Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSzymon Osiński Został zmieniony 8 lat temu
1
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział Transportu NORMALIZACJA SYSTEMÓW ALARMOWYCH ŹRÓDŁEM WIEDZY UMIEJĘTMOŚCI I KOMPETENCJI ZAWODOWYCH I KOMPETENCJI ZAWODOWYCH „Normalizacja w szkole” „Normalizacja w szkole” Warszawa 12 marca 2014 Warszawa 12 marca 2014 Andrzej Ryczer
2
2 Cel prezentacji Cel prezentacji Normy są źródłem wiedzy, umiejętności i kompetencji w procesie nauczania w szkołach zawodowych i ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego. Jakie podstawowe informacje dotyczące normalizacji systemów alarmowych można wykorzystać w kształceniu w obszarze zawodów elektryczno-elektronicznych i teleinformatycznych? Przykłady wykorzystania norm z zakresu kompatybilności elektromagnetycznej, wymagań środowiskowych i nadzoru telewizyjnego CCTV.
3
3 Agenda 1.Europejskie Ramy Kwalifikacji 2.Efekty kształcenia w szkole zawodowej – poziom 4. 3.Wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie normalizacji systemów alarmowych 4.Kilka przykładów 5.Korzyści z normalizacji w szkole – rynek pracy 6.Wnioski – metodyka wykorzystania normalizacji w szkole
4
4 Europejskie Ramy Kwalifikacji ERK - efekty uczenia Efekt uczenia się w Europejskich Ramach Kwalifikacji: co uczący się wie (wiedza), co uczący się umie (umiejętności), co potrafi wykonać (kompetencje). Rezultaty uczenia się
5
5 Cel wprowadzenia ERK / KRK Integracja i koordynacja krajowych podsystemów kwalifikacji oraz poprawa przejrzystości, dostępności, rozwoju i jakości kwalifikacji w odniesieniu do rynku pracy i społeczeństwa obywatelskiego
6
6 KRK (ERK) Normalizacja w szkole Efekty Kształcenia Poziom 4 Wiedza NORMALIZACJA Normy systemy w szkole alarmowe Umiejętności Kompetencje Krajowe Ramy Kwalifikacji KRK Norma – dokument hermetyczny i trudno dostępny, a w szkole i później na rynku pracy ??? Rynek pracy
7
7 Szkoła 2 stopnia (secondary school) Efekt uczenia się - poziom 4 Wiedza: faktograficzna i teoretyczna w szerszym kontekście danej dziedziny pracy lub nauki Umiejętności: myślenie logiczne, intuicyjne i kreatywne oraz praktyczne obejmujące sprawność korzystania z metod, materiałów, narzędzi i instrumentów – potrzebne do generowania rozwiązań określonych problemów w danej dziedzinie pracy lub nauki Kompetencje: samodzielne organizowanie się w ramach wytycznych dotyczących pracy lub nauki, zazwyczaj przewidywalnych, ale podlegających zmianom; nadzorowanie rutynowej pracy innych, ponoszenie pewnej odpowiedzialności za ocenę i doskonalenie działań związanych z pracą lub nauką
8
8 Poziom 4 – secondary schools – szkoły zawodowe
9
9 Szkoły zawodowe – poziom 4
10
10 Rezultaty uczenia się normalizacji w szkole zawodowej co uczący się wie (wiedza normalizacyjna), co uczący się umie (umiejętności normalizacyjne), potrafi wykonać (kompetencje normalizacyjne).
11
11 Wiedza normalizacyjna – systemy alarmowe Normy Systemy Alarmowe – idealnym, jedynym i aktualnym źródłem wiedzy – nie tylko normalizacyjnej (brak podręczników) Efekt przyswajania informacji przez uczenie się. Uczeń zna zbiór faktów, zasad, teorii i praktyk z dziedziny normalizacji systemów alarmowych: terminologia, wymagania dotyczące systemów alarmowych, wymagania dotyczące części składowych, warunki środowiskowe, zasady stosowania.
12
12 Umiejętności normalizacyjne – systemy alarmowe „Zasady stosowania” w systemach alarmowych dają: umiejętności wysoce logiczne i kreatywne, umiejętności praktyczne, pośrednio informację jak korzystać z innych norm !!!!! informacje o stosowaniu materiałów/urządzeń. Uczeń umie stosować wiedzę normalizacyjną w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
13
13 Kompetencje – systemy alarmowe Uczeń ma udowodnione kompetencje (zdane egzaminy…) i jest zdolny do stosowania systemów alarmowych. Odpowiedzialny – kompetentny technik: samodzielnie stosuje normy systemy alarmowe, zarządza systemami i nadzoruje na podstawie norm, analizuje i rozwija osiągnięcia pracy własnej oraz innych osób.
14
14 Czynniki wpływające na proces i efekty kształcenia
15
15 Kilka przykładów
16
16 Środowisko pracy systemów alarmowych – niezbędne wymagania podstawowe !!!! PN-EN 50130-5:2002 Systemy alarmowe - Część 5: Próby środowiskowe PN-EN 50130- 4:2002/A1:1998/A2:2002 Systemy alarmowe - Część 4: Kompatybilność elektromagnetyczna - Norma dla grupy wyrobów: Wymagania dotyczące odporności urządzeń systemów alarmowych pożarowych, włamaniowych i osobistych Norma zharmonizowana z Dyrektywą EMC 89/336/EEC Oznakowanie CE – zasadnicze wymagania PN- IEC 529 – „Kod IP” PN-EN 50102 – „Kod IK”
17
17 Kod IP ???
18
18 Kod IK
19
19 Kompatybilność elektromagnetyczna ???
20
20 EN 50132-7:2012 – cele obserwacji CCTV - dobór obiektywów – funkcjonalność systemu kontrola tłumu 5% detekcja intruza 10% obserwacja 25% rozpoznanie 50% identyfikacja 100% inspekcja 400%
21
21 Korzyści z normalizacji (systemów alarmowych) dla uczniów i nauczycieli zawodu – wymagania rynku pracy Konkurencyjność szkoły (niż !!!) Innowacyjność (Mistrz Techniki Alarmowej) Rynek pracy - rozwijająca się branżą security Dostępność nowej wiedzy - ważniejsze normy w języku polskim (brak podręczników) Aktualność – nowe zasady i praktyki Kompetencyjność – sprawdzone praktyki
22
22 Metodyka wykorzystania normalizacji w szkole Ustawa o normalizacji (tak, tak, tak – prawo w szkole !!!) Układ i budowa typowej normy „Przeskoczenie hermetyczności” Normalizacja – bezpieczeństwo sprzętu sportowego Korzyści nie tylko dla wykonawcy, również szczególonie dla inwestora Dostęp do norm - PKN
23
23 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ andrzejryczer@poczta.onet.pl andrzejryczer@poczta.onet.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.