O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania podstawy programowej – wychowanie przedszkolne Delegatura w Płocku.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Dobre Praktyki OK.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania

Wybór podręcznika Podręcznik wybiera nauczyciel - zgodnie z art. 22a ustawy o systemie oświaty. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać w szkole od początku następnego roku szkolnego.

Wykaz podręczników Podręcznik do użytku szkolnego dopuszcza Minister Edukacji Narodowej. Oprócz wersji tradycyjnej, może on mieć formę elektroniczną. Wykaz podręczników zgodnych z nową podstawą programową i dopuszczonych do użytku szkolnego znajduje się na stronie: eczniki

Ocena przydatności w pytaniach Czy podręcznik może dostarczyć uczniowi odpowiednich motywacji do nauki matematyki? Czy sprzyjać będzie rozwijaniu u ucznia poczucia realności sukcesu w poznawaniu matematyki? Czy jest przyjazny nauczycielowi?

Pierwsza kategoria oceny Przydatność dla moich uczniów: - odpowiada ich możliwościom poznawczym, poznawczym, - zaspokaja ich potrzeby edukacyjne, - zawiera dodatkowe materiały pomocnicze dla ucznia. pomocnicze dla ucznia.

Druga kategoria oceny Przydatność dla mnie (dla nauczyciela): - sugerowane metody nauczania, - pełna obudowa podręcznika ( materiały dla nauczyciela ) ( materiały dla nauczyciela )

Trzecia kategoria oceny Jakość podręcznika jako pomocy dydaktycznej: - atrakcyjność formy przekazu treści, - poprawność merytoryczna, - podatność na modyfikacje.

program nauczania Własny, niepowtarzalny i wyjątkowy

Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczania do użytku w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.

Nauczyciel  Odpowiada za realizację podstawy programowej i efekty kształcenia, programowej i efekty kształcenia, uzyskiwane przez swoich uczniów. uzyskiwane przez swoich uczniów.  Wybiera podręcznik – spośród dopuszczonych do użytku szkolnego. dopuszczonych do użytku szkolnego.  Dostosowuje program nauczania do możliwości uczniów. do możliwości uczniów.

Program musi zawierać: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, treści zgodne z podstawą programową, sposoby osiągania celów z uwzględnieniem warunków oraz możliwości uczniów, warunków oraz możliwości uczniów, opis założonych osiągnięć ucznia, propozycje kryteriów oceny osiągnięć i metod ich sprawdzania. ich sprawdzania.

Propozycja struktury programu

1. Wstęp Kilkanaście zdań, w których odpowiadamy na pytania: po co?, dlaczego?, dla kogo piszemy program? Wskazujemy specyficzne warunki szkoły, klasy, oceniamy realnie możliwości uczniów, itd.

2. Podstawa programowa Umieszczamy w tym punkcie treść podstawy programowej z danego przedmiotu.

3. Szczegółowe cele edukacyjne Cele, które określamy dla naszych uczniów. Najprościej podzielić je na cele kształcenia i wychowania (szkoła kształci i wychowuje). Dokonujemy analizy i uszczegółowienia celów z podstawy programowej oraz dopisujemy własne.

3.1. Cele kształcenia Cele, które są zbiorem szczegółowych umiejętności. Np. Doskonalenie i kształcenie umiejętności wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych wymaga między innymi umiejętności stosowania wzorów skróconego mnożenia, wyłączania czynnika przed nawias, redukowania wyrazów podobnych.

3.2. Cele wychowania Cele mówiące o postawie ucznia, o jego charakterze. Powinny się tu znaleźć cele naszym zdaniem najważniejsze i rzeczywiście kształtowane przez nas podczas lekcji.

4. Treści nauczania oraz opis założonych osiągnięć ucznia. Najczęściej w tabelce wypisujemy: Treści nauczania – wszystkie tematy lekcji lub grupy tematyczne z podaniem liczby godzin. Umiejętności, które uczeń ma osiągnąć – uczeń potrafi uczeń potrafi z najtrudniejszym przykładem. Uwagi ( numer z podstawy programowej)

5. Procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych Osiągania zarówno celów kształcenia, jak i wychowania. jak i wychowania.

5.1. Propozycja metod pracy z uczniami. Opisujemy najczęściej stosowane przez nas metody i formy pracy przez nas metody i formy pracy oraz wykorzystywane środki dydaktyczne. oraz wykorzystywane środki dydaktyczne.

Formy pracy Formy pracy są formami organizacyjnymi i wśród nich możemy wyróżnić: Formy pracy są formami organizacyjnymi i wśród nich możemy wyróżnić: pracę indywidualną, pracę w parach, pracę w grupach np. 3 do 5 osób, pracę wspólną z całą klasą.

Metody pracy Opisując metody pracy wyjaśniamy w kilku zdaniach te metody, których nazwa w kilku zdaniach te metody, których nazwa nie musi być wszystkim znana - nie musi być wszystkim znana - burza mózgów, stoliki zadaniowe. burza mózgów, stoliki zadaniowe. Podajemy tylko te metody, które stosujemy na lekcji !!! które stosujemy na lekcji !!!

5.2. Propozycje metod kontroli i oceny osiągnięć uczniów. Opisujemy metody kontroli i oceny, które muszą być zgodne z przedmiotowym które muszą być zgodne z przedmiotowym systemem oceniania obowiązującym systemem oceniania obowiązującym w szkole. w szkole. Metody pracy oraz metody oceny i kontroli powinny objąć wszystkie wymienione powinny objąć wszystkie wymienione wcześniej cele kształcenia i wychowania. wcześniej cele kształcenia i wychowania.

6. Zakończenie Uwagi ogólne o realizacji programu. Piszemy krótką refleksję po zakończeniu pracy nad programem. po zakończeniu pracy nad programem.

7. Bibliografia Wypisujemy wszystkie pozycje książkowe, oraz czasopisma, z których korzystaliśmy. oraz czasopisma, z których korzystaliśmy. Podajemy strony internetowe, które wykorzystywaliśmy podczas pisania programu. które wykorzystywaliśmy podczas pisania programu.

8. Szata graficzna Dokonujemy obróbki graficznej w zależności od własnych upodobań w zależności od własnych upodobań i możliwości finansowych. i możliwości finansowych.

Powodzenia !!! Dziękuję za uwagę! Ewa Gałęska Ewa Gałęska