ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI PRÓBNEGO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
trudności w uczeniu się matematyki Hanna Mazela
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
Wyrażenia algebraiczne
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Przygotowanie dziecka do szkoły
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator wzrokowy to:
DYSKALKULIA.
Opracowała: Bożena Bełkot
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Metody przygotowujące do nauki matematyki
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian szóstoklasisty
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia "DYSKALKULIA – MITY i PRAWDA O PROBLEMIE" Kraków kwiecień 2010 ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska Tematyka Zaburzenia funkcji poznawczych a trudności w matematyce Zaburzenia uwagi Podobieństwa i różnice (uwaga-dyskalkulia) Metody pomocy opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska Dyskalkulia zaburzenia zdolności matematycznych czyli predyspozycji potrzebnych do: rozumienia problemów matematycznych, metod i twierdzeń uczenia się ich pamiętania odtwarzania do wiązania ich z innymi problemami, symbolami, metodami i twierdzeniami opracowała Małgorzata Korycińska

ZABURZENIA FUNKCJI POZNAWCZYCH A TRUDNOŚCI W MATEMATYCE ZABURZENIA UWAGI A DYSKALKULIA ZABURZENIA FUNKCJI POZNAWCZYCH A TRUDNOŚCI W MATEMATYCE opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia percepcji wzrokowej informacje przekazane rysunkiem, grafem, schematem, tabelką, wykresem itp. cyfry i znaki działań, wzory odczytywanie zapisów i wzorów matematycznych porównywanie figur i ich cech mylenie cyfr i liczb o podobnym kształcie opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia w orientacji schematu ciała i przestrzeni zapisywanie cyfr przestawianie cyfr odczytywanie liczb mylenie znaków orientacja na kartce papieru trudności ze znalezieniem strony umieszczanie liczb w kolumnach opracowała Małgorzata Korycińska opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia w orientacji schematu ciała i przestrzeni przeprowadzanie operacji sposobem pisemnym wyobraźnia przestrzenna pojęcia związane z czasem i przestrzenią przeliczanie i porównywanie jednostek czasu opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia funkcji słuchowych oraz sprawności językowych zapamiętywanie wykonywanie prostych operacji rachunkowych w pamięci procedury "krok po kroku" rozumienie poleceń i objaśnień nauczyciela rozwiązaniem złożonych zadań tekstowych werbalizowanie swoich myśli skupienie uwagi na bodźcach słuchowych różnicowanie wyrazów o podobnym brzmieniu opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia funkcji motorycznych nieczytelny zapis, brzydkie pismo nienadążanie z przepisywaniem z tablicy wolne tempo wykonywania obliczeń dłuższy czas pisania sprawdzianów opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska ZABURZENIA UWAGI A DYSKALKULIA ZABURZENIA UWAGI opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska Zaburzenia uwagi zaburzenia przetwarzania informacji w tym szczególnie takich procesów jak: WZBUDZENIE PODTRZYMYWANIE SELEKTYWNOŚĆ PRZERZUTNOŚĆ opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi a trudności w matematyce porządkowanie danych różnieniem co ważniejsze a co mniej ważne planowanie schemat rozwiązywania zadania podtrzymywanie procesów przetwarzania informacji i prowadzenia operacji na materiale liczbowym rozumienie złożonych poleceń opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi a trudności w matematyce mylenie danych liczbowych mylenie się w prostych działaniach arytmetycznych pomijanie ważnych fragmentów zadania nie dokańczanie zadania opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska ZABURZENIA UWAGI A DYSKALKULIA RÓŻNICE opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi -różnicowanie rozumienie operacji matematycznych błędy wynikające z nieuwagi trudności nie ograniczają się jedynie do matematyki w obserwacji: trudności z utrzymaniem koncentracji na 1 rzeczy w tym samym czasie pomyłki pomijanie istotnych szczegółów trudności z koncentracją podczas długotrwałej aktywności opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi - różnicowanie błędy w pisowni trudności w czytaniu zapamiętywanie umiejętność uczenia się organizacja wypowiedzi sposób pracy reakcje wykonywanie poleceń opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi -różnicowanie inne umiejętności formułowanie i wypowiadanie oraz dokańczanie wypowiedzi przenoszenie doświadczeń z jednej sytuacji na drugą poczucie czasu opracowała Małgorzata Korycińska

Zaburzenia uwagi -różnicowanie umiejętności praktyczne praktyczne zrozumienie i zaplanowanie czasu na działanie (obowiązki, zdążanie na określona godzinę) chronologia wydarzeń opracowała Małgorzata Korycińska

Dyskalkulia - różnicowanie rozumienie pojęcia liczby znajomość podstawowych określeń języka matematyki odczytywanie i zapis liczb i cyfr wykonywanie operacji matematycznych sposób przyswajania wiedzy matematycznej opracowała Małgorzata Korycińska

PODSTAWOWE ZASADY PRACY ZABURZENIA UWAGI A DYSKALKULIA PODSTAWOWE ZASADY PRACY opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z zaburzeniami uwagi organizacja miejsca pracy dostosowanie wymagań harmonogram procedury listy/reguły postępowania wydawanie poleceń metody efektywnego uczenia Wydawanie poleceń: Podejdź do dziecka; Zdobądź jego uwagę (dotknij go, spójrz w oczy, zawołaj po imieniu); Wydaj polecenie spokojnie, bez emocji; Polecenie: Jednoznaczne, W 2-3 słowach, Szczegółowe, z nazwaniem kolejnych działań, 1 polecenie na raz, Powtórz polecenie tyle, razy ile założyłeś, Poproś dziecko by powtórzyło polecenie, Dopilnuj jego wykonania (nie odchodź od dziecka aż nie skończy), Efektywne uczenie: ustalenie planu wykonania zadania; materiał podany zwięźle, precyzyjnie, ważne elementy napisane inną czcionką; jedno polecenie na raz; dostosowanie tempa do możliwości dziecka; nauczanie polisensoryczne; korzystanie z pomocy dyktafonu, komputera; podkreślenie ważnych słów, wypisywanie słów-haseł; zaznaczanie czynności którą się wykonało „odhaczanie”; wielokrotne powtarzanie ćwiczeń; chwalenie zaraz po wykonaniu zadania; opracowała Małgorzata Korycińska opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska Jak pomóc farmakoterapia ćwiczenia koncentracji uwagi ćwiczenia funkcji poznawczych (pamięci, kontroli) biofeedback opracowała Małgorzata Korycińska opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z dyskalkulią ogólna zasada budowanie na pozytywach budowanie poczucia własnej wartości, zaufania do siebie szukanie sukcesu poza matematyką dziecko samo nie „wyrośnie” z trudności opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z dyskalkulią podejście nauczyciela cierpliwość i wyrozumiałość zrozumienie szczególnie nie należy: traktować ucznia jako chorego, niezdolnego, czy leniwego karać i wyśmiewać w nadziei, że zmobilizuje się do pracy zwalniać z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z dyskalkulią działania nauczyciela zadania sposób nauki selekcjonowanie materiału objaśnienia znajomość reguły liczba zadań ocenianie toku rozumowania opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z dyskalkulią działania nauczyciela pomoc w odczytywaniu dłuższych poleceń w przypadku, kiedy nie jesteśmy w stanie przeczytać pracy ucznia, poprosić go o jej przeczytanie i wyjaśnienie wszystkich wątpliwości akceptowanie indywidualnego stylu poznawczego ucznia zaakceptowanie, że niektórych treści programowych uczeń nie zdoła opanować, że wiadomości, które nie są systematycznie powtarzane mogą być zapomniane opracowała Małgorzata Korycińska

Podstawowe zasady pracy z dzieckiem z dyskalkulią sposób pracy mnemotechniki wydłużanie czasu graficzne obrazowanie nagradzanie opracowała Małgorzata Korycińska

opracowała Małgorzata Korycińska Dziękuję za uwagę Małgorzata Korycińska PPP nr 4 – KRAKÓW-NOWA HUTA e-mail: koryma@op.pl opracowała Małgorzata Korycińska