BIURO DS. PROOBRONNYCH MON

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Bezpieczeństwo publiczne-edukacja dla służb mundurowych.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
Wykorzystanie chlubnych tradycji orężnych Wojska Polskiego w kształtowaniu postaw obywatelskich i patriotycznych młodzieży Michał WIATER Oddział Edukacji.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
Edukacja dla bezpieczeństwa
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przygotował Andrzej Potucha
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Dr Elżbieta Mikos-Skuza Uniwersytet Warszawski
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
INSPEKTORAT WSPARCIA SIŁ ZBROJNYCH
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ (marzec 2013 r.) 52 / 107 uczestników konferencji.
Polski czerwony krzyż
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
OPOLE Decyzja Nr 396/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Program Błękitnej Tarczy-nowa inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa zbiorów i użytkowników bibliotek naukowych Krzysztof SAŁACIŃSKI Zastępca Dyrektora Biura.
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
OBRONA NARODOWA.PL - Ruch na Rzecz Obrony Terytorialnej
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Kasprowicza Nietążkowo ul. Dudycza Śmigiel tel., tel./fax woj. wielkopolskie
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Koncepcja Krajowego Systemu Obrony Narodowej
Uregulowania systemowe dotyczące
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia zawód – kucharz zawód – kucharz.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Planistyczne działania wspierające.
ZMIANY W PROGRAMIE SZKOLENIA SŁUŻBY PRZYGOTOWAWCZEJ WYNIKAJĄCE Z WPROWADZENIA NOWELIZACJI art.98d USTAWY O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Planowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w 10 Brygadzie Logistycznej i jednostkach wojskowych podporządkowanych na.
Sportowe Liceum Ogólnokształcące D1
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
CEL Rozwijanie, propagowanie inicjatyw, postaw, działań sprzyjających rozwojowi szkolnemu i pozaszkolnemu dzieci i młodzieży Organizowanie czasu pozaszkolnego.
WNIOSKI Z REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ W 2017 ROKU
Coraz większego znaczenia nabierają kwestie historycznej tożsamości
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Możliwości współpracy organizacji proobronnych ze szkołami realizującymi innowacje pedagogiczne w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa - wsparcie procesu szkolenia uczniów z klas mundurowych płk Marek BARANOWSKI Dyrektor Biura ds. Proobronnych MON 531671701 1

GENEZA BIURO DS. PROOBRONNYCH MON DECYZJA Nr 460 /MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 20 listopada 2014 r. w sprawie powołania Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw Społecznych Inicjatyw Proobronnych i Nieetatowego Zespołu Pełnomocnika 20-21.03.2015 r. Ogólnopolski Kongres Klas Mundurowych i Organizacji Proobronnych – Wypracowanie nowej koncepcji współpracy z organizacjami proobronnymi i klasami mundurowymi 8 miesięcy prac Nieetatowego Zespołu Pełnomocnika – identyfikacja potencjału OP „Koncepcja doskonalenia współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej z organizacjami proobronnymi na rzecz wsparcia systemu obronnego Rzeczypospolitej Polskiej” Decyzja Nr 253 /MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 czerwca 2015 r. w sprawie przeformowania Zespołu do Spraw Profesjonalizacji Sił Zbrojnych RP w Biuro do spraw Proobronnych. Utworzenie Biura 15 lipca 2015 r. 2 2

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON GŁÓWNE ZADANIA BIURA monitorowanie i definiowanie potrzeb resortu obrony narodowej w zakresie wsparcia systemu obronnego państwa przez organizacje proobronne; monitorowanie i wspieranie działalności organizacji proobronnych oraz rekomendowanie zadań do realizacji przez te organizacje na rzecz wsparcia systemu obronnego państwa; przygotowanie kandydatów-ochotników (z organizacji proobronnych, klas mundurowych) na potrzeby rezerw osobowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przez ustalanie wymogów i wskazywanie potrzeb w zakresie ich szkolenia na rzecz SZ RP oraz koordynowanie procesu tego szkolenia; wskazywanie kierunków zmian w przepisach prawa oraz przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących obszaru współdziałania resortu obrony narodowej z organizacjami proobronnymi; 3

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON CO TO JEST ORGANIZACJA PROOBRONNA? Organizacje proobronne są dobrowolnymi zrzeszeniami obywateli polskich, działającymi w ramach zakreślonych norm prawnych ustawami z dnia: 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony RP. Jednocześnie proponuje się dokonać podziału zadaniowego w ramach Sił Zbrojnych, na komponent operacyjny oraz komponent terytorialny. Komponent operacyjny nadal stanowiłby zasadniczy trzon organizacyjno-strukturalny, zadaniowy i uzupełnieniowy Sił Zbrojnych. Na komponent ten składałyby się dotychczasowe jednostki wojskowe Sił Zbrojnych. Natomiast komponent terytorialny byłby przeznaczony w pierwszej kolejności do realizacji zadań w ramach zarządzania kryzysowego, a na czas mobilizacji i wojny stanowiłby podstawę rozwinięcia Wojsk Obrony Terytorialnej. Jednocześnie byłby ofertą dla organizacji proobronnych. 4 4 4

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON TYPY ORGANIZACJI PROOBRONNYCH Ratownicze – organizacje społeczne prowadzące działalność ratunkową, zapobiegające skutkom klęsk żywiołowych ekologicznych, prowadzące szkolenia z zakresu ratownictwa, pierwszej pomocy oraz specjalistyczne (wiele z nich współpracuje z Krajowym Systemem Ratowniczo-Gaśniczym); Edukacyjno-kulturalno-wychowawczo-sportowe – ich działania koncentrują się na wychowaniu patriotycznym, obywatelskim, propagowaniu wiedzy obronnej, historycznej, tradycji oręża polskiego, szacunku dla kombatantów, rozwoju tężyzny fizycznej oraz strzelectwa; Byłych wojskowych oraz kombatantów – zrzeszają weteranów, byłych żołnierzy, rezerwistów ; Paramilitarne – organizacje których działanie oraz struktura wzorowana jest na wojskowej, posiadające wewnętrzną hierarchię dowodzenia oraz stopnie, kładące duży nacisk na szkolenie wojskowe; 5

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON PO CO POTRZEBNE SĄ ORGANIZACJE PROOBRONNE? W większości aglomeracji w dużych miastach system bezpieczeństwa opiera się wyłącznie na profesjonalnych służbach. Brakuje struktur opartych na wolontariacie, które stanowiłyby integralną część systemu. Ich brak stanowi poważne niebezpieczeństwo w wypadku zdarzeń niosących zagrożenie o charakterze masowym, które ze względu na ich rozmiar trudno będzie opanować wyłącznie profesjonalnymi siłami Jednocześnie proponuje się dokonać podziału zadaniowego w ramach Sił Zbrojnych, na komponent operacyjny oraz komponent terytorialny. Komponent operacyjny nadal stanowiłby zasadniczy trzon organizacyjno-strukturalny, zadaniowy i uzupełnieniowy Sił Zbrojnych. Na komponent ten składałyby się dotychczasowe jednostki wojskowe Sił Zbrojnych. Natomiast komponent terytorialny byłby przeznaczony w pierwszej kolejności do realizacji zadań w ramach zarządzania kryzysowego, a na czas mobilizacji i wojny stanowiłby podstawę rozwinięcia Wojsk Obrony Terytorialnej. Jednocześnie byłby ofertą dla organizacji proobronnych. 6 6 6

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Plany Biura na 2016 r. Standaryzacja procesu szkolenia w organizacjach proobronnych Ukierunkowanie procesu szkolenia na klasy mundurowe i organizacje proobronne Zadania publiczne – lokalnie, w oparciu o sprawdzone stowarzyszenia proobronne Oferta dla klas mundurowych – regionalnie, szkolenia w weekend Szkolenia o charakterze pilotażowym województwo, określeni adresaci Dobór najbardziej efektywnych form i metod szkolenia dla organizacji i klas Szkolenia będą kończone testami z wiedzy i umiejętności

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Co zamierzamy zrobić w pierwszej kolejności Dokonać analizy obowiązujących aktów prawnych i opracowanie projektów zmian lub nowych propozycji (np. strzelanie z broni wojskowej, noszenia mundurów) Koordynacja i wsparcie szkolenia (organizacja regionalnego zintegrowanego szkolenia dla organizacji proobronnych, klas mundurowych) Rozpoczęcie prac nad stworzeniem bazy danych organizacji proobronnych Rozpoczęcie porad prawnych w trakcie dyżurów telefonicznych prawników Biura

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Działania Biura dedykowane klasom mundurowym Organizacja egzaminów eksternistycznych z języka angielskiego wg STANAG Pozyskiwanie i opracowanie programów, podręczników i instrukcji Pomoc w organizacji i koordynacja szkolenia specjalistycznego Wspieranie organizacji obozów szkoleniowych

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON CZEGO OCZEKUJEMY OD SZKÓŁ I ORGANIACJI PROOBRONNYCH Szerszego otwarcia na propozycje współpracy lokalnej zgłaszane przez Organizacje proobronne Komunikacji z Biurem ds. Proobronnych w zakresie przemyślanych potrzeb edukacyjnych i szkoleniowych (tematy zakresów szkolenia na kolejny rok kalendarzowy – do 30 kwietnia) Propozycji w zakresie lokalnych inicjatyw szkoleniowych i edukacyjnych w uzgodnieniu z komendantami/dowódcami związków strzeleckich i innymi organizacjami proobronnymi Aktywne włączenie się do zawodów „PROOBRONNI - 16" eliminacje regionalne (wojewódzkie). 10

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON „PROOBRONNI – 16” SZCZEGÓŁY Eliminacje regionalne organizowane Szef WSzW w każdym województwie na bazie wytypowanych Jednostek Wojskowych dla reprezentacji organizacji proobronnych i klas mundurowych. W zawodach finałowych planuje się udział 3 reprezentacji 10 osobowych (drużyna 8+2 rezerwowi) z każdego województwa - łącznie 48 reprezentacji. Razem z opiekunami i liderami, przewiduje się udział w zawodach ok. 600 osób. Zawody obejmują konkurencje, które są sprawdzianem umiejętności ogólno-wojskowych członków organizacji proobronnych. Regulamin zawodów opracowany zostanie w Inspektoracie Szkolenia DG RSZ. 11

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Propozycja na dzień dzisiejszy! Utworzenie regionalnych kompanii reprezentacyjnych z uczniów klas mundurowych (wyszkolonych i certyfikowanych przez żołnierzy batalionu reprezentacyjnego WP)

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Biuro ds. Proobronnych MON KONTAKT Biuro ds. Proobronnych MON Ul. Nowowiejska 28 A 00-909 Warszawa organizacje.proobronne@mon.gov.pl Jesteśmy na Tel. 261-846-697, 261-846-743, fax. 261 845 559 . 13

BIURO DS. PROOBRONNYCH MON Dziękuję za uwagę! płk Marek BARANOWSKI Dyrektor Biura ds. Proobronnych MON