Diagnoza funkcjonalna a diagnoza psychometryczna ilorazu inteligencji w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach ogólnodostępnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Rodzic jako doradca zawodowy
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Matematyka w testach IQ
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Edukacyjna Wartość Dodana
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
DIAGNOZA W SZKOLE.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
wykorzystanie testów psychologicznych w HR
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Diagnoza funkcjonalna a diagnoza psychometryczna ilorazu inteligencji w odniesieniu do podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach ogólnodostępnych i w klasach integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych. mgr Lucyna Lewandowska. Psycholog. Dyrektor PPP nr 1 w Gdyni GODN 27.11.2015 r.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z późn. zm). Załącznik nr 1 – Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Załącznik nr 2 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych Załącznik nr 3 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach Załącznik nr 4 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego Załącznik nr 5 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych Załącznik nr 6 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół policealnych Załącznik nr 7 – Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi

Punktem odniesienia w procesie konstruowania podstaw programowych w Polsce jest iloraz inteligencji. W takim razie: 1. Co to jest inteligencja? 2. Czym jest iloraz inteligencji ? 3. Czy uczeń z wysokim ilorazem inteligencji, to „bardzo dobry” uczeń? ….. a ten z niskim, to „ bardzo słaby „ uczeń ?- zawsze? czasem? hmmm… 4. Co mierzy psycholog badając iloraz inteligencji i jak to się ma do tego , co ocenia nauczyciel w szkole? 5. Jeśli nie zawsze od IQ, to od czego innego zależy efektywność uczenia i uczenia się?!

Diagnoza psychometryczna a diagnoza funkcjonalna, na przykładzie badania inteligencji. Zdaniem D.Wechslera inteligencja jest : „Ogólną zdolnością jednostki do rozumienia otaczającego świata i radzenia sobie z nim”. Składające się na inteligencję zdolności są od siebie zależne, ale nie można ich traktować jako ich zwykłej sumy, bowiem: inteligentne zachowanie zależy od sposobu, w jaki zdolności te są wykorzystywane.

A na to niezwykły wpływ mają pozaintelektualne (wewnętrzne) czynniki, obejmujące: Czynniki osobowościowe. Temperamentalne. Wolicjonalne. Takie jak: wytrwałość, kontrola emocji, motywacja osiągnięć, wrażliwość na wartości społeczne, moralne i estetyczne. Zdrowotne- w tym niepełnosprawności inne niż intelektualne- patrz niepełnosprawność sprzężona!!! Wpływają one na sposób i stopień wykorzystania inteligencji!!!!.

Co to jest iloraz inteligencji? W wyniku przeprowadzenia testu uzyskuje się także IQ (z języka angielskigo intelligence quotient) - iloraz inteligencji. Jest to wynik uzyskany w teście przez osobę badaną porównany ze średnim wynikiem uzyskanym w teście przez osoby stanowiące reprezentatywną próbę populacji, oraz będące w tym samym przedziale wiekowym, co badany. IQ jest bardzo często błędnie interpretowany - nie można go określić jako niezmienny czy wrodzony. Nie jest również dokładną miarą (błąd pomiaru wynosi dla wyniku ogólnego 5 punktów; czyli osoba, która uzyskała wynik w badaniu IQ=110 ma z 95% prawdopodobieństwem wynik mieszczący się pomiędzy 105 a 115 punktów).

O czym mówi , a o czym nie mówi Twój iloraz inteligencji? Wynik IQ mówi o bieżącym poziomie funkcjonowania poznawczego- bada potencjał do „poznawania”- uczenia się! wynik IQ mówi, jak dana osoba wypada w porównaniu z jej rówieśnikami w określonych formach funkcjonowania intelektualnego ( jak sprawne są jej procesy intelektualne- funkcje: myślenia, pamięci, spostrzegania itp. nie mówi wiele o możliwościach twórczych osoby, nie gwarantuje sukcesów akademickich (jak zbadano, w około 75% dobre wyniki na studiach wyjaśniają czynniki pozaintelektualne - cechy osobowości, motywacja, przystosowanie społeczne). Na podstawie IQ przewidywać można jedynie sukcesy w edukacji w młodszych latach szkoły podstawowej.

Przedziały sprawności intelektualnej wg.D.Wechslera: Inteligencja bardzo wysoka- 130 IQ i powyżej- 2,2% Inteligencja wysoka- 120-129 IQ- 6,7% Inteligencja wyższa niż przeciętna- 110-119 IQ- 16,1% Inteligencja przeciętna- 90-109 IQ- 50,0% Inteligencja niższa niż przeciętna- 80-89 IQ- 16,1% Pogranicze upośledzenia umysłowego- 70-79 IQ- 6,7% Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim- 69-55 IQ Up. umysłowe w stopniu umiarkowanym- 54-40 IQ Up. umysłowe w stopniu znacznym- 39-25 IQ Upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim- 24-0 IQ Upośledzenia wszystkich kategorii, łącznie: 2,2 % ogólnej populacji.

Cechy rozwoju intelektualnego człowieka: Nieliniowy charakter zależności między inteligencją a wiekiem, jako czynnik rzutujący na „względnie trwałą wartość IQ”. Cechy rozwoju intelektualnego człowieka: Tempo zmian inteligencji w poszczególnych okresach rozwoju nie jest jednakowe ( przyrost inteligencji dokonujący się w ciągu jednego roku jest większy, gdy następuje między 7. a 8. rokiem życia, niż wówczas, gdy następuje między 12. a 13.r.ż)‏ Od około 17.roku życia inteligencja przestaje wzrastać z wiekiem (zmiany ilościowe przechodzą w zmiany jakościowe).IQ pozostaje na poziomie wartości względnie trwałej, zmianie ulegają wyniki w poszczególnych podtestach – wyniki badania poszczególnych zdolności). Wreszcie Wechsler uważa, że ogólna wartość testów inteligencji zmniejsza się wraz z wiekiem badanego, od około 30.dziestego roku życia ( szczególnie widoczne jest to u osób ze zdiagnozowanym w dzieciństwie upośledzeniem umysłowym).

Korelacja między IQ a sukcesami edukacyjnymi dzieci i młodzieży wg. D Korelacja między IQ a sukcesami edukacyjnymi dzieci i młodzieży wg . D.Seligmana Istnieje zależność między IQ a sukcesami edukacyjnymi dzieci i młodzieży, ale nie jest ona stała: 0,65- w szkole podstawowej 0,55- w szkole średniej 0,25- na studiach Pozostałe 25 do 45 %, obszaru determinującego osiągnięcie sukcesu edukacyjnego ucznia nie jest związana z jego IQ, ale zależy od szeroko rozumianych uwarunkowań zewnętrznych. Pamiętajmy: Wechsler mówił o pozaintelektualnych czynnikach wewnętrznych

Do najważniejszych zalicza się: Przestrzeń edukacyjną- szkoła, klasa…. Pozaintelektualne czynniki zewnętrzne warunkujące osiągnięcie sukcesu edukacyjnego wg .Seligmana Do najważniejszych zalicza się: Przestrzeń edukacyjną- szkoła, klasa…. Dydaktykę- kwalifikacje i kompetencje nauczycieli, środki dydaktyczne, metody i formy pracy…. Bezpośrednią stymulację środowiskową- rodzina, warunki materialne, system wartości…

Diagnoza (gr. διγνοσισσ - rozpoznanie) w psychologii polega na opisie pozytywnych i negatywnych właściwości psychicznych oraz psychologicznych mechanizmów funkcjonowania jednostki, wyjaśnianiu problemów w funkcjonowaniu tej jednostki oraz prognozie skutków zachowań i zjawisk oraz możliwości modyfikowania tego, co problematyczne w funkcjonowaniu- planowaniu pomocy!

Psychometria. Psychometria (z gr. psyche – dusza, metria – miara) – dział psychologii, zajmujący się teorią i praktyką stosowania testów psychologicznych, który opiera się na zdobyczach statystyki i matematyki. Psychometria wykształca procedury badania testowego w psychologii poprzez obiektywizację, pomiar rzetelności i trafności, standaryzację, normalizację i ewentualną właściwą adaptację narzędzi badawczych, jakimi są kwestionariusze osobowości, testy uzdolnień i inteligencji, ankiety oraz skale. Psychometria umożliwia ujęcie zachowania jednostki w postaci pomiaru liczbowego, dzięki czemu daje nadzieję na obiektywny i naukowy opis człowieka. Koncentruje się na różnicach indywidualnych. Stwarza jednak niebezpieczeństwo etykietowania jednostki i sztywnego kategoryzowania jednostek.

Norma. W naukach społecznych (pedagogice, psychologii…) istotną podstawę każdej oceny badanego stanu rzeczywistości stanowią normy lub zespół norm, tzn. że analizowany stan odnosimy do stanu prawidłowego lub wzorcowego.

opisany stan niższy od normy uważamy za niekorzystny Norma cd.: Oceny szczegółowe odnoszące się do pewnego elementu analizowanej rzeczywistości wyprowadzamy w ten sposób iż: opisany stan niższy od normy uważamy za niekorzystny stan zgodny z normą lub przewyższający normę oceniamy jako pozytywny

Rodzaje norm stawianych w ocenie zjawisk: norma rozwoju fizycznego (parametry wzrostu, wagi itp.)‏ norma rozwoju psychicznego (np. prawidłowości w zakresie rozwoju myślenia, pamięci, spostrzegania)‏ inne normy psychologiczne (w zakresie psychologii społecznej, klinicznej, wychowawczej)‏ normy sanitarno-higieniczne (dopuszczalne nasilenie hałasu, odpowiednie oświetlenie)‏ normy prawne (np. przepisy prawa oświatowego, funkcjonowanie funduszu alimentacyjnego, konwencja praw dziecka itp.)‏ normy moralne i estetyczne (ogólnie przyjęte normy, uwarunkowane kulturowo)‏ normy ściśle pedagogiczne (zasady wychowania, formy i metody skutecznej aktywizacji dzieci)‏

Normalizacja To zabieg statystyczny polegający na ustaleniu zależności między wynikami uzyskanymi za pomocą danego narzędzia (np. testu, kwestionariusza) a wynikami średnimi w danej populacji (lub w interesującej badacza próbie). Jeśli na przykład nauczyciel tworzy nowy test znajomości podstawowych figur geometrycznych, musi ustalić normy dla danej populacji ( klasy), które pozwolą zrozumieć co oznacza wynik uzyskany przez konkretnego ucznia w tym teście.

Rzetelność. Rzetelność (ang. reliability) - cecha testu psychologicznego oznaczająca dokładność pomiaru. Innymi słowy, jest to wielkość błędu, jaki popełnia psycholog, interpretując wyniki danego testu. Nie ma idealnego testu - tak jak nie ma idealnej linijki czy innego narzędzia pomiaru. Dlatego też trzeba wiedzieć, jak duży popełniamy błąd, stosując określony test, i określić granice interpretacji otrzymanego wyniku testowego. Rzetelność pociąga za sobą wymóg spójności testu w czasie. Sprawdza się ją badając te same osoby danym testem dwukrotnie w jakimś odstępie czasu. Po upływie pewnego czasu, powtórzenie badania testem na tej samej grupie badanych powinno dać zbliżone wyniki).

Trafność. Trafność (ang. validity) – cecha testu badawczego, która oznacza, że test mierzy właśnie to, co miał zgodnie z intencjami twórców mierzyć, tzn,np..: czy test bada znajomość podstawowych figur geometrycznych…czy odporność dziecka na stres???

Standaryzacja-ma niwelować wpływ warunków przeprowadzania badania na wynik badania, poprzez: Ujednolicony sposób posługiwania się testem. Ma on zminimalizować zależność wyników testu od wpływów czynników ubocznych, takich:, jak: zachowanie się osoby przeprowadzającej badanie oraz warunki, w których to badanie jest przeprowadzane, tak, by na wynik w teście nie składał się wpływ warunków badania oraz subiektywizm osoby badającej.

Cechy dobrze wystandaryzowanego testu- do zastosowania również w ocenianiu wewnątrzszkolnym: Test posiada: zasady ogólne przeprowadzania testu i procedury badania instrukcję, którą podajemy w dosłownym brzmieniu, w sposób ściśle określony przez autora testu, określony zakres i warunki, w których badanemu udzielana jest pomoc przez osobę prowadzącą test ewentualne pomoce do testu warunki badania (czy jest to test prowadzony indywidualnie czy grupowo) klucz, czyli określone zasady, według których ocenia się odpowiedzi na poszczególne pozycje testu i interpretuje się wyniki.

Tyle o psychometrii na podstawie badania ilorazu inteligencji…ufff! A co ocenia nauczyciel w szkole i jaki rodzaj diagnozy przeprowadza oceniając ucznia?

Diagnoza funkcjonalna. Opis funkcjonowania dziecka w konkretnym środowisku (np..: szkolnym), wobec konkretnych zadań ( np.: edukacyjnych), opis jego umiejętności: społecznych, edukacyjnych, np. w odniesieniu do…czegoś… np.: do podstawy programowej. Diagnoza funkcjonalna wykonywana jest głównie w oparciu o: obserwację, pomiar pedagogiczny, ocenianie wewnątrzszkolne, jeśli nie są to narzędzia znormalizowane, wystandaryzowane, trafne i rzetelne...może być nieobiektywna. Diagnozy funkcjonalnej w szkole dokonuje nauczyciel. UWAGA: Oceniając umiejętności dziecka, ocenia efekty swojej pracy!

Ocenia sukcesy i trudności edukacyjne ucznia, to: Co ocenia nauczyciel dokonując oceny funkcjonalnej i jak to się ma do wyniku pomiaru psychometrycznego , czyli IQ? Ocenia sukcesy i trudności edukacyjne ucznia, to: w jakim stopniu wykorzystuje on swój potencjał rozwojowy ( IQ) w procesie uczenia się, Jak jego potencjał (IQ) przekłada się na umiejętności i wiadomości szkolne.

3. Nie wykorzystywać informacji uzyskanych w Niezależnie od tego , czy przeprowadzamy diagnozę psychometryczną czy funkcjonalną , obowiązuje nas: Siedem zasad etycznych, dotyczących badania/oceniania: 1. Nie szkodzić. 2. Być kompetentnym. 3. Nie wykorzystywać informacji uzyskanych w wyniku badania do celów innych niż przewidywał to proces badawczy. 4. Traktować ludzi z szacunkiem. 5. Dbać o zaufanie osoby badanej. 6. Podejmować działanie przy dysponowaniu pełnymi informacjami. 7. Działać zgodnie z zasadami społecznej równości i sprawiedliwości.

Diagnoza psychometryczna ilorazu inteligencji a diagnoza funkcjonalna- możliwości i ograniczenia. Znormalizaowana, trafna, rzetelna, wystadaryzowa. Obiektywna. Daje obraz zdolności, potencjału rozwojowego. Kategoruzuje! Bywa sztywna. Koncentruje się na tym, co dziecko potrafi tu i teraz w ściśle określonej sytuacji badawczej Diagnoza funkcjonalna: Znormalizowana, trafna, rzetelna, wystandaryzowana? Obiektywna? Daje obraz wykorzystania zdolności w postaci umiejętności tu i teraz oraz: wychodzi poza tu i teraz (strefa najbliższego rozwoju) ponieważ obserwacja obejmuje aktywność dziecka w różnych sytuacjach.

Podsumowując: 1. Co to jest inteligencja? – Wiemy 2. Czym jest iloraz inteligencji i jak się go mierzy?- Wiemy? 3.Czy uczeń z wysokim ilorazem inteligencji, to „bardzo dobry” uczeń? ….. a ten z niskim, to „ bardzo słaby „ uczeń ?- czasem tak czasem nie  4. Co mierzy psycholog badając iloraz inteligencji i jak to się ma do tego , co ocenia nauczyciel w szkole?- potencjał rozwojowy a wyniki jego wykorzystania 5. Jeśli nie zawsze od IQ, to od czego innego zależy efektywność uczenia i uczenia się? Chyba wiemy, ale może popatrzmy:

To od czego ( oprócz IQ) zależy efektywność uczenia i uczenia się?! Temperament (choleryk, sangwinik, melancholik, flegmatyk) Osobowość ( niski neurotyzm, otwartość na nowe doświadczenia, wewnętrzne poczucie kontroli, umiejętności organizowania pracy) Motywacja ( najlepiej wewnętrzna -np.: uczę się ponieważ uznaję to za pożyteczne dla realizacji swoich celów) Im jestem młodszy tym większe znaczenie ma mój iloraz inteligencji. Przestrzeń edukacyjna- szkoła, klasa Dydaktyka- kwalifikacje i kompetencje nauczycieli, środki dydaktyczne, metody i formy pracy… Bezpośrednia stymulacja środowiskowa- rodzina, warunki materialne, system wartości… Im jestem starszy tym większy wpływ na efektywność uczenia i uczenia się mają pozaintelektualne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Pozaintelektualne czynniki wewnętrzne wg.D.Wechslera. Pozaintelektualne czynniki zewnętrzne wg. Seligmana

Uczenie jest relacją między uczącym i nauczanym. Jakość relacji zależy od tego, co wnoszą w nią strony. Życzę nam wszystkim jak najlepszych wzajemnych relacji: Między uczniami i nauczycielami; Nauczycielami i rodzicami Rodzicami, nauczycielami i specjalistami, np..z poradni i ośrodków doskonalenia nauczycieli Razem wiemy, potrafimy i możemy więcej. Dziękuję Państwu za czas i uwagę.