Projekt „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” Czy ekonomia społeczna ma przyszłość? Doświadczenia i impresje w świetle realizacji projektu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Joanna Kurowska-Pysz
Advertisements

Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Regionalne Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego w Województwie Warmińsko-Mazurskim.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Projekt: Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Znaczenie podręcznika
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Projekt Inkubator Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego woj. śląskiego Rybnik 27 czerwca 2013.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Kalkulator outsourcingu: Generator e-NGO. Kalkulator outsourcingu: Generator e – NGO jest projektem innowacyjnym testującym, dofinansowanym ze środków.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Katowice, 18 listopada 2015 r. Projekt „Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego” współfinansowany jest ze.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Konkurs Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Projekt „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” Czy ekonomia społeczna ma przyszłość? Doświadczenia i impresje w świetle realizacji projektu „efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna” Magdalena Twardowska Projekt Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna, realizowany przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w partnerstwie z Instytutem Pracy i Spraw Socjalnych. Projekt wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cele projektu Wypracowanie innowacyjnego rozwiązania w zakresie tworzenia i rozwoju współpracy oraz sposobu funkcjonowania podmiotów z obszaru rynku pracy i integracji społecznej Dostarczenie narzędzia do rozpoznawania trendów i określania tych problemów społecznych, które nie są ujęte w oficjalnych statystykach. W najbardziej ogólnym sensie opracowane narzędzie ma służyć budowaniu WSPÓŁPRACY i wymianie informacji międzyinstytucjonalnej (PES vs JST) oraz w efekcie – ma wzmocnić sektor ekonomii społecznej na poziomie lokalnym. 2

Uczestnicy W ramach diagnozy przeprowadzono m.in. badania w 34 instytucjach/podmiotach ekonomii społecznej (studia przypadku) W testowaniu narzędzia wzięło udział 17 instytucji/podmiotów – OPS, UP, OWES, SS, KIS, WTZ, ZAZ, NGO W seminariach i szkoleniach wzięło udział ponad 320 osób – OPS, UP, OWES, SS, KIS, WTZ, ZAZ, NGO 3

Co wynikało z diagnozy? Diagnoza przeprowadzona w oparciu o dane zastane, studia przypadku oraz analizę praktyk funkcjonowania PES: brak dostosowania profilu działalności PES do struktury popytu w regionie oraz nasilenia problemów społecznych – stanowiących potencjalnie wspólny obszar działania z JST rutynowy i sformalizowany charakter współpracy między PES a JST; daleki od aktywnego rozwiązywania lokalnych problemów merytorycznych nieprzemyślany sposób zarządzania podmiotami PES, bazujący nierzadko na doświadczeniu i intuicji, niż na analizach dostępnych danych pozwalających na diagnozę realnych potrzeb klientów usług i produktów wytwarzanych przez PES brak spójnych kryteriów i narzędzi do obiektywnej oceny kondycji i rezultatów działania podmiotów ekonomii społecznej stosowanych w administracji samorządowej. Potrzeba upowszechniania wiedzy na temat sektora ekonomii społecznej w jednostkach administracji publicznej, tworzenia narzędzi i rozwiązań wspomagających nawiązywanie współpracy oraz ułatwiających podmiotom ekonomii społecznej identyfikację i analizę głównych problemów społecznych potrzebnych do wyznaczania celów i kierunków działania. 4

Co spowodował udział w projekcie? 5 Badani akcentowali przede wszystkim ogólne „poszerzenie wiedzy na temat podmiotów PES” oraz „poznawanie, kontakty z przedstawicielami PES” (gdy chodzi o administrację publiczną) Oczekiwanie na dobre narzędzie, w którym dane pomogą w kreowaniu projektów i pozyskiwaniu na nie środków Dzięki udziałowi w projekcie można ocenić kondycję swojej jednostki i porównać ją z innymi podmiotami Oczekiwane korzyści wskazywane przez respondentów, to: Odnajdywanie informacji na temat konkretnych PES w bazie, co umożliwia kierowanie oferty, projektów do konkretnych organizacji i dobór odpowiednich partnerów przez jednostki administracji publicznej Pozyskiwanie informacji, które umożliwiają podmiotom ekonomii społecznej (np. KISom) kierowanie beneficjentów w „odpowiednie miejsce”, tam gdzie mogą znaleźć realną pomoc

Korzyści rzeczywiste W przypadku JST koncentrują się wokół: poszerzenia wiedzy na temat podmiotów PES i stowarzyszeń działających na rzecz lokalnej społeczności kontaktów z ludźmi reprezentującymi inne podmioty PES, co przekłada się na praktyczne wspólne działanie w lokalnym obszarze W przypadku PES pozytywne doświadczenia skupiają się na: pozyskiwaniu nowych, użytecznych informacji o podmiotach JST i PES z baz tele- adresowych nowych kontaktów, znajomości z obszaru ekonomii społecznej i administracji publicznej możliwość wglądu w sytuację, specyfikę innych podmiotów PES możliwość tworzenia zestawień, wykresów, korzystania z funkcjonalności kalkulatora po wprowadzeniu danych 6

Co wynika z badań? - wnioski Udział w projekcie nie zmienił faktu, iż uczestnicy mówiąc zarówno o korzyściach oczekiwanych i tych spełnionych w niewielkim stopniu odnoszą się do możliwości wykorzystywania kalkulatora PES i jakichkolwiek wskaźników w nim zawartych. Podkreślany jest głównie aspekt społeczno-informacyjny projektu. Innowacyjny charakter narzędzia, nowość podejścia, nowy język, terminologia Uczestnicy projektu w ograniczonym stopniu wydawali się zainteresowani możliwościami bardziej złożonych analiz – całkowicie wystarczy funkcja informacyjna portalu (bazy tele-adresowe) oraz ewentualnie uogólnione wskaźniki kondycji organizacji PES – ale bez wnikania w to jak się zmieniały w czasie lub, co w ich sytuacji ma największy wpływ na indeksy uśrednione (zbiorcze). 7

Wnioski Kluczowa rola ROPS dla wdrażania i upowszechniania narzędzia „Kalkulator kondycji PES” Wskazane byłoby Przekształcenie pasywnego nastawienia do projektu („poczekamy-zobaczymy”), w postawę zaangażowaną gdzie od samego początku uczestnicy czują się współtwórcami ważnych instrumentów kształtujących ekonomię społeczną w regionie, ale również w ich własnych organizacjach Atutem udziału w projekcie jest korzyść społeczna i korzyść „dostępu do informacji” deklarowana tak często przez jego uczestników – wskazane jest używanie tych argumentów przy jego promocji. Pokazanie praktycznych korzyści – przydatności narzędzia jako zbioru informacji do wykorzystania, możliwość porównania się z innymi, samoocena

Wnioski Cały projekt „Efektywna i skuteczna przedsiębiorczość społeczna”, portal i związane z nim narzędzie interaktywne – kalkulator PES wymaga aktywnej promocji – Upowszechnianie informacji o projekcie w formie kampanii społecznych widocznych w instytucjach publicznych, NGO, w mediach interaktywnych i społecznościowych (portal OPS) Duże zainteresowanie słuchaczy/uczestników szkoleń nowym narzędziem. Projekt kończy się tylko formalnie. Teraz zaczyna swoje społeczne życie. Pytania stawiane przez uczestników dotyczące zarządzania narzędziem – kto będzie nim administrował, kto będzie sprawdzał rzetelność danych i dbał o aktualizację zawartych tam informacji, o podtrzymywanie zainteresowania wykorzystywania narzędzia Ukierunkowane warsztaty, które pomogą zarówno pogłębić wiedzę na temat ekonomii społecznej wśród pracowników samorządowych, ale pomogą wypracować bardziej konkretne rozwiązania, procedury, standardy, propozycje współpracy.

Dziękuję za uwagę