Brzesko, 27 maja 2013 r.
Zapoznanie uczestników szkolenia z podstawowymi założeniami związanymi z marketingiem ich placówki edukacyjnej. Nabycie przez nich umiejętności zastosowania działań marketingowych. Wykorzystanie umiejętności odpowiedniego doboru i zastosowania instrumentów marketingowych. Identyfikacja oczekiwań i potrzeb „Klientów” swojej placówki edukacyjnej (uczniów, rodziców, nauczycieli, samorządu lokalnego).
Marketing w placówce oświatowej (uwzględnienie specyfiki środowiska i samej placówki – wieś, miasto, SP, G, PG). Oczekiwania wobec edukacji. Rynki, na których działa szkoła. Zadania marketingu. Strategia marketingowa. Żywotność „produktu”. Wyzwania dla marketingowego zarządzania szkołą. Promocja szkoły. Wizja i misja szkoły. Pozytywny wizerunek szkoły. Wybrane formy reklamy usług edukacyjnych.
Marketingiem nazywamy rozpoznawanie i wyko- rzystywanie znajomości rynku, tzn. występujących na nim związków przyczynowo-skutkowych oraz zależności między podmiotami działającymi na rynku a ich otoczeniem; jest to jednak zaspakajanie pragnień kryjących się za potrzebami i związanych z nimi źródeł satysfakcji nabywcy.
1. Usługa edukacyjna 2. Cena usługi (koszty) 3. Dystrybucja usługi (dostępność) 4. Promocja usługi (reklama) 5. Ludzie (doskonalenie umiejętności i warunków pracy kadry dydaktycznej)
co szkoła zamierza zaoferować uczniowi i w jaki sposób wyróżni swoją usługę ? na jakich warunkach szkoła udostępni usługę uczniowi ? gdzie, kiedy i w jakich warunkach usługa będzie dostępna ? w jaki sposób szkoła zamierza poinformować ucznia (rodziców) o swojej ofercie i przekonać do jej wyboru ? co szkoła zamierza zrobić, aby ludzie zatrudnieni w szkole pracowali jak najlepiej ?
Uczniowie: ◦ wycieczki, atrakcje, dużo pochwał, mało kar, brak prac domowych, lepszy dostęp do komputerów i Internetu; Rodzice: ◦ wyposażenie szkoły na wysokim poziomie, dobrze wykształcona kadra, nauka języków, zapewnione bezpieczeństwo dzieci; Nauczyciele: ◦ rozwój zawodowy, dobry dyrektor, dobrze wyposażona baza szkolna, pomoc ze strony rodziców; Samorząd lokalny: ◦ uzasadnione wydatki, dobra oferta edukacyjna, pozytywna ocena organu nadzorującego, otwartość na lokalne środowisko.
wychodzenie naprzeciw potrzebom klienta, odgadywanie potrzeb klienta, uświadamianie tych potrzeb klientowi, kreowanie i pobudzanie nowych potrzeb, zaspokajanie tych potrzeb.
Dążenie do wytwarzania i sprzedaży produktu: którego jeszcze nikt nie ma, którego możliwie największa liczba osób potrzebuje, który byłby tak wyceniony, aby nabywców stać było kupić go, który zapewniałby firmie odpowiedni zysk i dopin- gował jej kierownictwo do dalszego zwiększania produkcji.
Strategia marketingu nastawiona jest na ciągły rozwój firmy, jej unowocześnianie i tym samym ciągłe badanie rynku, zmienności zachowań klienta, a także obserwację zachowań głównych konkurentów oraz stopnia ich przewagi. Żywotność każdego produktu jest ograniczona i zmienna w czasie.
AB – mozolne zdobywanie rynku, BC – akceptacja i ekspansja produktu na rynku, CD – stopniowe wyczerpywanie się dalszego rozwoju na dotychczasowej drodze DE – spadek …
W szkole - zupełnie inaczej niż w zakładzie produkcyjnym – „obróbce” poddaje się młodych ludzi, a nie martwe przedmioty. W firmie ludzie są przedmiotem, w szkole – podmiotem. Dla dobra firmy można usunąć złych pracowników. A dobro szkoły? Zawsze pozostaje mniej ważne niż dobro ucznia.
Zastanawiając się nad tym, czym charakteryzuje się dobra firma i przekładając to na warunki szkoły, należałoby zwrócić uwagę na: dyrekcję, kadrę, kierunki i strategię działania, lokal, warunki pracy, możliwość rozwoju pracowników, reklamę i promocję firmy, no i oczywiście finanse. Dyrektor szkoły powinien mieć wykształcenie, predyspozycje osobowościowe i mentalne, umiejętność zaplanowania i zrealizowania celów, które pragnie osiągnąć. Duże znaczenie ma tu też otwartość i komunikatywność takiego człowieka. Liczne i życzliwe kontakty z innymi nie są bez znaczenia. Ideałem byłby ktoś z dużym wdziękiem osobistym.
Czynniki rozwoju szkoły; pozyskać nowych uczniów, sprawić, by uczniowie więcej korzystali z oferty szkoły, sprawić, by uczniowie częściej korzystali z oferty szkoły.
Promocja (formalna) to komunikacja z otoczeniem za pomocą tzw. mieszanki promocyjnej: ◦ promocji osobistej (przekaz osobisty), ◦ reklamy, ◦ promocji dodatkowej, ◦ Public Relations
Czym się charakteryzujemy jako szkoła? Jakie mamy tradycje? Czego uczymy się na lekcjach, a czego po lekcjach? Jaką posiadamy kadrę? Jaką posiadamy bazę? Jakie mamy osiągnięcia? Czym różnimy się od innych szkół?
Wizja wyznacza miejsce, do którego chcemy podążać. Jest umysłowym modelem pożądanej/idealistycznej przyszłości. Ma porywać ludzi do działania.
Jak powinna wyglądać szkoła naszych marzeń? Co chcemy osiągnąć ucząc w tej szkole? Jakie efekty ma przynieść nasza praca? Jakie plany i zamierzenia pragniemy realizować zgodnie z wcześniej określoną koncepcją szkoły? Jaki model nauczyciela powinien funkcjonować w naszej szkole, jaki powinien być jego etos? Czego musimy dokonać, aby osiągnąć sukces? Czego będą potrzebować nasi uczniowie w przyszłości?
Misja jest swoistym kompasem, który prowadzi w stronę wizji. Odpowiada na pytania; Po co jesteśmy? Czym się kierujemy? Co jest ważne? Misja nakreśla cel szkoły, wskazuje co ludzie mają robić, czym się mają kierować.
Wizja, Misja – wspiera, rozwija i realizuje W(wizję), Cele ogólne – wspierają, rozwijają i realizują M (misję), Cele szczegółowe – wspierają, rozwijają i realizują C. O., Strategia– wspiera, rozwija i realizuje C. Szcz., Plany działania – wspierają, rozwijają i realizują S.
Metaplan – problem przykładowy: Promocja szkoły. ◦ Jaka jest? ◦ Jaka być powinna? ◦ Dlaczego nie jest taka, jak być powinna? ◦ Co zrobić, aby była taka, jaka być powinna? ◦ Wnioski.
S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę analizowanego obiektu, W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę analizowanego obiektu, O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu szansę korzystnej zmiany, T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza dla analizowanego obiektu niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.
Problem: ………………………………… ◦ mocne strony, ◦ słabe strony, ◦ szanse, ◦ zagrożenia.
Problem: ◦ siły napędowe (czynniki sprzyjające), ◦ siły hamujące, ◦ działania wzmacniające siły napędowe, ◦ działania osłabiające siły hamujące.
poziom A – bardzo wysoki poziom wypełniania przez szkołę danego wymagania z ww. Rozporządzenia, poziom B – wysoki poziom spełniania... wymagania... poziom C –średni poziom spełniania... wymagania... poziom D – podstawowy poziom spełniania... wymagania... poziom E – niski stopień spełniania... wymagania…
sprzyja akceptacji działań szkoły przez podmioty działające w jej otoczeniu daje większą możliwość udziału w różnych ciekawych przedsięwzięciach podnosi morale pracowników i uczniów nakręca spiralę sukcesu wytwarza dumę z uczęszczania do szkoły i wiąże z nią na wiele lat nawet po opuszczeniu jej murów.
J. A. Fazlagić – Marketingowe zarządzanie szkołą. Warszawa 2003 D. Elsner – Kreowanie wizerunku szkoły - czas zacząć. Nowa Szkoła 1998 nr 9 G. Habigier - Pipska – Propozycja promocji szkoły. Nowa Szkoła 2001 nr 4