KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARUNKI PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
w edukacji przedszkolnej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Wystąpienia publiczne.
Jak pracować efektywnie z dzieckiem?
Kompetencje komunikacyjne
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Zdrowe relacje międzyludzkie
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
INSTRUKCJA NA UDANE MAŁŻEŃSTWO.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Strategie rozwiązywania konfliktów
Umiejętności interpersonalne w kontaktach z rodzicami
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Praca w zespole.
Aleksandra Kiełbania I G
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Podstawowe umiejętności pomagania
Przyjaciel najcenniejszy dar
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA „Język ludzkiego ciała to najstarszy, najbardziej wiarygodny i uniwersalny język na świecie”

Komunikując się ze sobą, ludzie osiągają wzajemne zrozumienie, uczą się lubić siebie, wpływać na siebie, budować zaufanie, dowiadują się czegoś o sobie samych i o tym, jak inni ich widzą.

Z komunikacją mamy do czynienia, kiedy ktoś wysyła jakiś przekaz ze świadomym zamiarem wywołania odpowiedzi. Tego kto wysyła informację będziemy nazywać nadawcą, a adresata przekazu - odbiorcą. ODBIORCA NADAWCA

Informację można przekazać za pomocą sygnału niewerbalnego werbalnego lub

Komunikacja werbalna Słowo mówione Słowo pisane Komunikacja werbalna

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA MOŻE WYRAŻAĆ SIĘ POPRZEZ Odległość w jakiej stajemy od kogoś Gesty Nasz wygląd: Twarz, włosy, ciało, Odzież i jej kolor, Męskość, Kobiecość Ton głosu Wzdychanie, Płacz, Marszczenie brwi, Uśmiechanie się, Błaznowanie Nasze otoczenie: dom, pracę, samochód, rodzinę, przyjaciół Sposób w jaki: siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo Sposób w jaki tworzymy otoczenie fizyczne, w którym pracujemy i mieszkamy

Środek przekazywania informacji to kanały związane z naszymi zmysłami: wizualny – wzrok kinestetyczny – dotyk werbalny – słuch smakowy – smak węchowy - zapach

Skuteczna komunikacja zachodzi między dwiema osobami- wtedy, kiedy odbiorca rozumie sytuację tak, jak zamierzał nadawca.

Antropolog Albert Mehrabian odkrył, że w procesie komunikacji interpersonalnej 7% - informacji przekazują słowa, 38% - brzmienie głosu 55% - zachowania niewerbalne.

Dobra komunikacja sprzyja dobrym relacjom. Nie ma w niej: oceniania, osądzania, czy bezpodstawnego krytykowania drugiego człowieka. Każdy ma prawo odczuwać i mówić o swoich emocjach, wyrażać własne zdanie i ma prawo zostać wysłuchany.

Podstawowym celem aktywnego słuchania jest zrozumienie funkcjonowania innego człowieka poprzez empatię.

,,Empatia oznacza zdolność wczuwania się w niepowtarzalny świat rozmówcy. Jest umiejętnością jakby wejścia do wnętrza drugiego człowieka i spojrzenia na życie i wydarzenia z jego perspektywy- z perspektywy jego specyficznej historii, osobowości, potrzeb i sytuacji, w jakiej się on obecnie znajduje”. ( M. Dziewiecki: Kochać i wymagać)

Na obraz aktywnego słuchania składają się następujące zachowania, cechy i umiejętności: Odzwierciedlanie uczuć odnajdywanie i wypowiadanie właściwych słów, które adekwatnie nazywają emocje, przeżywane przez rozmówcę. Dzięki temu rozmówca upewnia się, że został wysłuchany i zrozumiany. Zachęca to rozmówców do pozostania w kontakcie. Parafrazowanie polega na wyrażaniu za pomocą własnych słów tego, co powiedział ktoś inny. Celem parafrazy jest sprawdzenie, czy usłyszany tekst został właściwie zrozumiany przez odbiorcę komunikatu.

Asertywność zachowanie pomagające w konkretnym i zdecydowanym komunikowaniu potrzeb, chęci i uczuć innym ludziom, bez naruszania w jakikolwiek sposób ich praw. Jest to alternatywa zachowania agresywnego, manipulacyjnego i biernego. Klaryfikacja empatyczne zastopowanie, uporządkowanie, skupienie się na najważniejszym.

W sytuacjach konfliktowych trudno jest zapanować nad emocjami W sytuacjach konfliktowych trudno jest zapanować nad emocjami. Często w trakcie kłótni padają słowa "bo Ty zawsze", "bo Ty nigdy".... Możesz to zmienić ucząc się jednej z najważniejszych metod komunikacyjnych – posługiwanie się komunikatem JA. 

Komunikat typu ,,ja” Komunikat typu ,,ja” polega na tym, że mówimy o swoich uczuciach (potrzebach) wywołanych zachowaniem drugiej osoby, biorąc jednocześnie odpowiedzialność za te uczucia. Ważne jest, abyśmy mówili rzeczywiście o swoich odczuciach, bez obwiniania i oceniania innych. Najistotniejsza w komunikatach typu ,,ja” jest świadomość, że informujemy, jaki skutek wywiera na nas określone zachowanie i jak wpływa na nasze uczucia. Komunikat typu ,,ja” jest takim sposobem udzielenia informacji zwrotnej, który pozwala nam wyrazić swoje myśli, uczucia, oczekiwania w takiej formie, która nie obraża i szanuje osobę, do której mówimy.

Komunikat typu ,, ja” można przedstawić za pomocą następującego schematu: co ja czuję… (mogę poinformować o swoich uczuciach, myślach, oczekiwaniach), kiedy ty…( obiektywny opis wydarzeń lub faktów), co to dla mnie znaczy , co powoduje… Przykład: ,,Przeszkadza mi, kiedy spóźniasz się po raz kolejny pół godziny, co dezorganizuje moje zaplanowane obowiązki i mnie złości”.

jest kluczem pozytywnego komunikowania się Komunikat typu ,,ja” jest  kluczem pozytywnego komunikowania się Komunikat typu ,,ja” mówi jedynie coś o mnie, o moich reakcjach i moich odczuciach. Wypowiedź przekazana w formie komunikat typu ,,ja” nie wartościuje, nie zawiera zarzutów i nie uogólnia. Podczas procesu porozumiewania się stosujemy komunikaty typu ,,ja”, które, są raczej prośbą o pomoc i zachętą do współpracy. Tego rodzaju odezwa wywołuje dużo lepszy skutek, niż żądanie, groźba, wykład, pouczanie, wypowiedziane na dodatek podniesionym głosem, z pretensją i nie przyjemną miną czy gestykulacją, a my przez to stajemy się cenniejszymi partnerami do rozmowy i inni czują się lepiej w naszym towarzystwie.

Komunikat typu ,,ty” Komunikat typu ,,ty” zawiera zgeneralizowaną ocenę partnera bez wskazania na konkretne zachowanie, które jest jej podstawą. Komunikaty ,,ty” zmuszają rozmówcę najczęściej do zajęcia postawy obronnej. Adresat komunikatu ,,ty” odczuwa intencję dokuczenia, ma okazję poczuć się winnym, skrytykowanym, poniżonym itp. Informacje przekazane w formie komunikatu typu ,,ty” utrudniają porozumiewanie się.

Komunikacja w Rodzinie

na kształtowanie się osobowości dziecka. Kontakty między rodzicami, ich stosunek do siebie, wywierają istotny wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka. Prawidłowa więź, jaką dziecko nawiązuje z rodzicami, będzie wzorem dla kształtowania się jego późniejszych odniesień interpersonalnych – indywidualnych i społecznych. Ponieważ komunikacja kształtuje charakter wzajemnych relacji, uważa się ją za najważniejszy czynnik w interakcjach międzyosobowych w rodzinie.   „Człowiek potrzebuje gniazda utkanego z ciepła i serdeczności, gniazda utkanego z wiary, nadziei i miłości. Dopiero te więzi łącząc osoby, czynią rodzinę realną rodziną” J.P. II

W rodzinie oprócz wzajemnego zaufania i poprawnych relacji między jej poszczególnymi członkami ważna jest również jakość porozumiewania się ze sobą.  Komunikacja rodzinna powinna być przede wszystkim dwustronna – ma to być dialog, a nie monolog, na (w miarę) równych prawach. Rozmówcom należy okazywać szacunek, respektować ich zdanie, pozwalać na swobodne wypowiadanie się. 

Zasady dobrej komunikacji z dzieckiem: zwróć uwagę na język ciała dziecka i dostosuj do niego swoje zachowanie, podążaj tropem myśli dziecka i staraj się zrozumieć jego punkt widzenia, pozwól mu dokończyć myśl, słuchaj uważnie bez przerywania, nie pozuj na osobę bez wad – napomknij o swoich wadach i potknięciach, nie staraj się być dowcipny kosztem dziecka, ani tym bardziej nie sil się na złośliwość, nie domyślaj się jego motywów, nigdy nie poniżaj i nie upokarzaj, nie zmuszaj do przyznawania Ci racji,

mów wprost, nie kręć, nie „owijaj w bawełnę”, mów w 1. osobie, w języku JA używaj raczej opisowych, niż oceniających sformułowań, unikaj niedoceniania, podkreślaj kompetencje dziecka, szczerze chwal wszystko, co się da pochwalić, mów o konkretnych zachowaniach dziecka, które Ci przeszkadzają, a nie o nim w ogóle, unikaj przesady. .

Pamiętaj, że dobra komunikacja to proces dwustronny (współdziałanie) Pamiętaj, że dobra komunikacja to proces dwustronny (współdziałanie). Nie utrudniaj dziecku kontaktu ze sobą, ale mu w tym pomóż. Jeżeli rozmowa ma odnieść pozytywny skutek, pozytywne emocje dziecka muszą przeważać nad negatywnymi, - rozmowa powinna zakończyć się jakimś miłym akcentem.

POWODZENIA !!! Maria Wilkowska