Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87) zmieniła art. 6k i zniosła ulgi na 3 i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia od dnia r. II. II.Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach, które wejdzie w życie r. zakazuje składowania tzw. balastu powstałego po sortowaniu odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zebranych o cieple spalania powyżej 6 MJ. Balast będzie musiał zostać odebrany przez firmy zewnętrzne. Koszt odbioru takich odpadów wyniesie 154 zł netto za tonę. III. III.Obwieszczenie Ministra Środowiska z 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok Kwota ta wynosi 74,26 zł za tonę. IV. IV.Art. 137 ust. 2 ustawy o odpadach z dnia r. z późn. zm. nakłada na Zakład Utylizacji Odpadów Stałych utworzenie funduszu rekultywacyjnego, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem w tym monitoringiem składowiska. Cena za rekultywację wynosi do 2 zł za tonę.
Uzasadnienie planowanej zmiany opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Na koszty systemu gospodarki odpadami komunalnymi składają się: I. I.Koszt odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców z nieruchomości zamieszkałych II. II.Koszt przetwarzania odpadów w ZUOS III. III.Koszt utrzymania PSZOK-a IV. IV.Koszty osobowo-rzeczowe związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami
Zmiana stawek od momentu wejścia w życie nowego systemu gospodarki odpadami – zbieranie selektywne - 13,00 zł zbieranie nieselektywne - 18,60 zł – zbieranie selektywne - 11,20 zł (ulga na 3 i kolejne dziecko – 1,00 zł) zbieranie nieselektywne - 18,60 zł (ulga na 3 i kolejne dziecko – 5,00 zł) – zbieranie selektywne – 11,20 zł (ulgi zniesiono) zbieranie nieselektywne – 18,60 zł (ulgi zniesiono) Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie wymusiła zniesienie ulgi na 3 i kolejne dziecko. Plan na rok 2016 zbieranie selektywne – 13,50 zł zbieranie nieselektywne – 22,00 zł
I. I.Na koszt odbioru odpadów od mieszkańców wpływa koszt transportu na zmianę którego miało wpływ kilka nowych elementów: Dzięki uwagom mieszkańców uwzględniono w nowym przetargu kilka nowych elementów: Odbiór odpadów wielkogabarytowych co tydzień; Odbiór leków z aptek wraz z wyposażeniem aptek w pojemniki; Odbiór odpadów zielonych oraz związane z tym zapewnienie mieszkańcom pojemników i worków na odpady zielone (57 tys. worków, 350 pojemników oraz 13 dużych pojemników o poj. 7m³). Popioły przez cały rok Wzrost ilości odbieranych odpadów surowcowych (segregowanych) II półrocze 2013 r. – 813 ton Rok 2014 r. – 1819 ton Rok 2015 r. – 1851 ton (dane z całego roku na podstawie kalkulacji)
Porównanie zakresu przetargów starego i nowego obowiązuje do ) STARY 5 frakcji Opakowania z papieru Opakowania z tworzyw sztucznych Opakowania ze szkła Popioły (sezonowo) Odpady zmieszane NOWY 8 frakcji Opakowania z papieru Opakowania z tworzyw sztucznych Opakowania ze szkła Popioły (cały rok) NOWOŚĆ Odpady wielkogabarytowe w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny NOWOŚĆ Leki wraz z wyposażeniem aptek w pojemniki NOWOŚĆ Odpady zielone NOWOŚĆ Odpady zmieszane
II. II.Koszt przetwarzania odpadów w ZUOS Odpady zmieszane 298,19 brutto Podwyżka cen za przetwarzanie zarówno odpadów surowcowych (papier, plastik, szkło) jak również odpadów zmieszanych, wielkogabarytowych, oraz popiołów od r. – ustawa o odpadach oraz obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska. Z dniem 1 lipca 2013 r. czyli od momentu przejęcia obowiązku gospodarowania odpadami komunalnymi przez Gminę Miejską Tczew, odpady surowcowe (papier, plastik, szkło) odebrane od mieszkańców, przyjmowane były w ZUOS-ie bezpłatnie. Stanowiło to zachętę dla mieszkańców do zbierania jak największej ilości odpadów selektywnych. Z czasem jednak okazało się, że odpady te są na tyle zanieczyszczone, że wymagają poddania procesowi sortowania. Zanieczyszczenia powstałe po sortowaniu sięgające % to tzw. balast. Nie nadaje się on do dalszego zagospodarowania (sprzedaży) a jedynie do składowania. Wiąże się to z koniecznością ponoszenia kosztów: opłaty środowiskowej w wysokości 74,26 zł/tonę oraz opłaty rekultywacyjnej w kwocie do 2 zł/tonę. Podwyżka cen odpadów zmieszanych od r. Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Gospodarki, które zakazuje składowania na składowiskach tzw. balastu powstałego po sortowaniu odpadów o cieple spalania powyżej 6 MJ. Zostanie on odebrany przez firmy zewnętrzne, przy czym koszt, jaki ZUOS będzie musiał zapłacić wynosi 154 zł/tonę netto, co powinno skutkować wzrostem kosztów przetwarzania odpadów zmieszanych o ok. 23 zł/tonę brutto. Jednak cena za odpady zmieszane wzrośnie tylko o 4,32 zł co stanowi część kosztów ponoszonych w związku z zagospodarowaniem balastu.
III.Koszt utrzymania PSZOK-a Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie RIPOK Tczew
Koszty osobowo-rzeczowe związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami Koszty osobowo- rzeczowe w latach kształtują się następująco: KOSZTY OSOBOWO- RZECZOWE , , ,00
Wzrost ilości dostarczonych odpadów do PSZOK w latach
Kwota wydana na PSZOK w okresie
Struktura kosztów na PSZOK-u Na łączne koszty, jakie Gmina Miejska Tczew ponosi za PSZOK-a składają się: Koszty stałe (w wysokości 6 178,18 zł miesięcznie) Jest to stała opłata za prowadzenie PSZOK-a. Zawiera się w niej: utrzymanie infrastruktury (wiaty, drogi, wagi, oświetlenie) oraz koszty osobowe utrzymanie należytego stanu technicznego i sanitarnego PSZOK Koszty zmienne, zależne od ilości dostarczonych odpadów przez mieszkańców
Zestawienie kwot wydanych na system w 2013 – 2015 KWOTA WYDANA W LATACH Kwota planowana w budżecie na 2016 rok PSZOK PRZETWARZANIE ODPADÓW W ZUOS ODBIÓR ODPADÓW OD MIESZKAŃCÓW KOSZTY OSOBOWO - RZECZOWE , SUMA
Efekt ekologiczny Od momentu funkcjonowania nowoczesnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w 2014 roku, Gmina Miejska Tczew osiąga wszystkie konieczne poziomy wymagane ustawą: Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych
Porównanie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w innych gminach I.Grudziądz II.Kwidzyn III.Starogard Gdański, Kościerzyna IV.Malbork V.Gmina Tczew
I. I.Gmina Miejska Grudziądz brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe- 32 zł gospodarstwo wieloosobowe- 62 zł segregacja gospodarstwo jednoosobowe- 16 zł gospodarstwo wieloosobowe- 31 zł Wśród odbieranych frakcji są: plastik, szkło, papier, bioodpady oraz odpady zmieszane; Odpady odbierane są z częstotliwością: papier, plastik, szkło 1/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 2/miesiąc), bioodpady 2/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 1/tydzień) a odpady zmieszane 3/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 2/tydzień).
II. II.Gmina Miejska Kwidzyn brak segregacji 58 zł/gospodarstwo domowe segregacja gospodarstwo jednoosobowe- 12 zł gospodarstwo dwuosobowe- 24 zł pozostałe gospodarstwa - 36 zł Gmina oferuje mieszkańcom pojemniki i worki tylko do segregacji w ramach opłaty, pojemniki na odpady zmieszane mieszkańcy mogą wydzierżawić lub kupić od firmy odbierającej odpady; Wśród zbieranych frakcji są: papier, plastik, szkło, odpady zmieszane, zielone i popiół; Odpady odbierane są z częstotliwością: zmieszane (1/tydzień a od października do marca w zabudowie jednorodzinnej 2/miesiąc), szkło, plastik i papier 2/miesiąc, z tym że w zabudowie wielorodzinnej papier 4/miesiąc a plastik 2/tydzień, popiół i zielone 2/miesiąc; Władze gminy rozważają podwyższenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
III. III.Gmina Miejska Starogard Gdański Gmina Miejska Kościerzyna (razem 20 gmin) brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe42 zł gospodarstwo wieloosobowe 81 zł segregacja gospodarstwo jednoosobowe24 zł gospodarstwo wieloosobowe54 zł Wśród zbieranych frakcji są odpady surowcowe, odpady biodegradowalne oraz zmieszane (BIO, SUROWCE, ZMIESZANE); Odpady odbierane są od mieszkańców dwa razy w miesiącu, przy czym odpady BIO od 30 marca do 26 października raz w tygodniu; Na terenie należącym do związku są trzy stacjonarne PSZOK-i (Stary Las, Starogard Gdański oraz Kościerzyna); Gminy oferują mieszkańcom pojemniki w ramach opłaty natomiast ich utrzymanie należy do właściciela nieruchomości.
IV. IV.Gmina Miejska Malbork brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe 25 zł gospodarstwo wieloosobowe 20 zł/osobę segregacja gospodarstwo jednoosobowe24 zł gospodarstwo wieloosobowe54 zł Władze gminy nie planują podwyżki; Wśród zbieranych frakcji są: makulatura, szkło, plastik, odpady zmieszane, brak odpadów wielkogabarytowych, odpadów zielonych i popiołów; Gmina oferuje mieszkańcom pojemniki w ramach opłaty; Częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych średnio 2/tydzień.
V. V.Gmina Wiejska Tczew brak segregacji 24 zł/osobę (do 4 osób włącznie) 120 zł/osobę (5 osób i więcej) segregacja 14 zł/osobę (do 4 osób włącznie) 70 zł/osobę (5 osób i więcej) Brak pojemników do segregacji (są ogólnodostępne tzw. dzwony); Władze gminy rozważają podwyższenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; Wśród zbieranych frakcji są: papier plastik szkło, popioły, odpady zmieszane.
Kwota, jaką zapłaci miesięcznie statystyczna rodzina, w której zamieszkuje 3,16 osoby wg danych GUS za 2002 r. w niżej wybranych gminach: Gmina Miejska Malbork segregacja: 42,66 zł brak segregacji: 63,20 zł Gmina Miejska Starogard Gdański i Gmina Miejska Kościerzyna (Związek Gmin Wierzyca) segregacja: 54,00 zł brak segregacji: 81,00 zł Gmina Miejska Kwidzyn segregacja: 36,00 zł brak segregacji: 58,00 zł Gmina Miejska Grudziądz segregacja: 31,00 zł brak segregacji: 62,00 zł Gmina Wiejska Tczew segregacja: 44,24 zł brak segregacji : 75,84 zł Gmina Miejska Tczew segregacja: 42,66 zł brak segregacji: 69,52 zł
Podsumowanie Nowy system gospodarowania odpadami, przyniósł efekty ponad oczekiwane. Dzięki zakończonej w 2013 r. budowie nowoczesnego zakładu przetwarzania odpadów komunalnych, odzysk odpadów surowcowych jest bardzo wysoki. Jest to jeden z najbardziej zautomatyzowanych zakładów w Polsce. Od 2015 r. poszerzono selektywną zbiórkę odpadów. Dodatkowym a może właśnie głównym efektem działania systemu jest edukacja ekologiczna tak dzieci jak i dorosłych. W porównywanych gminach i związkach - nasze miasto ma największy zakres rzeczowy i dostarcza wszystkie potrzebne do segregacji pojemniki. Biorąc pod uwagę ilość odbieranych frakcji oraz częstotliwość odbioru odpadów planowana stawka nie jest wysoka w porównaniu do innych gmin. Miasta, które mają stawkę nieznacznie niższą, oferują mniejszy zakres świadczonych usług lub planują podwyższenie opłaty.