Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Koszty Funkcjonowania Nowego Systemu Gospodarki Odpadami po 1 lipca 2013 roku Wydział Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Nadzoru Właścicielskiego.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI W GMINIE POSTOMINO
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Wykonali: Mlynar Oleksandr (49119) I Larysa Krechkovska (49115)
Segreguj odpady według nowej zasady
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Funkcjonowanie RIPOK EKO DOLINA po wprowadzeniu zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1.
Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Gospodarka odpadami komunalnymi. opłata odpady umowa opłata odpady umowa opłata ZUO.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
Selektywna zbiórka odpadów komunalnych na terenie Gminy Kartuzy
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Selektywna zbiórka odpadów w Toruniu – co zmienia się od 2018 roku
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87) zmieniła art. 6k i zniosła ulgi na 3 i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia od dnia r. II. II.Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach, które wejdzie w życie r. zakazuje składowania tzw. balastu powstałego po sortowaniu odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zebranych o cieple spalania powyżej 6 MJ. Balast będzie musiał zostać odebrany przez firmy zewnętrzne. Koszt odbioru takich odpadów wyniesie 154 zł netto za tonę. III. III.Obwieszczenie Ministra Środowiska z 11 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok Kwota ta wynosi 74,26 zł za tonę. IV. IV.Art. 137 ust. 2 ustawy o odpadach z dnia r. z późn. zm. nakłada na Zakład Utylizacji Odpadów Stałych utworzenie funduszu rekultywacyjnego, na którym gromadzi środki pieniężne na realizację obowiązków związanych z zamknięciem, rekultywacją, nadzorem w tym monitoringiem składowiska. Cena za rekultywację wynosi do 2 zł za tonę.

Uzasadnienie planowanej zmiany opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Na koszty systemu gospodarki odpadami komunalnymi składają się: I. I.Koszt odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców z nieruchomości zamieszkałych II. II.Koszt przetwarzania odpadów w ZUOS III. III.Koszt utrzymania PSZOK-a IV. IV.Koszty osobowo-rzeczowe związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami

Zmiana stawek od momentu wejścia w życie nowego systemu gospodarki odpadami –   zbieranie selektywne - 13,00 zł   zbieranie nieselektywne - 18,60 zł –   zbieranie selektywne - 11,20 zł (ulga na 3 i kolejne dziecko – 1,00 zł)   zbieranie nieselektywne - 18,60 zł (ulga na 3 i kolejne dziecko – 5,00 zł) –   zbieranie selektywne – 11,20 zł (ulgi zniesiono)   zbieranie nieselektywne – 18,60 zł (ulgi zniesiono) Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie wymusiła zniesienie ulgi na 3 i kolejne dziecko. Plan na rok 2016   zbieranie selektywne – 13,50 zł   zbieranie nieselektywne – 22,00 zł

I. I.Na koszt odbioru odpadów od mieszkańców wpływa koszt transportu na zmianę którego miało wpływ kilka nowych elementów: Dzięki uwagom mieszkańców uwzględniono w nowym przetargu kilka nowych elementów:   Odbiór odpadów wielkogabarytowych co tydzień;   Odbiór leków z aptek wraz z wyposażeniem aptek w pojemniki;   Odbiór odpadów zielonych oraz związane z tym zapewnienie mieszkańcom pojemników i worków na odpady zielone (57 tys. worków, 350 pojemników oraz 13 dużych pojemników o poj. 7m³).   Popioły przez cały rok Wzrost ilości odbieranych odpadów surowcowych (segregowanych)   II półrocze 2013 r. – 813 ton   Rok 2014 r. – 1819 ton   Rok 2015 r. – 1851 ton (dane z całego roku na podstawie kalkulacji)

Porównanie zakresu przetargów starego i nowego obowiązuje do ) STARY   5 frakcji Opakowania z papieru Opakowania z tworzyw sztucznych Opakowania ze szkła Popioły (sezonowo) Odpady zmieszane NOWY   8 frakcji Opakowania z papieru Opakowania z tworzyw sztucznych Opakowania ze szkła Popioły (cały rok) NOWOŚĆ Odpady wielkogabarytowe w tym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny NOWOŚĆ Leki wraz z wyposażeniem aptek w pojemniki NOWOŚĆ Odpady zielone NOWOŚĆ Odpady zmieszane

II. II.Koszt przetwarzania odpadów w ZUOS Odpady zmieszane 298,19 brutto Podwyżka cen za przetwarzanie zarówno odpadów surowcowych (papier, plastik, szkło) jak również odpadów zmieszanych, wielkogabarytowych, oraz popiołów od r. – ustawa o odpadach oraz obwieszczenie Ministra Środowiska w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska. Z dniem 1 lipca 2013 r. czyli od momentu przejęcia obowiązku gospodarowania odpadami komunalnymi przez Gminę Miejską Tczew, odpady surowcowe (papier, plastik, szkło) odebrane od mieszkańców, przyjmowane były w ZUOS-ie bezpłatnie. Stanowiło to zachętę dla mieszkańców do zbierania jak największej ilości odpadów selektywnych. Z czasem jednak okazało się, że odpady te są na tyle zanieczyszczone, że wymagają poddania procesowi sortowania. Zanieczyszczenia powstałe po sortowaniu sięgające % to tzw. balast. Nie nadaje się on do dalszego zagospodarowania (sprzedaży) a jedynie do składowania. Wiąże się to z koniecznością ponoszenia kosztów: opłaty środowiskowej w wysokości 74,26 zł/tonę oraz opłaty rekultywacyjnej w kwocie do 2 zł/tonę. Podwyżka cen odpadów zmieszanych od r. Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Gospodarki, które zakazuje składowania na składowiskach tzw. balastu powstałego po sortowaniu odpadów o cieple spalania powyżej 6 MJ. Zostanie on odebrany przez firmy zewnętrzne, przy czym koszt, jaki ZUOS będzie musiał zapłacić wynosi 154 zł/tonę netto, co powinno skutkować wzrostem kosztów przetwarzania odpadów zmieszanych o ok. 23 zł/tonę brutto. Jednak cena za odpady zmieszane wzrośnie tylko o 4,32 zł co stanowi część kosztów ponoszonych w związku z zagospodarowaniem balastu.

III.Koszt utrzymania PSZOK-a Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych na terenie RIPOK Tczew

Koszty osobowo-rzeczowe związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami Koszty osobowo- rzeczowe w latach kształtują się następująco: KOSZTY OSOBOWO- RZECZOWE , , ,00

Wzrost ilości dostarczonych odpadów do PSZOK w latach

Kwota wydana na PSZOK w okresie

Struktura kosztów na PSZOK-u Na łączne koszty, jakie Gmina Miejska Tczew ponosi za PSZOK-a składają się: Koszty stałe (w wysokości 6 178,18 zł miesięcznie) Jest to stała opłata za prowadzenie PSZOK-a. Zawiera się w niej: utrzymanie infrastruktury (wiaty, drogi, wagi, oświetlenie) oraz koszty osobowe utrzymanie należytego stanu technicznego i sanitarnego PSZOK Koszty zmienne, zależne od ilości dostarczonych odpadów przez mieszkańców

Zestawienie kwot wydanych na system w 2013 – 2015 KWOTA WYDANA W LATACH Kwota planowana w budżecie na 2016 rok PSZOK PRZETWARZANIE ODPADÓW W ZUOS ODBIÓR ODPADÓW OD MIESZKAŃCÓW KOSZTY OSOBOWO - RZECZOWE , SUMA

Efekt ekologiczny Od momentu funkcjonowania nowoczesnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w 2014 roku, Gmina Miejska Tczew osiąga wszystkie konieczne poziomy wymagane ustawą:   Osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania   Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła   Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych

Porównanie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w innych gminach I.Grudziądz II.Kwidzyn III.Starogard Gdański, Kościerzyna IV.Malbork V.Gmina Tczew

I. I.Gmina Miejska Grudziądz   brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe- 32 zł gospodarstwo wieloosobowe- 62 zł   segregacja gospodarstwo jednoosobowe- 16 zł gospodarstwo wieloosobowe- 31 zł Wśród odbieranych frakcji są: plastik, szkło, papier, bioodpady oraz odpady zmieszane; Odpady odbierane są z częstotliwością: papier, plastik, szkło 1/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 2/miesiąc), bioodpady 2/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 1/tydzień) a odpady zmieszane 3/miesiąc (w zabudowie wielolokalowej 2/tydzień).

II. II.Gmina Miejska Kwidzyn   brak segregacji 58 zł/gospodarstwo domowe   segregacja gospodarstwo jednoosobowe- 12 zł gospodarstwo dwuosobowe- 24 zł pozostałe gospodarstwa - 36 zł Gmina oferuje mieszkańcom pojemniki i worki tylko do segregacji w ramach opłaty, pojemniki na odpady zmieszane mieszkańcy mogą wydzierżawić lub kupić od firmy odbierającej odpady; Wśród zbieranych frakcji są: papier, plastik, szkło, odpady zmieszane, zielone i popiół; Odpady odbierane są z częstotliwością: zmieszane (1/tydzień a od października do marca w zabudowie jednorodzinnej 2/miesiąc), szkło, plastik i papier 2/miesiąc, z tym że w zabudowie wielorodzinnej papier 4/miesiąc a plastik 2/tydzień, popiół i zielone 2/miesiąc; Władze gminy rozważają podwyższenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

III. III.Gmina Miejska Starogard Gdański Gmina Miejska Kościerzyna (razem 20 gmin)   brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe42 zł gospodarstwo wieloosobowe 81 zł   segregacja gospodarstwo jednoosobowe24 zł gospodarstwo wieloosobowe54 zł Wśród zbieranych frakcji są odpady surowcowe, odpady biodegradowalne oraz zmieszane (BIO, SUROWCE, ZMIESZANE); Odpady odbierane są od mieszkańców dwa razy w miesiącu, przy czym odpady BIO od 30 marca do 26 października raz w tygodniu; Na terenie należącym do związku są trzy stacjonarne PSZOK-i (Stary Las, Starogard Gdański oraz Kościerzyna); Gminy oferują mieszkańcom pojemniki w ramach opłaty natomiast ich utrzymanie należy do właściciela nieruchomości.

IV. IV.Gmina Miejska Malbork   brak segregacji gospodarstwo jednoosobowe 25 zł gospodarstwo wieloosobowe 20 zł/osobę   segregacja gospodarstwo jednoosobowe24 zł gospodarstwo wieloosobowe54 zł Władze gminy nie planują podwyżki; Wśród zbieranych frakcji są: makulatura, szkło, plastik, odpady zmieszane, brak odpadów wielkogabarytowych, odpadów zielonych i popiołów; Gmina oferuje mieszkańcom pojemniki w ramach opłaty; Częstotliwość odbioru odpadów zmieszanych średnio 2/tydzień.

V. V.Gmina Wiejska Tczew   brak segregacji 24 zł/osobę (do 4 osób włącznie) 120 zł/osobę (5 osób i więcej)   segregacja 14 zł/osobę (do 4 osób włącznie) 70 zł/osobę (5 osób i więcej) Brak pojemników do segregacji (są ogólnodostępne tzw. dzwony); Władze gminy rozważają podwyższenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; Wśród zbieranych frakcji są: papier plastik szkło, popioły, odpady zmieszane.

Kwota, jaką zapłaci miesięcznie statystyczna rodzina, w której zamieszkuje 3,16 osoby wg danych GUS za 2002 r. w niżej wybranych gminach: Gmina Miejska Malbork segregacja: 42,66 zł brak segregacji: 63,20 zł Gmina Miejska Starogard Gdański i Gmina Miejska Kościerzyna (Związek Gmin Wierzyca) segregacja: 54,00 zł brak segregacji: 81,00 zł Gmina Miejska Kwidzyn segregacja: 36,00 zł brak segregacji: 58,00 zł Gmina Miejska Grudziądz segregacja: 31,00 zł brak segregacji: 62,00 zł Gmina Wiejska Tczew segregacja: 44,24 zł brak segregacji : 75,84 zł Gmina Miejska Tczew segregacja: 42,66 zł brak segregacji: 69,52 zł

Podsumowanie  Nowy system gospodarowania odpadami, przyniósł efekty ponad oczekiwane.  Dzięki zakończonej w 2013 r. budowie nowoczesnego zakładu przetwarzania odpadów komunalnych, odzysk odpadów surowcowych jest bardzo wysoki. Jest to jeden z najbardziej zautomatyzowanych zakładów w Polsce.  Od 2015 r. poszerzono selektywną zbiórkę odpadów.  Dodatkowym a może właśnie głównym efektem działania systemu jest edukacja ekologiczna tak dzieci jak i dorosłych.  W porównywanych gminach i związkach - nasze miasto ma największy zakres rzeczowy i dostarcza wszystkie potrzebne do segregacji pojemniki.  Biorąc pod uwagę ilość odbieranych frakcji oraz częstotliwość odbioru odpadów planowana stawka nie jest wysoka w porównaniu do innych gmin. Miasta, które mają stawkę nieznacznie niższą, oferują mniejszy zakres świadczonych usług lub planują podwyższenie opłaty.