Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
PRZYGOTWANIE PRZEDSZKOLA I NAUCZYCIELI DO REFORMY PROGRAMOWEJ
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Przygotowanie dziecka do szkoły
KLOCKOMANIA.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Warszawa 2014r. W Przedszkolu nr 243 w miesiącach wrzesień – maj 2013/ 2014 r. przez powołany przez Dyrektora placówki zespół, przeprowadzona została.
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Wychowanie ekologiczne
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Dojrzałość szkolna dziecka
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Program wychowania przedszkolnego

Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy największym wysiłku dozna porażek, należy tak pobłażać, jak pobłażliwie godzimy się z naszymi własnymi wadami(…)” Janusz Korczak Od nauczyciela realizującego program oczekuje się, że będzie aktywizował każde dziecko tak, aby doskonaliło ono swoje umiejętności w toku proponowanych zabaw i innych działań. Miarą sukcesu każdego wychowanka będzie osiąganie kolejnych etapów umiejętności wskazanych w programie.

Dziecko w wychowaniu przedszkolnym Dziecko, dzięki dobremu kierowaniu procesem edukacyjnym, stopniowo przystosowuje się do nowych warunków: nabiera zaufania do nauczycieli nawiązuje pozytywne relacje z rówieśnikami interesuje się otaczającym go światem rozwija własną aktywność poznawczą

Program zawiera szczegółowy zakres wiadomości i umiejętności, jakimi powinno dysponować dziecko kończące przedszkole przewiduje stopniowe opanowanie przez dziecko określonych umiejętności, począwszy od najprostszych (podstawowych), a kończąc na tych, które powinno reprezentować w chwili pójścia do szkoły

Cele programu Program zawiera ogólne cele wychowawcze i dydaktyczne. Zakłada: wykorzystanie w procesie edukacyjnym naturalnego potencjału dzieci stwarzanie warunków umożliwiających dzieciom zdobywanie nowych doświadczeń, wiedzy i umiejętności.

Praca z programem Nauczyciel, planując pracę z dziećmi, powinien poznać podstawę programową wychowania przedszkolnego, strukturę programu i zakres jego treści. Nauczyciel musi zadać sobie pytanie, co chce osiągnąć w pracy z wychowankami, pamiętając o dostosowaniu zadań i zajęć do potrzeb i zainteresowań dzieci. Po ustaleniu, w jakim celu będzie działać, w jaki sposób i w jakich warunkach to działanie będzie się odbywało, nauczyciel przystępuje do pracy zgodnie z przyjętym programem wychowania przedszkolnego. Program wskazuje przykłady realizacji treści w obrębie wybranego tematu kompleksowego

Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacyjnych Proponowany program zawiera szczegółowy zakres wiadomości i umiejętności, jakimi powinno dysponować dziecko kończące przedszkole, i został ujęty w 15 obszarach, wyodrębnionych w obowiązującej Podstawie programowej wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r.). Zawarte w nich treści skierowane są do wszystkich dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, bez zróżnicowania wiekowego.

OBSZAR 1 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych Etapy osiągania umiejętności w zakresie: uświadamiania własnej osoby – To ja budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych kształtowania społecznie akceptowanych postaw rozpoznawania i wyrażania emocji

OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku Etapy osiągania umiejętności w zakresie: kształtowania nawyków higienicznych wykonywania czynności samoobsługowych przyzwyczajania do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia

OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci Etapy osiągania umiejętności w zakresie: porozumiewania się stosowania poprawnych form gramatycznych kształtowania poprawności wymowy kształtowania poprawności leksykalno- semantycznej

OBSZAR 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia Etapy osiągania umiejętności w zakresie: porównywania i grupowania obiektów przewidywania czynności manipulacyjnych i łączenia przyczyny ze skutkiem

OBSZAR 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci Etapy osiągania umiejętności w zakresie: dbałości o zdrowie rozwijania sprawności ruchowej

OBSZAR 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych Etapy osiągania umiejętności w zakresie: zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw przestrzegania zasad bezpieczeństwa na drodze bezpiecznego korzystania ze środków transportu właściwego zachowania się w sytuacjach zagrożenia właściwego zachowania się wobec obcych osób, zwierząt i roślin

OBSZAR 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem Etapy osiągania umiejętności w zakresie: aktywnego uczestniczenia w różnego typu przedstawieniach wcielania się w rolę aktora

OBSZAR 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec Etapy osiągania umiejętności w zakresie: śpiewania piosenek kształtowania poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce poznawania sposobów wykorzystania instrumentów muzycznych wyrabiania wrażliwości muzycznej odtwarzania prostych układów tanecznych |

OBSZAR 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne Etapy osiągania umiejętności w zakresie: odbioru dzieł sztuki kształtowania umiejętności twórczych

OBSZAR 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych Etapy osiągania umiejętności w zakresie: działalności konstrukcyjnej rozumienia znaczenia pracy ludzi różnych zawodów poznawania świata techniki poznawania i wyjaśniania obserwowanych zjawisk doświadczalnych

OBSZAR 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń Etapy osiągania umiejętności w zakresie: rozpoznawania zjawisk atmosferycznych w różnych porach roku i zachowania się odpowiednio do pogody

OBSZAR 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt Etapy osiągania umiejętności w zakresie: poznawania różnych środowisk przyrodniczych kształtowania opiekuńczej postawy wobec zwierząt i roślin rozumienia konieczności ochrony środowiska przyrodniczego

OBSZAR 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną Etapy osiągania umiejętności w zakresie: kształtowania orientacji przestrzennej liczenia rozpoznawania kształtów geometrycznych dokonywania czynności pomiarowych dostrzegania powtarzalności układów i następstw czasu

OBSZAR 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisani a Etapy nabywania umiejętności w zakresie: doskonalenia percepcji wzrokowej nabywania sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej orientacji na kartce papieru doskonalenia percepcji słuchowej korzystania z książek rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu

OBSZAR 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne Etapy osiągania umiejętności w zakresie: uświadamiania związków w rodzinie rozbudzania zainteresowania regionem kształtowania poczucia tożsamości narodowej rozumienia pojęć: Unia Europejska, Europa i świat

Diagnoza przedszkolna opracowana została na podstawie własnych doświadczeń w pracy z dziećmi pozwala nauczycielom określić poziom kompetencji dzieci w stosunku do wymagań podstawy programowej Opis diagnozy w programie wskazuje: sposób prowadzenia diagnozy pedagogicznej jak dokonać analizy umiejętności dzieci jak wykorzystać uzyskane informacje

Propozycje działań podejmowanych z dziećmi w ramach pracy kompensacyjno-korekcyjnej obejmują: rozwój fizyczny i motoryczny samoobsługę sprawność manualną i grafomotoryczną rozwój społeczny i emocjonalny zasób wiadomości o otoczeniu społecznym i przyrodniczym

mowę percepcję wzrokową i słuchową rozwój intelektualny wraz z pojęciami matematycznymi rozumienie symboli Przykład praktyczny - budowania planu pracy indywidualnej

Propozycje działań podejmowanych z dziećmi zdolnymi obejmują: ogólne zdolności intelektualne dzieci zdolności wskazujące na utalentowanie zastosowanie praktyczne Przykład budowania planu pracy indywidualnej