Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
WPR po 2013 – stan bieżący, przygotowania oraz perspektywy
Założenia Umowy Partnerstwa
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wrzesień 2012 Wydział
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Perspektywa finansowa :
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja „Przyszłość LGR w nowej perspektywie finansowej 2014-202” Warszawa, 27 września 2012 r.

Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą, w kontekście RLKS/CLLD Założenia Umowy partnerskiej Sposób organizacji prac nad dokumentami programowymi związanymi z perspektywą finansową UE 2014-2020 Bieżąca współpraca MRR-MRiRW Międzyresortowy Zespół ds. Programowania i Wdrażania Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Unii Europejskiej – Grupa robocza ds. koordynacji działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach WRS 2014-2020 (RLKS – jedno z głównych zadań)

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – RLKS/CLLD w pakiecie rozporządzeń na lata 2014-2020 Rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS, „community - led local development” – CLLD) - instrument (metoda), którego celem jest wdrażanie części działań ukierunkowanych na rozwój lokalny, które mogą lub powinny być realizowane przez lokalne społeczności; Kontynuacja i rozwinięcie podejścia LEADER, stosowanego obecnie w ramach WPR i zrównoważonego rozwoju obszarów zależnych głównie od rybactwa, stosowanego obecnie w WPRyb; RLKS odbywa się poprzez stworzenie i realizację Lokalnych Strategii Rozwoju (LSR); Głównym podmiotem RLKS jest Lokalna Grupa Działania (LGD) - nazewnictwo i ogólne rozwiązania są kontynuacją systemu LEADER-a; Zasadnicza zmiana w nowym okresie: większe zaangażowanie funduszy polityki spójności (EFS i EFRR) mające na celu prowadzenie przez lokalną społeczność zintegrowanej polityki rozwoju na danym obszarze mającej zapewnione kompleksowe wsparcie z funduszy UE oraz dążenie do możliwie maksymalnej realnej harmonizacji EFRROW, EFS, EFRR oraz EFMR; Instrument dobrowolny dla Polityki Spójności, obligatoryjny dla WPR.

Rozwój lokalny kierowany przez społeczność – w świetle zasad i kierunków krajowej polityki regionalnej umożliwia zwiększanie korzystnych połączeń miasto-wieś promuje partnerskie relacje władz lokalnych, organizacji (obywateli) i przedsiębiorców Art. 28 projektu tzw. rozporządzenia ramowego: Rozwój kierowany przez lokalną społeczność, który w odniesieniu do EFRROW określany jest nazwą LEADER – inicjatywa wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, jest: - skoncentrowany na konkretnych terytoriach subregionalnych; - kierowany przez lokalną społeczność w postaci lokalnych grup działania, w których skład wchodzą przedstawiciele publicznych i prywatnych lokalnych interesów społeczno-gospodarczych, przy czym na poziomie podejmowania decyzji ani sektor publiczny, ani żadna z grup interesu nie reprezentuje więcej niż 49 % głosów; - prowadzony na podstawie zintegrowanych i wielosektorowych strategii rozwoju lokalnego; - zaprojektowany z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i potencjału oraz zawiera elementy innowacyjne w kontekście lokalnym i zakłada tworzenie sieci kontaktów oraz, w stosownych przypadkach, współpracę. umożliwia zintegrowane podejście terytorialne promuje podejście strategiczne

RLKS/CLLD – przewidywane typy działań w Polsce Główne typy działań przewidywane do włączenia w ramy RLKS/CLLD: poprawa dostępu mieszkańców do podstawowych dóbr i usług (edukacja, pomoc społeczna, zdrowie, kultura/dziedzictwo), działania z zakresu rynku pracy (aktywizacja bezrobotnych, pobudzanie lokalnej przedsiębiorczości, przyciąganie zewnętrznego kapitału, rozwój turystyki), projekty służące budowaniu zdolności administracyjnych lokalnych JST (zarządzanie rozwojem, poszukiwanie ścieżki rozwojowej, promowanie atrakcyjności inwestycyjnej, ubieganie się o wsparcie ze środków UE oraz krajowych; przygotowanie do korzystania z innych instrumentów wsparcia UE), preferencje dla projektów realizowanych we współpracy partnerów publicznych i niepublicznych oraz o jak największym zasięgu w ramach obszaru funkcjonalnego.

Wyzwania przy wprowadzeniu RLKS/CLLD Najważniejsze kwestie związane z wprowadzeniem RLKS do przesądzenia: Jak skorzystać z doświadczenia LEADER-a ale nie defaworyzować nowych grup? Wyznaczanie obszarów (populacja i inne kryteria – spójność, masa krytyczna, tożsamość); Podejście: jeden obszar – jedno partnerstwo (LGD) – jedna strategia; Jak zapewnić realną harmonizację i uproszczenie funduszy na poziomie lokalnym? Rola EFRR i EFS w grupach rybackich (LGR)? Określenie funduszu wiodącego (lead fund); Komitet wybierający (selection committee) - 1 centralny czy 16 regionalnych? Zachęty w RPO na tworzenie osi dot. RLKS/CLLD (łączenie priorytetów inwestycyjnych na podstawie art. 87 GR); Elastyczność i przekrojowość RLKS/CLLD a ścisła, klarowna demarkacja; Zróżnicowana zdolność instytucjonalna na poziomie lokalnym – gdzie i jak ją wspierać?

Harmonogram dalszych prac (1) Konsultacje Założeń Umowy Partnerstwa oraz przygotowanie projektu Umowy Partnerstwa Przedłożenie projektu Założeń Umowy Partnerstwa Radzie Ministrów (październik-listopad 2012 r.) Konsultacje Założeń Umowy Partnerstwa (październik-grudzień 2012 r.) W oparciu o przeprowadzone konsultacje Założeń Umowy Partnerstwa opracowanie projektu Umowy Partnerstwa (październik 2012 r. – marzec 2013 r.) w tym także konsultacje projektu Umowy Partnerstwa, przygotowanie ewaluacji i ocena oddziaływania na środowisko Przedłożenie projektu Umowy Partnerstwa Radzie Ministrów (marzec 2013 r.) Negocjacje Umowy Partnerstwa z Komisją Europejską (koniec 2013 r.) Prace nad programami operacyjnymi Przygotowanie wstępnych projektów programów operacyjnych Opiniowanie programów operacyjnych za zgodność z dokumentami strategicznymi Przygotowanie ostatecznych wersji programów operacyjnych, w tym ewaluacja ex-ante, ocena oddziaływania na środowisko Przedłożenie projektów programów operacyjnych do akceptacji Radzie Ministrów (czerwiec 2013 r.) Negocjacje programów operacyjnych z Komisją Europejską (koniec 2013 r.) W prace, dyskusje i konsultacje nad projektami dokumentów w tym programów operacyjnych będą odbywały się w ramach grup roboczych z udziałem ekspertów, przedstawicieli regionów i resortów

Harmonogram dalszych prac (2) Przygotowanie kontraktu terytorialnego: przygotowanie i konsultacje części ogólnej kontraktu terytorialnego przygotowanie mandatu negocjacyjnego rządu przygotowanie mandatu negocjacyjnego samorządów konsultacje mandatów negocjacyjnych uwzględnianie wyników negocjacji kontraktów we wstępnych projektach programów operacyjnych druga faza negocjacji kontraktów terytorialnych opracowanie ostatecznej wersji kontraktów terytorialnych

Harmonogram dalszych prac (3) Działania horyzontalne: Wypracowanie skutecznych mechanizmów koordynacji, w celu zapewnienia komplementarności interwencji: - koordynacja działań finansowanych w ramach funduszy WRS - koordynacja działań finansowanych z innych środków zarówno krajowych, jak i unijnych - koordynacja działań pomiędzy oboma szczeblami zarządzania (kraj-region) Wypracowanie zestawu jednolitych wskaźników dla wszystkich programów operacyjnych oraz do performance framework wraz z zasadami ich zastosowania Dopracowanie zakresu oraz zasad zarządzania ZIT Określenie zasad działania i organizacji RLKS

Dziękuję za uwagę