Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych specjalności cyklu W treści ankiety zadano pięć pytań w tym jedno otwarte. Pytania dotyczyły oceny procesu kształcenia oraz realizowanych przez poszczególne krupy zajęć efektów. Na pierwsze pytanie Czy po ukończeniu studiów ma Pan/Pani zamiar pracować w zawodzie? Większość z ankietowanych odpowiedziała pozytywnie. Może to świadczyć o tym że podczas studiów jesteśmy w stanie zainteresować studentów Oceanografią oraz że widzą potrzebę i chęć dalszego samodzielnego rozwoju. Kolejne pytanie dotyczy wykładów z przedmiotów kierunkowych. Ponad połowa z ankietowanych oceniła je pozytywnie jednak wśród nich zdecydowanych głosów było bardzo mało. Może to świadczyć o koniczności ulepszania procesu kształcenia na teoretycznych kursach kierunkowych ewentualnie poszukiwaniu nowych- nowoczesnych metod kształcenia. Trzecie pytanie miało dotyczyć realizacji ćwiczeń z przedmiotów zawodowych. Ich przebieg pozytywnie ocenia średnio połowa ankietowanych przy czym dla specjalności geologiczno-fizyczno-chemicznej odsetek jest niższy jednak pojawia się niewielka grupa osób oceniających ćwiczenia zdecydowanie pozytywnie której brak wśród specjalności biologicznej gdzie odsetek głosów pozytywnych jest większy i przekracza 50%. Jest to sygnał do pracy nad rozwijaniem kierunkowych umiejętności kształcenia. Kolejne pytanie dotyczyło realizacji zajęć praktycznych. Wśród studentów specjalności geologiczno-fizyczno- chemicznej większość głosów jest pozytywna z niewielkim odsetkiem zdecydowanie dobrych ocen. Ocena zajęć praktycznych przez studentów specjalności biologicznej jest zdecydowanie negatywna. Widać wyraźną potrzebę pracy nad rozwojem efektów związanych z kompetencjami miękkimi które mogą być realizowane na zajęciach praktycznych i laboratoriach. Ostatnie pytanie w treści było otwarte, generalnie studenci wykazywali chęć poświęcenia w toku studiów większej ilości godzin na zajęcia praktyczne, ćwiczenia i przedmioty specjalistyczne oraz laboratoria- głosy choć różne w ilości były zgodne. W mniejszym stopniu zwrócono uwagę na rozwój umiejętności programowania, prowadzenia kursów nowoczesnymi metodami oraz przedstawiania światowych osiągnięć studiowanej dziedziny, większy udział w planie studiów rejsów po morzu, przedmiotów do wyboru oraz zaangażowanie pracodawców. Ogólnie pytania otwarte pokrywają się z zadanymi wcześniej pytaniami. Zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia rolę umiejętności oraz rozwój kompetencji miękkich. Opinia, którą możemy wyciągnąć z ankiety pokrywa się z wynikami cyklicznych konsultacji prowadzonych przez Dyrekcję Instytutu Oceanografii UG ze studentami, pracodawcami oraz pracownikami Instytutu. Istnieje potrzeba poszukiwana nowych metod kształcenia w celu opanowania przez absolwentów szerszego spektrum umiejętności kierunkowych oraz wyraźny sygnał rozwoju kompetencji miękkich.