IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna Pokorska „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich"
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Współczesne firmy powinny uzyskiwać charakter organizacji uczących sie, czyli takich, w których: 1)uczy się rozwijać lepsze produkty 2)uczy się doskonalić procesy 3)uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury 4)uczy się powiększać żywotny zasób wiedzy oraz posiada mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy 5)traktuje się każdą działalność jako okazję do uczenia się 6)jest się wrażliwym na zjawiska zewnętrzne 7)jest się całkowicie otwartym na otoczenie
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" warunek podstawowy nadania społeczeństwu i firmom właściwości struktur uczących sie SYSTEM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO do jego rozwijania państwo polskie jest zobowiązane już od połowy lat 90. na podstawie art. 65 ust. 5 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Euracademy Observatory – europejski monitoring kształcenia ustawicznego o profilu zawodowym, które wspomagane jest technologiami informatycznymi i kierowane do małych, średnich i mikro przedsiębiorstw oraz osób samozatrudniających sie na obszarach wiejskich. Finlandia Grecja Hiszpania Niemcy Polska Węgry Wielka Brytania Uczestnicy projektu
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Mieszkańcy obszarów wiejskich charakteryzują się: niedostatecznym poziomem kwalifikacji zawodowych ograniczonym dostępem do szkoleń niską skłonnością do podejmowania działań mających na celu poprawę własnych kwalifikacji zawodowych ograniczoną mobilnością zawodową niechęcią do zmiany miejsca zamieszkania
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W ramach projektu Euracademy Observatory zgromadzono dane o: - instytucjach oferujących edukację wspomaganą nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - uczestnikach szkoleń wspomaganych technologiami informacyjnymi - mieszkańcach obszarów wiejskich, którzy nigdy nie uczestniczyli w szkoleniach zawodowych wspomaganych technologiami informacyjnymi, a niekiedy nawet w jakichkolwiek szkoleniach zawodowych (grupa kontrolna)
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W badaniu zajmowano sie wieloma sprawami: -treściami i metodami szkoleń (stosowanymi technologiami informatycznymi) - geograficzną lokalizacją oferty instytucji szkolących - kwalifikacjami uzyskiwanymi przez beneficjentów -barierami i motywacjami w korzystaniu ze szkoleń wspieranych teleinformatyką
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" INSTYTUCJE OFERUJĄCE SZKOLENIA WSPOMAGANE ICT
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Węgry, Wielka Brytania i Polska – specjalna oferta kierowana na obszary wiejskie. Grecja, Hiszpania, Niemcy, Finlandia - oferta skierowana na terytorium całego kraju. W Grecji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech zdecydowana większość organizacji szkolących kierowała swoja ofertę do sfery usług. W Niemczech, Finlandii i Polsce - oferta skierowana do kilku różnych sektorów gospodarki. Grecja, Polska i Węgry w wysokim stopniu wykorzystywały unijne i państwowe subsydia. W Niemczech, Finlandii i Hiszpanii szkolący się sami pokrywali koszty szkolenia. POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Instytucje szkolące istniejące na rynku od roku do 5 lat przeważały w Polsce, Niemczech i na Węgrzech. Najbardziej doświadczone instytucje działały w Wielkiej Brytanii, Finlandii i Hiszpanii. Narzędzia wykorzystywane w szkoleniach wspomaganych technologiami informatycznymi: - platformy nauczania na odległość - strony internetowe - grupy dyskusyjne - poczta elektroniczna PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W Polsce kształcenie wspomagane technologiami informatycznymi to najczęściej nauczanie tradycyjne wzbogacane przez pokaz filmu, prezentację multimedialną czy materiał zawarty na płycie CD (podobnie jak Niemczech, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech) Rzadziej spotykamy sie z nauczaniem na odległość w czystej postaci (najczęściej w Hiszpanii). Realizacja tej formy nauczania wymaga zaawansowanych technologii po stronie instytucji szkolących i odpowiedniego wyposażenia technicznego po stronie potencjalnych odbiorców - z tym ciągle jeszcze występują kłopoty.
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" UCZESTNICY SZKOLEŃ WSPOMAGANYCH ICT
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Ograniczenia nauczania wspomaganego ICT: - konieczny dostęp do komputera i Internetu - wiedza i umiejętności z zakresu obsługi komputera i korzystania z Internetu Zalety nauczania wspomaganego ICT: - przystępna cena (za wyjątkiem grup kontrolnych z Finlandii, Węgier, Polski i Hiszpanii) - łatwiejsza nauka - elastyczność i dostosowanie tempa, formy nauki do indywidualnych potrzeb PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" MOTYWACJE WSKAZYWANE PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ: różnorodna, atrakcyjna tematyka dostępność cenowa możliwość uzyskania dofinansowania ze środków publicznych zindywidualizowane tempo i sposób przyswajania wiedzy BARIERY WSKAZYWANE PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ: niska ranga certyfikatu/dyplomu ukończenia konieczność dostępu do komputera posiadanie umiejętności obsługi komputera POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" KWALIFIKACJE ZDOBYTE W TRAKCIE KURSU POTWIERDZNE: DYPLOMEM PAŃSTOWYMCERYTFIKATEM WYDAWANYM PRZEZ INSTYTUCJĘ SZKOLĄCĄ Grecja, Węgry, Wielka Brytania Hiszpania, Finlandia, Polska, Niemcy
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PROFIL SZKOLEŃ: -zasady korzystania z funduszy Unii Europejskiej (głównie Funduszy Strukturalnych) - finanse i rachunkowość - kompetencje informatyczne – korzystanie z Internetu, szkolenia z pakietu MS Office - kursy z zakresu stosowania dobrych praktyk rolniczych - innowacyjnych technologii produkcji rolniczej - rozpoznawania potrzeb konsumentów na rynku lokalnym. Najczęściej wymieniane Rzadziej wymieniane POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Czynnik dodatkowy: brak zainteresowania mieszkańców obszarów wiejskich kształceniem ustawicznym – zarówno tradycyjnym, jak i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" 79% - koszt szkolenia jest za wysoki 83% - zadeklarowała dobry dostęp do technicznego wyposażenia niezbędnego do ukończenia kursu (za wyjątkiem Polski) 84% - zadeklarowała posiadanie odpowiednich umiejętności komputerowych 91% - uważa, że ICT uławia przyswajanie wiedzy 66% - uważa, że nauczanie wspomagane ICT jest bardziej motywujące do nauki niż tradycyjne (za wyjątkiem respondentów z Polski i Niemiec) 89% - uważa, że brak ścisłych ram czasowych jest największą zaletą e-nauczania PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" UCZESTNICY SZKOLEŃ - POLSKA:
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" GRUPA KONTROLNA
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" GRUPA KONTROLNA - POLSKA
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Większość respondentów z grupy kontrolnej (64.8%) deklarowało, że słyszało o nauczaniu wspomaganym ICT. Tylko w Grecji, Polsce i na Węgrzech część respondentów nigdy nie słyszała o nauczaniu wspomaganym ICT. Koszt szkolenia - 55% uważało, że będzie dla nich zbyt duży (za wyjątkiem Grecji i Niemiec) Dostęp do wyposażenia technicznego - 74% oceniło, że nie są w stanie uzyskać dostępu do wyposażenia niezbędnego aby ukończyć kurs Poziom umiejętności w zakresie obsługi komputera i korzystania z Internetu - 68% uważało, że ich umiejętności są wystarczające by ukończyć kurs (za wyjątkiem Hiszpanii)
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"
Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!