Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce
Advertisements

Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
Zarządzanie operacjami
Istota i przesłanki badań marketingowych
Marketing Usług - WYKŁAD
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Finansowanie świadczeń medycznych ze środków prywatnych w okresie transformacji systemu ochrony zdrowia w Polsce Jadwiga Suchecka Iwona Laskowska Katedra.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Reforma systemu ochrony zdrowia
Szanse i zagrożenia europejskiej polityki społecznej (EPS)
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
1 Werbespot. AWD CEE Controller Tagung 29./30. Juni 2006 POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE KIERUNKI ROZWOJU, AKTUALNE PROBLEMY POŚREDNICTWO UBEZPIECZENIOWE.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
MARKETING STRATEGICZNY
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Ruch organizacji pacjentów.
Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji
Zarządzanie projektami
Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
Rynek usług medycznych
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Ekonomika przestępczości
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Strategia przedsiębiorstwa
Czym jest zdrowie?.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Ekonomika ochrony zdrowia
Wprowadzenie teoretyczne
Zarządzanie CSR Środowisko Łańcuch dostaw 2 Zrównoważony rozwój, podobnie jak zaufanie i innowacje, jest filarem naszej działalności.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
ONKOLOGIA POZ EWUŚ LECZENIE W UE LEKARZE REFUNDACJA AOTMiT IN VITRO
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Wydatki na ochronę zdrowia
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
A.M. Zarzycka. Międzynarodowe badania marketingowe Systematyczny i obiektywny proces gromadzenia, przetwarzania i prezentacji informacji na potrzeby podejmowania.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Ekonomia sektora publicznego WYKŁAD 11: SEKTOR OCHORNY ZDROWIA Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
„Srebrna gospodarka” oraz Wielkopolski Program na Rzecz Osób Starszych do 2020 roku Poznań, r.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Zarządzanie strategiczne 4
Firmy globalne.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
SEGMENTACJA RYNKU.
Opieka farmaceutyczna – jak powinna wyglądać?
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych uwarunkowania polityczno-prawne czynniki ekonomiczne prognozy demograficzne konkurencja wewnątrz sektora – nowe paradygmaty konkurowania cechy szczególne zarządzania produktami i usługami oczekiwania i zachowania pacjentów literatura

Uwarunkowania polityczno-prawne wybory i decyzje polityczne – zakres regulacji lub deregulacji rynku zdrowia wielopodmiotowość w sferze zdrowia – producenci i dystrybutorzy leków, lekarze, ubezpieczyciele, instytucje kontrolne (GIF), rejestracja i dopuszczenie (Instytut Leków), placówki medyczne, pacjenci (klienci) ograniczenia prawne związane z reklamą leków uregulowania prawne dotyczące dystrybucji leków (czystość ogniw, Internet) zakres swobody w sferze ubezpieczeń zdrowotnych formy własności w odniesieniu do placówek medycznych

Czynniki ekonomiczne rosnąca dynamika PKB oraz dochodów ludności wzrost zróżnicowania zamożności udział wydatków na zdrowie w budżetach gospodarstw domowych struktura wydatków na leczenie – proporcje kosztów refundowanych i udziału własnego farmakoekonomika – efektywność leczenia – warunki wprowadzania rachunku ekonomicznego

Prognozy demograficzne starzenie się społeczeństw – zmiana struktury wiekowej wzrost przeciętnej długości trwania życia wypadki, epidemie, katastrofy, ratowanie życia (grupa noworodków) rozwój kadr – bariera siły roboczej zainteresowanie zdrowiem jako jeden z makrotrendów społeczne i kulturowe bariery zmian w sferze rynku zdrowia

Konkurencja wewnątrz sektora – nowe paradygmaty konkurowania dojrzałość rynków zwiększa natężenie konkurencji wzrost zainteresowania lekami generycznymi – malejąca liczba leków oryginalnych poziomy konkurowania – pozyskiwanie środków (kontraktów) czy ich wykorzystanie konieczność reformy systemu ubezpieczeń stosowanie rachunku ekonomicznego w placówkach medycznych ograniczanie kosztów procesów sądowych w służbie zdrowia

Cechy szczególne zarządzania produktami i usługami rynek leków Rx a rynek leków OTC poszukiwanie nowych leków (leki sieroce) a leczenie chorób cywilizacyjnych synergia produktu i usługi w procesie leczenia wysoka dynamika rozwoju usług bariery w mierzeniu jakości usług rosnąca rola aptek jako miejsc świadczenia usług

Oczekiwania i zachowania pacjentów dostęp do informacji oraz wzrost wiedzy z zakresu zdrowia zainteresowanie samoleczeniem wygoda nabycia zróżnicowane oczekiwania wobec służby zdrowia zachowania kształtowane bodźcami zewnętrznymi – wydatki marketingowe sektora farmaceutycznego wysoka aktywność życiowa substytucja – szanse i bariery

Literatura Getzen T.E., Ekonomika zdrowia, PWN, Warszawa 2000 Michalik M., Pilarczyk B., Mruk H., Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005 Szalonka K., Marketing na rynku farmaceutycznym, Continuo, Wrocław 2002 Barałkiewicz T., Michalik M., Mruk H., Jak skutecznie zarządzać apteką?, Kwadryga, Warszawa 2006 Zygadło E., Komunikacja w pracy aptekarza, Wydawnictwo Czasopisma Aptekarskiego, Warszawa 2006 Porter M., Teisberg E., Nowe zasady konkurencji w systemie opieki zdrowotnej, HBRP, 10/05

Prof..dr hab. Henryk Mruk h.mruk@ae.poznan.pl Dziękuję za uwagę Prof..dr hab. Henryk Mruk h.mruk@ae.poznan.pl