Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 33 UPE/
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Prawo budowlane po zmianach
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
generujące zmiany danych w państwowym
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Umowa o prace projektowe
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
PROCES BUDOWY.
Podmioty procesu budowlanego
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
PbWyk 5 Umowy cywilne w procesie budowlanym. Umowy cywilne w procesie budowlanym Umowy o roboty budowlane -Umowa może (nie musi) być zawarta z uczestnikiem.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces utrzymania obiektu budowlanego. Rozpoczęcie użytkowania Reglamentacja użytkowania obiektu budowlanego: -Zawiadomienie o zakończeniu budowy; -Pozwolenie.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
Decyzja o warunkach zabudowy
1 USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst ujednolicony przez GUNB) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art.1. zakres regulacji, Art.2. wyłączenia ustawy.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Proces rozbiórki – kazusy
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
PROCES PROJEKTOWANIA mgr Karina Pilarz.
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
SAMOWOLA BUDOWLANA mgr Karina Pilarz.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Publiczne prawo konkurencji
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
PROCES ROZBIÓRKI mgr Karina Pilarz.
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Proces rozbiórki

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty budowlane; 2.Wybudowane obiekty budowlane.

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Właściwy organ nakazuje, z zastrzeżeniem ust. 2, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego 1)bez wymaganego pozwolenia na budowę albo 2)bez wymaganego zgłoszenia dotyczącego budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia. (art. 48 ust. 1 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Wymienione obiekty budowlane to: - wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane (art. 29 ust. 1 pkt. 1a p.b.); - wolno stojących parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m 2 (art. 29 ust. 1 pkt. 2b p.b.); -sieci: a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV, b) wodociągowych, c) kanalizacyjnych, d) cieplnych, e) telekomunikacyjnych (art. 29 ust. 1 pkt. 19a p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Jeżeli budowa, o której mowa w ust. 1: 1)jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności: a) ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo; b) ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, 2) nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, w zakresie uniemożliwiającym doprowadzenie obiektu budowlanego lub jego części do stanu zgodnego z prawem - właściwy organ wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych. (art. 48 ust. 2 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne W postanowieniu, o którym mowa w ust. 2, ustala się wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń budowy oraz nakłada obowiązek przedstawienia, w wyznaczonym terminie: 1) zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego; 2) dokumentów, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 oraz ust. 3; do projektu architektoniczno-budowlanego nie stosuje się przepisu art. 20 ust. 3 pkt 2. (art. 48 ust. 3 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Negatywne zakończenie - W przypadku niespełnienia w wyznaczonym terminie obowiązków, o których mowa w ust. 3, stosuje się przepis ust. 1. Dalsze postęp. legal. - Przedłożenie w wyznaczonym terminie dokumentów, o których mowa w ust. 3, traktuje się jak wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i pozwolenie na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona. (art. 48 ust. 4-5 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Właściwy organ, przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych, bada: 1) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, 2) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń, 3) wykonanie projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane - oraz, w drodze postanowienia, ustala wysokość opłaty legalizacyjnej. Na postanowienie przysługuje zażalenie (art. 49 ust. 1 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne Do opłaty legalizacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kar, o których mowa w art. 59f ust. 1, z tym że stawka opłaty podlega pięćdziesięciokrotnemu podwyższeniu. (art. 49 ust. 1 p.b.) W przypadku stwierdzenia w trakcie obowiązkowej kontroli nieprawidłowości w zakresie, o którym mowa w art. 59a ust. 2, wymierza się karę stanowiącą iloczyn stawki opłaty (s), współczynnika kategorii obiektu budowlanego (k) i współczynnika wielkości obiektu budowlanego (w). Stawka opłaty (s) wynosi 500 zł. Kategorie obiektów, współczynnik kategorii obiektu oraz współczynnik wielkości obiektu określa załącznik do ustawy. (art. 59f ust. 1-3 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne W przypadku stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym w ust. 1, właściwy organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, w określonym terminie, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję, o której mowa w art. 48 ust. 1. Decyzję tę wydaje się również w przypadku nieuiszczenia w terminie opłaty legalizacyjnej, z zastrzeżeniem art. 49c ust. 2. W razie spełnienia wymagań, określonych w ust. 1, właściwy organ wydaje decyzję: 1) o zatwierdzeniu projektu budowlanego i pozwoleniu na wznowienie robót; 2) o zatwierdzeniu projektu budowlanego, jeżeli budowa została zakończona. W decyzji, o której mowa w ust. 4, nakłada się obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. (art. 49 ust. 3-4, 5 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne W przypadku uchylenia w postępowaniu odwoławczym decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 4, i wydania decyzji, o której mowa w art. 48 ust. 1, opłata legalizacyjna podlega zwrotowi, z zastrzeżeniem ust. 2, w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia wykonania rozbiórki. Jeżeli wykonanie decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego odbywa się w trybie wykonania zastępczego, o którym mowa w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, opłatę legalizacyjną zalicza się w poczet kosztów wykonania zastępczego. (art. 49a p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne dot. zgłoszenia budowy Właściwy organ nakazuje, z zastrzeżeniem ust. 2, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego, lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego zgłoszenia bądź pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ. (art. 49b ust. 1 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne dot. zgłoszenia budowy Jeżeli budowa, o której mowa w ust. 1, jest zgodna z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo, w przypadku jego braku, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz nie narusza przepisów, w tym techniczno-budowlanych, właściwy organ wstrzymuje postanowieniem - gdy budowa nie została zakończona - prowadzenie robót budowlanych oraz nakłada na inwestora obowiązek przedłożenia w terminie 30 dni: 1) dokumentów, o których mowa w art. 30 ust. 2 albo art. 30 ust. 2 i 3, albo art. 30 ust. 2 i 4; 2) projektu zagospodarowania działki lub terenu; 3) zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności budowy z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. (art. 49b ust. 2 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne dot. zgłoszenia budowy Jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 2, właściwy organ, w drodze postanowienia, ustala wysokość opłaty legalizacyjnej. Na postanowienie przysługuje zażalenie. Do opłaty legalizacyjnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 59g, z tym że wysokość opłaty w przypadku budowy, o której mowa w: 1) 153 art. 29 ust. 1 pkt 9-11, 14, 15, 17 oraz w art. 30 ust. 1 pkt 3 i 4 - wynosi 2500 zł; 2) 154 art. 29 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 3, 3a, 6, 12, 13, 16, 19, 20b oraz 28 - wynosi 5000 zł. (art. 49b ust. 4-5 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie legalizacyjne dot. zgłoszenia budowy Właściwy organ, w przypadku gdy budowa nie została zakończona, po wniesieniu opłaty, o której mowa w ust. 5, zezwala, w drodze postanowienia, na dokończenie budowy. W przypadku nieuiszczenia w terminie opłaty legalizacyjnej właściwy organ wydaje decyzję, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 49c ust. 2. (art. 49b ust. 6-7 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Cztery przypadki rozpoczęcia postępowania naprawczego: W przypadkach innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 właściwy organ wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych wykonywanych: 1) bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia lub 2) w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub 3) na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 30 ust. 1, lub 4) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę, projekcie budowlanym lub w przepisach. Art. 50 ust. 1 p.b.

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych W postanowieniu o wstrzymaniu robót budowlanych należy: 1) podać przyczynę wstrzymania robót; 2) ustalić wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń. W postanowieniu o wstrzymaniu robót budowlanych można nałożyć obowiązek przedstawienia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia, inwentaryzacji wykonanych robót budowlanych lub odpowiednich ocen technicznych bądź ekspertyz. (art. 50 ust. 2-3 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych Postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych traci ważność po upływie 2 miesięcy od dnia doręczenia, chyba że w tym terminie zostanie wydana decyzja, o której mowa w art. 50a pkt 2 albo w art. 51 ust. 1. Na postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych służy zażalenie. (art. 50 ust. 4-5 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Wstrzymane robót budowlanych Właściwy organ w przypadku wykonywania robót budowlanych - pomimo wstrzymania ich wykonywania postanowieniem - o którym mowa w art. 50 ust. 1 - nakazuje, w drodze decyzji, -rozbiórkę części obiektu budowlanego wykonanego po doręczeniu postanowienia albo -doprowadzenie obiektu budowlanego do stanu poprzedniego. (art. 50a pkt. 2 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Przed upływem 2 miesięcy od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 50 ust. 1, właściwy organ w drodze decyzji: 1) nakazuje zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo 2) nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania, albo 3) w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę - nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz - w razie potrzeby - wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem; przepisy dotyczące projektu budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu tych zmian. (art. 51 ust. 1 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze W przypadku wydania nakazu, o którym mowa w art. 50a pkt 2, decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lub 3, wydaje się po wykonaniu obowiązku określonego w tym nakazie. (art. 51 ust. 2 p.b.). Przepisy ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 stosuje się odpowiednio, jeżeli roboty budowlane, w przypadkach innych niż określone w art. 48 albo w art. 49b, zostały wykonane w sposób, o którym mowa w art. 50 ust. 1. (art. 51 ust. 7 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze II tryb: nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania, albo (art. 51 ust. 1 pkt. 2 p.b.). Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, właściwy organ sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, i wydaje decyzję: 1) o stwierdzeniu wykonania obowiązku albo 2) w przypadku niewykonania obowiązku - nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego. (art. 51 ust. 3 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze III tryb w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę - nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz - w razie potrzeby - wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem; przepisy dotyczące projektu budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu tych zmian. (art. 51 ust. 1 pkt. 3 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Po upływie terminu lub na wniosek inwestora, właściwy organ sprawdza wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, i wydaje decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót budowlanych albo - jeżeli budowa została zakończona - o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego. W decyzji tej nakłada się obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. W przypadku niewykonania w terminie obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, właściwy organ wydaje decyzję nakazującą zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego. (art. 51 ust. 4-5 p.b.)

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze Przepisów ust. 4 i 5 dotyczących pozwolenia na użytkowanie nie stosuje się do robót budowlanych innych niż budowa bądź przebudowa obiektu budowlanego lub jego części. (art. 51 ust. 6 p.b.). W przypadku istotnego odstąpienia od projektu budowlanego z naruszeniem art. 36a ust. 1a, przepisy ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio. (art. 51 ust. 1a p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze [Zasady ponoszenia kosztów wykonania decyzji] Inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany na swój koszt dokonać czynności nakazanych w decyzji, o której mowa w art. 48, art. 49b, art. 50a oraz art. 51. (art. 52 p.b.).

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Kazus 1.4 Władysław Zieliński wykonał roboty budowlane, na które było potrzebne zgłoszenie budowy. Władysław Zieliński zgłosił roboty budowlane, lecz starosta wniósł sprzeciw od tego zgłoszenia. Starosta uzasadnił sprzeciw tym, że roboty budowlane będą uciążliwe dla terenów sąsiednich (art. 30 ust. 7 pkt. 4 p.b.). Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wniósł odwołanie od sprzeciwu starosty. Wojewoda (organ II instancji) uchylił za skarżoną decyzję (sprzeciw). Otrzymawszy decyzję II instancji, Władysław Zieliński dalej prowadził te roboty budowlane. Tymczasem skargę do sądu administracyjnego wnieśli jednocześnie: starosta oraz sąsiad Karol Wilczek. Sąsiad wskazał, że ma interes prawny, a interes ten wynika z decyzji o sprzeciwie. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na Władysława Zielińskiego postanowienie wstrzymujące prowadzenie dalszych robót. Tymczasem sąd administracyjny wskazał, że ani starosta, ani sąsiad nie posiada ją interesu prawnego. Decyzja wojewody stała się tym samym prawomocna. Dwa dni później, Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego określił wysokość opłaty legalizacyjnej, wskazując, że sprzeciw został wydany, a zatem decyzja wojewody oraz wyrok sądu nie mają prawnego znaczenia dla postępowania legalizującego. Oceń działania powiatowego inspektora nadzoru budowlanego Oceń działania sądu administracyjnego

ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Kazus 2.4 Ryszard Paprocki realizował obiekt budowlany bez wymaganego pozwolenia na budowę. Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego wydał postanowienie wstrzymujące wykonywanie tego obiektu. Następnie Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję określającą opłatę legalizacyjną. Ryszard Paprocki stwierdził, że nie ma zamiaru ani płacić opłaty legalizacyjnej, ani wykonywać rozbiórkę obiektu budowlanego. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wszczął postępowanie egzekucyjne, w celu egzekucji opłaty legalizacyjnej od Ryszarda Paprockiego. Oceń działania powiatowego inspektora nadzoru budowlanego

Dziękuję za uwagę