Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
III Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów 2010 Koncepcja systemu monitoringu i ewaluacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Warsztaty organizowane są w ramach projektu: Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Uniwersytet Medyczny im
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach województwa lubuskiego W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Zakład Zarządzania Środowiskiem i Gospodarką Publiczną (Wydział Ekonomii i Zarządzania - Uniwersytet Zielonogórski), realizuje projekt badawczy finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego

Podstawowym celem Lubuskiej Regionalnej Strategii Innowacji jest: Określenie warunków sprzyjających kształtowaniu postaw innowacyjnych w województwie lubuskim, Budowa systemów informacyjnych z siecią współpracy pomiędzy instytucjami samorządu terytorialnego województwa, a instytucjami i organizacjami publicznymi i prywatnymi regionu w obszarze nowych technologii i innowacji, które umożliwią wzrost konkurencyjności regionu lubuskiego oraz zapewnią permanentne podnoszenie poziomu życia jego mieszkańców przy respektowaniu nadrzędnej zasady rozwoju zrównoważonego

Elementy regionalnego potencjału innowacyjnego

Konkurencyjność regionu Oparta jest na kompleksowej interakcji między organizacjami i czynnikami otoczenia, przy czym dla jej rozwoju duże znaczenie mają organizacje pośredniczące - szkoły wyższe i instytucje transferu technologii. To one bowiem stanowić mogą swoisty pomost między sieciami innowacyjnymi o charakterze regionalnym i międzynarodowym - stwarzając dla małych przedsiębiorstw szansę na wyjście z odosobnienia i dostęp do środowiska technologicznego o wymiarze międzynarodowym. Z doświadczeń europejskich wynika, że udane innowacje generowały przede wszystkim te regiony w sieci powiązań, w których wzorce powiązań sięgały poza tradycyjne regionalne sieci.

Nadrzędną cechą dobrych praktyk jest ich skuteczność, efektywność i uniwersalność Na potrzeby projektu do dobrych praktyk zakwalifikowano wszelkie przedsięwzięcia cykliczne lub jednorazowe, które pozwalają na skuteczną realizację nowej jakości w zakresie zarządzania środowiskowego, a ponadto spełniają następujące warunki: w sposób racjonalny i efektywny wykorzystują zasoby środowiskowe regionu dla celów społecznych i gospodarczych, można je zastosować i rozpowszechniać w wielu organizacjach.

Do dobrych praktyk można zaliczyć: planowanie strategiczne – strategie zmian sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju, certyfikaty ISO w zakresie jakości i systemów zarządzania środowiskowego, certyfikaty EMAS, przekształcenia organizacyjno-prawne w przedsiębiorstwach komunalnych, zarządzanie marketingowe zorientowane prośrodowiskowo i odpowiedzialne społecznie, promowanie myślenia w kategoriach cyklu życia (LCA – Life Cycle Assessment) w polityce produktowej, współpracę z organizacjami pozarządowymi i rozwijanie edukacji ekologicznej, współpracę międzyregionalną i międzynarodową na rzecz wzrostu innowacyjności regionu

Cel projektu Głównym celem projektu jest zidentyfikowanie i upowszechnianie dobrych praktyk z zakresu strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach województwa lubuskiego, zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym.

Beneficjenci Beneficjentami bezpośrednimi są instytucje - gminy, powiaty, samorząd województwa oraz przedsiębiorstwa działające na terytorium regionu, a pośrednio mieszkańcy

Beneficjenci Wysoki poziom kapitału ludzkiego ma obecnie decydujące znaczenie dla rozwoju gospodarki regionu. Inwestowanie w kapitał ludzki ma różne wymiary np. jest to podnoszenie poziomu wykształcenia społeczności i wzrost jej świadomości ekologicznej, ale przede wszystkim jest to podnoszenie aktywności i wzmacnianie postaw wzajemnego zaufania, które sprzyjają współpracy a przez to wpływają stymulująco na wzrost innowacyjności w wymiarze regionalnym.

Beneficjenci Celowi temu służą różnorodne instrumenty np. wzmacnianie sieci powiązań i współpracy gospodarczej poprzez grupowanie się w klastry – grona, regionalne systemy innowacyjne, parki przemysłowe, agencje rozwoju, organizacje sektora III, projekty itp.

Badania W trakcie wstępnego badania ankietowego (etap selekcji) zostały wyłonione te instytucje i organizacje, które stosują narzędzia i metody uznawane za innowacyjne i awangardowe;

Badania W drugim etapie, zostanie wyłoniona grupa regionalnych liderów dobrych praktyk – spośród instytucji i organizacji, które stosują w obszarze zarządzania środowiskowego instrumenty uznane za innowacyjne i do nich zostanie skierowane zaproszenie do udziału w warsztatach, których podstawowym celem będzie wymiana doświadczeń.

Badania Następnie, na podstawie określonych kryteriów zostaną wybrane i opisane przypadki, które posłużą do stworzenia bazy dobrych praktyk Szczególnie interesujące będą dla nas te praktyki, które są zorientowane na kreowanie rozwoju zrównoważonego i są realizowane w większej liczbie organizacji o podobnym profilu, umożliwiające wsparcie ewentualnego grupowania się w grona (klastry) W końcowym etapie sporządzone zostaną logiczne mapy przedsiębiorstw i instytucji wprowadzających dobre praktyki w zarządzaniu środowiskowym w celu zidentyfikowanie potencjału innowacyjnego zlokalizowanego w zorganizowanych formach działalności na terenie województwa lubuskiego.

Obecnie Pozytywnie na współpracę w ramach projektu odpowiedziało (udzieliło odpowiedzi na kwestionariusz-ankietę) ok. 130 przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych oraz ok. 50 jednostek samorządu terytorialnego; We wrześniu tego roku zostaną zorganizowane warsztaty z organizacjami, które wyraziły swoje zainteresowanie projektem.

Dziękuję za uwagę Istota zmian (Innowacji) polega na tym, że muszą najpierw dokonać się w świadomości, a dopiero później w obiektywnej rzeczywistości - wszystkich zainteresowanych projektem serdecznie zapraszamy do współpracy