MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz
MODEL MARKETING-MIX Marketing – mix to model umożliwiający implementację strategii marketingowych Podkreśla on przenikanie się poszczególnych jego części na płaszczyźnie zetknięcia się organizacji z rynkiem
CECHY MODELU MARKETING - MIX Spójność oznacza ścisłe połączenie ze sobą poszczególnych komponentów Dynamika dotyczy tego, że mieszanka musi na bieżąco adoptować się do zmieniającego się środowiska działania
PRODUKT PROMOCJA CENA DYSTRYBUCJA Jerome McCarthy r. 1960 MARKETING MIX PRODUKT PROMOCJA CENA DYSTRYBUCJA
P- partners P- people P- packaging P- phisical evidence P- process WIĘCEJ ‘P’ W MIXIE! P- partners P- people P- packaging P- phisical evidence P- process
people ludzie personel obsługujący, klient, inni nabywcy process proces przebieg świadczenia usługi od zainteresowania klienta, poprzez informację, sprzedaż i obsługę posprzedażową physical evidence świadectwo materialne Są to wszystkie wizualne i materialne elementy (budynki, meble, wyposażenie techniczne, ulotki itp.), które dla klientów są dowodem jakości danej usługi
ELEMENTY MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz
PRODUKT Produkt właściwy Marka Opakowanie Oznakowanie Jakość Asortyment Gwarancja Usługi posprzedażowe
CENA Cena postulowana Różnicowanie cen Rabaty Warunki płatności
Logistyka marketingowa DYSTRYBUCJA Kanały dystrybucji Logistyka marketingowa
Reklama Sprzedaż osobista Public relations Promocja sprzedaży Sponsoring
WARUNKI POPRAWNOŚCI DZIAŁANIA MODELU Nie może funkcjonować w oderwaniu od aspektów finansowych Nie może dzielić firmy na niezależne piony funkcjonalne
MARKETING MIX, FORMUŁA 4C W 1990 roku Robert Lauterborn stwierdził, że klasyczna formuła koncentruje się na punkcie widzenia przedsiębiorstwa, podczas gdy w marketingu ważniejsze od opisu sytuacji oczami firmy jest ujęcie z perspektywy klienta
4C LAUTERBORN’A customer value - wartość dla klienta (4P produkt) cost - koszt jaki ponosi klient (4P cena) convenience - wygoda nabycia ( 4P dystrybucja) communication - komunikacja z rynkiem (4P promocja)