Katarzyna Rola i Hubert Rola -Uczęszczamy do Publicznego Gimnazjum im. ks. bp. Jana Chrapka w Wierzbicy. -W roku szkolnym 2011/2012 realizowaliśmy projekt w ramach Regionalnego programu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych pod opieką pani Agnieszki Kopyckiej – nauczyciela matematyki.
Tematem naszego projektu jest Historia i przyszłość naszego gimnazjum wyrażona liczbami. Składa się on z dwóch części: I. Historia naszego gimnazjum II. Przyszłość naszego gimnazjum – prognoza. Realizacja tych zadań polegała na przeprowadzeniu badań, dotyczących zmiany liczby uczniów naszej szkoły w kolejnych latach, różnic pomiędzy ilością chłopców i dziewcząt oraz stworzenie prognozy liczby dzieci, które przyjdą do naszej szkoły w następnych latach.
Badania nasze sięgają roku 1998, czyli roku, w którym gimnazjum rozpoczęło swoją działalność, a zarazem roku naszego urodzenia. Prognoza przewidująca liczbę uczniów sięga 2024/2025 roku szkolnego, czyli dzieci urodzonych do końca 2011 roku.
Celem uzyskania danych potrzebnych do przeprowadzenia badań korzystaliśmy z różnych źródeł informacji: - archiwalne oraz bieżące dzienniki lekcyjne - dokumenty uzyskane z Urzędu Gminy w Wierzbicy z Wydziału Ewidencji Ludności.
W kolejnych etapach pracy badawczej wykorzystywaliśmy różne sposoby organizacji i przedstawiania danych z wykorzystaniem technik komputerowych. W początkowej fazie najbardziej pomocna była tabela – zebranie danych. Następnie celem porównania wyników wykonywaliśmy liczne diagramy słupkowe, kołowe oraz wykresy.
W I części projektu Historia naszego gimnazjum zebraliśmy i przedstawiliśmy dane następująco:
ciąg dalszy
Wybrane dane przedstawione bardziej czytelnie
Rok urodzeniaRok szkolny Liczba dziewcząt kl. I Liczba chłopców kl. I Łącznie / / / / / / / / / / / / / Por ó wnanie liczby chłopc ó w i dziewcząt klas I naszego gimnazjum od początku jego funkcjonowania
Spadek liczby uczniów, początkowo nieznaczny, ale w ostatnich latach bardziej widoczny. W trzech pierwszych latach zauważamy duży wzrost, gdyż są to pierwsze roczniki gimnazjalistów.
Przez 12 lat chłopcy mieli liczebną przewagę nad dziewczętami. Wyjątkiem jest obecny rok szkolny, w który dziewcząt jest więcej.
W kolejnym diagramie ostatnie słupki wskazują na przewagę liczebną dziewcząt nad chłopcami w obecnym roku szkolnym i tylko w tym.
W I części projektu powstały również następujące diagramy:
W II części projektu Przyszłość naszego gimnazjum - prognoza zebraliśmy i zorganizowaliśmy dane następująco:
Rok szkolny Kl. IKl. IIKl. IIIRazem Liczba uczniów Liczba oddziałów Liczba uczniów Liczba oddziałów Liczba uczniów Liczba oddziałów Liczba uczniów Liczba oddziałów 2012/ / / / / / / / / / / / / LICZBA ODDZIAŁ Ó W W POSZCZEG Ó LNYCH KLASACH
Zauważamy ciekawe skoki liczebności chłopców w porównaniu do niemal stałej liczby dziewcząt. Ponadto w odróżnieniu do przeszłości możemy stwierdzić, że są roczniki uczniów wśród których jest przewaga dziewcząt.
Na podstawie zebranych danych prognozowaliśmy liczbę oddziałów tworzonych w następnych latach w naszym gimnazjum.
Rok szkolnyRok urodzeniaDziewczętaChłopcyŁącznie Liczba oddziałów 2012/ / / / / / / / / / / / / LICZBA UCZNI Ó W KLAS I
W II części projektu powstały również następujące diagramy:
Wyniki naszej wspólnej pracy opracowaliśmy i zaprezentowaliśmy na tablicy na korytarzu szkolnym przy sali matematycznej.
Opracowaliśmy także biuletyn zawierający wyniki naszej pracy, który umieściliśmy w bibliotece szkolnej do wglądu całej społeczności szkolnej.
Braliśmy udział w konkursach matematycznych: - ogólnopolska olimpiada OLIMPUS - KANGUR MATEMATYCZNY, do których przygotowywaliśmy się na zajęciach dodatkowych z matematyki.
Podsumowanie Dzięki pracy nad tym projektem: -wiemy, jak zbierać i organizować dane statystyczne -wiemy, gdzie można uzyskać informacje dotyczące liczby ludności na terenie gminy -umiemy przedstawiać dane statystyczne w różny sposób -umiemy wykorzystywać w tym celu technikę komputerową -potrafimy współpracować w zespole.
Dziękujemy za uwagę. Wyk.: Katarzyna Rola i Hubert Rola