WYZWANIA I TENDENCJE W ROZWOJU POMOCY SPOŁECZNEJ W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
dr Krzysztof B. Matusiak
EUROPEIZACJA SŁUŻB SPOŁECZNYCH
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

WYZWANIA I TENDENCJE W ROZWOJU POMOCY SPOŁECZNEJ W POLSCE Prof. n. dr hab. Jerzy Krzyszkowski Instytut Socjologii, Ośrodek Kształcenia Służb Społecznych Uniwersytet Łódzki

Plan wystąpienia Uzasadnienie wyboru tematu – kryzys i potrzeba zmiany w pomocy społecznej Geneza i ewolucja pomocy społecznej w Polsce i Europie – skąd przychodzimy Reformy i krytyka pomocy społecznej w Polsce po 1989 roku – co się udało Perspektywy i tendencje rozwojowe – co dalej

Pomoc społeczna (opieka) w języku potocznym - katalog dóbr (zasiłki finansowe, rzeczowe) i usług świadczonych przez odpowiednie organizacje potrzebującym pomocy w sensie ustawowym - pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia

Służby społeczne = pomoc społeczna Usługi socjalne świadczone na rzecz osób, dostarczane przez publiczne, pozarządowe, prywatne podmioty, w tym grupy samopomocowe. Pojęcie to nie obejmuje edukacji, kultury, sportu i świadczeń finansowych opartych na ubezpieczeniu społecznym (Helmut Anheier)

Służby społeczne mają na celu: realizację obywatelskich praw socjalnych poprawę jakości życia pełne włączenie, partycypację w życiu społecznym i kulturalnym klientów pomocy społecznej zagrożonych ekskluzją (Platforma Społeczna)

Skąd przychodzimy - geneza publicznej pomocy społecznej w Europie rozwinęła się jako element społeczeństwa industrialnego uzupełniła lub zastąpiła naturalne systemy wsparcia (rodzina, wspólnota) działania religijnych i świeckich organizacji charytatywnych sektor rynkowy, prywatny, nastawiony na zysk stała się jednym z trzech integralnych elementów zabezpieczenia społecznego

Analiza służb społecznych w UE służby społeczne są częścią welfare state, brak jednego modelu służb społecznych i wspólnej definicji nawet w poszczególnych krajach (Austria, Niemcy, Grecja, Portugalia) definiowanie służb społecznych w kategoriach praw socjalnych występuje tylko w krajach nordyckich o tradycjach uniwersalistycznych oraz w najpóźniej rozwiniętych publicznych systemach opiekuńczych (Hiszpania, Portugalia, Włochy).

Analiza służb społecznych w UE Najczęstsza definicja służb społecznych to wyliczenie różnych kategorii usług i świadczeń socjalnych tworzone wg grup klientów lub form pomocy Służby społeczne są definiowane wg podmiotu świadczącego usługi

Rozwój służb społecznych Model prorynkowy (Wielka Brytania) tworzenie quasi rynków w zakresie świadczenia usług socjalnych w drodze przetargów i kontraktowania popieranie udziału różnych sektorów w usługach społecznych (szczególnie istotny wkład organizacji kościelnych i wolontariatu) dyskusyjna prywatyzacja usług socjalnych

Rozwój służb społecznych Model socjaldemokratyczny (Skandynawia) nacisk na finansowaną z podatków bezpośrednią i pełną realizację usług przez państwo, zachęcanie do tworzenia grup samopomocowych zachęcanie do aktywnego zaangażowania klientów.

Rozwój służb społecznych w Europie Model subsydiarności, pomocniczości (Niemcy) łączy finansowe uczestnictwo państwa z udziałem cieszących się dużą autonomią podmiotów niepublicznych, głównie organizacji typu non - profit.

Cechy wspólne systemów cel programów - gwarantowanie standardów minimalnego dochodu i pobudzenie do samowystarczalności i niezależności wspólny podział zasiłków - stałe, dla określonych kategorii osób, zasiłki celowe granica wieku uprawnionych - 18 lat odbiorca usług - rodzina

Wspólne tendencje rozwojowe rozwój mieszanych gospodarek w zakresie służb społecznych rozwój partycypacyjnych, aktywizujących klientów form (aktywna polityka społeczna) wprowadzanie metod zarządzania stosowanych w gospodarce (kontraktingu, standardów, wskaźników wykonania) zaangażowanie organizacji międzynarodowych ograniczanie usług socjalnych do wyselekcjonowanych grup klientów (targeting) decentralizacja i podział odpowiedzialności za służby społeczne między centralną i lokalną władzę.

Europeizacja pomocy społecznej do końca lat 80. (zgodnie z Traktatem Rzymskim) kwestie socjalne i służby społeczne, nie były dziedziną wchodzącą w zakres kompetencji i odpowiedzialności UE, pozostając domeną państw narodowych w latach 90. rozpoczął się proces europeizacji polityki społecznej, decydujące znaczenie miało przyjęcie Traktatu Amsterdamskiego (1997) oraz nowelizacja Europejskiej Karty Społecznej (1996)

Europejska Karta Społeczna zobowiązuje kraje członkowskie do stworzenia sieci służb opieki społecznej dla pomocy w rozwiązywaniu problemów społecznych związanych z dostosowaniem się do środowiska społecznego opieka dla wszystkich grup narażonych na najwyższe ryzyko efektywny dostęp do usług opieki społecznej odpowiednie zasoby opieki społecznej zachęta do uczestnictwa w ustanawianiu i utrzymaniu służb opieki społecznej poprzez wsparcie organizacji dobroczynnych, osób fizycznych i organizacji świadczących usługi socjalne

Traktat Amsterdamski zasada subsydiarności - kraje członkowskie pozostają głównymi aktorami w sferze pomocy społecznej, ale podporządkowują się prawu i nadzorowi UE utworzono Komisję Europejską, której rolą jest m.in. monitoring służb społecznych w krajach członkowskich

Powody zainteresowania pomocą w UE Przewidywany rozwój transgranicznych działań służb społecznych, jako części wolnego przepływu usług, pracy i kapitału Nowe problemy społeczne: starzenie się społeczeństw europejskich i rosnący popyt na usługi opiekuńcze, bezrobocie, pauperyzacja i wykluczenie społeczne Osłabienie naturalnych systemów wsparcia (rodziny, sąsiedztwa) oraz tradycyjnego państwa opiekuńczego - polityka konkurencyjności i deregulacji w ubezpieczeniach wpływająca na finansowanie, zyski i straty dostawców usług socjalnych.

Strategia zrównoważonego rozwoju Nową rolą służb społecznych jest ich udział w strategii zrównoważonego rozwoju społecznego poprzez walkę z biedą promocję zatrudnienia zwalczanie wszelkich form dyskryminacji rozwój społeczeństwa obywatelskiego partnerstwo i upodmiotowienie klientów

Działania praktyczne na rzecz europeizacji służb społecznych utworzenie Obserwatorium Służb Społecznych we Frankfurcie nad Menem jako instytucji budującej Europejski System Informacji o Służbach Społecznych organizacja wielu badań porównawczych różnych dziedzin pomocy społecznej (Mapping of Care Services and the Care Workforce, Labour Supply in Care Services) aktywność międzynarodowych organizacji wspieranych przez UE (Social Platform, Social Network), działających na rzecz europeizacji służb społecznych, europeizacja kształcenia do profesji społecznych (w ramach Procesu Bolońskiego)

Polska – słabości pomocy społecznej 1. Wady strukturalno – systemowe brak diagnozy problemów (sprawozdawczość zamiast badań) m.in. z powodu braku partnerstwa anachroniczna (zmiana klienta) misja z 1990 roku nieudana decentralizacja (biurokracja socjalna) zła pozycja i brak koordynacji działań lokalnej pomocy społecznej (fragmentaryzacja) złe prawo socjalne (brak przepisów wykonawczych, anachronizmy i usztywnienia przepisów) f. deficyty polityki społecznej i polityków społecznych

Słabości organizacji i zarządzania w pomocy społecznej Wady funkcjonowania systemu nierówny dostęp do usług socjalnych (miasto-wieś) a. brak innowacji, rutynizacja działań brak strategii lokalnej polityki społecznej (kobiety wiejskie, starzy itp.) brak orientacji na wynik (planowanie budżetowe, a nie zadaniowe)

Kapitał ludzki formalna profesjonalizacja i faktyczna deprofesjonalizacja pracy socjalnej (brak pracy socjalnej metodą środowiskową, rzecznictwa itp.) zła organizacja pracy i przeciążenie pracą administracyjną skutkujące wypaleniem zawodowym brak partnerstwa z trzecim sektorem, podmiotami prywatnymi (nieufność i rywalizacja o zasoby) brak merytorycznych kanałów awansu zawodowego słabość korporacji środowiskowej e. pauperyzacja płacowa i niski prestiż zawodu (1300 PLN brutto dla początkujących pracowników socjalnych)

Szanse rozwoju rozbudowana struktura organizacyjna (ośrodek pomocy społecznej w każdej gminie) liczna, wykształcona kadra publicznej pomocy społecznej (Łódź – 2606 pracowników socjalnych, w tym 80% z wyższym wykształceniem) rozwijający się sektor pozarządowy oraz rynkowy rozwiązania prawne zgodne z kierunkiem reform zabezpieczenia społecznego w krajach UE (decentralizacja, uspołecznienie, aktywna polityka społeczna)

Kierunki rozwoju pomocy społecznej Pluralizm podmiotów (welfare mix) Ekonomia społeczna Nowe zarządzanie w sektorze publicznym (governance) 3. Aktywna polityka społeczna (od welfare do workfare) Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania ( long - term - care) szansą dla starszych i kobiet Europeizacja usług socjalnych (wymiana kadr i doświadczeń, przykłady dobrej praktyki)

Konieczne zmiany - dowartościowanie kadr pomocy społecznej działania prawne - ustawa o zawodzie pracownika socjalnego, działania ekonomiczne – walka z pauperyzacją pracowników socjalnych działania na rzecz podniesienia prestiżu, poprawy wizerunku pracownika socjalnego

Wsparcie pomocy społecznej dla równego dostępu do usług socjalnych na terenach niskozurbanizowanych 1. działania na rzecz wzmocnienia organizacyjnego i finansowego samorządowej pomocy społecznej na terenach niskozurbanizowanych 2. edukacja i szkolenie kadr dostosowane do lokalnych problemów i zasobów 3. wspieranie rozwoju sektora niepublicznego w pomocy społecznej (dofinansowanie organizacji pozarządowych, promowanie rynku pracy w sektorze opieki) 4. budowa partnerstwa lokalnego opartego na wykorzystaniu tradycji i aktualnych zasobów kapitału społecznego (Łódź –fenomen pomocy społecznej przed 1939)

Otoczenie pomocy społecznej czyli aktywna polityka społeczna potrzebna od zaraz Ograniczenie działań osłonowych czyli utrzymywania najniższej w UE aktywności ekonomicznej ludności poprzez: a. uelastycznienie ochrony socjalnej (flexecurity), b. rozwój przedsiębiorczości społecznej, c. polityka rodzinna na rzecz work life balance d. wydłużenie aktywności zawodowej

Przesłanie dla polityków Inwestycje w pomocy społecznej służą rozwiązaniu problemów społecznych Społeczeństwo, które nie dba o integrację, kohezję, likwidację podziałów społecznych nie jest bezpiecznym, nie zapewnia zrównoważonego rozwoju. O pomocy społecznej należy myśleć nie jak o koszcie, ale inwestycji w zasoby ludzkie, ograniczającej wykluczenie społeczne znaczącej części populacji Walter Schwimmer