Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego pomoc w zasięgu ręki Dorota Kobylec Regionalny Ośrodek EFS w Krakowie Fundacja Instytut Studiów Strategicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

1 BGK – PEWNY PARTNER 1.Pożyczka budżetu państwa (art. 177 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych) (art. 178 ww. ustawy umożliwia zlecenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
CENTRUM KSZTAŁCENIA I DZIAŁANIA PARTNERSTWA W KLASTRZE RES COMMUNIS Warsztaty w ramach projektu:
Szkoły Globalne w akcji Cel ogólny Stworzenie w sześciu krajach europejskich aktywnej sieci szkół globalnych zaangażowanych w redukcję
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
ALGORYTM.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Oferta Regionalnych Ośrodków EFS w Toruniu i Bydgoszczy w zakresie wsparcia dla projektodawców konkursów POKL Toruń, r. Projekt współfinansowany.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
System gospodarki rynkowej
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Władza lokalna w Polsce
PATOLOGIE SPOŁECZNE. Ubóstwo i bezrobocie SPOSOBY ZWALCZANIA UBÓSTWA I BEZROBOCIA System opieki społecznej Programy aktywneProgramy pasywne.
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
AS-CONSULTING Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces - Henry Ford.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina Interreg III A/TACIS.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA PRZEPROWADZONEGO ZA POMOCĄ ANKIET SPRAWDZENIE POZIOMU DOPASOWANIA KOMPETENCJI ABSOLWENTÓW DO POTRZEB PRACODAWCÓW INŻYNIER BUDOWNICTWA.
NAUKA DLA BIZNESU INNOWACYJNA FARMACJA Prezentacja projektów realizowanych w ramach działań Uczelni Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Podsumowanie wdrożonych środków finansowych w ramach 4 osi priorytetowej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Europejski Fundusz Rolny.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Wałbrzych, 21 lutego 2006 r.
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Seminarium końcowe INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flóra Fundusz Mikroprojektów w Euroregionie Glacensis Euroregion.
COMENIUS. Comenius – jest jednym z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme) wspiera finansowo.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Konferencja DOBRE PRAKTYKI I METODY SKUTECZNEJ AKTYWIZACJI OSÓB DOJRZAŁYCH W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM Gdynia, dnia 5 listopada 2013 r.
Projekt Szkoły Jagiellońskie dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju.
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Informacja nt. projektu Gdańsk, listopad 2009 r.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego pomoc w zasięgu ręki Dorota Kobylec Regionalny Ośrodek EFS w Krakowie Fundacja Instytut Studiów Strategicznych

Komu pomagamy? Wszystkim instytucjom, które chcą pozyskiwać środki z EFS lub realizują projekty współfinansowane w ramach EFS organizacjom pozarządowym szkołom jednostkom samorządu terytorialnego instytucjom rynku pracy szkołom wyższym, jednostkom naukowo- badawczym przedsiębiorcom innym podmiotom działającym na rzecz edukacji i rozwoju lokalnego

Wspieramy projektodawców z powiatów: chrzanowskiego, wielickiego, proszowickiego, myślenickiego, miechowskiego, olkuskiego, oświęcimskiego, wadowickiego, krakowskiego i miasta Krakowa

Nasza oferta INFORMACJA punkt informacyjny seminaria informacyjne –aktualności EFS –dobre praktyki

Nasza oferta SZKOLENIA –w zakresie EFS w latach –w zakresie tworzenia przedsięwzięć partnerskich –szkolenia specjalistyczne wzmacniające umiejętności przygotowania i realizacji projektów miękkich

Nasza oferta DORADZTWO –w zakresie przygotowania i wdrażania projektów EFS –specjalistyczne (księgowość w EFS, prawo zamówień publicznych)

Nasza oferta ANIMACJA WSPÓŁPRACY PARTNERSKIEJ –targi partnerów spotkania instytucji i organizacji działających na danym obszarze zainteresowanych współpracą identyfikacji obszarów współpracy i pomysłów na projekty partnerskie w zakresie rozwoju zasobów ludzkich –pomoc w przygotowaniu projektów partnerskich pomoc doradcza w zakresie opracowania projektu konsultacja umów partnerskich

Nasza oferta ANIMACJA PARTNERSTWA LOKALNEGO identyfikacja liderów społeczności lokalnych przygotowanie liderów do rozwoju społeczności diagnoza lokalnych zasobów i potrzeb identyfikacja partnerów lokalnych inicjowanie współpracy na rzecz rozwiązywania problemów lokalnych (budowanie grup partnerskich, koalicji) opracowanie strategii działania partnerstwa przygotowanie projektów na rzecz społeczności lokalnej

Regionalne Ośrodki EFS w Małopolsce Kraków – Fundacja Instytut Studiów Strategicznych, ul. Mikołajska 4, I piętro, tel. (0-12) Tarnów – Fundacja im. Hetmana Jana Tarnowskiego, ul. Sikorskiego 4, tel. (0-14) Nowy Sącz – Fundacja Wiedza i Rozwój, ul. Długosza 9, tel. (0-18)

METODOLOGIA BUDOWANIA PROJEKTU EUROPEJSKIEGO

PROJEKT WNIOSEK Pracy nad projektem nie należy zaczynać od wypełniania wniosku o dofinansowanie!

Czym jest projekt? Projekt to zorganizowany i ułożony w czasie (z określonym początkiem i końcem) ciąg wielu działań, zmierzający do osiągnięcia konkretnych wyników, adresowany do wybranych grup odbiorców, wymagający zaangażowania określonych zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych.

Jakie są etapy przygotowania projektu? Analiza interesariuszy Analiza problemu Określenie celów Wyznaczenie planowanych rezultatów Dobór odpowiednich działań Przygotowanie harmonogramu działań Opracowanie budżetu

ANALIZA INTERESARIUSZY Analiza wszelkich osób, grup osób, instytucji które: a/ mogą być w jakikolwiek sposób dotknięte rezultatami projektu b/ mają lub mogą mieć relacje z programem/projektem z punktu widzenia: -charakterystyki społeczno-ekonomicznej -interesów, celów, oczekiwań, itp. -wrażliwości na zagadnienia powiązane z działalnością projektu -potencjału, wiedzy, doświadczenia – dla potrzeb projektu (potencjalny wkład) -implikacji i wniosków dla projektu

ANALIZA INTERESARIUSZY Interesariusze (udziałowcy): bezpośredni (realizatorzy, beneficjenci pomocy) pośredni (otoczenie współpracujące, neutralne, z konfliktem interesów) Analiza interesariuszy: - dlaczego mogą być zaangażowani? - w jaki sposób mogą być zaangażowani - wnioski dla projektu ….

ANALIZA PROBLEMÓW Wszystkie projekty zaczynają się od diagnozy sytuacji – stanu wyjściowego, opisu problemu, który chcemy rozwiązać bądź zminimalizować realizując projekt. Nie ma problemu, nie ma projektu.

Problem 1. Co jest istotą problemu, którym się zajmujemy? Np. rośnie liczba osób kończących szkoły średnie nie wchodzących na rynek pracy. 2. Jaki jest zasięg problemu? Np. ponad 30% zeszłorocznych absolwentów nie weszło na rynek pracy (dane). 3. Dlaczego jest to takie ważne? Przedstawić skutki społeczne tego zjawiska. 4. Czy istnieją tendencje pogłębiania się tego problemu? 5. Jak projekt wpłynie na zmiany tych tendencji?

CEL – pozytywny, oczekiwany stan w przyszłości PROBLEM – negatywny obraz rzeczywistości Rola projektu PROJEKT

Hierarchia celów projektu Cel ogólny/główny/nadrzędny- cel strategiczny nie zostanie osiągnięty w wyniku realizacji pojedynczego projektu, jednak osiągnięcie celów projektowych przybliży nas do celu ogólnego Cel ogólny => oddziaływanie => efekt długofalowy Cel ogólny projektu najczęściej wynika z celu PROGRAMU /PRIORYTETU

Hierarchia celów projektu Cel/e szczegółowy/we (bezpośredni/e) projektu- odnosi się do kluczowego, zidentyfikowanego problemu, którym chcemy się zająć. Cel bezpośredni projektu: - zostaje osiągnięty w wyniku realizacji projektu lub w niedługim czasie po jego zakończeniu, - przynosi trwałą korzyść (zmianę) uczestnikom projektu, - bezpośrednio wynika z wypracowanych rezultatów.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU Cele projektu powinny być SMART (bystre, mądre): S pecific- konkretne i proste, M easurable- mierzalne ilościowo, A ssesable- mierzalne jakościowo, R ealistic- realne do osiągnięcia, T imeframed - określone w czasie.

Rezultaty Bezpośrednie i natychmiastowe efekty projektu Opisują to, co konkretnie otrzymają uczestnicy w ramach projektu Rezultaty ilościowe/liczbowe/twarde: –Produkty - wszystkie produkty materialne i usługi, które otrzymuje beneficjent w trakcie realizacji projektu przy wykorzystaniu zaangażowanych zasobów –Rezultaty, które można określić liczbą lub procentem np. liczba osób (kobiet i mężczyzn), którzy ukończyli szkolenie; liczba osób, które w wyniku udziału w projekcie znalazły pracę itp.

Rezultaty Rezultaty jakościowe/miękkie - określają zmiany jakie nastąpiły w wyniku wdrożenia projektu u beneficjentów pomocy Np.: zmiany postaw, kompetencji, umiejętności i innych cech, których istnienie może być stwierdzone jedynie w wyniku specyficznych badań czy obserwacji.

Oddziaływanie/wpływ Konsekwencje danego programu/ projektu wykraczające poza bezpośrednie i natychmiastowe efekty dla beneficjentów.

Działania to poszczególne zadania i czynności do wykonania w projekcie pokazują za pomocą jakich kroków osiągane będą rezultaty np. promocja, rekrutacja, szkolenia, monitoring i ewaluacja itp.

Rekrutacja stanowi istotny etap w realizacji projektu, gdyż od jej wyników zależy powodzenie dalszych planowanych działań, a kryteria zastosowane w procesie naboru i selekcji mają bezpośredni wpływ na rezultaty ilościowe i jakościowe przedsięwzięcia.

Rekrutacja a selekcja w projektach EFS Rekrutacja – to proces naboru potencjalnych uczestników projektu, mający za zadanie wybór ostatecznej kwalifikowalnej grupy docelowej zgodnie z ustalonymi na etapie przygotowania projektu kryteriami selekcji opisanymi we wniosku aplikacyjnym.

Rekrutacja a selekcja w projektach EFS Selekcja – to przegląd potencjalnych uczestników przedsięwzięcia i wybór ostatecznej kwalifikowalnej grupy docelowej projektu zgodnie z ustalonymi kryteriami.

Rodzaje rekrutacji rekrutacja ogólna (szeroka)- sprawdza się w projektach otwartych, skierowanych do szerokiej grupy beneficjentów ostatecznych rekrutacja segmentowa (wąska) – sprawdza się w projektach skierowanych do wąskiej grupy beneficjentów ostatecznych Rekrutacja powinna być prowadzona równolegle z promocją.

Typy rekrutacji Rekrutacja jednorazowa - realizowana na początku projektu, zakłada jednokrotny nabór beneficjentów ostatecznych objętych wsparciem w ramach projektu (jednolita forma wsparcia), Rekrutacja ciągła – realizowana na bieżąco przez cały okres trwania projektu (powtarzalny typ wparcia), Rekrutacja cykliczna (okresowa) – realizowana kilkukrotnie w trakcie projektu, sprawdza się w długoterminowych przedsięwzięciach, w których proponowana forma wsparcia ma charakter powtarzalny.

Monitoring i ewaluacja Monitorowanie – to proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat wdrażanego projektu, dotyczący przede wszystkim produktów i nakładów związanych z prowadzonymi działaniami. Monitorowanie stanowi integralną część codziennego zarządzania projektem i jest źródłem danych dla ewaluacji. Ewaluacja - to okresowa ocena efektywności, skuteczności, oddziaływania, trwałości i zgodności projektu w odniesieniu do założonych celów. Ewaluacja odnosi się do efektów długofalowych, czyli oddziaływania projektu.

Monitoring – główne problemy Monitoring dotyczy fazy realizacji projektu Cztery główne problemy to: Czy uzgodnione działania są realizowane? Czy są realizowane skutecznie? Jeśli nie, to dlaczego? Co możemy zrobić, żeby temu zaradzić?

Monitoring Ocena System monitoringu stanowi podstawę oceny. Ocena (ewaluacja) służy rozpatrzeniu wielu kwestii związanych z rezultatami projektu - przede wszystkim bada efektywność realizowanych działań (czy założone rezultaty zostały osiągnięte dzięki zrealizowaniu zaplanowanych działań?), a także oddziaływanie projektu.

Harmonogram projektu pokazuje sekwencje i zależności pomiędzy działaniami, określa ich czas trwania, przydziela odpowiedzialność i podkreśla momenty szczególnie istotne w projekcie.

Jak zrobić harmonogram? I.Podzielić projekt na zasadnicze działania II. Ustalić czas trwania poszczególnych działań III. Ustalić kolejność działań IV.Wyznaczyć kamienie milowe

Budżet Koszty muszą być spójne z planowanymi działaniami (budżet zadaniowy) Tylko koszty kwalifikowane Przestrzegamy opisanych ograniczeń (np. cross-financing w Priorytecie IX może wynosić max. 10%) Realistyczny (ceny rynkowe) Staramy się nie zapomnieć o żadnych kosztach Bierzemy poprawkę na czas przepływów finansowych (rozsądnie rozkładajmy wydatki) Wkład własny rośnie wraz z budżetem W pracy nad budżetem powinna brać udział osoba, która będzie podejmowała zobowiązania finansowe

Logika projektowa a logika formularza aplikacyjnego Znajdź miejsce (punkt) w formularzu gdzie można opisać poszczególne (wszystkie lub część) elementy składające się na logikę projektową Zachowaj jasność przekazu, Zwróć szczególną uwagę na spójność opisu Zadbaj o formalną poprawność i kompletność składanej dokumentacji

Dziękuję za uwagę! Regionalny Ośrodek EFS w Krakowie Fundacja Instytut Studiów Strategicznych ul. Mikołajska 4, I piętro, tel. (0-12) ,(0-12)