Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI"— Zapis prezentacji:

1 KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
To naturalna właściwość czł. Każdemu zdarzyło się zostać błędnie zrozumianym. Prawdopodobnie nasza mowa ciała, ton głosu, gestykulacja. Praca nad jej doskonaleniem może sprawić, że proces komunikacji będzie przebiegał prawidłowo, co ma znaczenie w kontaktach z pracodawcą.

2 NADAWCA + ODBIORCA = KOMUNIKAT
To najprostszy schemat rozmowy.

3 KOMUNIKACJA WERBALNA: słowo mówione słowo pisane NIEWERBALNA:
postawa ciała dystans fizyczny, dotyk kontakt wzrokowy gestykulacja ton i tempo głosu emocje wygląd zewnętrzny Verbum-słowo

4 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
POSTAWA CIAŁA: otwarta (brak napięcia, dobry nastrój, pozytywne nastawienie) zamknięta (stres, niepewność, zdenerwowanie, dystans) Nogi i ręce nieskrzyżowane, tułów wyprostowany, głowa uniesiona; siedzą skuleni, skrzyżowani, głowa schowana w ramiona

5 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
DYSTANS FIZYCZNY: strefa intymna (0-44 cm) strefa osobista ( cm) strefa społeczna ( cm) strefa publiczna (od 360 cm) DOTYKOWCY - NIEDOTYKOWCY Dotykowcy dotykają nas i naszych rzeczy, poznać po uścisku dłoni, przytrzymują. Niedot. -uścisk na odległość, nie można pocieszać ich uściskami.

6 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KONTAKT WZROKOWY: mniej niż 30% czasu – nic nas nie interesuje 30% - 60% czasu – temat, przedmiot powyżej 60% - osoba WZROK KU GÓRZE - MYŚLIMY „OBRAZAMI” WZROK KU DOŁOWI – MYŚLIMY „UCZUCIAMI” WZROK „W POZIOMIE” – MYŚLIMY „DŹWIĘKAMI Agresja, lub trudna rozmowa-łuk brwiowy; emocje pozytywne lub strach – źrenice szerokie; negatywne – wąskie, PRAWDOMÓWNOŚCI OCENA

7 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
TON I TEMPO GŁOSU: gł. niski, tempo powolne – osoba przygnębiona, smutna gł. podwyższony, tempo nierówne – osoba podenerwowana, przestraszona gł. wysoki, tempo szybkie, przejęzyczenia – osoba rozzłoszczona

8 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
GESTYKULACJA: świadoma (klaskanie, potakiwanie, ręka w górze) nieświadoma (przecieranie okularów, podbródek, ręce „w trójkąt”, trzymanie marynarki, drapanie się po głowie, zabawa włosami, wciąganie brzucha, dotykanie nosa lub ucha, zakrywanie ust, palec na policzku, żucie gumy) GESTY MOGĄ MIEĆ INNE ZNACZENIE W RÓŻNYCH KULTURACH Ręce, marynara-dominacja, głowa-niepokój, nos, ucho-nieszczere intencje, usta-kłamstwo (dz), obawa przed odp. (d), policzek-negatywna ocena

9 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY: wzrost - pierwszy kontakt twarz - oczy, włosy, żuchwa, dłonie koloryt skóry ubiór - fason i kolor; typ obuwia Oczy i włosy jasne-szczerość, niewinność, wiarygodność, bardziej atrakcyjne seksualnie osoby o ciemnych oczach i włosach

10 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOLORYSTYKA UBRAŃ: czerń – skupia uwagę, kolor dominacji, kolor buntu, wskazany do prowadzenia grupy; trzeba go łączyć biel – rozprasza, może wzbudzać niepokój ; trzeba go łączyć szarości – „nie ma mnie!”; kolory depresji czerwień - pobudza do działania, kolor energii niebieski – szczerość, zaufanie, hamuje apetyt Czerwień pobudza pozytywnie i negat. 3 poziomy-psych, fiz, duchowym

11 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOLORYSTYKA UBRAŃ: zieleń - równowaga na trzech poziomach brąz - stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa róż - kobiecość, delikatność, subtelność żółć - radość życia, pobudza pozytywnie pomarańcz – nastrój, seksualność, zmysłowość, pobudza apetyt fiolet – natchnienie, modlitwa, medytacja

12 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOLORYSTYKA UBRAŃ POZYTYWNE SKOJARZENIA: brąz + odcienie niebieskiego brąz + odcienie zielonego brąz + pudrowy róż czerń + pudrowy róż czerń + żółć odcienie niebieskiego + pudrowy róż

13 KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOLORYSTYKA UBRAŃ NEGATYWNE SKOJARZENIA: czerń + biel – „nie dyskutuj ze mną” czerń + szarości – „czuję się zmęczona/y” czerń + czerwień – „chcę dominować”

14 KANAŁY KOMUNIKACYJNE KOMUNIKACJA OSOBISTA
KOMUNIKACJA MEDIALNA – tv, radio, prasa, komunikatory, serwisy KOMUNIKACJA TELEFONICZNA KOMUNIKACJA LISTOWNA TEKSTY KULTURY – książki, muzyka, filmy, obrazy

15 BARIERY KOMUNIKACYJNE
RÓŻNICE JĘZYKOWE I KULTUROWE RÓŻNICE W POSTRZEGANIU ODCZUWANIE EMOCJI FILTROWANIE BRAK KONTAKTU MIĘDZY KOMUNIKACJĄ WERBALNĄ A NIEWERBALNĄ Różne rozumienie słów, gestów, terminy sp; N-L-uczeń, mama-rodzeństwo; euforia-rozpacz; wybieranie treści; ubiór, post. Ciała, oczy-szczerość

16 Monika Chylińska


Pobierz ppt "KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google