Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015
Szkolnictwo w Finlandii
Dlaczego Finlandia? W ostatnich studiach PISA (Projekt Międzynarodowej Oceny Uczniów) Finowie zajęli pierwsze miejsca na świecie. Od momentu, kiedy szkoły fińskie osiągały takie wspaniałe wyniki w badaniach, szkoły na całym świecie rozpoczęły wnikliwe poszukiwania przyczyn owych sukcesów.
Jaka jest ta fińska edukacja? - kształcenie prowadzone jest w językach urzędowych fińskim i szwedzkim oraz angielskim - ocenianie „bez ocen” - całkowita inkluzja społeczna, niedyskryminowanie - wszystkie szkoły w badaniach wydają się być dobre, niewielkie różnice pomiędzy uczniami osiągającymi najlepsze i najgorsze wyniki - prawie wszystkie szkoły są państwowe (niepaństwowe są bezpłatne) - w szkołach podstawowych nie ma testów i list rankingowych
- rywalizacja pojawia się dopiero między szkołami ponadpodstawowymi - liczba uczniów przypadająca na jednego nauczyciela (16) -bezpłatne studia podyplomowe - studia magisterskie są w języku angielskim - brak kontroli szkół -odpowiedzialność za samoocenę - brak oceny zewnętrznej -nie ma formalnej oceny nauczyciela - kultura zaufania
- Rząd decyduje co znajdzie się w programie, ale nie ingeruje w metody pracy nauczycieli Nikt nie pilnuje wejścia do szkoły, ubrań, nie ma dyżurów Wychowywać należy wyłącznie w domu, by nie upokorzyć dziecka przy innych Do pisania używa się ołówka a w klasie 1. pisze tylko literami drukowanymi W klasach sprzątają nauczyciele i uczniowie Wiele zadań manualnych. Robią szale, rękawiczki, szyją ubrania, robią meble, gotują, prasują, poznają obsługę urządzeń Najczęściej wykorzystywana metoda to metoda projektu (zintegrowane projekty łączące różne dyscypliny Nauczyciel spędza średnio 4 godziny dziennie w klasie. Jest zobowiązany przeznaczyć 2h tygodniowo na doskonalenie swoich umiejętności i kompetencji (kursy są bezpłatne)
„Nie postrzegamy rzeczy takimi jakimi są, ale takimi jak my jesteśmy” W pierwszych sześciu latach nauki nie chodzi o sukces akademicki, dlatego nie ocenia się uczniów. Chodzi o to, aby dziecko było gotowe do uczenia się później i znalazło swoją pasję. Integralną częścią nauki jest zabawa. Na pierwszym miejscu jest stawiana współpraca nauczyciela z uczniem na zasadzie partnerstwa.
Sala gimnastyczna w Lumon Lukio
Sala teatralna w szkole
Stołówka szkolna
Sale bez ścian….????
Sala językowa w remoncie…
Cytat jednego z nauczycieli fińskich: „Nie ważne jakich metod użyje nauczyciel…może liczyć patyczki w lesie z dziećmi…ma jeden cel..nauczyć. To tak jak w górach…mamy wspólny cel, by dojść na szczyt, każdy ma swój sposób, ale najważniejsze jest by tam dojść…tak jest z naszymi metodami.”
PODZIĘKOWANIA Składam serdeczne podziękowania dla Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, za umożliwienie uczestnictwa w projekcie „Coaching i Tutoring w stronę nowoczesnej dydaktyki” oraz panu dyrektorowi Jackowi Otto za wsparcie w jego realizacji. Wierzę, iż wszystkie lekcje, spotkania, rozmowy oraz wyjazd studyjny pomogą nam szybciej dotrzeć do celu….na szczyt dobrej edukacji. Anna Rudnicka-Ostrowska