Wykluczenie cyfrowe
Tematyka Czym jest wykluczenie cyfrowe? Kto nie korzysta z sieci? Dlaczego ludzie nie korzystają z sieci? Konsekwencje wykluczenia cyfrowego. Przeciwdziałanie wykluczeniu.
Czym jest wykluczenie cyfrowe Podział społeczeństwa na: Osoby z dostępem do Internetu oraz nowoczesnych form komunikacji. Osoby bez dostępu do Internetu oraz nowoczesnych form komunikacji.
Osoby wykluczone cyfrowo to takie, które: Nie maja dostępu do technologii cyfrowych. Nie potrafią efektywnie korzystać z technologii cyfrowych. Mają dostęp do technologii cyfrowych, ale z nich nie korzystają.
Bariery Bariery upowszechnienia korzystania z komputerów i Internetu możemy podzielić na „twarde” i „miękkie”.
Bariery twarde powstają gdy: Nie ma możliwości skorzystania z odpowiedniego sprzętu lub oprogramowania. Nie ma dostępu do odpowiedniej infrastruktury sieciowej(łącza internetowego). Bariery twarde najczęściej powstają z powodu braku odpowiednich środków finansowych.
Bariery miękkie najczęściej spowodowane są pewnymi barierami psychologicznymi uniemożliwiającymi korzystanie z technologii informacyjnych: Bariery miękkie najczęściej powstają z powodu braku odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności.
Przyczyny Najczęściej: Brak odpowiedniej motywacji Brak umiejętności Przyczyny finansowe Bariery techniczne
Przyczyny Ponadto: Strach o bezpieczeństwo Obawa o własną prywatność Bariery językowe
Statystyki Według badań CBOS tylko 11 procent osób powyżej 65 lat i 23 procent w wieku 55-64 korzysta z Internetu, podczas gdy młodzi ludzie (18-24) korzystają z Internetu w zdecydowanej większości (93 procent).
Statystyki
Statystyki
Konsekwencje wykluczenia cyfrowego Wykluczenie cyfrowe = Wykluczenie społeczne i ekonomiczne (niedostatek)
Skutki wykluczenia cyfrowego: Ograniczony rynek pracy. Ograniczone możliwości kształcenia się. Wykluczenie społeczne. Brak świadomości w odniesieniu do działania współczesnego świata. Ograniczenia komunikacyjne
Cyfrowe włączenie Cyfrowe włączenie to inaczej przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu. Ogół działań powodujących wzrost odsetka ludzi z dostępem do sieci i technologii informacyjnych.
Działania umożliwiające cyfrowe włączenie: Stymulowanie potrzeb i wzbudzenie motywacji. Rozwijanie kompetencji korzystania z Internetu. Komunikowanie korzyści płynących z korzystania z Internetu. Realizacja programów szkoleniowych powiązanych z pomocą techniczną.
Sprawą kluczową jest: Odpowiednie podejście organizacyjne. Odniesienie się do określonej grupy: osoby starsze, nieaktywne zawodowo, mniej zamożne, gorzej wykształcone.
Dziękuje za uwagę Mateusz Tajak