EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej (w okresie ) dotyczyły następujących wymagań: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej (wymaganie 3). Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, uwzględniając ich indywidualną sytuację (wymaganie 6). Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych (wymaganie 11).
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty (w okresie ) dotyczyły następującego wymagania: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się (wymaganie 2).
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ PODSTAWOWYCH A B C D E Zestawienie poziomów spełniania wymagań
Zestawienie poziomów spełniania wymagań – szkoły podstawowe lipiec 2014 Poziom Wymagania wobec szkół podstawowych Razem A B C D E
wnioski lipiec Analizy wyników egzaminów zewnętrznych w małym stopniu wpływają na efekty kształcenia. 2.Nauczyciele angażują się w ewaluację, ale czasami wielość i ogólnikowość wniosków z nadzoru nie pozwala na ukierunkowanie dalszej pracy; 3.Wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się jest ograniczony; 4.Spośród umiejętności kluczowych, w najmniejszym stopniu kształtowane są umiejętności matematyczne i myślenia naukowego.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI MOCNE STRONY Uczniowie szkół podstawowych dzięki rzetelnej realizacji podstawy programowej mogą kontynuować edukację na dalszych etapach kształcenia. Udział uczniów w wielu różnorodnych projektach edukacyjnych pozwala na poszerzenie ich horyzontów poznawczych, interpersonalnych i społecznych. Dzięki właściwej organizacji pracy szkół w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniowie uzyskują wsparcie stosowne do potrzeb edukacyjnych i możliwości rozwojowych. Szkoły organizują liczne i bardzo różnorodne zajęcia pozalekcyjne odpowiadające potrzebom i zainteresowaniom uczniów.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI SŁABE STRONY Brak wykorzystania badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz niski poziom analiz osiągnięć uczniów nie pozwala na pozytywne zmiany w strategii i sposobach kształcenia. Brak wykorzystywania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym (logicznym) nie sprzyja podnoszeniu osiągnieć uczniów w tym zakresie. Szkoły powszechnie prowadzą analizy wyników sprawdzianu, lecz nie oceniają skuteczności podejmowanych rozwiązań dydaktyczno-metodycznych nauczycieli, co przekłada się na brak wzrostu efektów kształcenia. Metodologia prowadzenia ewaluacji wewnętrznej nie gwarantuje jej użyteczności. Szkoły nie tworzą sytuacji, które pozwalałyby na wpływanie uczniów na organizację i realizację procesów edukacyjnych oraz umożliwiałyby wzajemne uczenie się, szkoły nie kierunkują swojego kształcenia na budowanie w uczniach odpowiedzialności za własny rozwój.