IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna Pokorska „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Milena Filipowska Unia Gospodarcza Regionu Śremskiego – Śremski Ośrodek Wspierania Małej Przedsiębiorczości.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
e-learning – Jak włączyć go w proces dydaktyczny
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ABC e-learningu.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Co to jest TIK?.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Metoda Teach-IT.net … od „Multimediów w dydaktyce”
Wsparcie dla rozwoju technologii
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Wykluczenie cyfrowe.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Łukasz MULDNER-NIECKOWSKI, Agnieszka ZAGÓRSKA, Maria MANIA, Piotr SZMYD, Jarosław SIKORA.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Bombol, Krzysztof Kochanek „ E-learning w służbie audiologii " Instytut Fizjologii.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Olga SOBOLEWSKA „E-learning jako strategia doskonalenia kadry pracowniczej dla małych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Brokering edukacyjny – doświadczenia z projektu Krzysztof Strzelecki Wiesława Stafiej.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
E-turystyka w sektorze publicznym
Szkoła Nauczycielem stoi
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Możliwości uzyskania dofinansowania na założenie działalności gospodarczej i podnoszenie kwalifikacji zawodowych z programów operacyjnych na lata
Zapis prezentacji:

IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna Pokorska „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich"

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Współczesne firmy powinny uzyskiwać charakter organizacji uczących sie, czyli takich, w których: 1)uczy się rozwijać lepsze produkty 2)uczy się doskonalić procesy 3)uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury 4)uczy się powiększać żywotny zasób wiedzy oraz posiada mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy 5)traktuje się każdą działalność jako okazję do uczenia się 6)jest się wrażliwym na zjawiska zewnętrzne 7)jest się całkowicie otwartym na otoczenie

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" warunek podstawowy nadania społeczeństwu i firmom właściwości struktur uczących sie SYSTEM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO do jego rozwijania państwo polskie jest zobowiązane już od połowy lat 90. na podstawie art. 65 ust. 5 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Euracademy Observatory – europejski monitoring kształcenia ustawicznego o profilu zawodowym, które wspomagane jest technologiami informatycznymi i kierowane do małych, średnich i mikro przedsiębiorstw oraz osób samozatrudniających sie na obszarach wiejskich. Finlandia Grecja Hiszpania Niemcy Polska Węgry Wielka Brytania Uczestnicy projektu

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Mieszkańcy obszarów wiejskich charakteryzują się:  niedostatecznym poziomem kwalifikacji zawodowych  ograniczonym dostępem do szkoleń  niską skłonnością do podejmowania działań mających na celu poprawę własnych kwalifikacji zawodowych  ograniczoną mobilnością zawodową  niechęcią do zmiany miejsca zamieszkania

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W ramach projektu Euracademy Observatory zgromadzono dane o: - instytucjach oferujących edukację wspomaganą nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - uczestnikach szkoleń wspomaganych technologiami informacyjnymi - mieszkańcach obszarów wiejskich, którzy nigdy nie uczestniczyli w szkoleniach zawodowych wspomaganych technologiami informacyjnymi, a niekiedy nawet w jakichkolwiek szkoleniach zawodowych (grupa kontrolna)

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W badaniu zajmowano sie wieloma sprawami: -treściami i metodami szkoleń (stosowanymi technologiami informatycznymi) - geograficzną lokalizacją oferty instytucji szkolących - kwalifikacjami uzyskiwanymi przez beneficjentów -barierami i motywacjami w korzystaniu ze szkoleń wspieranych teleinformatyką

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" INSTYTUCJE OFERUJĄCE SZKOLENIA WSPOMAGANE ICT

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Węgry, Wielka Brytania i Polska – specjalna oferta kierowana na obszary wiejskie. Grecja, Hiszpania, Niemcy, Finlandia - oferta skierowana na terytorium całego kraju. W Grecji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech zdecydowana większość organizacji szkolących kierowała swoja ofertę do sfery usług. W Niemczech, Finlandii i Polsce - oferta skierowana do kilku różnych sektorów gospodarki. Grecja, Polska i Węgry w wysokim stopniu wykorzystywały unijne i państwowe subsydia. W Niemczech, Finlandii i Hiszpanii szkolący się sami pokrywali koszty szkolenia. POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Instytucje szkolące istniejące na rynku od roku do 5 lat przeważały w Polsce, Niemczech i na Węgrzech. Najbardziej doświadczone instytucje działały w Wielkiej Brytanii, Finlandii i Hiszpanii. Narzędzia wykorzystywane w szkoleniach wspomaganych technologiami informatycznymi: - platformy nauczania na odległość - strony internetowe - grupy dyskusyjne - poczta elektroniczna PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" W Polsce kształcenie wspomagane technologiami informatycznymi to najczęściej nauczanie tradycyjne wzbogacane przez pokaz filmu, prezentację multimedialną czy materiał zawarty na płycie CD (podobnie jak Niemczech, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech) Rzadziej spotykamy sie z nauczaniem na odległość w czystej postaci (najczęściej w Hiszpanii). Realizacja tej formy nauczania wymaga zaawansowanych technologii po stronie instytucji szkolących i odpowiedniego wyposażenia technicznego po stronie potencjalnych odbiorców - z tym ciągle jeszcze występują kłopoty.

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" UCZESTNICY SZKOLEŃ WSPOMAGANYCH ICT

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Ograniczenia nauczania wspomaganego ICT: - konieczny dostęp do komputera i Internetu - wiedza i umiejętności z zakresu obsługi komputera i korzystania z Internetu Zalety nauczania wspomaganego ICT: - przystępna cena (za wyjątkiem grup kontrolnych z Finlandii, Węgier, Polski i Hiszpanii) - łatwiejsza nauka - elastyczność i dostosowanie tempa, formy nauki do indywidualnych potrzeb PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" MOTYWACJE WSKAZYWANE PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ: różnorodna, atrakcyjna tematyka dostępność cenowa możliwość uzyskania dofinansowania ze środków publicznych zindywidualizowane tempo i sposób przyswajania wiedzy BARIERY WSKAZYWANE PRZEZ UCZESTNIKÓW SZKOLEŃ: niska ranga certyfikatu/dyplomu ukończenia konieczność dostępu do komputera posiadanie umiejętności obsługi komputera POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" KWALIFIKACJE ZDOBYTE W TRAKCIE KURSU POTWIERDZNE: DYPLOMEM PAŃSTOWYMCERYTFIKATEM WYDAWANYM PRZEZ INSTYTUCJĘ SZKOLĄCĄ Grecja, Węgry, Wielka Brytania Hiszpania, Finlandia, Polska, Niemcy

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PROFIL SZKOLEŃ: -zasady korzystania z funduszy Unii Europejskiej (głównie Funduszy Strukturalnych) - finanse i rachunkowość - kompetencje informatyczne – korzystanie z Internetu, szkolenia z pakietu MS Office - kursy z zakresu stosowania dobrych praktyk rolniczych - innowacyjnych technologii produkcji rolniczej - rozpoznawania potrzeb konsumentów na rynku lokalnym. Najczęściej wymieniane Rzadziej wymieniane POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Czynnik dodatkowy: brak zainteresowania mieszkańców obszarów wiejskich kształceniem ustawicznym – zarówno tradycyjnym, jak i z wykorzystaniem nowoczesnych technologii teleinformatycznych

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" 79% - koszt szkolenia jest za wysoki 83% - zadeklarowała dobry dostęp do technicznego wyposażenia niezbędnego do ukończenia kursu (za wyjątkiem Polski) 84% - zadeklarowała posiadanie odpowiednich umiejętności komputerowych 91% - uważa, że ICT uławia przyswajanie wiedzy 66% - uważa, że nauczanie wspomagane ICT jest bardziej motywujące do nauki niż tradycyjne (za wyjątkiem respondentów z Polski i Niemiec) 89% - uważa, że brak ścisłych ram czasowych jest największą zaletą e-nauczania PERSPEKTYWA WSZYSTKICH UCZESTNIKÓW PROJEKTU

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" UCZESTNICY SZKOLEŃ - POLSKA:

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" GRUPA KONTROLNA

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" GRUPA KONTROLNA - POLSKA

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Większość respondentów z grupy kontrolnej (64.8%) deklarowało, że słyszało o nauczaniu wspomaganym ICT. Tylko w Grecji, Polsce i na Węgrzech część respondentów nigdy nie słyszała o nauczaniu wspomaganym ICT. Koszt szkolenia - 55% uważało, że będzie dla nich zbyt duży (za wyjątkiem Grecji i Niemiec) Dostęp do wyposażenia technicznego - 74% oceniło, że nie są w stanie uzyskać dostępu do wyposażenia niezbędnego aby ukończyć kurs Poziom umiejętności w zakresie obsługi komputera i korzystania z Internetu - 68% uważało, że ich umiejętności są wystarczające by ukończyć kurs (za wyjątkiem Hiszpanii)

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka"

Anna POKORSKA „E-nauczanie w kształceniu ustawicznym pracowników i pracodawców z obszarów wiejskich" IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!