Teczka wychowawcy klasy. Rola wychowawcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Zasady konstruowania programów projakościowych
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
Praca metodą projektu edukacyjnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Prezentacja funkcjonalności dziennika e-klasa Moduł Wychowawcy ZAPRASZAMY!
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Motywacja do nauki.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
COMENIUS REGIO „Edukacja w regionach charakteryzujących się brakiem dostępu do infrastruktury i zawodów o wysokich kwalifikacjach w kontekście strategii.
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

Teczka wychowawcy klasy. Rola wychowawcy Trener: Beata Łuczak-Wierzbicka Szkolenie realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez UE z EFS: Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli drogą do sukcesu szkół powiatu wołowskiego Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty. Działalnie 3.5. Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół

Zawartość PROPOZYCJA Lista uczniów z podstawowymi informacjami personalnymi, Dokumenty szkół: statut, WSO, szkolny program wychowawczy, regulaminy, wewnątrzszkolne przepisy, itp. oraz potwierdzenia zapoznania się z nimi, Szkolny zestaw nauczania-spis z ewentualnych uzasadnieniem wyboru, Zgoda rodziców na uczęszczanie dziecka w zajęciach religi, etyki, wych. do życia w rodzinie, Lista uczących w klasie nauczycieli, ew. terminarz ich dyżurów, Plan klasowych działań wychowawczych współtworzony przez uczniów i rodziców, Materiały promocyjne np. skrócony raport po mierzeniu jakości pracy szkoły, foldery, ulotki, informatory itp. , Harmonogram spotkań z rodzicami, plany spotkań, protokoły, Wzory zaproszeń, powiadomień, Kalendarz organizacji roku szkolnego, kalendarz imprez szkolnych,

Zawartość PROPOZYCJA Karta zgłoszenia wycieczki, Zwory notatek służbowych, Opinie z poradni Psychologiczno-Pedagogicznej- podpisane przez nauczycieli przedmiotów, Opinie lekarskie, zwolnienia np. z wychowania fizycznego, Usprawiedliwienia i nieobecności ucznia, Karty diagnostyczne uczniów, Wzory ankiet, ewaluacje, Tematyka godzin wychowawczych, Konspekty godzin wychowawczych, Sprawozdanie z pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie /semestralne, roczne/, Wzory podziękowań i listy gratulacyjne dla uczniów, rodziców, sponsorów, Karta analizy własnej pracy wychowawcy,

Plan wychowawczy klasy – przykład zapisu Cel Zadania Sposoby realizacji Odpowie dzialny Termin Uwagi Rozwijanie umiejętnoś ci prospołecz nych Wyrażanie własnego zdania- ćwiczenie umiejętnoś ci Lekcja nt. „Wypowiadam się w komunikacie” Ja Trening asertywności Wykład nt. empatii Wychowawca Pedagog/psycholog szkolny

Plan wychowawczy dla klasy: Powstaje na podstawie programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły, programów nauczania poszczególnych przedmiotów, diagnozy potrzeb klasy Uwzględnia także sugestie uczniów Zostaje przedstawiony rodzicom do zaopiniowania wraz z zaproszeniem do włączenia się w realizację zadań

TEMATY, KTÓRE WARTO ZREALIZOWAĆ NA ZAJĘCIACH Z KLASĄ Nawiązywanie kontaktu i poznawanie się, Porozumiewanie się z innymi, Kontakty z dorosłymi (nauczycielami, rodzicami), Prawa młodych ludzi i jak zachęcać innych do respektowania ich, Pomaganie i korzystanie z pomocy innych, Rozwiązywanie konfliktów, Bliskie relacje- przyjaźń, miłość, czego potrzebujemy od bliskich osób i jak to uzyskać, Stres i pokonywanie go, Organizacja nauki- radzenie sobie z brakiem motywacji, znużeniem, Pasje i zainteresowania- jak je odszukać w sobie, jak rozwijać, Problemy osobiste- jak można sobie radzić i gdzie szukać pomocy, Trudne relacje z innymi ludźmi, Pewność siebie, jak ją rozwijać- uczenie się technik autoprezentacji, Wymagania szkolne, Uzależnienia- podstawy związane z używkami.

Zebrania z rodzicami Zebranie z rodzicami musi być: 1. Efektywne 2. Celowe 3. Potrzebne 4. Satysfakcjonujące 5. Dobrze przygotowane 6. Interesujące dla rodziców 7. Realizowane w miłej atmosferze 8. Organizowane, przygotowywane przez nauczycieli i rodziców

Uprzedź rodziców o: Terminach planowanych spotkań, Przewidywanym czasie ich trwania, Przebiegu spotkania, Celu spotkania, Swoich oczekiwaniach dotyczących spotkania.

Organizując zebranie pamiętaj! Aby zadbać o salę, w której organizujesz spotkanie, Stwórz przyjazną atmosferę (układ krzeseł, ciepłe powitanie), Przygotuj wszelkie potrzebne materiały, Przestrzegaj planu spotkania, kontroluj czas, Ty napisałeś scenariusz tego spotkania i jesteś jego reżyserem, Szanuj terytorium psychologiczne rodziców, nie wpuszczaj na własne- twórz asertywne relacje, Mów płynnie, spokojnie, stanowczo, Pamiętaj o komunikacji pozawerbalnej- uśmiech numer 1, otwarte gesty, ubiór, Pamiętaj o regułach asertywnego wyrażania krytyki, Diagnozuj własne emocje i wypowiadaj je w języku „JA”, Pozwól zaistnieć każdemu rodzicowi np. żegnając się z nim indywidualnie.

PROPOZYCJA SPOTKANIA Z RODZICAMI – POCZĄTEK ROKU SZKOLNEGO Na początku roku, na pierwszym zebraniu nauczyciel przedstawia się i prezentuje swoje kwalifikacje oraz kompetencje. Przekonująco przedstawia program naukowy i wychowawczy szkoły, cele ogólne i cele zaprojektowane na ten rok, także cele związane z określonym etapem życia uczniów w systemie edukacyjnym (pierwszy rok nauczania wprowadzenie kreślonego programu np. wychowanie do życia w rodzinie, edukacja europejska, przygotowanie uczniów do matury i wybór kierunku studiów). Jeżeli jest to pierwsze spotkanie poproś ich o krótkie jednominutowe wzajemne przedstawienie się. Informuje o zasadach oceniania wiedzy, umiejętności i zachowania. Ustala razem z rodzicami program dyscyplinarny- system reagowania na nieobecności, spóźnienia, formy usprawiedliwień. Informuje o możliwych działaniach wspierających dla rodziców w razie wystąpienia trudności wychowawczych (ze strony szkoły lub innych instytucji). Wyjaśnia zakres oczekiwanej współpracy- co rodzice mogą zrobić dla klasy, szkoły. W czasie roku szkolnego zaprasza rodziców na konferencje (najlepiej warsztaty) poświęcone ważnej problematyce wychowawczej, które prowadzi on sam lub zaproszony gość. Nauczyciel organizuje spotkania podsumowujące wyniki nauczania uczniów na których przedstawia ich moce strony, postępy i osiągnięcia oraz obszary wymagające korekty. Te ostatnie omawia indywidualnie z rodzicami i ewentualnie z uczniem.

PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ WYWIADÓWKI PODSUMOWUJĄCEJ PRACĘ W I SEMESTRZE Powitanie rodziców przez nauczyciela- wychowawcę. Omówienie wyników nauczania w klasie: a. pozycja klasy w szkole (średnia ocena klasy na tle średniej oceny szkoły), b. przedstawienie nazwisk uczniów z najlepszą średnią ocen w klasie na tle najlepszej oceny w szkole, c. wnioski dotyczące podniesienia wyników nauczania. 3. Omówienie zachowania uczniów: przedstawienie statystyki ocen z zachowania w klasie w kontekście ocen w szkole, wyróżnienie uczniów z najlepszymi ocenami wraz z podaniem motywacji, wyróżnienie uczniów najlepiej uczęszczających do szkoły i podanie tego jako warunku koniecznego do uzyskania pozytywnych ocen z poszczególnych przedmiotów, przedstawienie w sposób ogólny najistotniejszych problemów wychowawczych jakie miały miejsce w pierwszym semestrze. Omówienie imprez o charakterze edukacyjnym i wychowawczym w jakich uczestniczyli uczniowie i tych które przygotowała klasa. Podanie planów na drugi semestr. Dyskusja na zasygnalizowane tematy dydaktyczne, pedagogiczne i inne. Rozdanie kartek z ocenami uczniów. Pożegnanie rodziców i podanie terminu następnej wywiadówki. Skierowanie zainteresowanych rodziców do nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Rozmowy indywidualne z zaproszonymi (informacja na karteczce) przez nauczyciela- wychowawcę rodzicami.

Jak rozmawiać z rodzicami uczniów?

OŚWIADCZENIE

Scenariusz rozmowy z rodzicami ucznia sprawiającego problemy wychowawcze Powitanie (właściwa atmosfera, odpowiednie miejsce, czas). Przedstawienie celu spotkania. Określenie stopnia znajomości problemu przez rodziców. Ustalenie, czy rodzice podejmowali próbę poznania przyczyn trudności, czy szukali pomocy. Wspólne poszukiwanie rozwiązań. Propozycje konkretnych działań ze strony rodziców i deklaracja pomocy ze strony szkoły. Wybór przedsięwzięć i określenie terminu następnego spotkania. Podpisanie ustaleń dotyczących współpracy w realizacji przyjętych postanowień przez zainteresowane strony. Pożegnanie.

ROZMOWA, KTÓRA PRZYBLIŻA W rozmowie z uczniem lub rodzicem: Bądź miły, Używaj w pełni zrozumiałego języka, Zwróć uwagę na język ciała, respondenta i dostosuj do niego swoje zachowanie, Podążaj tropem myśli respondenta i staraj się zrozumieć jego punkt widzenia, Nie „wcinaj się” w jego wypowiedź po to, by rozpocząć własny monolog, Nie pozuj na osobę bez wad- napomnij o własnych gafach, błędach, Nie przerywaj, słuchaj uważnie, dawaj wypowiedzieć się do końca, Nigdy nie staraj się być dowcipny kosztem ucznia, ani tym bardziej nie sil się na złośliwości,

ROZMOWA, KTÓRA PRZYBLIŻA Nie domyślaj się jego motywów, Nigdy nie poniżaj i nie upokarzaj, Nie zmuszaj do przyznania ci racji, Nie zrzędź, nie gderaj, nie marudź, nie nudź, Mów wprost, nie kręć, nie owijaj w bawełnę, Mów w pierwszej osobie, Używaj raczej opisowych niż oceniających sformułowań, Unikaj nie doceniania, Chwal wszystko co się da pochwalić, Mów o konkretnych zachowaniach ucznia, które ci przeszkadzają, a nie o nim w ogóle, Pamiętaj, że jeśli rozmowa ma odnieść pozytywny skutek, pozytywne emocje ucznia muszą przeważać nad negatywnymi, Rozmowa powinna się zakończyć jakimś miłym akcentem.

Notatka ze spotkania z rodzicem ucznia

PROPOZYCJE ANKIET