Reglamentacja procesu budowy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
II OSK 485/08 Data orzeczenia: 2009 –
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Prawo budowlane po zmianach
Przestrzeganie przepisów bhp,
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Zmiana imienia i nazwiska
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Umowa o prace projektowe
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
PROCES BUDOWY.
Podmioty procesu budowlanego
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
PbWyk 5 Umowy cywilne w procesie budowlanym. Umowy cywilne w procesie budowlanym Umowy o roboty budowlane -Umowa może (nie musi) być zawarta z uczestnikiem.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Proces utrzymania obiektu budowlanego. Rozpoczęcie użytkowania Reglamentacja użytkowania obiektu budowlanego: -Zawiadomienie o zakończeniu budowy; -Pozwolenie.
Proces rozbiórki. ROZBIÓRKA OBLIGATORYJNA Postępowanie naprawcze / Postępowanie legalizacyjne Dotyczy naruszeń prawa budowlanego przez: 1.Budowane obiekty.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
Decyzja o warunkach zabudowy
1 USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst ujednolicony przez GUNB) Rozdział 1 Przepisy ogólne Art.1. zakres regulacji, Art.2. wyłączenia ustawy.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Proces rozbiórki – kazusy
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
PRAWO URBANISTYCZNO-BUDOWLANE
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
PROCES PROJEKTOWANIA mgr Karina Pilarz.
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
SAMOWOLA BUDOWLANA mgr Karina Pilarz.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
PRAWO URBANISTYCZNO-BUDOWLANE
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
ĆWICZENIA POWTÓRZENIOWE
PROCES ROZBIÓRKI mgr Karina Pilarz.
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Reglamentacja procesu budowy Prawo budowlane Reglamentacja procesu budowy

Reglamentacja procesu budowy Środki reglamentacji procesu budowy: Pozwolenie na budowę – art. 28 p.b.; Zgłoszenie budowy – art. 30 p.b. Częściowy brak reglamentacji procesu budowy Art. 30 w zw. z art. 29 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Pozwolenie na budowę - należy przez to rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego; Art. 3 pkt. 12 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Zasadą jest rozpoczęcie robót budowlanych na podstawie pozwolenia na budowę – art. 28 ust. 1 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Strony postępowania w spr. PnB - Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Przepisu art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Art.. 28 ust. 2-3 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę obszar oddziaływania obiektu - należy przez to rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy, tego terenu – art. 3 pkt. 20 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Pozwolenie na budowę: dotyczy całego zamierzenia budowlanego. W przypadku zamierzenia budowlanego obejmującego więcej niż jeden obiekt, pozwolenie na budowę może, na wniosek inwestora, dotyczyć wybranych obiektów lub zespołu obiektów, mogących samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem. (projekt budowlany powinien dotyczyć całego zamierzenia budowlanego) Art. 33 ust. 1 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto: - złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym; - złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Art. 32 ust. 4 p.b. Nie wydaje się pozwolenia na budowę w przypadku rozpoczęcia robót budowlanych z naruszeniem przepisu art. 28 ust. 1.- art. 32 ust. 4a p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć m. in.: 1) cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7, aktualnym na dzień opracowania projektu; 2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane; 3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 33 ust. 2 pkt. 1-3 p.b.).

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę Przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego właściwy organ sprawdza: 1) zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu 2) zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi; 3) kompletność projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i sprawdzeń oraz informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o której mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b, oraz zaświadczenia, o którym mowa w art. 12 ust. 7; 4) wykonanie - w przypadku obowiązku sprawdzenia projektu, o którym mowa w art. 20 ust. 2, także sprawdzenie projektu - przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowlane i legitymującą się aktualnym na dzień opracowania projektu - lub jego sprawdzenia - zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7. (art. 35 ust. 1 p.b.).

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę W razie spełnienia wymagań określonych w przepisach prawa budowlanego, właściwy organ nie może odmówić wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. – art. 35 ust. 4 p.b. - Właściwy organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę, jeżeli na terenie, którego dotyczy projekt zagospodarowania działki lub terenu, znajduje się obiekt budowlany, w stosunku do którego orzeczono nakaz rozbiórki - art. 35 ust. 5 p.b.

Reglamentacja procesu budowy Pozwolenie na budowę W decyzji o pozwoleniu na budowę właściwy organ, w razie potrzeby: - określa szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych; - określa czas użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych; - określa terminy rozbiórki: istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania; tymczasowych obiektów budowlanych; - określa szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie – art. 36 ust. 1 p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY art. 30 ust. 1 p.b. – katalog robót budowlanych, dla których jest wymagane zgłoszenie budowy art. 30 ust. 1a p.b. - Inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego robót budowlanych może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY W zgłoszeniu należy określić: rodzaj, zakres sposób wykonywania robót budowlanych termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane W zależności od potrzeb, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami – art. 30 ust. 2 p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY Zgłoszenia budowy należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Właściwy organ, w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. – art. 30 ust. 5 p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia. Art. 30 ust. 5a p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe albo w przypadku, o którym mowa w art. 391 Kodeksu postępowania administracyjnego, dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego – art. 30 ust. 6a p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY Właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli: zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę; budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy, inne akty prawa miejscowego lub inne przepisy; 3) zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje. art. 30 ust. 6 p.b.

Reglamentacja procesu budowy ZGŁOSZENIE BUDOWY Właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji –sprzeciwu obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować: 1) zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia; 2) pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków; 3) pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych; 4) wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich. art. 30 ust. 7 p.b.

Reglamentacja procesu budowy NASTĘPSTWO PRAWNE Organ, który wydał Pozwolenie na budowę jest obowiązany do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, Następca jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji Następca złoży oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (art. 40 ust. 1 p.b.)

Reglamentacja procesu budowy NASTĘPSTWO PRAWNE Następstwo prawne dotyczy także: decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót budowlanych – w postępowaniu naprawczym; decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego zamiennego - jeżeli budowa została zakończona – w postępowaniu naprawczym; Zgłoszenia budowy, od którego nie wniesiono sprzeciwu Odpowiednie stosowanie przepisów dot. następstwa prawnego pozwolenia na budowę – art. 40 ust. 2,4 p.b.

Reglamentacja procesu budowy NASTĘPSTWO PRAWNE Stronami w postępowaniu o - przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane przeniesienie decyzji. (art. 40 ust. 3 p.b.).

Reglamentacja procesu budowy Kazus 1 Władysław Zieliński wykonał roboty budowlane, na które było potrzebne zgłoszenie budowy. Władysław Zieliński zgłosił roboty budowlane, lecz starosta wniósł sprzeciw od tego zgłoszenia. Starosta uzasadnił sprzeciw tym, że roboty budowlane będą uciążliwe dla terenów sąsiednich (art. 30 ust. 7 pkt. 4 p.b.). Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wniósł odwołanie od sprzeciwu starosty. Wojewoda (organ II instancji) uchylił zaskarżoną decyzję (sprzeciw). Otrzymawszy decyzję II instancji, Władysław Zieliński dalej prowadził te roboty budowlane. Tymczasem skargę do sądu administracyjnego wnieśli jednocześnie: starosta oraz sąsiad Karol Wilczek. Sąsiad wskazał, że ma interes prawny, a interes ten wynika z decyzji o sprzeciwie. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nałożył na Władysława Zielińskiego postanowienie wstrzymujące prowadzenie dalszych robót. Tymczasem sąd administracyjny wskazał, że ani starosta, ani sąsiad nie posiadają interesu prawnego. Decyzja wojewody stała się tym samym prawomocna. Dwa dni później, Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego określił wysokość opłaty legalizacyjnej, wskazując, że sprzeciw został wydany, a zatem decyzja wojewody oraz wyrok sądu nie mają prawnego znaczenia dla postępowania legalizującego. Oceń działania powiatowego inspektora nadzoru budowlanego Oceń działania sądu administracyjnego

Reglamentacja procesu budowy Kazus 3 Jan Kowalski złożył wniosek o pozwolenie na budowę. Jan Kowalski chciał wykonać obiekt budowlany na gruncie należącym do Zbisława Lubieckiego. Zdzisław Lubiecki nie wyraził zgody na wykonywanie tego obiektu budowlanego przez Jana Kowalskiego tylko na wykonanie tej inwestycji przez Annę Kowalską, żonę Jana Kowalskiego, a kochankę Zdzisława Lubieckiego. Organ administracji architektoniczno-budowlany określił, że stronami postępowania w sprawie pozwolenia na budowę jest Jan Kowalski jako inwestor oraz Zdzisław Lubiecki jako właściciel nieruchomości położonej w obszarze oddziaływania obiektu. Organ wydał pozytywną decyzję. Zdzisław Lubiecki złożył odwołanie od tej decyzji a jednocześnie wniósł powództwo do sądu powszechnego, ponieważ uznał, że Jan Kowalski naruszył jego prawo własności. Organ administracji architektoniczno-budowlany stwierdził, że sam jest właściwy do ustalenia tytułu prawego i zdaniem organu wystarczające jest przedstawienie oświadczeniu o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Oceń działania organu oraz działania stron postępowania.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ