Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Polskie Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Krajowe Ramy Kwalifikacji szanse i wyzwania dla szkoły
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Definicje w uznawalności wykształcenia
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich do wykorzystania technik Informacyjnych w procesie nauczania Warszawa, 17 maja 2011 roku

Ważne określenia Kompetencje (competence) Wszystko to, co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać Efekty uczenia się (learning outcomes) Kompetencje ujęte w kategoriach: –wiedzy, –umiejętności –kompetencji personalnych i społecznych. Potwierdzanie efektów uczenia się (validation) Proces stwierdzania przez uprawnioną instytucję, czy dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami Kwalifikacja (qualification) dyplom, świadectwo, certyfikat lub inny dokument, wydany przez uprawnioną instytucję, stwierdzający że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami.

Europejskie Ramy Kwalifikacji (European Qualifications Framework) przyjęty w Europie ośmiostopniowy układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych miejscach, czasie i formach na podstawie efektów uczenia się. Cel Europejskich Ram Kwalifikacji  porównywalność efektów uczenia się w wymiarze krajowym i międzynarodowym  wszechstronna informacja dotycząca kompetencji uzyskiwanych przez absolwentów  informacja dotycząca możliwości kontynuacji kształcenia w LLL  definiowanie standardów kształcenia poprzez porównywalne kompetencje absolwentów  uznawanie kompetencji zdobytych poza formalną edukacją

Europejskie Ramy Kwalifikacji 2004 rok Idea Europejskich Ram Kwalifikacji 2005 rok Bergen - konferencja ministrów szkolnictwa wyższego UE - kraje uczestniczące w Procesie Bolońskim powinny wdrożyć Ramy Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego październik 2006 rok sformułowanie idei ERK przez Komisję Europejską 23 kwietnia 2008 formalne przyjęcie ERK przez Parlament Europejski, Zalecenia w Sprawie Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie 18 czerwca 2009 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiego sytemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym

Schemat układu odniesienia ERK - KRK Poziom 8 ERK Poziom 7 Poziom 3 Poziom 1 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 2 Krajowe Ramy Kwalifikacji Kwalifikacje na każdym poziomie KRK Kraj Opracowanie własne na podstawie materiału do debaty społecznej IBE

Europejskie Ramy Kwalifikacji zalecane terminy Do 2010 roku Powiązanie krajowych systemów edukacji z europejskimi ramami kwalifikacji za pośrednictwem krajowych ram kwalifikacji Do 2012 roku Podjęcie decyzji o umieszczaniu na krajowych dokumentach poświadczających uzyskane kwalifikacje odniesienia do stosownego poziomu Europejskich Ram Kwalifikacji. Przystąpienie kraju do programu wdrożenia krajowych ram jest dobrowolne.

Polskie Ramy Kwalifikacji 2006 rok podjęcie prac nad przygotowaniem i wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji - grupa robocza przy MNiSW 2008/2010 rok realizacja projektu Opracowanie bilansu kwalifikacji i kompetencji dostępnych na rynku pracy w Polsce oraz Modelu Krajowych Ram Kwalifikacji przez MEN rok powołanie Międzyresortpwego Zespołu ds. uczenia się przez całe życie i KRK, monitorowanie procesu tworzenia i wdrażania przez Komitet ds. KRK pod przewodnictwem MNiSW od lipca 2010 roku realizacja przez IBE projektu systemowego Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, w efekcie którego zostanie wypracowany ostateczny model Polskich Ram Kwalifikacji oraz instytucji ds. Krajowego Systemu Kwalifikacji.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Poziom 8 PRK Poziom 7 Poziom 3 Poziom 1 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 2 Opracowanie własne na podstawie materiału do debaty społecznej IBE edukacja zawodowa edukacja wyższa edukacja ogólna uczenie się przez całe życie

Polskie Ramy Kwalifikacji Obecnie W Polsce kwalifikacje określonego rodzaju przyznaje się przede wszystkim na podstawie: treści programowych realizowanych w danym cyklu kształcenia czasu trwania kształcenia (liczba godzin, semestrów, lat nauki) W przyszłości Kwalifikacje będą przyznawane w oparciu o efekty uczenia się - co człowiek wie, co potrafi i do czego czuje się zobowiązany w sprawach zawodowych, publicznych, w życiu osobistym przez uznawanie kompetencji zdobytych poza formalna edukacją

konferencja - kontekst

Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN

Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Istniejące od 2003 roku „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki” wymagają uaktualnienia i uwzględnienia m.in.: – nowych rozwiązań technologicznych, które z powodzeniem są wykorzystywane w edukacji, takich jak, tablice interaktywne, systemy do odpowiedzi (testowania), urządzenia mobilne; – nowych środowisk kształcenia, takich jak platformy edukacyjne, środowiska społecznościowe, i inne rozwiązania w technologii Web 2.0; – większego nacisku w metodyce na podejście konstruktywistyczne, sprzyjające większej personalizacji w budowaniu własnego wykształcenia przez uczących się; – wzrostu kompetencji nauczycieli w zakresie samych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwijanych od lat w szkole, przez przygotowanie podczas studiów, po wszelkiego rodzaju kursy i szko-lenia w czasie pracy.

Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN Ki Krajowe Ramy Kwalifikacji MEN MNiSW IBE …

Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Istniejące od 2003 roku „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki” wymagają uaktualnienia i uwzględnienia m.in.: – nowych rozwiązań technologicznych, które z powodzeniem są wykorzystywane w edukacji, takich jak, tablice interaktywne, systemy do odpowiedzi (testowania), urządzenia mobilne; – nowych środowisk kształcenia, takich jak platformy edukacyjne, środowiska społecznościowe, i inne rozwiązania w technologii Web 2.0; – większego nacisku w metodyce na podejście konstruktywistyczne, sprzyjające większej personalizacji w budowaniu własnego wykształcenia przez uczących się; – wzrostu kompetencji nauczycieli w zakresie samych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwijanych od lat w szkole, przez przygotowanie podczas studiów, po wszelkiego rodzaju kursy i szko-lenia w czasie pracy. Krajowe Ramy Kwalifikacji Definiowanie standardów kształcenia poprzez porównywalne kompetencje absolwentów w kategoriach: – wiedzy, – umiejętności – kompetencji personalnych i społecznych. +

Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN Ki Krajowe Ramy Kwalifikacji MEN MNiSW IBE … Nowe S tandardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Polskie Towarzystwo Informatyczne

Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej – Pomogą nauczycielom dostosować swój sposób nauczania, pracy i własnego rozwoju do warunków i wymogów globalnego społeczeństwa informacyjnego. – Mogą stanowić punkt odniesienia przy opracowywaniu programów kształcenia nauczycieli w uczelniach wyższych oraz programów doskonalenia nauczycieli pracujących zawodowo. – Stanowią punkt wyjścia do opracowania sposobu certyfikowani a przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych ECDL E-nauczyciel.

Certyfikowanie przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych ECDL E-nauczyciel – Spójności z Krajowym Systemem Kwalifikacji – Rozłączność procesu uczenia się i oceny jego efektów – Wiarygodności procesów, procedur i kryteriów walidacji