D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
1. D ORADZTWO B IZNESOWE Nowe możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych P AŹDZIERNIK 2006.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
„Jessica w zachodniopomorskim – dotychczasowe doświadczenia” Robert Michalski Warszawa, r.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Małopolska Agency for Regional Development S.A. Wsparcie sektora MSP w ramach Małopolskiego Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Plan finansowy programu
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Cztery kroki dla alokacji dróg lokalnych w RPO WKP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Program Operacyjny Polska Wschodnia
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

D ORADZTWO B IZNESOWE Możliwości i wyzwania związane z finansowaniem projektów infrastrukturalnych Maj 2007

2 AGENDA Stan wdrażania Możliwości Zawartość projektów programów operacyjnych Wyzwania i szanse

3 Stan wdrażania środków UE w województwie małopolskim

4 STAN WDRAŻANIA ZPORR Materiał ze stron – stan na www.zporr.gov.pl

5 STAN WDRAŻANIA W WOJEWÓDZTWIE - ZPORR Materiał ze stron – stan na www.zporr.gov.pl Średni poziom płatności – 45%

6 STAN WDRAŻANIA W WOJEWÓDZTWIE – SPO-T Materiał ze stron – stan na www.funduszestrukturalne.gov.pl Średni poziom płatności – 0%

7 Zawartość projektów programów operacyjnych

8 PROGRAM OPERACYJNY INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO Infrastruktura transportowa

mln EUR mln EUR mln EUR 990 mln EUR Priorytet VI Priorytet VII Priorytet VIII Priorytet IX Drogi krajowe, lotniska TEN-T Kolej (infrastruktura i tabor), porty, intermodalność, transport publiczny Drogi krajowe, ITS, lotniska Drogi w Polsce wschodniej DOFINANSOWANIE POSZCZEGÓLNYCH SEKTORÓW W RAMACH POIIŚ

10 modernizacja istniejących wagonów pasażerskich i elektrycznych zespołów trakcyjnych adaptacja, budowa, przebudowa, rozbudowa sieci np. szynowych budowa, przebudowa, rozbudowa przystanków, stacji i węzłów przesiadkowych projekty z zakresu telematyki poprawiające funkcjonowanie transportu publicznego przebudowa i budowa ulic miejskich leżących w ciągach dróg krajowych, przebiegających przez miasta na prawach powiatu DZIAŁANIE 7.1. : ROZWÓJ TRANSPORTU KOLEJOWEGO DZIAŁANIE 7.3. : TRANSPORT MIEJSKI W OBSZARACH METROPOLITALNYCH DZIAŁANIE 8.2. : DROGI KRAJOWE POZA SIECIĄ TEN-T mln EUR mln EUR mln EUR mln EUR mln EUR WYBRANE MOŻLIWOŚCI W ZAKRESIE TRANSPORTU DLA BENEFICJENTÓW WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO

11 PROJEKTY KLUCZOWE POIIŚ W WOJ. MAŁOPOLSKIM

12 ILOŚĆ PROJEKTÓW KLUCZOWYCH POIIŚ/ MAŁOPOLSKIE 5% liczby projektów ogółem 4% liczby z listy podstawowej 7% liczby z listy rezerwowej Projekty w woj. małopolskim stanowią : Zgodnie z algorytmem podziału środków w ramach RPO na woj. małopolskie przypada 6,8 % środków

13 WARTOŚĆ PROJEKTÓW KLUCZOWYCH POIIŚ/ MAŁOPOLSKIE 8% wartości projektów ogółem 5% wartości z listy podstawowej 14 % wartości z listy rezerwowej Projekty w woj. małopolskim stanowią : Zgodnie z algorytmem podziału środków w ramach RPO na woj. małopolskie przypada 6,8 % środków

14 PRIORYTETY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO W ramach RPO wyróżniono następujące priorytety: –inwestycje w budowę oraz modernizację dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, istotnych dla rozwoju regionu, –inwestycje mające na celu poprawę dostępności transportowej do stref aktywności gospodarczej, –przedsięwzięcia z zakresu tworzenia nowoczesnych technik zarządzania ruchem drogowym, –operacje wzmacniające systemy transportu publicznego miast posiadających komunikację publiczną wraz z obszarami funkcjonalnie z nimi powiązanymi (w tym tabor kolejowy), –Krakowski Obszar Metropolitalny – transport publiczny, tabor autobusowy, MPL Kraków –Balice.

15 PROJEKTY KLUCZOWE W WOJEWÓZTWIE (RPO) 25 mln EUR Projekt 1 Zakupy taboru kolejowego Łącznie = 25 mln EUR około 9 % alokacji na wszystkie wydatki planowane na sektor transportu (ok. 277 mln EUR)

16 ALOKACJA ŚRODKÓW NA TRANSPORT W RPO

17 Najważniejsze wyzwania i szanse

18 WYZWANIA DLA SYSTEMU WDRAŻANIA Kilkukrotnie większe środki wymagają wielokrotnie większej liczby projektów o właściwych parametrach WIELKOŚĆ Nałożenie się w latach dwóch budżetów wieloletnich UE może spowodować „zacięcie” systemu wdrażania KOORDY NACJA KOORDY NACJA Decentralizacja wdrażania powoduje objęcie pełną odpowiedzialnością za efekty wydatkowania środków samorządy województw ODPOWIEDZ IAL NOŚĆ ODPOWIEDZ IAL NOŚĆ Większa liczba projektów wymaga zapewnienia przez poszczególnych beneficjentów zwiększonych środków na współfinansowanie (PPP?) WSPÓŁ FINAN SOWANIE WSPÓŁ FINAN SOWANIE Niespotykany od wielu lat proces inwestycyjny angażuje większość polskiego rynku wykonawców. Nowe projekty mogą napotkać na barierę słabości (jakościowej i ilościowej) rynku wykonawczego Niespotykany od wielu lat proces inwestycyjny angażuje większość polskiego rynku wykonawców. Nowe projekty mogą napotkać na barierę słabości (jakościowej i ilościowej) rynku wykonawczego WYKO NAWCY WYKO NAWCY

19 Narodowa Strategiczn e Ramy Odniesienia Program Operacyjny Krajowe zasady wdrażania projektów Nabór i realizacja projektów Terminy na składanie wniosków Projekty kluczowe Kwalifikowalność wydatków Forma wymaganych dokumentów Procedury Kadra Wytyczne MRR Wytyczne IZ Określenie zakresu działań Budżet Kwalifikowane działania Beneficjenci Negocjacje zostały rozpoczęte Podstawowy dokument programowy Określa programy operacyjne Limity finansowe na poszczególne programy Zatwierdzone w maju 2007 WYZWANIA ZWIĄZANE Z CZASEM

20 POTENCJALNY (OPTYMISTYCZNY) HARMONOGRAM DZIAŁAŃ V 2007 – akceptacja NSRO przez KE VII 2007 – akceptacja poszczególnych programów operacyjnych przez KE X 2007 – podpisanie decyzji KE dla poszczególnych programów operacyjnych XI 2007 – zatwierdzenie kryteriów wyboru projektów przez Komitety Monitorujące XII 2007 – rozpoczęcie wdrażania (?)

21 NOWE WYZWANIA I SZANSE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO : : Zarządzanie centralne Zarządzanie regionalne Ograniczony zakres wsparcia Duże możliwości w innych programach Niewielkie doświadczenie EURO 2012 ! 185,2 mln EUR, w tym transport ok. 51 mln EUR (27%) 185,2 mln EUR, w tym transport ok. 51 mln EUR (27%) mln EUR, w tym transport około 277 mln EUR (24%) mln EUR, w tym transport około 277 mln EUR (24%) Stosunkowo niewielka liczba projektów

22 PODSUMOWANIE Organizacja systemu wdrażania: –Struktury wdrażania – ilość, jakość kadr –Zasady i warunki dostępu do środków –Otoczenie prawne (np., pomoc publiczna) System finansowania projektów: –Dopuszczenie zaliczek dla beneficjentów i wykonawców –Zapewnienie stabilnego współfinansowania w wysokości przekraczającej obecne szacunki Przygotowanie i realizacja projektów: –Potencjalne problemy z surowcami i materiałami –Dostępność pracowników –Przygotowanie większej ilości projektów aniżeli wynika to z dostępnych środków –Analizowanie na wczesnym etapie zagrożeń realizacji projektów (element studium wykonalności)

23 KONIECZNE DZIAŁANIA WIĘKSZA ABSORPCJA WIĘKSZA ABSORPCJA dalsze upraszczanie systemu wdrażania planowa nadkontraktacja projektów wzmocnienie administracyjne (nie tylko administracji centralnej) wzmocnienie administracyjne (nie tylko administracji centralnej) zamknięcie procesu negocjacji z Komisją Europejską szybkie określenie wymogów i standardów oczekiwanych od projektów większa koordynacja prac

24 EURO 2012 – KONIECZNE KROKI Przesunięcia na listach projektów kluczowych Konieczność weryfikacji harmonogramów przygotowania i realizacji projektów (krótki czas na realizację projektów (4 pełne sezony budowlane) Zmiany legislacyjne Mobilizacja zasobów z innych programów (np. związanych z finansowaniem infrastruktury transportu publicznego) Innowacyjność rozwiązań projektowych, finansowych, organizacyjnych

© 2007 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG Doradztwo Biznesowe Jan Friedberg Dyrektor Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0) Przemysław Gorgol Zespół Projektów Infrastrukturalnych tel: +48 (0)