2017 r.
41
Koniec bloku dotyczącego emisji do powietrza
Dziękuję za uwagę 41 Warszawa 2017 r.
42
Opłaty za pobór wód Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi
42 Warszawa 2017 r.
43
Podstawy prawne Opłaty za pobór wód Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.) Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469, z późn. zm.), zwana dalej PW. 43 Warszawa 2017 r.
44
Termin składania wykazów i wnoszenia opłat
Do dnia 31 marca następnego roku – za poprzedni rok, począwszy od roku 2013, (system półroczny obowiązywał do II półrocza 2012 roku włącznie) za wyjątkiem: ścieków z obiektów stawowej gospodarki rybackiej, gdzie cyklem produkcyjnym jest okres od początku maja do końca kwietnia – wykazy w ciągu 1 miesiąca, a opłaty w ciągu 2 miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego Na adres Departamentu Opłat Środowiskowych Na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego 44 Warszawa 2017 r.
45
Opłaty za pobór wód Opłaty za pobór wód PODZIEMNYCH I POWIERZCHNIOWYCH
w zakresie szczególnego korzystania z wód. Korzystanie z wód polega na korzystaniu: powszechnym, zwykłym lub szczególnym. Powszechne korzystanie z wód - służy do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych, a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb. Zwykłe korzystanie z wód - służy zaspokojeniu potrzeb własnego gospodarstwa domowego oraz gospodarstwa rolnego. art. 34 i art. 36 PW 45 Warszawa 2017 r.
46
Szczególne korzystanie z wody
,,, Szczególnym korzystaniem z wód jest korzystanie wykraczające poza korzystanie powszechne lub zwykłe, w szczególności pobór oraz odprowadzanie wód powierzchniowych lub podziemnych, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi np.: korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej, pobór wody powierzchniowej lub podziemnej w ilości większej niż 5 m3 na dobę (osoby fizyczne), art. 36 ust. 3 i art. 37 PW 46 Warszawa 2017 r.
47
Zasady naliczania opłat za pobór wód
Wysokość opłat za pobór wód zależy od: rodzaju pobranej wody: powierzchniowa czy podziemna, ilości i jakości pobranej wody oraz jej przeznaczenia, części obszaru kraju. Opłata = ilość [m3] x współczynnik różnicujący x jednostkowa stawka opłaty [zł/m3] RRM w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska z 2015 r. poz. 1875 47 Warszawa 2017 r.
48
Zasady naliczania opłat za pobór wód podziemnych
Jednostkowe stawki opłat są zależne od przeznaczenia pobieranej wody podziemnej: zaopatrzenie ludności w wodę przeznaczoną do spożycia lub na cele socjalno-bytowe (0,068 zł/m3 za rok 2016) produkcja, w której woda wchodzi w skład lub bezpośredni kontakt z produktami żywnościowymi, farmaceutycznymi lub na cele konfekcjonowania (0,097 zł/m3 za rok 2016) inne cele (0,115 zł/m3 za rok 2016) 48 Warszawa 2017 r.
49
Zasady naliczania opłat za pobór wód powierzchniowych
Jednostkowe stawki opłat zależne są od przeznaczenia pobieranej wody powierzchniowej: zaopatrzenie ludności w wodę przeznaczoną do spożycia lub na cele socjalno-bytowe (0,04 zł/m3 za rok 2016) inne cele (0,057 zł/m3 za rok 2016) Najczęściej popełniane błędy: - stosowanie jednej stawki dla wody pobranej na różne cele, - stosowanie najwyższej stawki dla wody pobranej na potrzeby zakładu wodociągowego, podczas gdy tzw. „pobór wody inny” oznacza pobór na potrzeby własne stacji uzdatniania wody, płukanie filtrów, straty wody w sieci wodociągowej i ta ilość pobranej wody winna być rozdzielona proporcjonalne na poszczególne cele przeznaczenia pobranej wody (RMŚ w sprawie wzorów wykazów … z 2014 r. poz. 274). 49 Warszawa 2017 r.
50
Zasady naliczania opłat za pobór wód – współczynniki różnicujące i najczęściej popełniane błędy
Współczynniki różnicujące zależne są od: jakości ujmowanej wody określonej sposobem uzdatniania, które wykonuje podmiot korzystający ze środowiska, dokonujący poboru wód podziemnych lub powierzchniowych śródlądowych w celu uzyskania jej potrzebnej jakości obszaru kraju oraz dostępności zasobów wody. Najczęściej popełniane błędy: - ustalanie współczynnika w odniesieniu do jakości wody, a nie zastosowanej metody uzdatniania, - ustalanie współczynnika na podstawie skutków ubocznych zastosowanego procesu uzdatniania wody. 50 Warszawa 2017 r.
51
Zasady naliczania opłat za pobór wód – procesy uzdatniania
Jednostkowe stawki opłat mnoży się przez współczynniki różnicujące Jeżeli do uzdatniania wody stosuje się dwa lub więcej procesów uzdatniania, to przy ustalaniu opłaty przyjmuje się ten proces, przy którym współczynnik różnicujący jest najniższy RRM w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska z 2015 r. poz. 1875 51 Warszawa 2017 r.
52
Zwolnienia z opłat za pobór wód oraz wprowadzanie ścieków
Opłaty za pobór wód Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Zwolnienia z opłat za pobór wód oraz wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi dotyczą: prowadzenia działań ratowniczych, zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 2 POŚ poboru wód podziemnych i powierzchniowych, określonego w art. 294 POŚ wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, określonego w art. 296 POŚ kwot nieprzekraczających 800 zł / rok, zgodnie z art. 289 ust. 1 POŚ 52 Warszawa 2017 r.
53
Pozwolenie wodnoprawne
Pozwolenie wodnoprawne jest wymagane m.in. na: szczególne korzystanie z wód, tj. pobór wód podziemnych i powierzchniowych oraz wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi art. 122 PW wyjątek: pozwolenie wodnoprawne nie jest wymagane na pobór wód powierzchniowych lub podziemnych w ilości nieprzekraczającej 5 m3 na dobę. art. 124 PW 53 Warszawa 2017 r.
54
Opłaty podwyższone za pobór wód i odprowadzanie ścieków do środowiska
Opłaty podwyższone ponosi się za pobór wód i odprowadzanie ścieków do środowiska bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego: o 500% zgodnie z art. 276 ust. 1 i art. 292 pkt 2 Prawa ochrony środowiska. 54 Warszawa 2017 r.
55
Przykładowe naliczenie opłaty za pobór wód podziemnych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego
Zakład pracy, bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód, pobiera wodę podziemną z własnego ujęcia na potrzeby socjalno-bytowe, którą uzdatnia poprzez zastosowanie procesów dezynfekcji, odżelaziania i odmanganiania. Dane: ilość wody pobranej w roku 2016 – 2500 m³ cel zużycia – socjalno-bytowy sposób uzdatniania wody – dezynfekcja, odżelazianie i odmanganianie Opłata podwyższona: 2500 m³ x 0,068 zł/m³ * x 1 ** x 6 *** = 1 020,00 zł * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875), ** współczynnik różnicujący z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875), *** podwyższenie opłaty zgodnie z art. 276 ust. 1 i art. 292 pkt 2 POŚ. 55 Warszawa 2017 r.
56
Przykładowe naliczenie opłaty za pobór wód podziemnych z pozwoleniem wodnoprawnym
Przedsiębiorca ma podpisaną umowę z zakładem wodociągowym na dostawę wody na potrzeby pracownicze i produkcyjne swojej firmy, natomiast z własnej studni, zgodnie z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym na pobór wód, pobiera wodę podziemną na potrzeby myjni samochodowej i do podlewania trawników – wody tej nie uzdatnia. Dane: ilość wody pobranej w roku 2016 – 2000 m³ cel zużycia – mycie samochodów, podlewanie, sposób uzdatniania wody – brak Opłata podstawowa: 2000 m³ x 0,115 zł/m³ * x 2 ** = 460,00 zł * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). ** współczynnik różnicujący z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). 56 Warszawa 2017 r.
57
Za co opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, tj. za: wody zużyte na cele bytowe lub gospodarcze, ciekłe odchody zwierzęce, z wyjątkiem gnojówki i gnojowicy przeznaczonych do rolniczego wykorzystania w sposób i na zasadach określonych w przepisach o nawozach i nawożeniu, wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów, wody odciekowe ze składowisk odpadów, wykorzystane solanki, wody lecznicze i termalne, 57 Warszawa 2017 r.
58
Za co opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, c.d.
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, tj. za: wody pochodzące z odwodnienia zakładów górniczych, wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli: ryb łososiowatych ryb innych niż łososiowate i innych organizmów wodnych, o ile produkcja rozumiana jako średnioroczny przyrost masy tych ryb przekracza kg z 1 ha powierzchni użytkowej stawu w jednym roku danego cyklu produkcyjnego. 58 Warszawa 2017 r.
59
Wskaźniki zanieczyszczeń
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków bytowych, komunalnych lub przemysłowych ponosi się za substancje zawarte w ściekach, wyrażone czterema podstawowymi wskaźnikami zanieczyszczeń: BZT5, ChZTCr, suma chlorków i siarczanów, zawiesina ogólna, przy czym wysokość opłaty ustala się, biorąc pod uwagę wskaźnik, który powoduje opłatę najwyższą. art. 295 ust.1 POŚ Najczęściej popełniane błędy: - sumowanie opłat dla czterech podstawowych wskaźników: BZT5, ChZTCr, suma chlorków i siarczanów, zawiesina ogólna, pomimo że wysokość opłaty ustala się dla wskaźnika, powodującego opłatę najwyższą. 59 Warszawa 2017 r.
60
Opłaty za wprowadzanie ścieków przemysłowych lub komunalnych innych niż bytowe
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi W przypadku wprowadzania ścieków przemysłowych lub komunalnych innych niż bytowe, opłaty ponosi się również za inne substancje, stwierdzone w odprowadzanych ściekach, typu: fenole lotne, metale ciężkie czy substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, przy czym do opłaty ustalonej według wskaźnika, który spowodował opłatę najwyższą (z czterech podstawowych wskaźników) dolicza się opłatę za inne substancje zawarte w ściekach. nie dot. ścieków bytowych art. 295 ust. 2 POŚ 60 Warszawa 2017 r.
61
Rodzaje odprowadzanych ścieków
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Wysokość opłaty zależy od rodzaju odprowadzanych ścieków: ścieki bytowe - to ścieki z budynków mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego oraz użyteczności publicznej, powstające w wyniku ludzkiego metabolizmu oraz funkcjonowania gospodarstw domowych, ścieki komunalne - to ścieki bytowe lub mieszanina ścieków bytowych ze ściekami przemysłowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, odprowadzane urządzeniami służącymi do realizacji zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych, ścieki przemysłowe - to ścieki, niebędące ściekami bytowymi albo wodami opadowymi lub roztopowymi, powstałe w związku z prowadzoną przez zakład działalnością handlową, przemysłową, składową, transportową lub usługową. 61 Warszawa 2017 r.
62
Współczynniki różnicujące przypisane rodzajom odprowadzanych ścieków
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Współczynniki różnicujące przypisane rodzajom odprowadzanych ścieków: ścieki bytowe - 0,3 dla BZT5 i 0,4 dla ChZTCr ścieki komunalne z urządzeń kanalizacyjnych miast i wsi 0,4 dla BZT5 i 0,5 dla ChZTCr ścieki przemysłowe wprowadzane z urządzeń innych niż urządzenia kanalizacyjne miast i wsi - 1 dla BZT5 i ChZTCr ścieki inne niż wyżej wymienione 0,5 dla BZT5 i 0,7 dla ChZTCr RRM w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska z 2015 r. poz. 1875 62 62 Warszawa 2017 r.
63
Sposób naliczenia opłaty dla danego zanieczyszczeni
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Sposób naliczenia opłaty: ŁADUNEK zanieczyszczenia [kg] = ilość ścieków [m3] x wskaźnik zanieczyszczenia [mg/dm3] /1000 OPŁATA dla danego zanieczyszczenia = ładunek zanieczyszczenia [kg] x współczynnik różnicujący x jednostkowa stawka opłaty [zł/kg] RRM w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska z 2015 r. poz. 1875 63 Warszawa 2017 r.
64
Przykład naliczenia opłaty za ścieki z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym
Zakład pracy odprowadza oczyszczone ścieki socjalno-bytowe do rowu, zgodnie z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym na wprowadzanie ścieków do ziemi. Dane: ilość odprowadzonych ścieków w roku 2016 – 2000 m³ rodzaj ścieków – socjalno-bytowe Wskaźniki zanieczyszczeń: BZT5 – 15 mg/dm³ ChZTCr – 60 mg/dm³ zawiesina ogólna – 30 mg/dm³ 64 Warszawa 2017 r.
65
Przykład naliczenia opłaty za ścieki z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym, c.d.
Przykład 1. c.d. Ilość substancji (ładunki brutto) w ściekach: BZT m³ x 15 mg/dm³ / 1000 = 30 kg ChZTCr m³ x 60 mg/dm³ / 1000 = 120 kg zawiesina ogólna m³ x 30 mg/dm³ / 1000 = 60 kg Obliczenia poszczególnych opłat: Opłata BZT5 = kg x 4,28 zł/kg * x 0,3 ** = 38,52 zł Opłata ChZTCr = 120 kg x 1,71 zł/kg * x 0,4 ** = 82,08 zł Opłata zawiesina ogólna = 60 kg x 0,52 zł/kg * = 31,20 zł Opłata wynosi 82,08 zł *** * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). ** współczynnik różnicujący z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875), *** zgodnie z art. 295 ust. 1 POŚ. 65 Warszawa 2017 r.
66
Przykład naliczenia opłaty za ścieki bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego
Przedsiębiorca odprowadza ścieki przemysłowe do rzeki Wisły, nie posiadając pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód. Dane: ilość odprowadzonych ścieków w roku 2016 – 1000 m³ rodzaj ścieków – przemysłowe Wskaźniki zanieczyszczeń: BZT5 – 20 mg/dm³ ChZTCr – 80 mg/dm³ zawiesina ogólna – 40 mg/dm³ ołów – 0,02 mg/dm³ 66 Warszawa 2017 r.
67
Przykład naliczenia opłaty za ścieki bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego, c.d.
Przykład 2. c.d. Ilość substancji (ładunki brutto) w ściekach: BZT m³ x 20 mg/dm³ / 1000 = 20 kg ChZTCr m³ x 80 mg/dm³ / 1000 = 80 kg zawiesina ogólna m³ x 40 mg/dm³ / 1000 = 40 kg ołów m³ x 0,02 mg/dm³ / 1000 = 0,02 kg Obliczenia poszczególnych opłat: Opłata BZT = 20 kg x 4,28 zł/kg * x 6 ** = 513,60 zł Opłata ChZTCr = 80 kg x 1,71 zł/kg * x 6 ** = 820,80 zł Opłata zawiesina ogólna = 40 kg x 0,52 zł/kg * x 6 ** = 124,80 zł Opłata ołów = 0,02 kg x 124,56 zł/kg * x 6 ** = 14,95 zł Opłata podwyższona wynosi 835,75 zł *** * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875), ** zgodnie z art. 276 ust. 1 i art. 292 pkt 2 POŚ, *** zgodnie z art. 295 ust. 1 i ust. 2 POŚ. 67 Warszawa 2017 r.
68
Opłaty za wprowadzanie do wód lub do ziemi wód opadowych lub roztopowych
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Opłaty ponosi się za wprowadzanie do wód lub do ziemi - wód opadowych lub roztopowych z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, ujętych w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, z wyjątkiem kanalizacji ogólnospławnej (opłata ryczałtowa za 1 m2 powierzchni – stawka zł/m2/rok) Najczęściej popełniane błędy: - naliczanie opłaty rocznej dla zaległych okresów półrocznych, - naliczanie opłaty za wprowadzanie wód opadowych do kanalizacji miejskiej, - naliczanie opłaty przez poszczególne podmioty, korzystające z jednego systemu kanalizacji deszczowej, zamiast przez zakład główny wskazany w pozwoleniu wodnoprawnym, zgodnie z art.130 PW. 68 Warszawa 2017 r.
69
Przykład naliczenia opłaty za wody opadowe bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego
Na terenie zakładu pracy znajduje się 1000 m² powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, z której kanalizacją deszczową odprowadzane są wody opadowe do rzeki Wisły, bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego. Z powierzchni utwardzonych zakładu wyszczególniono 300 m² terenów przemysłowych i 700 m² powierzchni dróg i parkingów. Opłata podwyższona za rok 2016 (300 m² x 0,29 zł/m² * m² x 0,057 zł/m² *) x 6 ** = 761,40 zł * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875), ** zgodnie z art. 276 ust. 1 i art. 292 pkt 2 POŚ. 69 Warszawa 2017 r.
70
Przykład naliczenia opłaty za wody opadowe z wymaganym pozwoleniem wodnoprawnym
Spółdzielnia mieszkaniowa posiada 400 m² dróg i parkingów o nawierzchni szczelnej, z których kanalizacją deszczową do ziemi odprowadzane są wody opadowe i roztopowe, zgodnie z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym. Opłata za rok 2016 400 m² x 0,057 zł/m² * = 22,80 zł * jednostkowa stawka opłaty z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 października 2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. poz. 1875). 70 Warszawa 2017 r.
71
Opłaty za pozostałe rodzaje wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
Opłaty za wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Opłaty ponosi się również za wprowadzanie do wód lub do ziemi: wód chłodniczych o temp. > 26 oC (opłata ryczałtowa za 1000 m3 wód chłodniczych); wód zasolonych przy wskaźniku suma jonów chlorków i siarczanów > 500 mg/l (opłata ryczałtowa wyłącznie za sumę jonów chlorków i siarczanów); ścieków z obiektów stawowej gospodarki rybackiej (za wyjątkiem przypadków określonych w art. 296 pkt 4 i 5 POŚ). WAŻNE ! Wysokość stawki opłaty za wprowadzanie ścieków do jezior ustala się jako iloczyn liczby 2 i jednostkowych stawek opłat określonych dla ścieków, wód chłodniczych, wód opadowych lub roztopowych oraz wód wykorzystanych pochodzących z chowu lub hodowli ryb lub innych organizmów wodnych. RRM w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska z 2015 r. poz 71 Warszawa 2017 r.
72
Koniec bloku dotyczącego wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi
Dziękuję za uwagę 72 Warszawa 2017 r.
73
Opłata za składowanie odpadów
73 Warszawa 2017 r.
74
Podstawy prawne dotyczące opłat za składowanie odpadów
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r., poz. 672, z późn. zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r., poz. 1987, z późn. zm.) 74 Warszawa 2017 r.
75
Zakres tematyczny w części szkolenia dotyczącej odpadów
Odpady Podmioty obowiązane do ponoszenia opłaty za składowanie odpadów Rodzaje opłat za składowanie odpadów Opłata zwykła (podstawowa) Opłata podwyższona Zasady naliczania opłat 75 Warszawa 2017 r.
76
Kto ponosi opłaty Kto ponosi opłaty
Posiadacz odpadów w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach (tzn. właściciel, zarządzający składowiskiem odpadów). W przypadku składowania odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym lub magazynowania ich bez stosownej decyzji, podmiotem korzystającym ze środowiska, obowiązanym do ponoszenia opłat może być każdy posiadacz odpadów, który dopuszcza się naruszenia. 76 Warszawa 2017 r.
77
Opłata zwykła (podstawowa)
Rodzaje opłat Opłata zwykła (podstawowa) Jest to opłata za składowanie odpadów, której wysokość zależy od ilości, rodzaju składowanych odpadów i jednostkowej stawki opłaty dla danego rodzaju odpadu. 77 Warszawa 2017 r.
78
Opłata podwyższona Rodzaje opłat Opłata podwyższona
Zależy od ilości składowanych (magazynowanych) odpadów, czasu ich składowania, współczynników wymienionych w art. 293 POŚ i jednostkowej stawki opłaty dla danego rodzaju odpadów. 3. Zgodnie z art. 293 ust. 7 Poś opłatę podwyższoną ponosi się niezależnie od opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku. 78 Warszawa 2017 r.
79
Opłaty podwyższone za składowanie odpadów
składowanie odpadów bez uzyskania decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą dobę składowania; magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania traktuje się jako składowanie odpadów bez wymaganej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów; składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 0,7 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą tonę odpadów i za każdą dobę składowania. Art. 293 Poś 79 Warszawa 2017 r.
80
Opłaty podwyższone za składowanie odpadów, c.d.
W przypadku pozbycia się odpadów: nad brzegami zbiorników wodnych, w szczególności w strefach ochronnych ujęć wód i na terenach wypływu wód z warstw wodonośnych; na terenach parków narodowych i rezerwatów przyrody; na terenach leśnych albo uzdrowiskowych lub na terenach rekreacyjno-wypoczynkowych; podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 1,0 jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku za każdą tonę odpadów i za każdą dobę składowania. Art. 293 Poś 80 Warszawa 2017 r.
81
Schemat naliczania opłaty za składowanie odpadów
Zasady naliczania opłat Schemat naliczania opłaty za składowanie odpadów: Op = M • S gdzie: Op – należna opłata M – masa odpadów (wyrażona w tonach) umieszczonych na składowisku S – jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie 1 tony danego odpadu na składowisku 81 Warszawa 2017 r.
82
Przykład naliczenia opłaty za składowanie odpadów
W 2016 r. składowisko przyjęło do składowania 100 ton niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Stawka za składowanie na składowisku 1 tony tego odpadu wynosi 120,76 zł. Opłata jaką należy w tym przypadku wnieść na rachunek redystrybucyjny Urzędu Marszałkowskiego będzie wynosiła 100 ton • 120,76 zł/tonę = zł 82 Warszawa 2017 r.
83
Przykładowo wypełniony druk do naliczenia opłaty za składowanie odpadów
83
84
Schemat naliczania opłaty podwyższonej
Zasady naliczania opłat Schemat naliczania opłaty podwyższonej OP = S • W • M • D gdzie: Op – należna opłata S – jednostkowa stawka opłaty za umieszczenie 1 tony danego odpadu na składowisku W – współczynnik przeliczeniowy M – masa odpadu umieszczonego na składowisku w danym dniu/dobie (wyrażona w tonach) D – ilość dób składowania odpadu bez zezwolenia 84 Warszawa 2017 r.
85
Przykład naliczenia opłaty podwyższonej za składowanie odpadów
W 2016 r. na składowisko odpadów nie posiadające decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska odpadów przyjęto 100 ton niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Odpady zostały umieszczone na składowisku 2 stycznia 2016 r. Opłata podwyższona jaką należy wnieść w tym przypadku będzie wynosiła: 120,76 zł/tonę • 0,05 • 100 ton • 364 dni = ,20 zł 85 Warszawa 2017 r.
86
Przykładowo wypełniony druk do naliczenia opłaty podwyższonej za składowanie odpadów
86
87
Przykład W 2016 r. posiadacz odpadów przekazał 53 Mg (tony) odpadów ziemi o kodzie kolejnemu posiadaczowi, który umieścił odpady w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym. Odpady były dowożone w trzech terminach: r. – 30 ton r. – 18 ton r. – 5 ton Opłata podwyższona jaką należy wnieść w tym przypadku będzie wynosiła: 12,67 zł/tonę • 0,7 • 30 ton • 64 dni = ,48 zł 12,67 zł/tonę • 0,7 • 18 ton • 32 dni = ,54 zł 12,67 zł/tonę • 0,7 • 5 ton • 15 dni = 665,18 zł Łączna opłata podwyższona = ,20 zł 87 Warszawa 2017 r.
88
Przykładowo wypełniony druk do naliczenia opłaty podwyższonej za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym 88
89
Zasady składowania odpadów na składowisku
Zgodnie z ustawą o odpadach, odpady na składowisku powinny być składowane w sposób selektywny. Jeżeli składowane (lub magazynowane) odpady ulegają zmieszaniu, za podstawę opłaty za korzystanie ze środowiska przyjmuje się rodzaj odpadu, za który jednostkowa stawka opłaty jest najwyższa (art. 280 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska) Zasady składowania odpadów na składowisku 89 Warszawa 2017 r.
90
Telefony kontaktowe Kontakt w zakresie: Warszawa 2017 r.
opłat za emisję (22) opłat za pobór wody i ścieki (22) opłat za składowanie odpadów (22) Telefony kontaktowe 90 Warszawa 2017 r. Warszawa 2017 r.
91
Dziękuję za uwagę Dziękuję za uwagę 91 Warszawa 2017 r.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.