Województwo zachodniopomorskie wobec zmiany paradygmatu programowania strategicznego i polityki rozwoju Marcin Szmyt Wydział Zarządzania Strategicznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Rozwój przedsiębiorczości społecznej w regionie Warszawa, dnia 18 kwietnia 2013 roku.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Programowanie perspektywy finansowej
Lubuskie Regionalne Obserwatorium Terytorialne Zielona Góra, 21 listopada 2013r. Magdalena Balak-Hryńkiewicz Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Województwo zachodniopomorskie wobec zmiany paradygmatu programowania strategicznego i polityki rozwoju Marcin Szmyt Wydział Zarządzania Strategicznego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

„Zachodniopomorskie ROT podstawą rozwoju regionu” Podsumowanie projektu  Projekt dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet V Dobre rządzenie, Poddziałanie Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej  Okres realizacji projektu: r. – r.  Beneficjent: Województwo Zachodniopomorskie  Wartość projektu: ,00 zł w tym: ,00 zł – dofinansowanie EFS (POKL) ,00 zł – wkład własny województwa (15% wartości projektu)

„Zachodniopomorskie ROT podstawą rozwoju regionu” Podsumowanie projektu Cel główny projektu: Wzmocnienie potencjału samorządu województwa zachodniopomorskiego oraz zachodniopomorskich JST w zakresie standardów zarządzania poprzez wdrożenie sytemu monitorowania polityk publicznych w okresie do r. Grupa docelowa: -Samorząd województwa zachodniopomorskiego -114 gmin województwa zachodniopomorskiego -21 powiatów województwa zachodniopomorskiego (w tym 30 pracowników Urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie oraz 135 pracowników JST województwa)

„Zachodniopomorskie ROT podstawą rozwoju regionu” Podsumowanie projektu Podmioty uczestniczące w działaniach: -Podmioty badawczo – analityczne -Uczelnie wyższe -Instytucje B + R -Organizacje pozarządowe -KOT i ROT innych województw

„Zachodniopomorskie ROT podstawą rozwoju regionu” Podsumowanie projektu Wymierne rezultaty i produkty projektu:  117 jednostek samorządu terytorialnego z terenu województwa objętych wsparciem  245 pracowników JST z terenu województwa objętych wsparciem  17 badań w zakresie polityk publicznych  12 uczelni i podmiotów badawczych, z którymi ROT nawiązał współpracę  43 NGO, z którymi ROT nawiązał współpracę  20 opracowań, badań i analiz wykonanych przez NGO we współpracy z ROT  5 badań zrealizowanych wspólnie z Urzędem Statystycznym w Szczecinie  5 seminariów dla przedstawicieli JST w zakresie planowania i monitorowania polityk publicznych  9 seminariów badawczych poświęconych tematyce rozwoju regionu i politykom publicznym  Utworzenie i rozwój portalu eRegion

-Jakie są perspektywy i bariery naszego rozwoju? -Wobec jakich ograniczeń mentalnych i organizacyjnych stoimy? -W jakim stopniu jakość administracji, jej kompetencje i zdolność do współpracy determinuje możliwości sprostania wyzwaniom? -W która stronę zmierza samorząd? Jakimi instrumentami może i powinien móc się posługiwać? -W jakim stopniu polityka rozwoju na poziomie kraju powinna ulec zmianom, aby wesprzeć wymiar samorządowy i uczynić go bardziej wydajnym? -Jakie będą stabilne i wydajne źródła finansowania rozwoju lokalnego i regionalnego w kolejnych latach? Zachodniopomorski ROT i pytania o przyszłość

-Making Europe Open and Polycentric -ESPON, 2014 Kontynentalne scenariusze rozwoju

l -Liczba ludności województwa zachodniopomorskiego w latach wraz z prognozą na lata Gdzie się kończy Polska, a zaczyna województwo?

l Dotacje celowe dla gmin woj. zachodniopomorskiego przekazywane w latach 2000 – 2013 (z pominięciem roku 2011) Gdzie się kończy Polska, a zaczyna województwo?

l Dotacje celowe dla samorządu woj. zachodniopomorskiego przekazywane w latach 2000 – 2013 (z pominięciem roku 2011) Gdzie się kończy Polska, a zaczyna województwo?

Stary paradygmatNowy paradygmat WŁADZAdążenie do centralizacjipresja na rozproszenie PIENIĄDZEredystrybucjareinwestycja ROZWÓJliniowy, redystrybuowany nieciągły, zindywidualizowany, poszukujący TERYTORIU M centralizm, orientacja na granicedekoncentracja, skupienie na potencjałach Nowy paradygmat wpływu

Nowy paradygmat polityki rozwoju łączy kilka rozbieżnych tendencji: - potencjały (ludzie, kapitał, produkcja) są oderwane od stałej lokalizacji - potencjały dążą do spotkani, korelacji - na stabilne układy stale oddziałują zewnętrzne bodźce Nie jesteśmy w stanie zapanować nad rzeczywistością tak, jak to było możliwe przed półwieczem czy nawet dekadą. Przestajemy administrować, stajemy się stabilizatorami. Aleksander Nowor ó l, Przegląd i ocena obowiązującego systemu zarządzania polityką rozwoju … Nowy paradygmat rozwoju

przestrzeń obejmująca 17 regionów z 6 krajów europejskich współpracujących na rzecz wspólnych celów; czynnik stymulujący wzrost poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów leżących w osi korytarza; ważne ogniwo globalnego łańcucha gospodarczych powiązań; oś, w której łączą się gałęzie transportu poprzez wzajemne uzupełnianie się żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, kolei, żeglugi śródlądowej, transportu drogowego i lotniczego; makroregion generujący strategiczne korzyści dla Europy. Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy jako przykład intensyfikacji powiązań i przepływów

logika procesów rozwojowych odnosząca się do układu sieci osadniczej, zjawisk demograficznych oraz ekonomicznych wiodąca rola powiązań funkcjonalnych, a nie granic administracyjnych dążenie do rozszerzania zasięgu wpływu ośrodków rozwoju polityka regionalna ukierunkowana na wzmacnianie koordynacji współpracy samorządów lokalnych instrumenty finansowe jako wsparcie dla kształtowania i wzmacniania powiązań funkcjonalnych Regionalne układy powiązań funkcjonalnych

Wykreowanie obszaru rozwoju Koszalin- Kołobrzeg-Białogard wzdłuż dróg krajowych nr 6 i nr 11, Rozwój funkcji logistycznych w oparciu o infrastrukturę transportową w układzie Koszalin-Kołobrzeg-Białogard, Wykreowanie wspólnej oferty turystycznej w oparciu o potencjał nadmorskiego położenia oraz ofertę miast tworzących KKBOF Objęcie KKBOF wspólną polityką transportową, integracja systemów transportu publicznego, Wykorzystanie i wzmacnianie potencjału portu w Kołobrzegu, Zapewnienie dostępu mieszkańców KKBOF do wysokiej jakości usług publicznych, w tym usług wyższego rzędu. Regionalne układy powiązań funkcjonalnych

Gmina jako podstawowa jednostka procesów rozwojowych integracja lokalnej wspólnoty, rodzina jako fundament systemu społecznego koncentracja potencjału w obrębie systemu ekonomicznego przestrzeń dla kształtowania wysokiej jakości życia podstawowa przestrzeń edukacyjna przestrzeń aktywizacji społecznej i ekonomicznej autonomia procesów programowania i wdrażania rozwoju potrzeba włączania się w ogólniejsze procesy rozwojowe

Obszar funkcjonalny w procesie programowania rozwoju integracja lokalnych wspólnot koncentracja potencjałów demograficznych i gospodarczych przestrzeń dla kształtowania wysokiej jakości życia wtórna przestrzeń edukacyjna identyfikacja i wzmacnianie przepływów integracja procesów programowania i wdrażania rozwoju służebna rola administracji, infrastruktury, źródeł finansowania

Rola infrastruktury we wzmacnianiu powiązań funkcjonalnych prorozwojowy charakter nakładów inwestycyjnych służebność wobec systemu powiązań funkcjonalnych integracja działań i nakładów samorządów lokalnych infrastruktura jako narzędzie budowana spójności terytorialnej i powiązań pomiędzy obszarami funkcjonalnymi aktywizacja nowych źródeł finansowania rozwoju infrastruktury

Komplementarność infrastruktury i struktur - - społeczeństwo sieci zdecentralizowany model rozwoju prymat kapitału intelektualnego nad tradycyjnymi przewagami rozwojowymi (położenie geograficzne, niskie koszty pracy, skala produkcji) otwarcie na zewnętrzne potencjały zdolność adaptacji do systemu regionalnych specjalizacji

Nastawienie na aktywizację nowych źródeł finansowania i kreowania rozwoju dynamika lokalnych społeczności jako fundament żywotności obszarów funkcjonalnych aktywizacyjna rola samorządu nowy model obecności w przestrzeni publicznej i ekonomicznej nowa jakość przedsiębiorczości i innowacyjności

SRWZ sfera polityk rozwojowych PS Regionalny system programowania rozwoju opartego na podejściu terytorialnym i funkcjonalnym PS

l polityka regionalna koordynacja polityk sektorowych koordynacja dystrybucji środków unijnych polityka gospodarcza polityka metropolitalna programowanie strategiczne Samorząd regionalny jako środowisko programowania strategicznego

l Dziękuję za uwagę