Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich do wykorzystania technik Informacyjnych w procesie nauczania Warszawa, 17 maja 2011 roku
Ważne określenia Kompetencje (competence) Wszystko to, co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać Efekty uczenia się (learning outcomes) Kompetencje ujęte w kategoriach: –wiedzy, –umiejętności –kompetencji personalnych i społecznych. Potwierdzanie efektów uczenia się (validation) Proces stwierdzania przez uprawnioną instytucję, czy dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami Kwalifikacja (qualification) dyplom, świadectwo, certyfikat lub inny dokument, wydany przez uprawnioną instytucję, stwierdzający że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami.
Europejskie Ramy Kwalifikacji (European Qualifications Framework) przyjęty w Europie ośmiostopniowy układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych miejscach, czasie i formach na podstawie efektów uczenia się. Cel Europejskich Ram Kwalifikacji porównywalność efektów uczenia się w wymiarze krajowym i międzynarodowym wszechstronna informacja dotycząca kompetencji uzyskiwanych przez absolwentów informacja dotycząca możliwości kontynuacji kształcenia w LLL definiowanie standardów kształcenia poprzez porównywalne kompetencje absolwentów uznawanie kompetencji zdobytych poza formalną edukacją
Europejskie Ramy Kwalifikacji 2004 rok Idea Europejskich Ram Kwalifikacji 2005 rok Bergen - konferencja ministrów szkolnictwa wyższego UE - kraje uczestniczące w Procesie Bolońskim powinny wdrożyć Ramy Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego październik 2006 rok sformułowanie idei ERK przez Komisję Europejską 23 kwietnia 2008 formalne przyjęcie ERK przez Parlament Europejski, Zalecenia w Sprawie Europejskich Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie 18 czerwca 2009 Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia europejskiego sytemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym
Schemat układu odniesienia ERK - KRK Poziom 8 ERK Poziom 7 Poziom 3 Poziom 1 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 2 Krajowe Ramy Kwalifikacji Kwalifikacje na każdym poziomie KRK Kraj Opracowanie własne na podstawie materiału do debaty społecznej IBE
Europejskie Ramy Kwalifikacji zalecane terminy Do 2010 roku Powiązanie krajowych systemów edukacji z europejskimi ramami kwalifikacji za pośrednictwem krajowych ram kwalifikacji Do 2012 roku Podjęcie decyzji o umieszczaniu na krajowych dokumentach poświadczających uzyskane kwalifikacje odniesienia do stosownego poziomu Europejskich Ram Kwalifikacji. Przystąpienie kraju do programu wdrożenia krajowych ram jest dobrowolne.
Polskie Ramy Kwalifikacji 2006 rok podjęcie prac nad przygotowaniem i wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji - grupa robocza przy MNiSW 2008/2010 rok realizacja projektu Opracowanie bilansu kwalifikacji i kompetencji dostępnych na rynku pracy w Polsce oraz Modelu Krajowych Ram Kwalifikacji przez MEN rok powołanie Międzyresortpwego Zespołu ds. uczenia się przez całe życie i KRK, monitorowanie procesu tworzenia i wdrażania przez Komitet ds. KRK pod przewodnictwem MNiSW od lipca 2010 roku realizacja przez IBE projektu systemowego Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, w efekcie którego zostanie wypracowany ostateczny model Polskich Ram Kwalifikacji oraz instytucji ds. Krajowego Systemu Kwalifikacji.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Poziom 8 PRK Poziom 7 Poziom 3 Poziom 1 Poziom 6 Poziom 5 Poziom 4 Poziom 2 Opracowanie własne na podstawie materiału do debaty społecznej IBE edukacja zawodowa edukacja wyższa edukacja ogólna uczenie się przez całe życie
Polskie Ramy Kwalifikacji Obecnie W Polsce kwalifikacje określonego rodzaju przyznaje się przede wszystkim na podstawie: treści programowych realizowanych w danym cyklu kształcenia czasu trwania kształcenia (liczba godzin, semestrów, lat nauki) W przyszłości Kwalifikacje będą przyznawane w oparciu o efekty uczenia się - co człowiek wie, co potrafi i do czego czuje się zobowiązany w sprawach zawodowych, publicznych, w życiu osobistym przez uznawanie kompetencji zdobytych poza formalna edukacją
konferencja - kontekst
Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN
Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Istniejące od 2003 roku „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki” wymagają uaktualnienia i uwzględnienia m.in.: – nowych rozwiązań technologicznych, które z powodzeniem są wykorzystywane w edukacji, takich jak, tablice interaktywne, systemy do odpowiedzi (testowania), urządzenia mobilne; – nowych środowisk kształcenia, takich jak platformy edukacyjne, środowiska społecznościowe, i inne rozwiązania w technologii Web 2.0; – większego nacisku w metodyce na podejście konstruktywistyczne, sprzyjające większej personalizacji w budowaniu własnego wykształcenia przez uczących się; – wzrostu kompetencji nauczycieli w zakresie samych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwijanych od lat w szkole, przez przygotowanie podczas studiów, po wszelkiego rodzaju kursy i szko-lenia w czasie pracy.
Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN Ki Krajowe Ramy Kwalifikacji MEN MNiSW IBE …
Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Istniejące od 2003 roku „Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki” wymagają uaktualnienia i uwzględnienia m.in.: – nowych rozwiązań technologicznych, które z powodzeniem są wykorzystywane w edukacji, takich jak, tablice interaktywne, systemy do odpowiedzi (testowania), urządzenia mobilne; – nowych środowisk kształcenia, takich jak platformy edukacyjne, środowiska społecznościowe, i inne rozwiązania w technologii Web 2.0; – większego nacisku w metodyce na podejście konstruktywistyczne, sprzyjające większej personalizacji w budowaniu własnego wykształcenia przez uczących się; – wzrostu kompetencji nauczycieli w zakresie samych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozwijanych od lat w szkole, przez przygotowanie podczas studiów, po wszelkiego rodzaju kursy i szko-lenia w czasie pracy. Krajowe Ramy Kwalifikacji Definiowanie standardów kształcenia poprzez porównywalne kompetencje absolwentów w kategoriach: – wiedzy, – umiejętności – kompetencji personalnych i społecznych. +
Przygotowanie nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Ki Kierunki działań w zakresie nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym Nowe technologie w edukacji Rada ds. Edukacji Informatycznej i Medialnej przy MEN Ki Krajowe Ramy Kwalifikacji MEN MNiSW IBE … Nowe S tandardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej Polskie Towarzystwo Informatyczne
Standardy przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i komunikacyjnej – Pomogą nauczycielom dostosować swój sposób nauczania, pracy i własnego rozwoju do warunków i wymogów globalnego społeczeństwa informacyjnego. – Mogą stanowić punkt odniesienia przy opracowywaniu programów kształcenia nauczycieli w uczelniach wyższych oraz programów doskonalenia nauczycieli pracujących zawodowo. – Stanowią punkt wyjścia do opracowania sposobu certyfikowani a przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjno- komunikacyjnych ECDL E-nauczyciel.
Certyfikowanie przygotowania nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych ECDL E-nauczyciel – Spójności z Krajowym Systemem Kwalifikacji – Rozłączność procesu uczenia się i oceny jego efektów – Wiarygodności procesów, procedur i kryteriów walidacji